Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

HOT WHEELS UNLEASHED (PS5, PS4)

Kicsi a bors, de gyors!

Valószínűleg senkinek nem kell bemutatnom az 1968 óta töretlenül sikeres Hot Wheels brandet, amely a Matchbox első vetélytársaként (majd későbbi bekebelezőjeként) szabadult rá a fizikai játékok piacára. A fémből készült kisautók varázsa már a kezdetektől abban rejlett, hogy a valódi autók és autógyártók modelljeit némileg szabadon kikozmetikázva, megváltoztatva dobták piacra. Emellett fontos érdekessége még ezen játékoknak, hogy az eredetileg 16-féle járgány mellé egy moduláris versenypályát is összeállíthattak a vásárlók, amely jelentősen megnövelte az élményfaktort és végérvényesen bebetonozta a gyártó szerepét a piacon. Mi sem bizonyítja jobban ezen recept sikerességét, mint a tény, hogy most, több, mint 50 év elteltével is száguld a kisautós cég szekere és óriási profittal üzemelnek évről-évre.

Szinte már-már banálisnak tűnhet a kérdés, hogy ha egy márka ilyen sikereket képes elérni, miért nem hallani hatalmas sikersztorijairól a videojátékos berkekben? Jóllehet, a Forza Horizon 3: Hot Wheels kiegészítője nagyot szólt saját idejében, ám ez inkább tudható be a játék célközönségének és mechanikájának, mintsem a Hot Wheels brandnek, és így tekinthető egyfajta szerencsés házasításnak. Minden további, a cég égisze alatt licencelt videojáték maximum a felejthető közepestől egy lehelettel jobb értékelésekkel “büszkélkedhet”. Nos, most úgy tűnik, megtört az átok, legalább is, annyi biztos, hogy végre megfelelő kézbe kerültek a villámgyors kisautók, ebből pedig egy olyan játék született, amely mind a gyerkőcök, mind az árkád autóversenyzés szerelmesei számára kielégítő élményt garantál!

Történetem kezdetén annyit tudtam a Hot Wheels Unleashedről, amennyit a bejelentő trailerében láttam, és ugyan ez a legtöbbek számára elveszett a hatalmas játékdömping közepette, már akkor is érdeklődve vártam, hogy mi sül ki belőle, hiszen az első mozgóképanyag alapján egyáltalán nem tűnt rossznak. Ahogy ez lenni szokott, a mindennapok forgatagában időközben el is feledkeztem ennek a játéknak idei megjelenéséről, mígnem MolonLave fszh. kolléga kb. egy hete frusztráltan írt rám, megosztva velem bánatát, hogy senkinek nem tudja odaadni a Hot Wheelst. Tekintve, hogy jómagam jobban szeretem az olyan árkád autóversenyzést, mint a néhai Ridge Racer vagy az OutRun, mint a szokványos autós címeket, kapva kaptam az alkalmon, hogy lecsapjak erre a lehetőségre. Mint utólag kiderült, nem is tehettem volna jobban, hiszen a HWU egy meglepően tartalmas, kompakt és felettébb szórakoztató játék.

Alapvetően kétféle versennyel találkozhatunk benne: a jól megszokott, gép (vagy online más játékosok) elleni megmérettetést, valamint a pályákon történő időmérőt. Mindezek érdekessége, hogy a pályák nem egyszerűen hagyományos versenypályák: a piacon elérhető Hot Wheels modulokból épülnek fel, azok minden bájával, akadályaival és lehetőségeivel. Amennyiben ez nem lenne elég, ezek a pályák valós lokációkba vannak behelyezve (értsd: a kisöcséd szobája), így a fejlesztők szabadon engedhették kreativitásukat. Egy pillanat leforgása alatt találhatjuk magunkat egy mágneses pályaszakasz végén elhelyezett ugratóról egy biliárdasztalon, a szoba padlóján, a hűtő tetején, egy polcon. Ez a fajta változatosság rettenetesen megdobja a játékélményt, olyan szinten, hogy még az egyébként sokak számára alapvetően unalmasnak ható időmérők is izgalmas kihívásokká válnak. Ehhez dukál egy igen egyszerű, de annál könnyebben kezelhető és felettébb jól működő alapmechanika, amely nagyjából abból áll, hogy gyorsulunk, a kanyarokban kövér drifteléseket hajtunk végre, amely a boost mérőnket jócskán megdobja, így azt ellőve még eszeveszettebb sebességre kapcsolhatunk. Ez a kompakt játékmechanika még egy frappánsan működő fizikai engine-nel is meg lett fejelve, ami azt jelenti, hogy a levegőben forgathatjuk az autónkat, így például azokat a pályaszakaszokat is könnyedén vehetjük, ahol fejjel lefelé érkezünk egy zuhanásból – mondanom sem kell, ez szintén látványos és fantasztikusan nagy sikerélményt zúdít a játékosra. Egészen konkrétan a letöltést követően körülbelül 4 órán keresztül le sem tudtam tenni a HWU-t, annyira elkapott ez a letisztult árkád élmény. A játékot egyébként a Milestone fejlesztette, akik olyan címekért feleltek, mint a MotoGP és a Ride sorozatok, nem véletlen említettem a bevezetőben, hogy végre jó kezekbe került az IP. Valószínűleg az ottani munkatársak is nagy Hot Wheels rajongók lehettek már gyerekként, mert a játék minden mozzanatában érződik az, hogy miért imádja ezt a márkát minden generáció.

A Milestone egyébként tényleg kitett magáért tartalmilag, noha tény, nem a játékmódok választékosságában, sokkal inkább a polírozott játékmenetben rejlik ennek a címnek a szépsége. Alapvetően a normál “gyors versenyek” mellett elérhető egy Hot Wheels City Rumble nevű játékmód is, amely kvázi egy karrier módnak felel meg, persze látszik rajta, hogy kifejezetten gyerekeknek célozva, mind megvalósítás, mind terjedelem tekintetében. Itt alapvetően egy felülnézeti térkép pontjain mászkálhatunk, amelyek a már említett standard verseny és időmérő futamok között váltakoznak, annyi plusszal, hogy bizonyos “főellenfél” pályákat is meglátogathatunk, ahol még a környezetben elhelyezett nehezítések (pl. egy pókhálókat lövő pók, jeges szakaszok stb.) is az utunkban állnak, emellett pedig titkos versenyeket is feloldhatunk. Ez egy igen jópofa játékmód, ahol az autóvásárláshoz (pontosabban, az autókat tartalmazó, lootbox jellegű “blind boxok” vásárlásához) használható Hot Wheels érméket, valamint az autók fejlesztéséhez használt geareket is összeszedhetünk. Apropó fejlesztés: minden autó rendelkezik bizonyos tulajdonságokkal, amelyeket egy alkalommal fel tudunk húzni, így azok jobban gyorsulnak, javul a kezelhetőségük, stb. A Rumble játékmód normal nehézségi szinten nagyjából 6-7 óra alatt abszolválható (bénázásainktól és a titkos versenyek kritériumainak teljesítésétől függően), ám azt meg kell jegyezzem, hogy a vége felé már igazi nehézséget garantál, hardon pedig jól memorizálni kell a pályát, ha egyáltalán a dobogó közelébe szeretnénk kerülni, így az árkád autós veteránok bőven lelnek majd kihívást itt. Érdemes mindenképp végigzongorázni ezt a módot, hiszen a játék egyik legfontosabb módjához csak itt tudunk bizonyos bővítményeket feloldani, ez pedig nem más, mint a Track Editor, azaz a pályaszerkesztő.

A Track Editor egészen elképesztő mértékű szabadságot bíz a játékosra. Megadott mennyiségű elemet helyezhetünk el az általunk kiválasztott lokációban (itt jön be a képbe ezek különbözőségének fontossága, hiszen magát a helyszínt is bevonhatjuk az épített pályánkba), amelyet tényleg minden nemében kényünkre-kedvünkre variálhatunk. Ilyen szintű aprólékosságot régen láttam dedikált pályaszerkesztőben, gyakorlatilag online versenyek során jobb épített pályákkal találkoztam, mint (az egyébként nagyon ötletes) fejlesztők által létrehozottak bármelyike! Mert ugyanis, minden általunk épített pályát közzétehetünk, amelyeken aztán a világ többi játékosai versenyezhetnek, mintha csak áthívnánk őket saját játszószobánkba. Elhelyezhetünk egyszerű egyeneseket, amelyeket az analog karokkal kanyarrá alakíthatunk, dönthetünk, dugóhúzót építhetünk, mágneses padlókat helyezhetünk el, levehetjük a szegélyeket, ugratókat, elágazásokat hozhatunk létre, speciális “főellenség” modulokat építhetünk be… Felsorolni is lehetetlen lenne, mennyire nagylelkű szabad kezet kapunk, ez a feature pedig szinte végtelenített játékká teszi a Hot Wheels Unleashedet. Erre még rájön az, hogy a szervereken mindig találni egy csoportot online, akik készek rajtvonalhoz állni, ez a tény pedig a szinte kifogyhatatlan pályamennyiség mellett csak is jót jelent.

Amennyiben ez nem lenne elég személyre szabhatóság, autóinkat is kedvünk szerint festhetjük át és matricázhatjuk, amely mintákat aztán szintén feltölthetünk egy közösségi térbe, sőt, mások mintáit le is tölthetjük! Olyan extrém dolgokra gondoljatok, mint például ismert animék karakterei egy kisbuszon, a klasszikus James Bond Aston Martinjára pingált golyónyomok (ugyan ez egy DLC autó volt, egyben életem leggyorsabban elköltött 350 forintja is), egy az egyben leutánzott Gran Turismo speciális festések… elképesztő lehetőségek vannak a játékban és egészen biztos, hogy ezt sem a Hot Wheels, sem a Milestone nem fogja kiaknázatlanul hagyni, véleményem szerint várhatóak a további tartalombővítések, hiszen Season Passt autókkal, extrákkal és pályaelemekkel már vásárolhatunk a játékhoz. Mindezek mellett olyan apróságokat is kedvünkre igazíthatunk, mint a profilunk különböző elemei vagy a Basement nevű, saját preferenciánk szerint berendezhető kis lakrész, amelyet aztán kusztomizált állapotában szintén kiválaszthatunk pályaépítéskor. Gyakorlatilag a játék minden eleme kéz a kézben működik, egy nagy egységes egészet alkotva.

Szerencsére a Hot Wheels Unleashed technológiai szempontból sem okoz szégyent: noha nem a legszebb játék a piacon, a kisautókat és a pályaelemeket szinte már-már fotorealisztikus pontossággal implementálták a fejlesztők, simán jól eső érzés csak bámulna az autókat a Collection menüpont alatt, elveszve az apró részleteikben és szándékosan lemásolt tökéletlenségeikben, mint például a nem pontos illesztések. Mind nézni, játszani és hallgatni remek élmény a HWU-t, amelynek talán leggyengébb pontja, hogy nem kapott egy igazán bika, létező zenékből összeállított zenei anyagot, így “mindössze” egy autókázáshoz megfelelő aláfestésként szolgáló soundtrackben merülhetünk el. Ez legyen a legnagyobb baj.

Talán furának hathat, de az év meglepetése eddig számomra a Hot Wheels Unleashed, ha más nem, a remek árkád élmény miatt, amelyet olyan régóta hiányoltam. Lehetőségei, tartalma és személyre szabhatósága már helyből egy hatalmas piros pontot szavatolnak részemről a Milestone számára, ám a patika játékélmény miatt nagyon remélem, hogy nem ez az utolsó hasonló kísérleti projektjük. Amennyiben autózós gyermek van a családban és már konzol közelébe engedhető, feltétlen szerezzétek be a Hot Wheelst, de, ha csak hiányoljátok a vérbeli árkád autóversenyzést és már unjátok ezredjére megdönteni a saját rekordjaitokat ennek a remek zsánernek letűnt zászlóshajóiként szolgáló címekben, ne is gondolkodjatok ennek a játéknak a megvételén, nem tudtok vele mellélőni.

(A játékot a Magnew Magyarország biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Fantasztikus, egyszerűen tanulható játékélmény; korrekt tartalom és remekül belőtt nehézségi szintek; zseniális személyre szabható tartalom és bőkezű pályatervező

Negatívum(ok)

  • A kampány picit rövidke; lehetne több játékmód; nem túl izgalmas zenei anyag
8/10
Látványosság:
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

2 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Pozitívum: korrekt tartalom
    Negatívum: kampány picit rövidke, lehetne több játékmód.
    Nem szoktam a teszteket kritizálni mert én aztán minimálisnál is kevesebb írói vénával rendelkezek de ez fura volt.
    Ami a játékot illeti a kiadó üzletpolitikája kifejezetten ellenszenves számomra, maga a játék viszont nagyon tetszik és kelleni fog. Idejét se tudom mikor játszottam ilyen jellegű “könnyed” autós játékkal.

  2. Vártam és bizony be is talált a game. A kampány után ha nem is minden nap, de szívesen ugrok vissza egy kis matchbox tologatásra. Ezen szintén sokat segít, hogy idő közben bekerültek napi challenge-ek.