Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Grim Fandango Remastered (PS4, PSV)

Abban az esetben, ha én történetesen egy menőnek beállított, [I]nagyonliberális bulvárportál[/I] – ahol egy leadinbe tett “baszás”, “kurva”, “pina”, vagy “zsidó” szó tízpercenként tízezer olvasást hoz – által futtatott, magáról méltatlanul sokat képzelő, gyanús videojátékos megmondó-blogger lennék, biztosan úgy kezdeném ezt a cikket, hogy “te, kis szellemi fogyatékos olvasó, még egy buja gondolta sem voltál szüleid fejében, amikor én, a tévedhetetlen guru, már 1998-ban, a szoftver eredeti megjelenéskor tudtam, hogy a LucasArts Grim Fandango című szöveges kalandjátéka minden idők egyik legikonikusabb alkotásává válik a zsánerben”….de, mivel itt vagyunk a PSC-n, ezért töredelmesen bevallom, hogy bár tényleg ott voltam ’98-ban a mély vízben, de ezt a kiváló játékot csak hallomásból ismertem, méghozzá egy CoVboy nevű kollégámnak köszönhetően, aki akkoriban az 576 KByte nevű magazin főszerkesztette, egyébiránt pedig a Commodore Világ nevű ősmagazin készítése révén lett ismert alakja a magyar szcénának.Szóval én akkoriban már túl voltam a PC-s és amigás kalandjáték korszakomon és inkább a konzolok felé fordultam, olyannyira, hogy szinte a teljes Sierra-LucasArts-Delphine lineup végigtolása után már úgy sem érdekelt Manuel “Manny” Calavera világraszóló, szakmai- és közönségdíjak sokaságát bezsebelő kalandja, hogy CoVboy mellett az összes korabeli nyugati magazin is erről áradozott. Pedig ez a Tim Schafer direktor és kis csapata által elkövetett műremek olyan a videojátékok történelmében, mint egy emelt szintű érettségi példa; én viszont egészen a PlayStation 4-es inkarnációig, a [B]Grim Fandango Remastered[/B]ig húztam a vizsga időpontját. (Kijött egyébként PS Vitára is.)
[YOUTUBE]-j7kwRXvxYA[/YOUTUBE]A GFR egy olyan klasszikus stílusú grafikus-szöveges kalandjáték, ahol a teljes élményfaktor csak 30%-át adja a kép, és 70%-át a szöveg. Érdekessége, hogy a kor “rajzolt” LucasArts programjaihoz képest ebben voltak elsők között 3D-s, pre-renderelt, de statikus hátterek. Igaz, hogy a Remastered változat képi világát még megtolták pár nagyfelbontású textúrával és karaktermodellel (többféle grafikai stílus is választható), de ettől még a game nem lett egy vizuális orgia, továbbra is elsősorban a legendás intellektuális humor dominál benne, melynek megértéséhez nem elég “angolul tudni”; ennek a játéknak az abszolválásához az átlagosnál magasabb szintű nyelvismeret szükségeltetik.Maga a sztori – mely amúgy több év történéseit öleli fel – egy zseniális és csavaros film-noir hangulatú filmregény a Casablanca című mozi jellegzetességeivel, melyre a mexikói halottkultusz nyomta rá bélyegét, igen erősen. Az ikonikus “halálfejű” főhős mesterségét tekintve utazási ügynök, aki egy komplex lánymentéses szerelmi ügybe keveredik, az élők és holtak bámulatos világának felfedezése során.A játékmenet végtelen számú kilométert tartalmazó mászkálásból, rengeteg elmés beszélgetésből és temérdek, esetenként brutális fejtörő megoldásából áll. A felvonások több kisebb állomást / szituációt / jelenetet tartalmaznak, melyek közül tízből mondjuk 3 a sztori továbbgördítésére szolgál, azaz kötött pozíciójú, a többi 7 viszont teljesen szabadon megoldható. Éppen ezért az egész játék rendkívül sokféleképpen keszekuszálható, olyannyira, hogy aki egy végzetes(nek tűnő) elakadás esetén például egy végigjátszás után nyúl, még azt is nehezen fogja tudni behatárolni, hogy éppen hol tart, és melyik lépés követezHET. Nagyon parádés egyébként egyes trófeák pozicionálása is, melyeknél néha teljesen ki kell pörgetni és csúcsára járatni egy-egy végeláthatatlannak tűnő beszélgetést ahhoz, hogy becsilingeljen a serleg.A Grim Fandango egy régi vágású szoftver, ezért nincsenek benne iránymutató nyilak, vagy segítségmenük. Arra, hogy mit kell a következőkben találni, maximum “ráutaló” elszólások mutatnak, ezek sem mindig. Előfordul, hogy egy-egy probléma megoldására csak rengeteg felesleges és csigalassú ide-oda mászkálás és számtalan próba után jössz rá, ráadásul a sztori szabad, pókhálószerű elágazásainak hála az események attól függően alakulnak és történhetnek másképp, vagy a szereplők mondanivalója úgy alakul, ahogy időben és térben lépkedsz a kulcspontok között.Az, hogy a Grim Fandango-t az eltelt évek során több média is a “világ legjobb videojátékának” aposztrofálta, nem véletlen. Ez tényleg egy brutálisan eredeti, szórakoztató és intellektuálisan kifejezetten magasan szárnyaló game, mely az arra fogékony réteg számára minden túlzás nélkül egy életre szóló élményt ad. A teljes atmoszféra, kezdve az egyedi karakterektől az elképesztő fordulatokon át a páratlan szinkronig – például a híres magyar vonatkozású(!!) aprósággal – mondhatni tökéletes.Ez a magas fokú, többször már-már ijesztően “felsőbbrendű”, végletesen konok és nem túl segítőkész miliő azonban mára, a széles tömegek számára kitalált és adjusztált, tömegben gyártott videojátékok korában már teljesen szokatlan, sőt, esetenként dühítően is hathat. Van a programban például egy nagyon extra opció, amivel be lehet kapcsolni Schafer és kollégái egy-egy jelenethez utólagosan rögzített audiokommentárját, melyek során többek között arról beszélgetnek, hogy a fejlesztés során azon a ponton milyen nehézségekkel küzdöttek meg, vagy valami érdekes sztorit gurítanak a szituval kapcsolatban. Nos, ezek a beszélgetések néha már tényleg annyira magasröptűek, hardcore szakmaiak és túldimenzionáltak, hogy az ember hajlamos magát egy hülye baromnak érezni, aki inkább játsszon a Call of Duty aktuális felvonásával, és ne ezzel a kozmikus jelentőségű csodával.Szívem szerint azt mondanám, hogy ez egy olyan game, amit mindenkinek ismernie kell kötelező tanagyagként, és nem mellesleg végigjátszani. Ez azonban nem így van, ez egy idealista bullshit. A Grim Fandango csak nagyon keveseknek való, mert kifejezetten erős nyelvismeret, intelligens, helyzetfelismerő gondolkodás, türelem, humorértés, szociális érzékenység, fejlett irodalmi és pop-kulturális érdeklődés, valamint konstruktív látásmód kell ahhoz, hogy a benne közvetített érték szépen kikristályosodhasson. Ha viszont ez megvan……akkor haver ess neki ennek a játéknak, mert csak több leszel tőle, persze jó értelemben. Biztosan ragad rád valami. Talán még egy kicsit okosabb emberré is válhatsz.(A játék megvásárolható a PlayStation Store-on, PS4 és PSV platformokra, ára [URL]https://store.playstation.com/#!/en-hu/games/grim-fandango-remastered/cid=EP2154-CUSA01858_00-GRIMFANDANGOBUND]4590Ft[/A].)

35 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szerintem még idén levizsgázok ebből.

  2. Köszönöm martin, megpróbàlom.

  3. Fúj de foglak gyűlölni, ha a TLG-ről nem te fogsz írni.

  4. A cikk indexképén nagyon kemény a jobb szélső sárga inges feje.Ez kb. az én fejem is, amikor 18x megyek végig a hosszú hídon asszem a második fejezetben, és nincs mag a megoldás. Atya isten mit szoptam ott napokig.

  5. Méh kántálós trophy-t hogy kell megszerezni? Leirná valaki bővebben? Hiába csinálom végig mindig

  6. “””Adjusztált””… ezt honnan vetted? :DDHú, elkezdtem én is, fejlesztői kommentárok tszetesen on, és rögtön a Platináért indultam persze. 😛 Csak aztán közbejöttek a tesztelések, de mindenképpen tervezem folytatni. Bár Oni kissé elbátortalanított, az eme kiváló írás által “”magasan kvalifikált gamereknek ajánlott”” feature-t újabb kihívásként értelmezem. (Oni, Te nem…??? 😀 Fordítás: ha hülye vagy, ne játssz vele. :P)”

    • Ez egy csoda a múltból, nagyon gondolkodós. Mondjuk olyan banánhéjakon el lehet csúszni, mint hogy nem veszel észre egy új ajtót (az elején a szerelő szörny rongyol ki) a kameraállások miatt, majd másfél órán át rohangálsz 6-7 tárggyal a kezedben. 🙂

      • Tudom, megtörtént nálam is ilyesmi – meséltem -, és nyomom a tank irányítást. 😀 Na az tényleg kínzás. Ja és az ingyenes GF-témát is applikáltam, láttátok? Tök cool.

        • Ránézek, köszi. Ennél a játéknál is érződik mennyire elbutult a közönség. Mondjuk ez kicsit a ló másik oldala, de nem bánnám ha több ilyen agyalós téma is jönne (Sherlock!!!).

          • Ez néha tényleg a másik oldal. Picit Demon’s Souls, de point’n clickben.

          • Az Ether One is sokat agyalós, ott is simán elakadhatsz 1-2 napra. (Meg a Broken Sword-ökben. Amúgy rájöttem, hogy azt csak sorozatban érdemes lenyomni, van visszautalás az előző részre. Tehát az 5. rész még odébb van. 🙂

    • “A tank irányítás meg borzalmas. Azt az aranyat kínzás gyanánt pakolták bele, akkor már kértem volna a “”ne HD képi beállítással told le az egész játékot”” kibaszást is.”

  7. Itt pihen a gépen mióta plusos cím volt, most már igazán illene nekiveselkednem.

  8. A cikk, meg az egész stíl jó, az első sor gáz.

  9. Rohadt hangulatos, rohadt vicces, a bárig juttottam ( hátulról a 4. kép ), aztán hirtelen annyi felé lehet menni. Onnan sok van még?

  10. A méhekkel kántálás kinek hányadikra lett meg?

    • 54-re lett meg a méh kántálás kb. Sajnos a játék viszont nem jött be, mert régen pont ez kimaradt. DOTT meg a Monkey Islandek ma is tetszenek, akár régi grafikával is, de ez fapofa kategória nálam. Toltam, hogy majd biztos jó lesz, majd biztos jó lesz, aztán a stáblistánál se lett az.

      • 54…

        • “Tippeltem csak, de elég sok volt. Szerintem az a rész hibás, mert az első pár alkalommal nem rontottam el, szóval a méhek nem mondták, hogy “”Manny, elbasztad””, hanem végig ordibáltuk a szólamokat és trófea sehol.”

  11. Ez egy olyan játék, aminek az első 15 percét bárki élvezheti. Ezek után a program kegyetlenül szanálja a játékosokat. Az első évet teljesítettem (tank irányítással :D), de kicsit ülepednie kell. Kegyetlenül magára hagy a program, ha nem figyelsz oda mész a levesbe, ha meg meg is érted jön a kőkemény logikázás a tárgyakkal.

  12. Sajna régen kimaradt, de az év elején pótoltam. Nagyszerű játék, mindenkinek ajánlom!

  13. Imádtam. Jobban élveztem mint régen Amigan vagy pc-n?Nem emlékszem.