Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Green Hell (PS4, PSN)

Ezt éld túl!

Az emberiséget mindig is izgatta az ismeretlen felfedezése és megismerése. Eredendően izzik bennünk a kalandvágy, messzi, távoli helyekre akarunk eljutni, a legtöbb ember számára szinte elérhetetlen szegletekbe szeretnénk ellátogatni, olyan dolgokat látni, érezni, tapasztalni, amelyek kizökkentenek minket a szürke hétköznapokból és a rutinszerű élet nyomorúságos mókuskerekéből. Hovatovább, sokakat még az sem érdekel, hogy ezek a helyek sokszor rengeteg veszélyt rejtenek magukban, amelyek könnyen a halálunkat is okozhatják. Mert minden környezetnek megvannak a maga hátulütői és kihívásai: a hómezők hidegek, fagyosak és csontig hatolnak, a sivatagok tikkasztóak és szárazak, a dzsungelek pedig dugig vannak mérgező növényekkel, ragadozó állatokkal, hüllőkkel, rovarokkal és olyan fertőzésekkel, amik órákon, ha nem perceken belül képesek leépíteni az emberi szervezetet és az immunrendszert. Gyakorlatilag minden lépésnél les ránk a halál, és ha nem vigyázunk eléggé, rögtön el is ragad minket. Persze a legtöbbünknek soha nem lesz része ilyesmiben, vagy mert az anyagi helyzete nem engedi meg, hogy ilyesféle veszélyekkel kecsegtető kalandra vagy inkább túlélőtúrákra induljon a vadonba (sajnos ez a valószínűbb verzió), vagy egyszerűen nincs meg benne a bátorság, hogy nyakába vegye a dzsungelt, no meg a túlélőfelszerelést, és nekivágjon az életre szóló utazásnak.

Szerencsére a videojáték-iparnak megvannak a maga alternatívái ezekre az esetekre: a modern technika vívmányainak köszönhetően ma már virtuálisan is átélhetjük az elkeseredett élet-halál harcot, az életünkért való küzdelmet olyan helyszíneken, amelyek folyamatosan azon dolgoznak, hogy megrövidítsék földi létünket. Az utóbbi néhány évben bőségesen el is voltunk látva ilyen alkotásokkal, elég csak megemlíteni a DayZ-t, a The Forestet vagy a Stranded Deepet, és most a Creepy Jar stúdió örvendeztet meg minket egy új túlélő-játékkal konzolon (PC-n már egy ideje elérhető), amely sutba dobja a szörnyeket, a természetfeletti lényeket és az ehhez hasonló állatfajtákat, egyszerűen, ám annál nyersebben és határozottabban tolja elénk a műfaj lényegét: azaz a puszta túlélést. És mindezt magyar felirattal(!) teszi.

A Green Hell ízig-vérig túlélőjáték. A történet egy kutató házaspárt helyez a középpontba, akik egy titokzatos törzs felkutatása céljából érkeznek az Amazonas esőerdejébe. Feleségünk hamarosan el is megy a falujukba, mi pedig (az egyedül maradj férj) rádión tartjuk vele a kapcsolatot, azonban, ahogy az általában lenni szokott, beüt a baj: az asszony egy napon segítséget kér. Amikor keresni kezdjük, a falu lakosai ránk támadnak, mi meg persze menekülünk, ahogy tudunk, de futás közben megbotlunk és lezuhanunk egy patak partjára, és csak a rádiónk marad épségben. Ezzel kezdődik kíméletlen küzdelmünk az időjárással, a természettel, a dzsungel élővilágával, az éhséggel, a szomjúsággal, a betegségekkel és sok minden mással – és ahhoz, hogy élve kecmeregjünk ki a kulimászból, rengeteg dolgot kell megcsinálnunk.

Az első és egyben a legfontosabb: gyűjtögetni. Mindig, szünet nélkül. Faágakat, gallyakat, rönköket, köveket, növényeket, gyümölcsöket, még az állatok prémjét is – mindent hasznosíthatunk, nincsenek felesleges dolgok, mindenre szükségünk lesz. A Green Hell elképesztően részletes, a talált tárgyakból különféle eszközöket és fegyvereket kovácsolhatunk, amely a túlélésünket segíti, és a földhözragadt koncepciónak megfelelően bozótvágónk és kőbaltánk nem is lesz különösképp hosszú életű, hamar elhasználódik és craftolhatunk újat – ha nem tesszük meg, mindenféle túlzás nélkül halálra ítéljük magunkat. Sőt, még tábort építeni is nekünk kell, ami szintén nem könnyű feladat: rengeteg faanyag és levél kell hozzá, annyi, amennyit nem tudunk egyszerre magunknál hordani, és mivel manuálisan menteni is csak ezeknél a táborhelyeknél tudunk, ez is elengedhetetlen tennivalóvá válik. Persze ez rengeteg időt és energiát igényel. Utóbbira mondjuk szükségünk is lesz bőven, ugyanis a dzsungelben rengeteg fertőzést szedhetünk össze és ezerféle módon sérülhetünk meg – és ez életünket, valamint energiánkat és állóképességünket is elemi erővel csorbítja.

És ez az a pont, ahol kiderül, hogy a Green Hell mennyire komplex, aprólékos, egyben rettenetesen szemét és idegőrlően nehéz játék – de pont ezért jó is. A táplálék és az ivóvíz eleve elengedhetetlen, de a fejlesztők ezt a tulajdonságot megbolondították azzal, hogy nem elég csak simán ennivalót keresni (időnként még ez is nagy problémát okoz), de fehérjét, szénhidrátot és zsírt is egyaránt be kell vinnünk. És ha ez még nem lenne elég, a legtöbb gyümölcsről, növényről vagy zöldségről még azt sem tudjuk, hogy mérgező-e, vagy sem. Itt jönnek képbe a fertőzések, a betegségek és a különböző paraziták. A nyers hús már önmagában fertőző (majd elfelejtettem: természetesen állatokat is el lehet ejteni), ezért először mindenképpen meg kell sütnünk (tüzet nyilván csak a csiholás ősi módszerével csinálhatunk), de ha ezzel végzünk, akkor még mindig nem lehetünk nyugodtak, hiszen ha vízzel szeretnénk leöblíteni a finom ebédet, akkor sem ihatunk akárhonnan. A koszos patakokból és pocsolyákból eléggé esélyes, hogy összeszedünk valamilyen betegséget, vagy esetleg ránk ragadhat egy pióca (ha a különböző pókok, kígyók, skorpiók még nem lennének elegek), amit azért még könnyen tudunk orvosolni, de egy bélféreg, parazita vagy vírus már komolyabb fejfájást okoz – a kisebb-nagyobb sérülésekről nem is beszélve. Itt nem árt a lehető leghamarabb ellátni magunkat, a komolyabb bajok megelőzése érdekében: az elején elég csak a sima kötszer, de ha sokáig húzzuk, akkor jöhetnek a gyógynövények, vagy a rohadt húsból kinyert kukacok.

Sajnos többek közt a sebek ellátásánál ütköznek ki a játék hibái: sérüléseink, marásaink, csípéseink kezelése, valamint a tárgyak kombinálása és a tűzrakás is borzasztó körülményes. Egyrészt hiába ad szöveges segítséget ezekhez a Green Hell, a tippek nem mindig egyértelműek, nagy vonalakban leírják, mit kell tennünk, de részletesebben már nem – pedig ilyen nehezen átlátható, pepecselősebb metodika mellett talán nem ártott volna. Főhősünk karjait és lábait külön-külön is meg lehet vizsgálni (ezt egyébként tanácsos sűrűn megismételni, mert a vadonban olyan veszélyes dolgokba futhatunk bele, amit észre sem veszünk), azonban a sebek ellátásához előbb meg kell nyitni a hátizsákot, majd a testrészes ablakot, és sajnos a tűzrakás folyamata sem könnyebb – így leírva egyszerűnek tűnik, gyakorlatban viszont már sokkal bonyolultabb, és egy idő után kifejezetten fárasztó is.

A stuffnak számos hibája van, a tereptárgyakba ragadt állatoktól kezdve az akadásokon és a lagoláson át az egyéb bosszantó bugokig bezárólag, és ez alól a gyenge grafika sem kivétel. A környezet időnként a PS3-as, a pixeles falevelek, növények pedig gyakran PS1-es időket idézik – most képzeljük el ezt a környezetet egy Uncharted-szintű látványvilággal. Tudom-tudom, bilibe lóg a kezem, méghozzá nagyon, de akkor is. A Green Hell megérdemelt volna egy sokkal színvonalasabb kidolgozást. Jól lehet, a végeredményt még ez sem képes megizzasztani. A cucc számos kihívással és nehézségi móddal kecsegtet, így az amatőr túlélő-bajnokok és a potenciális Bear Gryllsek is megtalálhatják benne a számításaikat. A fejlesztők nagyjából mindenkire gondoltak: a Survival játékmódban konkrét célfeladatok nélkül barangolhatunk a vadonban és túlélhetünk, ameddig bírjuk, amíg a bátrabbak a történet mellett beleáshatják magukat a mellékküldetésekbe, amelyekben speciális feladatokat bíznak ránk, a teljesítésüket viszont határidőkhöz kötik. Sőt, lehetőségünk van megszabni a nehézségi szintet, kikapcsolhatjuk a különféle veszélyforrásokat (állóképességünk fogyását, a ragadozó állatokat, rovarokat, de még a törzseket is), továbbá a játékban egy turista mód is helyet kapott, amelyben csak a sztorira és a mászkálásra fordíthatjuk a figyelmünket.

A Green Hell egyszerre precíz, aprólékos, részletes és idegölő, nehéz játék. De ez az a fajta kihívás, amely a merész gamereket majdnem biztos, hogy le fogja nyűgözni. Ha mindig is izzott benned a vágy, ha kiakarod próbálni milyen lehet mindenféle segítség nélkül a vadonban, ahol csakis önmagadra számíthatsz, ha tátott szájjal nézed a túléléssel kapcsolatos ismeretterjesztő műsorokat a tévében, akkor ne habozz! Ez a Te játékod lesz!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Creepy Jar
Fejlesztő: Creepy Jar
Megjelenés: 2021. június 9.
Ár: 8740 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

9 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kár érte. Mondjuk a sztoriban az nem túl logikus hogy a férj csak úgy elengedi egyedül a feleségét a dzsungelben. Kicsit talán túl szöszmötölős… vagy nem is kicsit. Pedig az irány nem rossz…

  2. jesszus…érdekel, de félnék elindítani. jártam már így. 🙂

  3. Már attól idegrángást kaptam, ahogy elképzeltem, hogy hirtelen minden baja van az emberemnek.