Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Ubisoft Forward

GRANBLUE FANTASY: VERSUS (PS4)

Találkozunk a végtelen kék égen túl.

2014 márciusában, azaz hat éve indult útjára a Cygames MMORPG kolosszusa, a Granblue Fantasy nevű böngészős játék. A fiatal cégnek mondjuk nem ez volt az első próbálkozása, először egy Rage Of Bahamut nevű játékkal törtek be a köztudatba. Bár a ROB csak Japánban volt sikeres – ahol fut a mai napig is -, nálunk meg befuccsolt, a Granblue Fantasy hihetetlen népszerűségnek örvendett a kezdetektől fogva. S hogy mi a népszerűség oka? Két személy, akit nem kell bemutatni Final Fantasy rajongóknak: egyikük Uematsu Nobuo, a legendás zeneszerző, akinek többek között köszönhetjük majdnem az összes Final Fantasy játék zenéjét, olyan alkotásokat, mint a Prelűd, a One Winged Angel, vagy a To Zanarkand. A másik személy önéletrajza sem szegényesebb, ő Minaba Hideo, aki az FFV, VI, IX karakterdizájnjáért felelt, valamint más FF-ek job skinjeit is ő vállalta. A két úriember bábáskodott a Granblue Fantasy kinézete és dallamai felett, valamint hasonlóan tehetséges csapattal bővülve egy legendás játékot tettek le az asztalra.

A mobilon vagy PC-n játszható program alapvetően a Final Fantasy II-III-ra hasonlít a legjobban: epikus történet (bővebben lent), körökre osztott harcrendszer, minden karakter saját képességekkel rendelkezik, a summonok is jelen vannak, fegyvereink fejlesztése lényeges, főszereplőnk job classokkal rendelkezik, és ezeknek is fontos a kiismerése. A játék teljesen ingyen játszható, viszont a gachára épít, amivel fegyvereket és summonokat húzhatunk játékbeli pénzért, és a karakterek is a fegyverekhez vannak kötve. Abban viszont különleges a Granblue Fantasy, hogy a pénztárcád kinyitása nélkül mindenkit megszerezhetsz és elérheted a legmagasabb szintet is, csak a kitartásodon és a fegyvereid fejlesztésén múlik minden. A körítésről még nem beszéltem: egységes, gyönyörű grafikai stílusa van a programnak, a régebbi FF-eket idéző színpalettával, mindegyik karakter egyedien néz ki, saját szinkronnal és történettel van ellátva – igaz, hogy a karakterek száma meghaladja az 500-at is. A zenét bármilyen RPG megirigyelhetné, nem véletlenül jelennek meg hozzá folyamatosan az OST-k. (Ajánlom a New World Order, vagy a Port Breeze Archipelago című számokat ismerkedésnek.)

Elképesztő, hetente frissülő tartalom és törődés jellemzi az alkotást! Ha játszottál már más Cygames címekkel, akkor rengeteg visszaköszönő karaktert láthatsz, mivel ezek a játékok egy nagy univerzumot alkotnak. Mindennek köszönhetően, ma már a game angolul is játszható: több, mint 25 millió playerrel rendelkezik, hetente a tévében mutatják be az újdonságokat, emellett évente több fesztivált is rendeznek a tiszteletére, és számtalan kollaboráció, manga, és még anime is feldolgozta a történet egy részét.

Kérlek még ne lépj el a teszttől, nem olvastál félre: tudom, hogy ez egy PlayStation oldal, de a bevezető nem véletlen. A teszt ugyanis a Granblue Fantasy Versusról fog szólni. Egy verekedős játékról. Egy MMORPG-n alapuló verekedős játékról. Nem vettem be bolondgombát, ugyanaz a csapat csinálta, aki átváltoztatta a Persona 4-et 2D verekedős játékká. Minek a hosszú bevezető? Mindjárt meglátod!

Tehát a Granblue Fantasy Versus a GBF első kivándorlása konzolokra, de nem az utolsó, hisz Relink néven közeleg egy másik is. Hogyan tudod meghozni az emberek kedvét ahhoz, hogy verekedős játékot vegyenek, ami egy MMO-n alapszik? Először is jó körítéssel! Már a startnál is észrevehető, hogy a program elképesztően szép. Van rengeteg mutatós fighter, viszont a Granblue az egekig ment: a fejlesztőcsapat fogta az eredeti game dizájnját, és átültette 2,5D-be. Harcok közben alapvetően oldalra mozgunk, de speciális képességek használása során 3D-be szökik a grafika. Kölcsönzés vehető észre a szigetek, hátterek képein is, mert az eredeti háttereket dolgozták át egy teljesen élő, folyamatosan mozgó közeggé, amit élmény volt nézni. Stadionban verekedés? Pont kiszúrhatod a hullámzó tömeget, akik egyes ütésekkor még éljeneznek is. Tengerpart? Háttérben ismert szereplők horgásznak Bonitóra, a halra, képességek használata közben, más szögből meg más, rejtett szereplőket láthatsz. Egyes pályák reagálnak az intenzív küzdésre, hullik a törmelék. Így leírva talán legyinthetsz rá, hogy ez egy átlag dolog, de ha mondjuk a Persona Arénát vesszük alapon, ott sokkal minimálisabb pálya interakció/dizájn volt. Emellett minden menü, illusztráció, szereplő rajza tűéles, szinte leolvad a képernyőről, elképesztően ízléses a kirakat!

Viszont beszélgessünk a történetről és a szereplőkről is. Maga a sztori az eredeti történet legfrissebb fordulatai és az ötödik születésnapi event után játszódik. Ez mind a GBF-et ismerőket, mind az új játékosokat elrettenthetné, hiszen senki nem akar leülni és napokig olvasni egy 6 éves sztorit. Viszont szerencsére nem kell megijedni: jó, vagy nem, de megint előhúzták az amnézia kártyát.

Alapjáraton főszereplőnk, legyen fiú vagy lány, egy olyan világban él, ahol a földet hírből sem ismerik, minden az égben lebeg, és a szigetek sem függnek egybe, hanem „lég” hajókkal közlekednek egymás között. Ennek oka egy ősi háború, ahol az istenszerű Astral nép próbálta elérni az isteni létet, de elbukott. A háború után a többi faj – ember, bikaszerű draph, rókafülű erune, hobbitokra emlékeztető harvinok, és a maradék egyéb kategóriába eső népek – újjáépítették a civilizációt. Azonban híre ment, hogy létezik egy hely, ahová az Astralok menekültek, és ami minden kérdést megválaszolhat. Főszereplőnk apja elérte ezt a helyet és levelet hagyott nekünk, hogy itt vár ránk. Így indulunk útra, mint hajóskapitányok, legénységet és társakat gyűjtögetve. Legjobb barátunk Vyrn, a kis sárkány, és Lyria, a rejtélyes kék hajú lány kísér minket utunkon, az égen is túl.

A verekedős játék a történet első szakaszán megy keresztül, mivel valami megmagyarázhatatlan oknál fogva furcsa dolgok történnek a saját égi királyságunkban. Már annyi kalandon mentünk keresztül, viszont korábbi társaink idegenként kezelnek minket. Mi okozhatja ezt?

Ennek járunk mi útjára, szerencsére a történet tartogat újdonságokat mind régi, mind új játékosoknak, miközben szem előtt tartja, hogy sokan csak most ismerkednek a programmal. Szereplőink mindenről visszaemlékeznek, ha valami meg homályos lenne, azt a Journalban el lehet olvasni – több száz fogalmat másoltak át az eredeti játék Journaljából szóról szóra, köztük a fegyverek leírásait is.

Az RPG mód ugyanis felhasználja az eredeti game rendszerét, egy csavarral prezentálva: a sztoriban haladva, vagy harcokat vívva küldetéseket teljesítünk, ami jegyekkel jutalmaz minket. Mint az eredeti programban, itt is ezeket itt is a gachában tudjuk elkölteni, ahol R, SR, SSR rangú fegyvereket kapunk. Minél magasabb, annál jobb effektekkel rendelkeznek, és mindegyik elemre, legyen fény, sötétség, tűz, szél, víz, föld, komplett fegyvertárat tudunk építeni. Minél erősebbek a fegyvereink, annál könnyebben harcolunk a csatában. Itt nem kell summonokkal vacakolni, és a képességek fejlesztése is könnyebb. A megszerzett fegyvereket egyébiránt skinnek is felhasználhatjuk karaktereinkhez.

Maga a történet 8 óra alatt befejezhető, teljesítése után a nehéz fokozat is megnyílik. Viszont mivel verekedős játékról van szó, az egész vagy normális karakter vs karakter, vagy 2D beat ’em up módjára folyik. Mindegyik pálya változatos, és még tradicionálisabb bossfightok is vannak. Az események visual novel módjára vannak prezentálva, minden szinkronosan. Ha elakadnánk valamelyik küldetésnél, tudunk segítséget kérni online, ahol szobát is alkothatunk az adott pályához és nézhetjük, hogyan segítenek ki minket mások.

A történet nem az egyedüli opciónk: kapunk arcade módot, ami 7 egymást követő csatából áll, itt csatánként mi választhatjuk ki a nehézségi szintet. A csaták teljesítése bónusz artot ad. Van training mód, amiben gyakorolhatunk, normális VS mód, amiben egymás ellen játszhatunk. Az online mód különlegesebb, ez ranking móddal is rendelkezik, és szobákba is mehetünk, amik a hajónk, Grancypher fedélzetén kapnak helyet. Itt saját mini avatárunkkal kell beülni arcade gépek elé, ahová mások becsatlakozhatnak harcolni – nagyon jól néz ki! Az utolsó opciónk a mission training, ami az egyik legjobb tanulási rendszer, amit verekedő játékban láttam. Mindegyik karakter saját képességekkel és mozdulatsorral rendelkezik, a mission training ezeket próbálja megtanítani interaktív módon. Minden teljesített küldetés jutalmat von maga után és mindegyik szereplő mozdulatait bemutatja.

Itt legyen szó a harcrendszerről: a GBF VS alapvetően egy egyszerűbb verekedős játék. Nincsen túlbonyolítva, nincsenek tizenhat gombos kombók, minden kivitelezhető három-négy nyomással. A hangsúly a mozdulatok összefűzésén van. A szereplőink különböző fegyverekkel rendelkeznek, a bicskától kezdve az íjakon át a lasszóig. Mindegyikük más-más speciális képességgel rendelkezik, amit az R1 lenyomásával lehet előhívni, viszont ezek a képességek variálhatók az utánuk következő parancsokkal. Ezeket a képernyő is mutatja felül, 4 különleges képesség vethető be + 2 Ulti, avagy Skybound Art. Az ultimate töltőképernyője az életerőnk alatt kapott helyet, mozdulatokkal gyorsan fel lehet húzni. Mindegyik szereplőnk más-más arttal rendelkezik, van, amelyik közeli, de van amelyik az egész képernyőt lefedi. Tehát a GBF VS alapvetően kezdőknek kedvez, akik még nem mentek végig a verekedős játékok rögös útján.

Granblue Fantasy Versus - Super Attack 1 GIF by killuax3 | Gfycat

A szereplőkről még nem beszéltem, szám szerint 12+1 van, ami édeskevés sajnos, a maradék borsos árú season passal érkezik majd. Érezhető, hogy a legrégebbi karakterekhez nyúltak inkább, de van köztük rajongók kedvence is. Az adaptálásuk nagyon jól sikerült, látszik, hogy az írók mindent beleadtak. Mindegyikük különböző módon reagál egymásra, külön-külön van intró és csatalezáró szövegük, ami néhány esetben rendkívül vicces. Vegyük például a Lowain és haverjai alkotta kis triót, akik előszeretettel csinálnak viccet mindenből, idéznek mindent a fejlesztők korábbi Guilty Gear játékaitól kezdve a Jersey Shore-ig. A rajongók kedvence, a bájos Ladiva is ver némi értelmet (vagy szeretetet) mindenkibe, vagy Charlotta, a magasságkomplexusos harvin próbál nem leesni a magasító dobozairól. Mindegyik szereplő saját, őt bemutató küldetéseket kapott, így nem kell aggódni, lehet velük ismerkedni.

Metera-Granblue | Tumblr

 A fordítás is rendkívül jó lett, csak a feliratok betűmérete aprócska. Viszont itt jön előtérbe az egyik legnagyobb pozitívum, a szinkronhangok! Az összes karakter az eredeti japán sztárszinkronján szólal meg, de ha újdonságra vágyunk, vagy nem akarunk mindig feliratot olvasni, kapcsoljunk át angol szinkronra! Parádés lett az angol szöveg, sikerült olyan hangokat találni, akik megszólalásig (bocsi) hasonlítanak a japánra, élvezet volt őket hallani. A stúdiómunka is jó lett, nem kellett semmit állítgatni, hogy hallhatóak legyenek a részletek. A hangok mellet az effektek és a zene vívta ki az elismerésem. A küldetések alatt a pályák többsége fogta a mobiljátékhoz már meglévő orchestra számokat, amik alapjáraton csodásak, de kaptunk több új, vagy újrakevert számot is, ami mellé adhattak volna zsebkendőt is, hogy könnyeinket törölgessük. A szereplők saját háttérzenével rendelkeznek, ami a legtöbb esetben is a létező karakter CD-iket használta, viszont mindegyik számot újra keverték, és levették az éneket róluk (sajnos vagy nem sajnos). Ekkor jöttem rá, hogy ezek többsége tökéletesen illik magas tempójú verekedős játékhoz.

Ha bármikor zenét szeretnénk hallgatni, vagy képeket nézegetni, látogassunk el a galériába, ahol a teljes játékot kísérő artbook is feloldható a mission trainingből kapott pénzzel. Emellett átvariálhatjuk az online rangunkat mutató kártyát, a szereplők kinézetét (RPG mód végigvitele után az eredeti, nem cenzoros design is feloldható), fegyvereit is. Ha az eredeti játék rabjai vagyunk, kaphatunk kódokat is hozzá, amihez az Online menüpontban férhetünk hozzá.

Úgy tűnhet, hogy majdnem minden csodajó az egész játékkal, de vannak azért negatívumok is. Szerencsére a harc közben nem tapasztalható lagolás, és az online harcok alatt is kiírja a pingünket a program, viszont néhány karakter intró alatt (pl. Gran) undorító szaggatás tapasztalható, amit remélhetőleg egy jövőbeni patchben javítanak. Más negatívum a rövid, vagy kevésbé jutalmazó Arcade, de hasonló a gond az online móddal is. Az RPG mód rendkívül mókás, de kusza lehet először az új játékosoknak. A történetet közepesen nehéz lehet megérteni, de szerencsére ott a Journal. A legnagyobb gond a kevés karakterrel van, hiszen elképesztő mennyiségű szereplőből tudnának válogatni: konkrétan kb. egy tucat ringekben harcoló kari is van, akit simán át lehetne ültetni, de inkább választották a drága, season passos megoldást. Szerencsére egy 13. szereplő, a season pass első karaktere ingyen feloldható könnyen, viszont ki tudja mennyi fog még jönni, hogy már a második season pass is be lett jelentve. A verekedős játékok rákfenéje ez sajnos, kevés program van, ami nem használja ezt ki.

Ennek ellenére csak ajánlani tudom a Granblue Fantasy Versust: legyél régi rajongó, vagy verekedős játékokat még csak kóstolgató player, próbáld ki! Mindennek csak a kék ég szab határt!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-on, ára 17990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Fergeteges hangulat
  • Mesés zene
  • Gyönyörű táj

Negatívum(ok)

  • Kevés szereplő
  • Lehetne több tartalom
  • Elsőre kusza lehet
9/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság:
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nagyon jól néz ki az art design. A mobilos verzióval szemeztem, de végül a gatcha-utálatom felülkerekedett a letöltési vágyon. Ez a bunyós stuff jól néz ki, és még relatíve egyedül is. Viszont elég könnyűnek tűnik, pláne egy Street Fighterhez, Persona 4 Ultimaxhoz vagy Super Smash Broshoz képest.

  2. Jól értelmezem, hogy a DB Fighterz vonalat követve, felhasználóbaráttá tették a harcrednszert és nem kell egy Blazblue és vagy Gultiy Gear nehézségre számítani harcrendszerileg?

    • Igen, könnyebb használni+ tanulni is sokkal könnyebb.

      • Akkor itt is érvényes lesz az ami monapság minden frissen kiadott fighting game re. Meg kell várni a karakterekkel felduzzasztott, megszuper híper stb verziót, mert tényleg karcsú a roster.

  3. ebből van valamilyen demo a store-ban?
    nem szeretnék kiadni érte ennyit proba nélkül…

  4. Gyönyörű figurák, kár, hogy nem egy akció-RPG.

    • Az is jön, remélhetőleg még idén, nyáron kapunk több infót. Platinum dolgozott eddig rajta, most vette át az anyacég az utolsó fejlesztési stádiumra.
      Poén, hogy gyűjtöm a játék zenei CD-it, az is megvan ami a cikkbe került 😀