Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Happy’s Humble Burger Farm (PS4, PSN)

McPara.

A jó modern horrorok egyik sajátossága, hogy egyrészt megcsavarják a „hagyományosabb” elődök által létrehozott képleteket, másrészt játszanak a fogyasztók elvárásaival. Hol ártalmatlannak tűnő elemekbe iktatják a rémületet, hol váratlan fordulatokkal mennek szembe az alapokkal. A videojátékoknál ez azért különlegesebb, mert az interaktivitás még ijesztőbb, bizarrabb és különlegesebb helyzeteket tud szülni. Erre kiváló példa a Happy’s Humble Burger Farm, ami – egy ilyen bevezető után talán nem meglepő, de – nem egy hagyományos étteremszimulátor.

Karakterünkkel az elég nyomasztó New Elysian városában ébredünk, és egy feladatunk van: egyedül működtetni a címadó gyorséttermi lánc helyi üzletét. Ehhez reggel be kell mennünk, mit sem törődve az úton bizarrul haladó, emberi szavak helyett csak dünnyögéssel kommunikáló szomszédunkkal, blokkolnunk kell magunkat, majd meg kell nyitnunk az üzletet. Innentől kezdve érkezhetnek a vendégek, akiknek el kell készíteni a rendelést: a hamburgerekbe háromféle hús mehet, illetve öt extra feltét – sajt, hagyma, paradicsom, uborka vagy saláta –, az erre kijelölt asztalon pedig össze lehet rakni őket, ügyelve a vevők igényeire. A húsokért be kell menni a fagyasztóba, és a sütőlapra feldobva őket nézhetjük, ahogy az eredeti PlayStation grafikáját imitáló világban kellemes, apró kockákként pattog ki belőlük a zsiradék. Ha összeállt a burger, be kell pakolni a papírszatyorba, majd finoman hozzávágni a kassza túloldalán várakozó vásárlóhoz. Mivel mindez időlimites, érdemes átböngészni és memorizálni a munkatársaknak gyártott pamfletet, amiken a lánc kabalafigurái mosolyogva magyarázzák el, hogy mi a megfelelő munkafolyamat – sőt, még egy térképet is kapunk. Minden reggel érdemes elvégezni a „kezdőfeladatokat”: kivinni a szemetet az étkezőtérből, összeszedni a csapdákba ragadt patkányokat és behozni a hátsó ajtón a szállítmányt, ugyanis nem csak, hogy a nap végén ezekért extra bért kapunk, de jobban kiismerhetjük munkahelyünket. Ez elvégre létfontosságú. Szó szerint létezésünk múlik rajta…

Idővel már hotdogokat is süthetünk, kekszeket és pitéket preparálhatunk, üdítőket és shake-eket tölthetünk, valamint lazacfalatokkal és sült krumplival kényeztethetjük a kedves vendégeket.  Ha bátrak vagyunk és bírjuk az időlimiteket, akkor autós rendeléseket is felvehetünk, így egyszerre két csomagot készíthetünk elő. Nem sokkal első napjaink után kiderül, hogy a karbantartásért felelős kolléga felmondott, így természetesen ezt is nekünk kell ellátnunk: heves hangeffektek jelzik, ha épp extra feladatunk van, amit be kell iktatni az ételkészítés közé. Eldugulhat a WC, egy patkány randalírozhat a vendégek között vagy kigyulladhat a sütő – ezeket mind hamar kell orvosolnunk.

Elsőre ezek mind egy jópofa, retro esztétikájú kis gyorséttelmi szimulátorra utalnak, bár egy aránytalanul nyomasztó közegben. A helyszín sötét és baljós, egy kellemetlen koszréteg tapad mindenre. Nap mint nap magányos szobánkban ébredünk, a folyton bekapcsolt televízió reklámokat püffög magából, és lakóházunk is egy lepusztult, mocskos épület. A megkeresett pénzünkből ételt és italt vehetünk, amiből visszatölthetjük energiánkat a hatékonyabb munkához, az automata pedig japánul mantrázva láttamozza vásárlásunkat. Magában a gyorsétteremben pedig folyton más és más helyeken vannak a kabalafigurák, akik közül a gazdaember sötét, torzított hangon figyelmeztet a lét mulandóságára és a végtelen éjszaka veszélyeire. Sőt, gondoljunk bele, hogy mennyire morbid, hogy egy húst felszolgáló létesítményt vigyorgó állatokkal reklámoznak, akiknek mintha boldogságot jelentene, hogy ledarálják és sütésre szánt tallérokká préselik őket. Ez van, dolgozni kell.

Néha a helyen is furcsaságokra lehetünk figyelmesek: lekapcsol a villany, így csak zseblámpánkra hagyatkozhatunk a sötétben vagy épp csak úgy leállnak a gépek. Aztán megjelennek a torz, kúszó lények, a hirtelen az arcunkba mérgesgázzal robbanó kísértetek, és az alig látható szellemek, akik lekapcsolgatják a masinákat. Ez van, dolgozni kell.

A menedzser hangja mindig ösztökél a munkára, és felhívja a figyelmünket arra is, hogy ne hibázzunk: ne késsünk a rendelésekkel, jó rendeléseket adjunk le és teljesítsük az extra feladatokat is – a jó munkaerő elvégre jól tudja kezelni az idejét, és képes menedzselni kötelességeit. Ellenkező esetben baj lesz… nagy baj. Ha eddig nem lett volna egyértelmű, hogy itt nem egy szokványos élményről van szó, elég, ha három hibát ejtünk zsinórban: az étterem átalakul, és már nem a menedzser liheg a nyakunkban, hanem Happy, a szerény boci sötét változata jön förtelmes bőgéssel, hogy megbüntessen minket. Kielégíteni – és életben maradni – pedig csak úgy tudunk, ha egy rothadt húsból készített burgerrel etetjük meg, miközben próbálunk rájönni, hogy honnan közelít felénk: ha hátat fordítunk, elkap és meggyötör, és mindennek vége. Elképesztően nyomasztóvá válik így a játék, miközben nagyon kreatív, hogy miként iktattak be ilyen elemeket a programba.

Egy ilyen jelenés után pedig érdemes körbejárni a városban, felfedezni minden szegletét, és a lakásunkat is jobban bejárni, ugyanis rájöhetünk, hogy sokkal, de sokkal többet rejt ez a program. Idővel el is felejthetjük hétköznapi munkánkat, hogy kiderítsük az összes titkát, a mocskos rejtélyeket és a bűzös igazságokat. Kihívások, logikai feladványok és igazán váratlan fordulatok várják a bátrakat, miközben a program már inkább belső nézetes horror-kalandjátékként üzemel. Persze bármikor vissza lehet térni a vendéglátáshoz, de ha betekintettünk már a lepel mögé, miért ne akarnák lerántani az egészet?

Az alkotók mesterien rakták össze az alkotást. A gyorséttermi szegmens önmagában is szórakoztató, főleg a bizarr jelenésekkel és történésekkel, de ami mögötte rejlik, az egy nagyon ötletes és jól összerakott játék, ami kiválóan épít saját mechanikáira és tekeri meg a központi elképzeléseit. A playstationös grafika pedig remek választás, mert egyfajta nyomasztó hangulattal ruházza fel az egész élményt: valahogy a mai napig, ha a klasszikus horrorjátékokat látom, úgy érzem, hogy a sajátos képi világ, az alacsony felbontás és az a megmagyarázhatatlan, nyomasztó hangulat a képi világnak is jelentősen köszönhető. Emellett pedig egy ötletes boncolása a fogyasztói kultúrának és a kapitalista képmutatásnak, ahol már ott tartunk, hogy a csúf igazság elrejtése helyett felcicomázva, megszépítve eladják nekünk azt is: ahol a hamburgert vigyorgó malacok és tehenek árulják, akik saját képregényeket, filmeket és videojátékokat is kaptak már ebben az univerzumban.

A végeredmény pedig egy mesterien összerakott akció-kaland-horror-menedzsment hibrid, ami kiválóan alakítja kedve szerint stílusát és játékmenetét, és remekül mozdítja el a játékos motivációját is abba az irányba, amibe akarja. A Happy’s Humble Burger Farm különleges kuriózum, ahol minden eleme fenomenálisan hat egymásra, hogy egy igazán ínyenc falatot kínáljon, amely még azon rétegek alatt is tartalmaz rejtett elemeket, amiket elsőre sejthetünk.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★★
SZÍNARANY
Kiadó: tinyBuild
Fejlesztő: Scythe Dev Team
Megjelenés: 2021. december 3.
Ár: 7090 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nem emlékszem már arra, hogy mikor és melyik játék hozta rám a frászt annyira, mint ez. 😀

  2. De rohadt beteg ez a cucc. A teszt frankón meghozná a kedvem, de 5 percet nem tudnék vele játszani.😅