Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Hardver – Natec Genesis Tin 200 egér és billentyűzet adapter

Nyomtad már egérrel a Gran Turismót?

Örök dilemma a digitális szórakoztatásban, hogy melyik perifériával jobb, könnyebb kezelni a számítógépes- és videojátékokat: kontrollerrel, vagy az egér-billentyűzet kombóval? A jártasabb gamerek jól tudják, hogy nincs mindent verő válasz, ugyanis teljesen zsánerfüggő a dolog. Konzolokon kontrollerrel éppúgy kényelmetlen a kurzort irányítva csapatni a vérgőzös stratégiákat, mint PC-n billentyűzettel platformerkedni. Viszont míg számítógépen a legtöbbször tökéletesen át lehet ültetni a kezelést kontrollerre, addig szeretett PlayStation masinánkon hiába támogatott a billentyűzet és az egér, mégsem használhatóak a programok 99%-ánál…

…eddig.

Szerencsére a világ ma úgy néz ki, hogy ha valamelyik gyártó szarvashibát ejt egy hardver fejlesztésénél és úgy dobja piacra, akkor a hiányosságot egy kisebb gyártó javítja ki egy kiegészítő termék megjelentetésével. Csak két USB-port van a cuccon? Tessék, itt egy USB elosztó! Hiányzik az új telefonodról a jack aljzat? Íme egy adapter!

A Genesis által gyártott Tin 200-as billentyűzet-egér adapterrel a fentebb vázolt problémát orvosolhatjuk, vagyis azokat a játékokat is játszhatjuk a PC-s perifériákkal PlayStation 4-en (illetve más konzolokon is), amik amúgy nem támogatják őket.

A termék első ránézésre egyszerű, de igen körültekintő, gondos csomagolást kapott. A papírtokba bújtatott kettényitható, belül kipárnázott csomagban nincs semmi felesleges sallang, csak maga a kütyü – amit gondosan körbeölel a védelmező szivacs – és egy szál, a felhasználás alap téziseit tartalmazó kártya hever benne. Első ránézésre a cucc nem tűnik többnek egy sima USB-elosztónál, a kis 59mm x 53mm x12mm méretű doboz nem valami gagyi műanyag borítást kapott, ugyanis az elektronikát egy feketére festett fémház oltalmazza a rideg külvilágtól. A telepítése igen egyszerű. Még a PS4-be történő bejelentkezés előtt csatlakoztatjuk a konzolhoz, majd bekötjük a DualShock 4-et, a billentyűzetet, végül az egeret. A művelet leírása megtalálható a doboz hátulján. Természetesen nem mindegy, hogy az egyes perifériákat hova illesztjük, mindegyiknek megvan a maga helye, amit kis ikonszerű felfestések hivatottak szimbolizálni. Miután mindent a helyére tettünk már mehetünk is a profilunkba. Az alap gombkiosztás a dobozban lapuló kártyán látható. Míg a DS-t be nem izzítjuk a PS gomb megnyomásával, addig a kontroller használhatatlan.

(A videóhoz angol felirat választható!)

És akkor most gyorsan tegyük rendbe, hogy mit is csinál a kütyü!

Voltaképpen a kis Tin 200-as csak elhiteti a PS4-gyel, hogy az egér, illetve a billentyűzeten beadott inputok a DS4-ről mennek. Tehát a gyári beállítás szerinti gombokkal tudunk kizárólag operálni, azokkal is csak azokat a dolgokat, amikre be vannak állítva (pl. WASD = bal analóg-kar irányai). Az alapbeállítás természetesen felülírható, de erről kicsit később. Mivel csak a beállított gombok élnek a billentyűzeten, a hagyományos értelembe vett szöveggépelésre nem használható.

A PS4 főmenüjében az egér majdnemhogy használhatatlan, mivel egérkurzor nincs, különben is a jobb analóg-kart hivatott utánozni, azt meg ritkán használjuk a menüben. A billentyűzetről beadott inputok egyébként tökéletesen végbemennek, az egér mozgatása által emulált jobb analóg-karra viszont lehetnek problémák, de ez nem a hardver hibája. Egyrészt a dolog kivitelezésének pontossága függ a játéktól, annak beállítási lehetőségeiről és magától a csatlakoztatott egértől. Akadt olyan egerem (Logitech Mx518), ami voltaképpen használhatatlan volt a műveletre, amely meg működött (Trust, típus ismeretlen), annál játéka válogatta, hogy mennyire működik jól a dolog. Sajnos az itthon fellelhető egérállomány nem rendelkezik nagy létszámmal, így minimálisak voltak a lehetőségeim a tesztidőszak alatt.

Viszont az egyértelműen kijelenthető, hogy még egy nem túl pontosan emulált egérrel is jóval precízebb célzásokra voltam képes, mint DS-sel, de ahogyan írtam a dolog a szoftvertől is függ. Például a Resident Evil 3-nál kiválóan emulálódott a kontroll, sokkal precízebben tudtam az egérrel adni a fejlövéseket a zozóknak, minek hála nem kevés lőszert tudtam megspórolni. Viszont az Ion Fury-nál szívem szerint DS-t ragadtam volna már 5 perc játék után, mert vagy nagyon érzékeny volt számomra a forgolódás, vagy túl csiga, de ez leginkább annak köszönhető, hogy ötösével lehet csak az érzékenységet állítani. A Paranautical Activity-nél egy minimális, alig észrevehető lag volt megfigyelhető, de egyébként teljesen jól ment az aprítás, bár most se jutottam tovább, mint anno. A Star Wars Battlefront II-ben pedig elég prímán ment a lövöldözés, amit csak abból vettem észre, hogy visszatérve a DS-hez kegyetlenül jöttek a mellélövések. Ekkor jöttem rá, hogy mennyivel jobban ment egérrel és billentyűzettel, mert azokkal csapatva a harc hevében nem jött át a pozitívum, de a kontrollerre visszaváltva szinte pofán vágott a zongorázható differencia.

Hogy részben szoftverfüggő az emulálás minősége, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy olyan játékokat is kipróbáltam a Tin 200-assal, amik rendelkeznek egér- és billentyűzettámogatással (They are Billions, Cities: Skylines). Ezeknél a programoknál teljes mértékben ugyanolyan volt az egér mozgása az adapterrel (a gombkiosztást leszámítva), mintha egyből a PS4-be kötöttem volna be.

Ha már szóba jött, akkor felvázolom, hogy miképpen lehet megváltoztatni a gombok kiosztását. Elsőre macerásnak fog tűnni, de igény szerint érdemes pár percet foglalkozni a kütyü átállításával, hogy pontosabb legyen az emulálás.

A dolog annyiból áll, hogy a Tin 200-ast össze kell kötnünk egy PC-vel, amire már letöltöttük a gyártó honlapjáról a drivert és a segédprogramot. Röviden annyiból áll a dolog, hogy a programot elindítva meg kell adnunk, hogy milyen gépen szeretnénk használni a kütyüt, hogy az egér érzékenysége mekkora legyen (jómagam hagytam az eredeti értéken), valamint hogy a kontroller egyes gombjai mely billentyű megnyomásával hívjuk elő. A beállításokat elmentjük a hardverre, ami ezek után a konzolhoz kötve már a mi beállításaink szerint fog üzemelni.

De még egyszer leírom: ezt nem kötelező végigzongorázni, tehát opcionális, viszont a fenti műveletet kihagyva csak azok a billentyűk fognak működni, amiket a gyártó beállított. Az alapbeállítás egyébként meglepően jóra sikerült, kis gyakorlással már fejből vágtam, hogy melyik billentyű melyik gombot takarja és vígan zongoráztam a játékok menüjében, mintha csak kontrollerrel nyomnám.

Ha negatívumot kellene mondanom a termékről, akkor bajban lennék. Az hogy az emuláció nem minden esetben működik jól, az – mint már írtam – nem a hardver hibája. Függ az egér optikai érzékelőjének a felbontásától (dpi), valamint az adatátvitel sebességétől. Nagymértékben függ még a játékoktól is, hogy azok mily módon veszik le a jelet az analóg-karokról, valamint hogy a beállításoknál mennyire lehet precízen belőni az érzékenységet. Ehhez még hozzájön az is, hogy maga az adapterben milyen érzékenység van beállítva. De ha az ember rászánja az időt és kikísérletezi a körülményeket (már ha van rá a játékban elég opció), akkor be lehet lőni közel tökéletesre a dolgokat, mintha csak egy PC-n csapatnánk a kedvenc FPS játékunkat – csak több százezres beruházás nélkül.

Leginkább azoknak tudom ajánlani a Genesis Tin 200 adaptert, akiknek egyes műfajoknál hiányzik az egér és billentyűzet adta kezelés és az azzal járó pontosabb célzás. A megfelelő egérrel jóval pontosabban oszthatóak a célzott lövések, illetve gyorsabban mozgatható a kamera abba a szögbe, amerre látni szeretnénk. Egyetlen egy rétegnek tudom csak a termék teljes elkerülését javasolni: azoknak, akik soha az életben nem játszottak PC-n komolyabb játékokkal, csak pasziánsszal és aknakeresővel.

(A tesztpéldányt támogatónk, a Platinum Shop biztosította. Köszönjük! Megvásárolható budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Lehet sokan megfognak kövezni, de számomra egy konzol egyenlő a kontrollerrel.
    A 80-as évek elejétől játszom, tvfoci videojáték volt az első amit egy csavargatós, tekerős kontival kellett irányítanom.
    Egeret és bill-t csakis pc-n használok. Konzolnál ez nekem egyáltalán nem passzol a képbe.
    Persze a mostani generációnak lehet bejön.
    De lehet csak régimódi vagyok így 45 évesen 🙂

  2. Nekem egy 65-tv van es kb 3-4 m jatszom, addig eltudom vezetni?
    Hosszabbitoval gondolom, csak kerdes, h akkor nem lesz e lag.

    • Minőségi USB hosszabbítóval elvileg nem nő érezhetően a lag. Talán még a vezeték nélküli perifériákkal is működhet a dolog, de olyannal nem tudtam letesztelni és infót se találtam róla.

Advertisements