Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Gran Turismo & Polyphony Digital retrospektív – A kezdetektől napjainkig

Száguldás, PlayStation, Szeretem!

A Gran Turismo sorozat a PlayStation egyik ikonikus brandje, amely – bármennyire is hihetetlen, de – idén ünnepli 25. születésnapját. Eme grandiózus apropó alkalmából végigszáguldunk a nosztalgia országútján, érintve a sorozat fő állomásait.

PlayStation – 1994 & 1996 – Motor Toon Gran Prix & Motor Toon Gran Prix 2

Kazunori Yamauchi és csapata akkor még Poly’s néven adta ki első játékát PlayStationre 1994-ben, Motor Toon Gran Prix néven, ami egy színes, rajzfilmszerű versenyzős móka szeleburdi karakterekkel és autókkal. Ezt a csak Japánban forgalmazott programot látva valószínűleg kevesen gondolták volna, hogy a világ egyik meghatározó autós szimulátorának alkotójává növi majd ki magát a csapat, de ez az alkotás elengedhetetlen mérföldköve még a Sonynak is: gyakorlatilag a Sony Computer Entertainment első nagyobb, belső gyártású projektje volt az eredeti PlayStationre. Hiába a rajzfilmszerű külső, fontos cél volt, hogy úgy alkossanak realisztikus vezetést, hogy az ne vegyen el a játékélményből – ami a mai napig a Gran Turismo egyik központi etosza. „Mintha távirányítós autót kezelnél egy valódi kocsi dinamikáival” – fogalmazott anno Yamauchi, megemlítve, hogy a szuszpenzió dinamikus erőhatásait is konkrétan lemodellezték. Folytatása, az 1996-os Motor Toon Grand Prix 2 már hozzánk is ellátogatott Európába, és bár elődje sosem járt erre, címében mégis meghagyták a 2-est.

PlayStation – 1997 – Gran Turismo

Az első Gran Turismo 1997-ben jelent meg a Sony akkor teljesen új konzoljára, a PlayStationre, 5 év fejlesztési idő után. A projekt élén Kazunori Yamauchi állt, aki a korábbi Motor Toon Grand Prix és folytatásának készítőivel vágott bele a projektbe 1992-ben. Mivel azonban a Motor Toon Grand Prix 2 még nem jelent meg addigra, fokozatosan bővült a csapat. Yamauchi beszámolója szerint a munkahelyén aludt és nagyjából négy napot töltött otthon évente, hogy elkészülhessen ez a számukra is lehetetlennek tűnő alkotás. Szimulátort ígért konzolon, és amit erőforrásuk engedett, azt ki is hozták végül belőle. A programot végül – még a Sonyt és az alkotókat is meglepő – óriási siker fogadta: több mint 10 millió eladott példánnyal a PlayStation legsikeresebb játéka lett, és minden idők egyik legjobban értékelt alkotásaként tartják számon. Addig soha nem látott hatalmas járműparkkal jelent meg, ugyanis szám szerint 147 valódi autót modelleztek le és 11 versenypályát biztosítottak. Mai szemmel nézve talán nem is tűnik olyan magasnak ez a szám, de azért tart most itt az autós játékok világa, mert az eredeti Gran Turismo és az alkotóiból verbuválódott Polyphony Digital lefektette ennek az alapjait. Az árkád autós mókákkal szemben sokkal realisztikusabb élményt ígért és kínált, és erre volt egyik érdekes példa, hogy addig nem engedte a játékost egyes versenyeken indulni, amíg az meg nem szerezte az ahhoz kötelező versenyzői jogosítvány.

PlayStation – 1999 – Omega Boost

Az elkerülhetetlen Gran Turismo 2 előtt – mai szemmel talán meglepő módon – egy teljesen más alkotással rukkolt elő az akkor már Polyphony Digital néven működő csapat: ez volt az Omega Boost, egy lövöldözős móka óriási gépekkel – ezeket a mechákat a Macrossról elhíresült Shōji Kawamori tervezte. Mivel a konzol élettartamának végén érkezett és nem kapott valami jó marketinget, plusz sokan túl rövidnek tartották, nem lett túl sikeres, pedig a PlayStation egyik legszebb alkotásának tartják. Ekkorra azonban már nagyban dolgoztak következő nagy dobásukon, amivel egyértelművé vált, hogy ezen a vonalon haladnak tovább.

PlayStation– 1999 – Gran Turismo 2

A GT váratlan sikere után Yamauchi – aki nem volt minden szempontból megelégedve az alkotással – elhatározta, hogy folytatást készít, ami még jobb lesz: a Gran Turismo 2 (1999) mindenben durván ráígért elődjére. A vezethető járművek száma majdnem elérte a 650-et és a pályák számát is 27-re emelték, rali-terepekkel kiegészítve. Annyi tartalmat pakoltak bele, hogy egyetlen lemezre már rá se fért, ezért kétlemezes kiadásban került a boltokba. Az egyik lemezre a játék “sztoriját” magába foglaló GT módot tették, a másikon pedig az Arcade rész kapott helyet: előbbiben maradt a jogosítványszerzés, az autóvásárlás és a trófeabezsebelés a pályák feloldásához, míg utóbbiban bármilyen verdával lehetett nyomni, következményektől függetlenül. Míg a játékmenet, a fizika és a grafika hasonló volt az elődhöz, az összességében nagyobb kínálat azok számára is vonzóvá tette, akik az eltelt két évben rongyossá járatták az első epizódot.

Külön érdekesség, hogy – az online konzolok és a bármikor elérhetővé tehető patchek kora előtt – a makacs hibákat úgy orvosolták, hogy kicserélték a reklamálók példányait: például az amerikai kiadás első verziójánál nem lehetett elérni a 100 százalékos szintet, ugyanis egy drag racing funkciót terveztek bele, amit végül kivágtak, de a százalékjelzőhöz ezt nem vezették át. A GT2 akkora siker ugyan nem lett, mint az első epizód, de több mint 9 millió darabot értékesítettek belőle amellett, hogy hasonlóan pozitív fogadtatásban részesült.

PlayStation 2 – 2001 & 2002 – Gran Turismo 3: A-Spec & Gran Turismo Concept

Eljött a konzolgeneráció váltás, megérkezett a PlayStation 2 és rá nagyjából egy évvel a Gran Turismo 3 (2001). A korábbi részek 300 poligonból álló járműveit leváltották a 4000 poligonból megalkotott autók, amik hihetetlen minőségi ugrást jelentettek a látványban. A gyönyörű képi világ azonban nem bírt volna el annyi autót, mint az előző rész, ezért az kocsik száma közel negyedére, 180-ra csökkent – bár a pályákét megnövelték 34-re. A projekt eredetileg Gran Turismo 2000 címmel készült, de mivel a fejlesztés több időt igényelt – az elképesztően alapos grafika és az új hardver miatt –, végül átnevezték Gran Turismo 3: A-Specre. Gondolhatná az ember, hogy a járműpark csökkenése kihatott a vásárlókedvre, ezt azonban jelentősen ellensúlyozhatta az új technológia és a mesteri játéktervezés iránti szomj: a sorozat legsikeresebb epizódja lett közel 15 milliós eladásával, és az utókor is minden idők egyik legjobb videojátékaként emlékszik vissza rá. A masszív népszerűség miatt 2002-ben gyorsan piacra is került a Gran Turismo Concept, ami egy rövidebb, regionális verzió volt. A 2001 Tokyo verzióban a Tokyo Motor Show 2001 bemutatódarabjai is benne voltak abban az 51 járműben, amit kínált. Japánban és Délkelet-Ázsiában már január 1-jétől kapható volt egy 64 oldalas, az elérhető kocsikról készült képeket tartalmazó füzettel. A 2002 Tokyo-Seoul változat Dél-Koreában látott napvilágot május közepén, ugyanis az országban akkor debütált a PlayStation 2 – itt már a Seoul Motor Show autói is bekerültek, illetve olyan koreai gyártók is itt bukkantak fel a sorozatban először, mint például a Hyundai. Július közepén végül Európába is ellátogatott 2002 Tokyo-Geneva címmel, tovább duzzasztva a kínálatot a Geneva Motor Show felhozatalával, így ezt is tartják a „teljes verziónak”. Az autók szerelmesei olyan járművek volánjai mögé ülhettek be, amik csak a tervezőasztalon léteztek, csak a jövőben gördülnek ki az utakra, vagy éppen olyanokba, amik soha nem látnak majd valódi aszfaltot. Amerika végül nem kapta meg saját verzióját, csupán egy lecsupaszított változatot a Gran Turismo: Nissan 350Z Edition demólemezének formájában, ami az autó sajtócsomagjához járt. A game teljesítésekor egy a GT3-ban felhasználható mentéssel jutalmazták a játékosokat, amiben minden jogosítvány megvolt, plusz 10 millió kredit. Érdekesség egyébként, hogy amit akkor ilyen típusú újrakiadásokkal valósíthattak meg, azt most teljesen lecserélték a letölthető tartalmak.

PlayStation 2 – 2003 & 2004/2005 – Gran Turismo 4 Prologue & Gran Turismo 4

Míg a GT3-nál a Concept a megjelenés után került a boltokba, addig a Gran Turismo 4 2004-es debütálását a 2003-as Gran Turismo 4 Prologue előzte meg – mivel a GT4-et a 2002-es/2003-as karácsonyi időszakra tervezték, ez egyfajta „vigasz” volt a rajongók számára.

Az ízelítőben elérhető volt pár kocsi pár pályával és pár feladattal, hogy betekintést engedjen abba, mi várhat majd a teljes kiadásban – és persze már itt látszott, hogy valami nagy van készülőben. A tervezett 500 jármű helyett csak 50 volt benne 5 pálya kíséretében, de meg lehetett csodálni a Polyphony új technológiáját a különböző módokban, a megjelenésekor a Logitech pedig egy új kormányt is kiadott. A kiadás mellé járt egy bónusz DVD is, ami a kulisszák mögé engedett betekintést. Láthattuk, hogy hogyan dolgozzák ki az autómodelleket, hogyan vizsgálták az autók viselkedését különböző körülményekben, hogyan rögzítették azok hangját és egyéb érdekességeket. Bár csak ízelítőnek indult, elég komoly marketingtámogatást kapott, és ebből is több verzió született. Japán 2003 decemberében kapta meg, míg Délkelet-Ázsia 2004 májusának közepén, a szigetországban pedig egy limitált kiadás is készült Yamauchi aláírásával a borítón, míg a sima változatot egy kerámia-fehér PlayStation 2-vel együtt is meg lehetett venni. Európa a már említett DVD-t kapta a 2004-es Geneva Motor Show-n leleplezett extra kocsikkal, Amerikába pedig – ismeretlen okokból – ez sem jutott el, de ott is született azért egy – bár elég körülményes – megoldás. Ha valaki online igényelt Toyota Prius brosúrát, vagy elment a 2004-es New York International Auto Show Toyota standjához, akkor kaphatott egy demólemezt, amin a Toyota Prius és a Toyota MTRC koncepciós autó volt kipróbálható.

Még épp 2004-ben, december 28-án Japánban (illetve nálunk 2005 tavaszán) pedig végre megérkezett a teljes értékű Gran Turismo 4. A tartalomra se lehetett panasz, ugyanis 80 autógyártó több mint 700 kocsija várta, hogy betörjék a rendelkezésre álló több mint 50 versenypályán, köztük a nehézségéről hírhedt Nürburgring Nordschleifén, ami ugyancsak ebben a részben debütált. A GT3-hoz képest még jobb grafika és fizika várta a játékosokat, a járművek pedig aprólékosabban voltak kidolgozva. Olyan újdonságokat hozott még ez az epizód, mint az azóta alapnak számító fotómód és a B-spec mód, amiben gépi pilótát versenyeztethetnek utasítások kiosztásával a játékosok. Emellett még ez volt az egyike azon kevés játéknak, ami már támogatta PS2-n is az 1080i felbontást. Bár közel 12 milliós eladásaival nem előzte meg elődjét, a Gran Turismo rajongók körében máig ez az egyik legkedveltebb rész. 2006-ban kikerült a Gran Turismo 4 Online Test Version, egy limitált, online funkciókkal bővített verzió, aminek célja a jövőbeni, már PlayStation 3-ra tervezett Gran Turismo 5 internetes elemeinek kipróbálása volt, mind a játékosok, mind a fejlesztők oldaláról. (Hasonló szerepet töltött be a Gran Turismo 4 Online Public Beta Amerikában.)

PlayStation 2 – 2006 – Tourist Trophy: The Real Riding Simulator

Még a generáció vége előtt a csapat egy meglepetéssel rukkolt elő, ami az 1999-es Omega Boost óta a egyetlen olyan játéka, ami nem Gran Turismo: a Tourist Trophy: The Real Riding Simulator, ahol az autókat motorkerékpárokra cserélték. Akárcsak a Gran Turismo-ban, itt is egy kész gyűjteményt kaptunk a világ motorjaiból, régiekből és újakból egyaránt. Több mint 100 motorcsodával vehettük birtokba a Gran Turismo 4-ből átemelt aszfaltcsíkokat, bár sokkal egyszerűbb kivitelezésben. Különlegessége, hogy a motorosok mozgása, sisakja és ruhája mind egyénileg személyre szabható volt, és bár sem népszerűségében, sem elismertségében nem érte el a korábbi Gran Turismo részek szintjét, azóta is várják a rajongók, hogy vagy szülessen egy folytatás, vagy esetleg összeeresszék a kétkerekűeket a négykerekűekkel.

PlayStation 3 – 2006/2007 & 2007/2008 – Gran Turismo HD Concept & Gran Turismo 5 Prologue

A motoros intermezzót követően a PlayStation 3 is megjelent 2006 novemberében, így eljött egy újgenerációs Gran Turismo ideje is. Mivel a konzol egyedi felépítésével nem könnyítette meg a fejlesztők dolgát, ezért több idő kellett azok elkészítéséhez, a tényleges Gran Turismo 5-ig pedig rengeteget kellett várni, amit két megálló előzött meg PS3-on: a Gran Turismo HD Concept és a Gran Turismo 5 Prologue. A Polyphony egy ingyenesen kipróbálható demóként tette elérhetővé a PlayStation Store-ból a Gran Turismo HD Conceptet 2006 decemberének végén Amerikában és Japánban, míg hozzánk 2007 márciusában látogatott el. Az elképzelés az volt, hogy a Gran Turismo Concepthez hasonlóan egy kis ízelítőként szolgálna 10 autóval és egyetlen pályával egy potenciális, jövőbeli Gran Turismo HD-hez, demonstrálva, hogy mire is képes az új technológia. Később egy fizetős változatot is terveztek, de végül a jóval később megjelenő Gran Turismo 5 fejlesztésének előtérbe helyezéséért elkaszálták a projektet, koncepcióit pedig belegyúrták a későbbi fejezetbe. Ezt követte a 2007-es (nálunk 2008-as) Gran Turismo 5 Prologue, ami már inkább betöltötte azt a szerepet, amit az HD Conceptnek – illetve második, fizetős verziójának – szántak. Az aránylag kevesebb autót és pályát a sorozat számára vadonatúj online versenyzés és a kitűnő grafika igazán vonzóvá tették a brand 10. évfordulóján, és több mint 5 millió példány fogyott belőle: amit aztán a Gran Turismo 5 jól lekörözött. Addig azonban volt még egy stop.

PlayStation Portable – 2009 – Gran Turismo

Az addigra már nagyjából fél évtizede dübörgő kézi csoda, a PSP is kapott egy saját részt a versenyzős szériából, amit körülbelül ugyanannyi ideje is jelentettek be, de folyton csúsztatták és tologatták. Az eredetileg a Gran Turismo 4 hordozható portjaként startoló alkotás Gran Turismo 4 MobileGran Turismo MobileGran Turismo 5 Portable és Gran Turismo Portable neveken is futott a spekulációk hosszas időszaka alatt, végül 2009 októberében gurult ki szimplán Gran Turismo címmel. A Sony első kézi konzoljának egyik legszebb címe lett, egyben az eddigi egyetlen hordozható GT, ami ugyan csak 4 fős versenyeket produkált, de bőven biztosított hozzá tartalmat. Több mint 833 autójával és a 45 terep variációja által biztosított összesen 72 pályával nehéz nem teljes értékű résznek tekinteni, és kifejezetten szórakoztató volt a helyi, közelben lévő PSP-kkel versenyezni. Yamauchi többször is hangoztatta, hogy pontosan ezt is akarta: ne csak egy mellékvágány legyen, hanem egy kerek egész, annak ellenére, hogy a PSP limitált lehetőségei megnehezítették a fejlesztés folyamatát. Külön kihívás volt a vele együtt érkező PSP Go modell áthelyezett analógjához igazítani az irányítást, hogy ne érezzék másként a játékosok az élményt a kétféle platformon. A Polyphony attól is teljesen elhatárolódott, hogy más csapat készítse ezt az adaptációt, ahogy az a mobilos vagy hordozható verzióknál gyakran lenni szokott. Mivel párhuzamosan dolgoztak ezen és a „nagytestvéreken”, folyamatosan húzódott el a fejlesztés folyamata, miközben egyre újabb és stílusosabb járművek jelentek meg, amiket folyamatosan próbáltak beleépíteni. A név nívója és az erős marketing – a kölni GamesComon egy daruval 15 méterre fellógatva próbálhatták ki az újságírók, Kanadában óriásplakátokon díszelgett és még tévéreklámot is kapott – meghozta gyümölcsét, és több mint 2 millió darabot vittek el belőle a rajongók és érdeklődők.

PlayStation 3 – 2010 – Gran Turismo 5

Nagyon hosszú, 6 év várakozás után, 2010 novemberében végül megérkezett az új számozott rész, a Gran Turismo 5, amit eredetileg még 2005-ben lepleztek le Vision Gran Turismo névvel – bár rengeteget változott a megjelenéséig a projekt. Hatalmas járműparkja mellett a széria történetében először itt alkalmaztak sérülésmodelleket, amik kocsinként változtak. A járművek mechanikus és külső sérüléseket szenvedhettek, a becsapódás szöge és sebessége függvényében pedig valós időben modellezte le a program a verda felületének torzulását. (A Gran Turismo 2-ben már volt sérülés, de csak mechanikus meghibásodások formájában.) A Polyphony az alapos kidolgozás időigényessége miatt megkülönböztetett „prémium” és „sima” járműveket, ahol előbbiek sokkal részletesebben ki vannak dolgozva utóbbiaknál. Megjelent az időjárás is, plusz különféle extra speciális effektek gazdagították az élményt, mint például a dinamikus féknyomok és a por. A sorozat az online versenyek teljes értékű bevezetésével lehetőséget adott arra, hogy mindenki összemérhesse tudását másokkal. Erre építve a Nissannal közösen indított GT Academy program keretein belül a legjobb játékosokból valódi versenypilótákat neveltek. Emellett olyan extrákat is behozott még, mint a pályaszerkesztő, ahol megkötésekkel bár, de mindenki saját pályát alkothatott.

Az eddig is a Sonyval és a Polyphony-val szorosan együttműködő autóipar is még több lehetőséget látott a játékban: Chevrolet például eleinte álcázva, de itt mutatta be elsőnek a Corvette akkori legújabb verzióját, plusz a tényleges leleplezés is a játékban történt meg. Az új konzol állandó online elérhetőségének hála pedig a játékot utólag is tudták már bővíteni tartalommal, és innentől fogva a fejlesztők éltek is ezzel a lehetőséggel: nem volt több ideiglenes kiadás vagy csere, frissítésekkel és extra tartalmakkal gazdagíthatták a programot. A 3D televíziók akkori trendjéhez igazodva a játék ezt a támogatást is megkapta. Összesen 1089 kocsival lehetett autózni a 31 helyszínen és 81 különböző pályaelrendezésen, több új és visszatérő elemmel. A program online funkcionalitása már nem érhető el, 2014. április 30-án tartotta meg a Sony a végső eseményt, majd május 30-án lekapcsolta a szervereket. A pozitív fogadtatás mellett óriási sikert ért el az alkotás: közel 12 milliós eladásaival minden idők legsikeresebb PlayStation 3 exkluzívja, a platform második legsikeresebb játéka a Grand Theft Auto V után, és a sorozat második legsikeresebb része a Gran Turismo 3: A-Spec után.

PlayStation 3 – 2013 – Gran Turismo 6

A Gran Turismo 6 már barátságosabb 3 év várakozás után, 2013-ban került a boltokba. Az elejétől már több mint 1200 elérhető kocsival a sorozat legtöbb autót felvonultató epizódja lett, ami a megjelenést követő években tovább bővült. Ezt a hatalmas autóparkot a többféle felbontású autómodellek miatt sikerült ekkorára duzzasztani, aminek megvolt a hátránya is: az alacsonyabb felbontású autókat például nem engedte fotómódban használni a program. Az időjárás mellett most már dinamikus égbolt is bekerült a játékba, így éjszaka a csillagok a helyszíntől függetlenül pontos pozíciókban helyezkedtek el. A rengeteg együttműködésnek hála megannyi extra élményt is biztosított, mint a brazil legenda, Ayrton Senna karrierjére összpontosító kihívás és közös munka a róla elnevezett alapítvánnyal, vagy a Goodwood fesztivál egyre nehezedő feladatsorozata –  sőt, akár a Holdon is kocsikázhattunk. A NASCAR mellett most először a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) is együttműködött a Polyphony.

A készítők rengeteg autógyártóval közösen megalkották a széria 15. évfordulójára a Vision Gran Turismo projektet is, aminek a keretein belül egyedi túraautókat terveztek, amit a játék fejlesztői vezethető formában pedig implementáltak a programba – sőt, ezek közül többet tényleg le is gyártottak, és be is mutattak különböző helyeken. Egy frissítés által belekerült a korábbinál egy kicsit komolyabb pályaszerkesztő is, így okoskészülékek segítségével már tényleg mindenki egyedi pályát szerkeszthetett magának, és meg is oszthatta azt akár az egész közösségnek. 5,2 milliós eladásával alulmarad társaihoz képest, de még így is szép eredmény, amit aztán jócskán felülmúlt. Ráadásul komoly elismerés, hogy Ausztráliában Bathurst városában Gran Turismo Drive-nak neveztek el egy utcát, köszönetképp, amiért a játékba bekerülve még ismertebbé vált a Mount Panorama Circuit pálya – a spanyolországi Rondában pedig a Paseo de Kazunori Yamauchi viseli az alkotó nevét.

PlayStation 4 – 2017 – Gran Turismo Sport

A 2013-ban megjelent PlayStation 4-hez is már dukált egy új fejezet, a Polyphony pedig – mellőzve a számozást – elkészítette  2017-ben a Gran Turismo Sportot. Nem véletlenül maradt le a hetes a végéről, ugyanis az alcím egy új irányt is jelölt: a versenyszerű online játékon van a fókusz. A fejlesztő célja a játékkal a jövő versenyzőinek újabb generációjának kitermelése volt, az akkor teret hódító és egyre népszerűbb e-Sport és a GT Academy-vel szerzett tapasztalataik? által. Ezt erősítette az FIA-val egy újabb közös együttműködés is, valamint az, hogy a FIA által elismert Gran Turismo bajnokságoknak is a játék biztosított felületet. A hagyományosabb irányt kedvelő rajongók nem fogadták osztatlan örömmel ezt a részt, aminek a korábbihoz képest szegényesebb tartalom volt az oka. A fejlesztők ugyanis elhagyták a játék „sztori” módját képző GT módot – amit később egy frissítéssel csempésztek vissza –, valamint a korábbi részekhez képest nagyon kevés, mindössze 168 autóval és összesen 29 pályavariációval jelent meg. A jóval magasabb felbontású pályák és autómodellek több időt és munkát igényeltek a számukra is új fejlesztési környezetben, plusz teljes mértékben elhagyták az alacsony felbontású „standard” modelleket. Ezen csorbákat az idő folyamán ingyenes tartalmakkal orvosolták, és mára már több mint 320 kocsi és 80 pályakonfiguráció érhető el benne. A fejlesztők mindig próbálták követni az éppen népszerű trendeket, és nyitottak voltak az újdonságokra, ezért aztán a PSVR népszerűségének köszönhetően a GT Sport is kompatibilis lett a virtuális valósággal, az eddigi legközelebb juttatva a játékosokat vezetési élményéhez, bár korlátozott mértékben.

PlayStation 4 & PlayStation 5 – 2022 – Gran Turismo 7

Elérkezett 2022, vele együtt pedig a nosztalgiatúra is, ugyanis alig pár hete kapható a Gran Turismo 7. A koronavírus-járvány miatt 2021-ről áttolt játékkal megünnepelhetjük a sorozat 25. évfordulóját, a projekttel pedig Yamauchi és a Polyphony Digital a múltat, jelent és jövőt szerette volna ötvözni és szem előtt tartani – saját tesztünk és a nemzetközi fogadtatás alapján pedig ez sikerült is. Egyszerre épít a franchise hagyományos, egyjátékos erősségeire, a rengeteg személyre szabási lehetőségre, miközben az online élményt is finomhangolva követi a versenyzés trendjeit, plusz implementálja a PlayStation 5 technikai újításait. Egy érdekes adat lezárásként: Az 1997-es első részben még 300 poligonból állt egy autó, most pedig már 500 ezerből.

Reméljük sok bekezdéssel fog még bővülni ez a visszaemlékezés, és bízunk benne, hogy Kazunori Yamauchival és csapatával még jó sokáig osztozhatunk a virtuális és a valódi versenyzés iránti őszinte rajongásban.

(A kronológia vázát HUN_Hatrix & Binder PSC-tagok adták. Köszönjük a közreműködésüket!)

A Gran Turismo 7 már kapható PlayStation 5-re és PlayStation 4-re. Tesztünket ITT olvashatod. A játék megrendelhető PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban a linkre kattintva.

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Köszi az összefoglalót!

  2. Szép emlékeim vannak a Gran Turismo 1 és 2-ről. Négy hónapon át tartó versenyzés, jogosítványok megszerzése, a high resulation mód unlockolása és kipróbálása, a sok szebbnél szebb autók begyűjtése és nem utolsó sorban a 99 körös, sok órán át tartó versenyek megnyerése volt az igazi csemege amikor még a kerékcseréből kiállva is mosolyogva néztem, hogy a mögöttem haladó második helyezett versenyző legalább jó néhány körrel el van maradva.

  3. Remek összefoglaló! 🙂

    1