Headspun (PS4, PSN)

Agyban a baj.

Az emberiség egyik nagy, máig megfejtetlen rejtélyét, az elmét, számtalan médium felhasználta már ilyen-olyan formában – a filmek és a regények éppúgy, mint a videojátékok. A téma nagyban kedvez a kreatív és tehetséges alkotóknak, akik általában nem restek élni a lehetőséggel (elég, ha a Pixar stúdió Agymanók című animációs filmjére gondolunk, amely hasonló dolgokat boncolgatott), videojáték-fronton pedig a Headspun próbálkozik azzal, hogy fantáziával és merész ötletekkel ásson bele az emberi agy rejtelmeibe. Meg kell hagyni, a koncepció tényleg érdekesen és izgalmasan hangzik: a játékban egy bizonyos Theo Kavinsky agyába nyerhetünk bepillantást. Emberünk éppen a kórházban fekszik, egy autóbaleset után, amelyben minden emlékét elvesztette, így hát az ő tudatát (Ted) és tudatalattiját (Teddy) irányítva kell újra összeraknunk Theo széttöredezett memóriáját és visszaállítanunk a baleset előtti életét.

A Headspun képi világa két szeletre osztható: Theo agyában mászkálva leginkább a Gorillaz zenekar videoklipjeihez hasonló stílussal és karakterekkel (a helyszín lényegében egy iroda, amelyet erek, hajszálerek és agyidegek szőnek át), valamint nyolcvanas éveket idéző stílussal és zenével találkozhatunk, a Cortex-központba lépve pedig a stuff átcsap FMV-stílusba, azaz valóban lefilmezett felvételeket nézhetünk végig élő, emberi szereplőkkel, Theo szemszögén keresztül, egy hatalmas képernyőn. Szemtanúi lehetünk az amnéziás főhős mindennapjainak, az ápolók és az orvosok vizitjeinek, akik részletesen beszámolnak a baleset körülményeiről és jelen állapotunkról, valamint legjobb barátja, Jack látogatásainak, akivel a baleset előtt saját közös képregény-sorozatuk beindításán fáradoztak, és akinek meséiből jobban megismerhetjük Theo személyiségét, és további emlékeket tudhatunk meg a múltjáról.

A Headspun tulajdonképpen egy menedzsment alapú játék, amelyben az lesz a feladatunk, hogy helyreállítsuk Theo memóriáját, újjáépítsük az agyi funkcióit és az álmait, mindezt az ott dolgozó személyzet irányításának segítségével. Feladatokat oszthatunk ki nekik, vagy épp átruházhatjuk rájuk (ha esetleg nekünk nincs kedvünk elvégezni azokat), amelyek nagyjából az „épület” rekonstruálásában vagy takarításában nyilvánulnak meg, napokra lebontva. Azaz van egy saját lakórészünk, ahová a munka végeztével visszatérhetünk, lezuhanyozhatunk és aludhatunk, hogy aztán másnap, az ébredés és a nekünk tetsző nyakkendő kiválasztása után újra nyakunkba vegyük a munka mókuskerekét. A főnöki beosztásunknak megfelelően a területet szabadon bejárhatjuk (2.5D-s nézetben), különböző mellékküldetéseket vállalhatunk el, vagy egészen érdekes minijátékokat próbálhatunk ki (keresztrejtvények, logikai feladványok, időre teljesíthető kihívások és egyéb szórakoztató nyalánkságok), amelyek kis ideig még egészen élvezetesek, de ha a nagy képet nézzük, akkor nem biztosítanak hosszútávú izgalmat – mondjuk bizonyos szemszögből nézve végül is jól tükrözik a kórházban töltött hetek és hónapok szürke monotonitását.

És ez nagyjából sajnos a játék többi részére is igaz. Maga a történet rettenetesen rövid (az FMV-felvételek mindössze körülbelül fél órát tesznek ki), a magát alaptalanul nagynak mutató fordulat már jó előre kiszámítható, és borzasztóan színpadiasan van előadva. Nem marad tehát más, mint a Cortex folyosóinak bejárása, amelyek ismétlődő feladatokkal és érdektelen dialógusokkal vannak kikövezve, ráadásul, bár az általunk irányított személyzet szolgáltat számunkra bizonyos fokú döntéshozatalt, mégis inkább az arcpirító illúzió felé billen jobban a mérleg. A játékélményt tovább csorbítják a bugok, a gyakori fagyások, a gombnyomásra mozdulni nem akaró beosztottak, és az egyéb durva programhibák, amiket sokszor csak egy újraindítás tud orvosolni. Azt már csak mellékesen említem meg, hogy a sztori annyira karcsú, hogy mire befejezed, maximum csak a helyiségek felét tudod felépíteni – és onnantól kezdve még az a kis motiváció is elpárolog, ami addig még úgy, ahogy a játék előtt tartott.

A Headspun egy érdekes koncepcióval és jó ötletekkel teli stuff, amely azonban mégsem tudta érdemben kiaknázni a benne rejlő hatalmas lehetőségeket. A rosszul meghozott döntéseknek nincsenek komolyabb következményük, nincs, ami igazán ösztönözze a mezei gamert, voltaképpen tét nélküli az egész, és egy idő után arra is rájövünk, hogy a játék menedzsmentes részeinek többsége csupán azért van, hogy minél tovább kitolja a szavatosságot – csakhogy ezt érdektelenül, mindenféle üres ötlettel teszi.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: Wales Interactive
Fejlesztő: Wales Interactive
Méret: 4.58 GB
Megjelenés: 2019. augusztus 28.
Ár: 3990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás