Szebb, gyorsabb, hatékonyabb.
Holnap érkezik a Horizon Zero Dawn várva-várt folytatása, a Horizon Forbidden West, ami nem csak PlayStation 4-re, hanem PlayStation 5-re is kapható. A jelen generációs konzol számos aprósággal teszi élvezetessé az előző masinán is remekül dübörgő kalandot. Így, ha van rá lehetőséged, inkább PS5-ön vágj bele a kalandba: hidd el, megéri!
Villámgyors töltések
Ha szeretnéd teljes mértékben kiélvezni Aloy nyugati utazását, akkor rengeteg tennivaló és mellékfeladat vár rád: párbeszédek, gyűjthető tárgyak, felfedezhető helységek és masszív gépi monstrumok szegélyezik ösvényedet. Ha mindent fel akarsz fedezni, minimum 50-60 órára lesz szükséged, de ha csak a főbb mozzanatok érdekelnek, akkor is 20-30 órára lehet szükséged. A térkép tele van tábortüzekkel, amiknek köszönhetően gyorsan utazhatsz egyik helyről a másikra: ez sima PS4-en több időbe telhet, PS5-ön viszont csupán pár másodpercig tart. Az én leghosszabb töltésem 5 másodperc volt, és ez is kirívó. Normál vagy annál nehezebb fokozaton ráadásul kikapni is egyszerűbb, így a mentés visszatöltésekor is kifejezetten jó, hogy alig pár pillanat elég, hogy újra belevethesd magad az ádáz ellenféllel való csatába. A töltőképernyőkön hasznos tippek várnak, így külön be lehet állítani, hogy a betöltést követően ne azonnal induljon a játék, ha esetleg okulnánk.
Hangok mindenütt
Ahogy Trén szerkesztőtársam tesztjében is írta, a Horizon Forbidden West világa telis-tele kiválóan összerakott hangokkal. Az ámulatba ejtő tájakat aláfestő csodálatos muzsikák, a harcok adrenalint pörgető dübörgő zenéje vagy a lopakodás közbeni feszültségkeltő dallamok mellett neszek, zajok és egyéb audioeffektek teszik ezt az élményt sokkal gazdagabbá. A PS5-ös 3D Tempest technológiájának köszönhetően egy szimpla sztereó füles is átfogóbb „hangtájat” teremt, egy komplexebb fejhallgatón pedig hatványozódik az élmény. A süvítő sivatagi szelek és a homok sodrása, a halak csobogása és csermelyek zúgása, a gépi duruzsolás vagy a lakott területek zsibongása élettel telibbé és valósabbá teszik a kalandot. PS5-ön finomhangolni lehet a különböző audioforrásokat: külön lehet szabályozni a gépek zajait, a fegyverek és robbanások dübörgését vagy a környezeti hangokat is.
A rezgések varázsa
A PS5 egyik legvagányabb funkciója a DualSense kontroller adta lehetőségek, amiket a Horizon Forbidden West szerencsére teljes mértékben kihasznál. Aloy legfőbb harci eszköze az íj és nyíl kombináció, az adaptív ravasznak köszönhetően pedig a kezünkben éled fel a fegyver: az íj felhúzásakor és kilövésekor a ravasz ellenállásának változásával a vezérlőnk imitálja a szerszám használatát. Természetesen ez a többi csataeszközre is igaz: a nyilakat gépfegyverként vető fegyverünknél folyton vissza-visszarúg a ravasz, a bombavető parittyánál pedig egy nagyot lök. Ehhez társul a DualSense haptikus visszajelzése, az egyedi rezgéseivel pedig sokkal plasztikusabb és teljesebb a világ felfedezése: egy vízesés alá beállva egyre erősödő rezgéseket érezhetünk, a gépeken lovagolva fémpatáik dobbanásával együtt dübörög a kontroller tenyerünkben, a közelharcoknál pedig minden ütés bevitelét megtapasztalhatjuk, miközben az összekötő jeleneteket is színesíti és átélhetőbbé teszi. Még ha grafikailag teljesen ugyanúgy festene a két platformon a játék, akkor is sokkal jobb így nyomni – de persze ez nem így van. Ha esetleg kellemetlenek ezek a lehetőségek, vagy szeretnéd a mértéküket szabályozni, arra is lehetőség van az átfogó beállítási lehetőségek között.
Felbontás vagy képfrissítés
Már a Horizon Zero Dawn is gyönyörűen festett, folytatása azonban még magasabbra emeli a képi megjelenítést. Aloy a „Tiltott Nyugaton” diverz bioszférákat jár be, fagyos hegyektől a perzselő sivatagokig, a sziklás térségektől a tengerpartig, ahol az óceán kék hullámai nyaldossák a homokos partot. Mindezt tovább fűszerezik a különböző, ember alkotta építmények romjai – és az azokra építkező „jelenkori” törzsek létesítményei. PlayStation 5-ön két vizuális mód teszi lehetővé, hogy a lehető legteljesebb mértékben élvezhessük ki Aloy kalandját. Az egyik a teljes 4K-s felbontásra helyezi a hangsúlyt, alacsonyabb képfrissítés mellett, a másik pedig a 60 fps-re fókuszál: ezek között pedig könnyedén lehet váltani. Előbbi például a csodás tájak befogadásakor remek lehetőség, utóbbi pedig a nagy, pörgős csaták hevében, amikor lehet, hogy egy pillanaton múlhat a győzelem, vagy az a régóta keresett gépalkatrész. PS5-ön egyébként általánosságban részlet- és effektgazdagabb élmény vár: ennek egyik látványos eleme a vízalatti részletek és a hullámok rendszere, valamint a jobb fény- és árnyékrendszerek.
Ezeket a dolgokat természetesen sokkal egyszerűbb úgy átérezni, ha meg is tapasztalta az ember: főleg a kontroller adta sajátosságokat. A PS5-ös verzió elég extra lehetőséget biztosít ahhoz, hogy megérje inkább azon belevágni – már ha van erre lehetőség. Ha még nem tudtál PS5-öt szerezni, ne aggódj, mert PS4-en is a konzol egyik legjobb játékába vetheted bele magad. PlayStation 5-ön a tartalom változatlan, csak teljesebb az élmény.
A Horizon Forbidden West már kapható PlayStation 5-re és PlayStation 4-re. Tesztünket ITT olvashatod. A játék megrendelhető PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban a linkekre kattintva.
Richard
Ha választhattok, mit szoktátok inkább preferálni: a 4K30p vagy az FHD60p (vagy dinamikus felbontás, gondolom játéka válogatja) felbontást?
MolonLave
Én általában a 4K-t
martin
Amelyiknél nincs akadozás meg szellemhúzás.
desolator
Sajnos nekem csak PS4-en fog landolni, de nem aggódom az élmény miatt 🙂
MolonLave
Nem kell, PS4-en is remekül fut az eddigi tapasztalatok szerint.