Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

GRAN TURISMO 7 (PS5, PS4)

Végre megkaptuk a tökéletes Gran Turismo epizódot?

(Cikkünk végére remélhetőleg választ kaptok erre a kérdésre.)

Binder: E teszt kissé rendhagyó lesz az én “tollamból”, hiszen GT6 és GT Sport bemutatóim meglehetősen (talán túlságosan is?) részletesek lettek, most viszont elsősorban az élményeimről szeretnék írni, mert bár sok újdonság érkezett ebben a részben is, mégis az alapok szinte ugyanazok maradtak, így csak magamat ismételném. Legnagyobb mértékben a GT Sportra fogok utalgatni, hiszen jelen tesztünk alanya is ebből hozott magával a legtöbbet, így ha bármi nem tiszta, ott biztosan megkapjátok rá a választ. (Teszt / Kézikönyv) Ráadásként most velem tartott a tesztelésben egy Gran Turismo veterán, jó barátom, Hatrix is, így több szemszögből vizsgálhattuk meg az új részt. Jómagam egyébként a GT5-tel ismertem meg a sorozatot, és bár szinte azonnal hatalmas rajongója lettem, mégsem rendelkezem akkora tudással az azt megelőző részekről, mint ő. Akik ismernek minket, nyilván tudják, hogy mire számítsanak, ha tesztelésről van szó. Így sem lesz rövid teszt, de igyekszünk a lehető legtömörebben fogalmazni.

Egem mindig is az autós játékok érdekeltek leginkább. A GT5 okán ismertem meg Hatrix-ot, és amiatt szerettem bele a “Zöld Pokol”-nak becézett Nordschleife-be is, ahova azóta többször volt szerencsém eljutni. Elsőként 2014 februárjában, a 33. szülinapom alkalmából jártam ott, és a családi vasat vezettem a GP-n. Akkor jött ki pont Kaz dokumentumfilmje is, pont a szülinapomon. Ott, a Nordschleife mellett, a szálláson néztem végig éjjel azt a másfél órás filmet arról, hogyan versenyez a Nordon a PS3-as festésű kék M6-os BMW-vel, és miért csinálja ezt az egészet. Ha akkor azt mondja valaki, hogy pár évvel később személyesen is találkozhatok vele, nem hittem volna el. Akkor még csak nézegettem a lezárt Nordschleife-t (télen mindig zárva a pálya), de az annyira megbabonázott, hogy tudtam, oda vissza kell mennem. Vezetni akartam ott. Rá egy évre Hatrix-szal és még pár szimulátoros barátommal utaztunk ki egy hétre, akkor Hatrix autójával verettünk pár kört a Nordon. Ezt követte aztán több 24h futamos kirándulás. Hatrix-szal többször megcsináltuk már azt az embertelen túrát. A verseny alkalmával mindig megkerüljük a pályát. Brutális a hangulat és maga a túra is. Aztán a sok pályanap után 2020-ban egy versenyautót béreltem és azzal mehettem pár kört a Nordon, ami elképesztő élmény volt. Szóval mostanra már tényleg van bőven összehasonlítási alapom.

Hatrix: A játékkal együtt én is jubilálok, ugyanis ez a PlayStation mellett eltöltött 20. évem. Ami pedig erre az útra csábított, nem más volt, mint a fent említett széria második és harmadik része. Mindig imádtam a japán felvonások intrójait, ami alatt a “Moon over the Castle” dal egy-egy átdolgozása szól. Sok idő eltelt azóta, de máig arról álmodoztam, hogy egyszer egy olyan példány tulajdonosa leszek, amiben ilyen intro van. Aztán eljött 2022 és az álom valóssággá vált, mert a Gran Turismo 7 elhozta nekem ezt. Ültem a tévé előtt 43 éves fejjel, libabőrrel a karomon és könnyekkel a szememben. Vannak intrók, amiket az ember kikapcsol, elnyom a játék elején, de ez nem ilyen. Bocs a spoilerért, de van benne egy pár másodperces, a game motorjával készült jelenet a Nordschleife-ről, egy olyan kameraszögből, mint ha ott állnánk a pálya mellett. Itt már üvöltöttem: NEEEEEE! Olyan voltam, mint a Hihetetlen család végén a kisfiú a bicajjal: “Igen! Pontosan erre vártam!” Binderrel már többször jártunk ott versenyen és tudjuk milyen érzés és… és az a jelent… az a jelent pont olyan, és ezzel nagyon betaláltak. Csak ültem a tévé előtt és vártam, hogy észhez térjek, hogy azért játsszak is. Mert mi a Gran Turismo? Ez! Változhat az idő folyamán sok irányba, de egy dolog soha nem változik: ennek a sorozatnak lelke van!

Nos, ne pazaroljuk a drága karaktereket, csapjunk bele és lássuk, milyen lett a Gran Turismo 7. (Spoiler: Durvajó!) Mindenekelőtt nagyon fontos leszögezni, az általunk tesztelt példány még nem rendelkezett az első napos patch-csel! Az embargós szabályzat mellé kaptunk egy masszív leírást azokról a dolgokról, amik első nap javítva lesznek, így az esetleges kisebb hibákról egyelőre nem írnánk litániát, mert ha minden jól megy, jó részükkel ti már nem fogtok találkozni. A fórumon úgyis szét fogjuk savazni, ha bármilyen apró hiba benne marad a programban. (kacsintósszmájli) Sokat gondolkoztam egyébként azon, miért is írunk tesztet egy Gran Turismo-ról. Azok, akik rajonganak érte, akkor is meg fogják venni, ha én azt írom, hogy nem lett jó. Akik viszont nem szeretik, azok el sem olvassák. Akik meg sosem találkoztak vele, nos, nem is tudom, van e itt bárki, akinek valóban be kell mutatni ezt a játékot. Idén ünnepli 25. születésnapját a sorozat. Amióta létezik a SONY saját konzolja, azóta van Gran Turismo is.

GRAN TURISMO – THE REAL DRIVING SIMULATOR

Játék címe alatt mindig is ott virított ez az igen bátor sorocska. The Real Driving Simulator. Bátor, mert ez a mondat sokat ígér, és idővel ez elvárássá válik. Már az első rész célja is a tökéletes vezetési élmény átadása volt, és azóta ez mit sem változott. A sorozat atyja Kazunori Yamauchi, megszállott rajongása az autók, a versenyzés és a fotózás iránt ránk is átragad, mert szívből csinálja.

Az eddigi konzolgenerációkra rendre két rész jött, de PS4-re csak a GT Sport volt. A GT7 viszont egy nagyon fura helyzetben született meg. A PS5 generáció a vírushelyzet és a chiphiány miatt elég nehezen indul be, így a sorozat történetében először az új rész két konzolgenerációra is megjelent. Megvallom őszintén, én nagyon szomorú voltam, mikor ez kiderült, mert ez számomra azt vetítette előre, hogy nem fogják fullosan kihasználni a PS5 erejét, ha a produktumnak egy jóval öregebb masinán is ugyanúgy kell futnia, ráadásul úgy, hogy a PS4-ből van egy gyengébb és egy jóval erősebb PRO verzió is. Nehéz eldönteni, hogy ez most egy PS5 játék, amit kiadtak PS4-re is, vagy fordítva. Teszteltük mindkét példányt, és bár tartalmilag megegyeznek a verziók, a képi megjelenítésben hatalmas különbségek vannak. Konkrétan a sima PS4-es verzió úgy néz ki, mint a GT Sport. (PRO-n sajnos nem tudtuk kipróbálni.) Binder a PS5 verziót egy 4K OLED HDR TV-n, a PS4-es változatot pedig egy 10 éves Full HD LCD TV-n tesztelte, Hatrix ugyanakkor mindkét verziót Full HD LCD TV-n.

A Gran Turismo 7 felépítése nagyon eltér a GT Sport-tól. Kicsit visszanyúltak a régebbi részekhez, de azt is megkavarták, így kaptunk valami teljesen újat, ami elsőre fura lehet, de hogy ezt megértsük, idetennék egy idézetet a játék alkotójától: “A GT7 célja az, hogy átadja az új generációnak az autók vonzerejét és az azt körülvevő gazdag kultúrát.” (Kazunori Yamauchi) Ennek fényében kaptunk egy elképesztően hosszú és megkerülhetetlen sztorit, amin végigmenni olyan 30 óra. Egy kávézóban kezdünk, ahol a mesélőnk lassan végigvezet minket a legegyszerűbb utcai autóktól kezdve a csúcskategóriás versenyautókig. Végig fogja a kezünket, megmondja, mikor melyik versenyre menjünk, és közben rengeteg autót bemutat nekünk. Minden étlap teljesítése után megnyílik valami. A térképen kezdetben csak a garázs van és a kávézó, így az összes épületet (tunig-műhely, Lobby, Scapes, Jogsik, autókereskedések, stb.) így kell megnyitni, ahogyan a pályákat és bajnokságokat is. Az alapfelállás továbbra is változatlan. A mezőny közepéről / végéről indulva kell megnyerni a versenyt, 3-5 kör alatt. Több mint 60 paripát zsebelhetünk be a kihívások során, és mindegyikről kapunk egy rahedli infót. A kávézó előtt mindig ott áll kinn az épp aktuális autónk, amiről mindig van, aki meséljen. Egyszer megszólított egy fószer, megkérdezte hogy az a verda az enyém e ott a parkolóban? Majd kis dumálás után kiderült, hogy azt az autót ő tervezte. Vezető designerek és egyéb érdekes figurák járnak a kávézóba és beszélgetnek velünk az autóinkról. Így egészen más élmény játszani!

Ez a valamivel több, mint 100 sztori-verseny a GT5 szintjét súrolja jelenleg, de ez a része bizonyosan bővülni fog az elkövetkezendő években. Továbbá ott vannak az elhagyhatatlan Jogsik, melyek a vezetés alapjaira tanítanak meg, a Mission Challenge-ek, ahol hol mókás, hol extra módon nehéz, de mindenképpen különleges feladatokat kapunk, és persze a GT Sportból ismerős Circuit Experience-ek, ahol minden pályát szakaszokra bontva tudunk megtanulni. Szóval unatkozni itt sem fogunk, mert a sztoriban mindegyiket érinteni fogjuk.

A CHILI TITKA

Az új sztori nehézsége amúgy teljesen testre szabható. Van 3 szint az ellenfeleink tudásának finomhangolására, de ezek egyáltalán nem befolyásolják a nyerhető összeget, kizárólag arra szolgálnak, hogy a saját tudásunkhoz igazítsuk a kihívás mértékét. Viszont ez nem azt jelenti, hogy a leggyengébb szinten agyalágyultak ellen kell versenyeznünk. Az új AI nagyon jó lett! Ha követtétek a bejelentéseket, bizonyosan hallottatok SOPHY-ról. Nos, ez még nem az. Azt majd egy későbbi frissítéssel kapjuk meg, én pedig a cikk végén írok róla bővebben. Ez az AI már a GT Sportban megmutatta magát, bár nem sok ember láthatta. Mi Hatrix-szal azon szerencsések közt voltunk, akik kipróbálhatták a 2016-os, első nürburgringi publikus teszten, a GT Sport zárt béta előtti verzióját. Ott konkrétan ilyen volt az AI. Mintha valódi emberek ellen mentünk volna! Nem fékeztek irreális helyeken, jól mozogtak a pályán. Sajnos akkor ezt valamiért elkaszálták, és már a zárt BETA-ba sem került bele. Nem tudom miért. Vagy még nem állt készen a publikálásra, vagy más oka volt, de remélem most megmarad és megismerhetitek, mert ez egy teljesen más szintje az offline versenyzésnek, és véleményem szerint a GT7 egyik, ha nem a legfontosabb újdonsága. Összesen 6 fokozata van, a sztoriban az első 3 választható, a többit fix verseny formájában érjük el.

Az AI tudásának szintjét kis chili-paprikák jelzik. Ha egy verseny ikonján ilyet találtok, kössétek fel a gatyeszt! Ezeket azoknak találták ki, akik szeretnének komolyabb kihívásokkal versenyezni. A leggyengébb szinten is simán visszaelőz, kifékez és kompetitív marad, csak nem lesz olyan gyors.

A jogsikba és úgy az egész játékba amúgy sokkal több kihívást mertek tenni. Végre nem elsőre hozzuk az aranyakat. A GT Sportban mindenféle erőlködés nélkül akár mp-ekkel az arany alatt lehetett autózni. Itt jó, ha a bronz megvolt elsőre. Sokkal élvezetesebb ez a rendszer! Azt viszont fontos kiemelni, hogy a sztoriban nincs olyan verseny vagy bajnokság, ahol konkrétan nyerni kell! Mindenhol elég a dobogó legalsó foka a továbbjutáshoz és a nyereményautó bezsebeléséhez. Ez az egész csak egy mese az autókról. A valódi versenyzés ez után kezdődik…

A PÁLYÁK

Őszintén szólva a pályák és a különféle lehetőségek elérése is szokatlanul lett tálalva, ami elsőre káoszként hathat (én még 50 óra játékkal a hátam mögött is sokszor eltévedek), de valójában ez csak egy másfajta megközelítés. Régen mondjuk a Time Trial menüpont alatt értük el az összes pályát időmérés módban. Most egy adott pálya ikonjáról érünk el mindent, ami hozzá köthető. Innen indíthatóak az itt rendezett sztorifutamok, az Arcade Race, a Circuit Experience, a Time Trial, a Drift Trial, és a Custom Race, és a talán kicsit túlhájpont újdonság, a Meeting Place. Ez utóbbi lényegében egy fix online szoba, verseny nélkül, ahová beugorhatunk kicsit gurulgatni a haverokkal – vagy idegenekkel -, ha úgy tartja kedvünk, mindenféle megkötés nélkül. Mivel ezek fix szervereken futnak, elképesztően gyorsan betöltenek. PS5-ön 3 másodperc, és már benn is vagy.

A Custom Race-ben, azaz a saját szerkesztésű futamban két nagyon érdekes újdonság kapott helyet, amiről mindenképpen írni akartam, mert sokan lehet sosem találnak rá maguktól. Az egyik az eső beállítása, amiről részleteket inkább lentebb az esőnél írok, de a lényege annyi, hogy pontosan megadhatjuk, mikor milyen időjárási körülmény legyen a futam adott pontján. A másik fontos újítás az ellenfelek kiválasztásánál található. Évek óta álmodom róla, hogy olyan futamot készíthessek, amiben több kategória is együtt versenyezhet, mint a valóságban a 24h és VLN futamokon a Nürburgringen. A GT Sportban volt egy ilyen 1 órás Mission Challenge futam, ott GT3-as és GT4-es kategória ment együtt. Nagyon izgalmas úgy vezetni, hogy közben a kisebb kategóriákat is kerülgetni kell, ugyanis nagyon más a kanyarsebességük. Nos, most erre lehetőségünk lesz a GT7-ben! Egészen konkrétan mi magunk tudjuk összeállítani a saját garázsunkból a 20 fős futam összetételét. Egy autó akár többször is szerepelhet, és mivel ez mind a saját autónk, az általunk tervezett festésekkel és beállításokkal mennek. Ráadásként átírhatjuk a vezető nevét és nemzetiségét is. Ami még ezen sokat tudna dobni, ha ezt egy online szobában is alkalmazhatnánk, majd feltölthetnénk a szoba egy részét így AI-kkal, mint régen a Project Cars-ban.

A GT7 a GT Sportból ismert összes pályát megkapta, az Alsace Village és a Lago Maggiore pedig még új vonalvezetéssel is bővültek. A rajongók viszont már a GT Sport-ban is nagyon hiányoltak pár ikonikus pályát, azokat, amik szinte végigkísérték az összes részt. Három fantázia szülte klasszikust megkaptunk így rögtön az elején: a High Speed Ringet, a Trial Mountaint és Deep Forestet, és mellécsapták Daytonát is, így jelenleg 34 helyszín 95 verzióját használhatjuk. Nem akarok nagyon statisztikázni, de legyünk tisztában vele, hogy ez majdnem eléri a GT6 mennyiségét. A GT Sportban megjelenésekor csupán 17 helyszín volt 39 variációban! Az elmúlt 4 évben megduplázták a pályák számát. Ha ebből indulunk ki, a GT7-nek nagy esélye van a legtartalmasabb GT címre pályázni!

Visszatérve a régi/új pályákra, örülhetnénk, mert végre teljesült a vágyunk, de sajnos nem felhőtlen ez az öröm. Nem, nem az új időjárás miatt, hanem mert nem mindegyik vonalvezetése lett olyan, mint régen. A Trial Mountain esetében kisebb a változás. Ott az utolsó alagútból kifelé eltűntek azok az összeboruló lombok, valamint a célegyenes előtti sikánt nem tudjuk már érintőre venni, mert sokkal meredekebbek a fordulók, és betonfalakkal védik a levágást. (Sok pályára került amúgy hasonló szigorítás, nagyon sok kerékvetőre raktak magas hurkákat, amik miatt nem érdemes már levágni a kanyart, mert felborítja az autót.) A Deep Forest viszont sokkal nagyobb csorbát szenvedett. Ott talán még inkább meghatározó elem volt a sok fa. A pálya fölé belógó lombkoronák árnyékában autózni nagyon más volt, mint most. Hiába ugyanaz a vonalvezetés, mintha egy totál másik pálya volna. (Az utolsó negyede pedig sajnos teljesen átalakult.) Reménykedtem, hátha a régi vonalvezetést is beleteszik, de sajnos nem.

Itt a pályáknál még megjegyzendő, hogy a valódi pályák természetesen mind lézerszkenneltek, azaz az utolsó kavics is ott van, ahol eredetileg, továbbá az új PS5 konzol képességeinek hála sokkal részletesebb lett azok kidolgozottsága. Dúsabb a növényzet, nagyobb a látótávolság, de több az élet a pálya mellett is. Vannak versenyek, bajnokságok, ahol a célba érkezéskor a csapat ott lóg a boxutca falán és vár minket, hogy együtt ünnepeljük a győzelmet, mint teszik azt az élőben is. Ahogy belépünk a pályára, ott is sokkal több a boxutcai élet. Ha pedig nem nyomunk semmit a verseny előtt, lassan eltűnik a HUD, elkezd utazni a kamera, és csodásabbnál csodásabb pályán zajló életképekkel, távoli kamerákkal, gyönyörű kompozíciókkal szerez nekünk örömet.

AZ AUTÓK

Egy konzolgeneráción belül, ugyanannál a sorozatnál szokás az előző részt felülmúlni. Háááát, ez itt nem teljes mértékben sikerült. Az autókereskedést egy az egyben átemelték a GT Sportból, de ezen is csavartak egyet azzal, hogy szétbontották három épületre. Az újabb évjáratokat a már ismerős Brand Centralban találjuk. Mellette visszatért a korábbi részekből ismerős használtautó kereskedés, ahová a régebbi autók kerültek, és külön kereskedést kaptak a régi / drága / ritka verseny és utcai autók is (Legend Cars), ami miatt az egész autóvásárlás kissé katyvasz lett. Természetesen a két használtautó kereskedés “random” autókat dobál be és folyamatosan frissül, így mindig figyelni kell, le ne maradjunk a kiszemelt paripáról – már ha épp van belőle eladó. A jelenlegi 424 kocsi (csendben jegyzem meg, a GTS 160-nal nyitott… khömmm) ezáltal olyan szinten szétoszlik a játékon belül, hogy az embernek hiányérzete lesz, bárhova néz be. Pedig a játék lényege / célja az autók gyűjtögetése. Egy kis viccel élve ehhez a részhez tényleg a “Collector’s Edition” kiadás illik, ugyanis egy digitális “Gran Turismo Lutra Albumot” álmodtak meg nekünk a készítők. Erre külön oldalt is szentelnek a garázsunkban, ahol a játékban található összes kocsi szürke körvonalát megkapjuk, és ha bármelyiket már megszereztük, akkor már a kocsi valódi képe díszeleg az oldalon, amire kattintva megannyi infót olvashatunk el róla. Szóval hajrá! Gyűjtsd össze mind! A játék sajnos nem fogja megkönnyíteni a feladatunkat, mivel nem adja könnyen a pénzt. Ráadásul nem adhatjuk el a kocsikat sem, legalábbis jelen verzióban ez nem lehetséges. Törölni tudjuk őket – vagyis tudnánk, mert ott van ugyan ez a menüpont, de jelenleg ez sem működik.

Kocsikra szert tehetünk még sorsjeggyel is, amiket bizonyos versenyek után, valamint a napi 42km megtételéért kapunk. Persze ezzel is kicsi az esély. A GT Sportban mondjuk nagyon bundaszagú volt a sorsolás, sokszor kaptunk olyan autót, ami már megvolt, vagy simán csak a legócskábbat adta oda, itt meg az 5 nyereményből csak 1 autó, a többi vagy pénz vagy tuning alkatrész. A játék itt sem túl bőkezű, mert kb. tízből nyolcszor a legkisebb pénzösszeget kaptuk. Szóval papíron nyerhetünk autót, de erre kicsi az esély.

Emellett a nyerhető tuning alkatrészekről is érdemes pár szót ejteni. Ezeket egy konkrét autóhoz nyerjük, másikba nem szerelhetjük bele. Eladni ezt sem tudjuk, csak törölni. Van, amit a tuning shopban is megvásárolhatunk, viszont meglepetésünkre akadt olyan is, amit nem lehet a kereskedésben megvenni. Egyszer kaptam egy Ultra-High Turbo csomagot, ami 40 lóerővel többet kínált a boltban kapható sima High Turbo-hoz képest. Hogy hány ilyen egyedi alkatrészt rejt a játék, az a jövőben a játékosok megfejtésére vár.

Itt jegyeznék meg egy érdekességet, amire nem kaptunk magyarázatot az elmúlt hetekben, hiába kerestük. Minden kocsinál kiírja a program, milyen típusú motorblokk van a motorháztető alatt. Az egyik előzetesben pont a fejlesztők mutatják a tuning előnyeit, egy olyan VW Bogáron, amibe már egy Porsche motor volt beszerelve. Hogy került az bele? Jelenleg az egyik fotóhelyszínen be van rakva egy Abart 595. Mozgathatod, forgathatod fotózhatod. Na már most ezen kocsinak nyitott a motorház teteje, nem lehet becsukni a nem bele illő nagyobb motorblokk miatt. Talán valamikor kedvünkre cserélhetjük a motort a kocsikban? Venni kell, vagy hasonló sorsjeggyel kell megnyerni? Jelenleg sajnos csak a sok kérdés marad. Ötven órányi játékkal a sztorit kivégezve Collector Level 30-ig jutottunk, de az sem nyitotta meg a versenymódosításokat.

A PÉNZ ÉS AZ XP

A futamok teljesítéséért alapvetően pénzt kapunk. A GT Sportból ismerős XP és a levezetett km után kapott Mileage pont eltűnt, helyettük az autók megszerzése után különböző mennyiségű Collector pont a jutalmunk, amivel szintet lépünk és így sisakot, verseny overált és tuningokat nyithatunk meg. A tuningokat ezzel csak megnyitjuk, azok megszerzésére és minden másra (felnik, festékek, alkatrészek, stb.) a pénzünket kell használnunk. Ugyanitt említeném meg, hogy ugyan az előző részekben is volt lehetőség rá (bizonyos megkötésekkel), hogy valódi pénzért vegyünk játékbeli autókat, de most már teljesen kendőzetlenül a főmenüben látjuk az egyenlegünket és azt, hogy mennyi valódi és mennyi játékbeli kreditünk van. Így, aki türelmetlen, az kivásárolhatja magát a játékban. Ja és igen, a 20 millás limit megint megvan.

A TUNING

Visszatért a részletes tuning lehetősége is. Motorikusan és vizuálisan is testre szabhatjuk a kedvenc paripáinkat, ami nagyban befolyásolja a veterán GT-rajongók számára szintén nem ismeretlen PP (Performance Point) rendszerét. Újra lehet autót mosni, olajat cserélni, motort felújítani, kasznit erősíteni és szélesíteni. Nyomtávot is növelhetünk, de persze csak minimálisan. A belteret továbbra sem tudjuk módosítani (sajnos). Az aero-elemek mellett sok apróságot is rakhatunk az autókra, de a legjobb, hogy végre többfajta festhető(!!!) bukókeretet is beépíthetünk a legtöbb autóba.

Apropó festés: a GT5-ben és a GT Sportban a festékeket “vadászni” kellett, de itt most visszatért a GT6-ból ismerős metódus, azaz a speciális és valódi autófestéseket meg kell vásárolnunk, majd a GT Sportból egy az egyben átemelt matricaszerkesztőben használhatjuk azokat. Itt kiemelném az 5-féle Carbon “festést”, amivel elemeket vagy a komplett autót tudjuk megcsinálni úgy mintha karbonból lenne. Mocskos jól néz ki!

A MATRICÁZÁS

Ha összeállt az álomautónk, készíthetünk rá saját dizájnt a matricaszerkesztővel, amit szintén egy az egyben átemeltek a GT Sportból. Az elkészült matricázást viszont már nem tudjuk megosztani, hanem a GTAuto menüpontban, a felnivel és egyéb aero-elemekkel kell elmenteni az egész kreációt egyben, és ezt már megoszthatjuk, akár szerkeszthető formában is! Igen, ez azt jelenti, hogy így tudjátok szerkeszteni, módosítani az ilyen módon megosztott matricázásokat, ami egy fantasztikus újítás. (Igen, tényleg bármit csinálhattok vele!) Ha nem rendelkezel a dizájncsomag alkotóelemeivel, vagy annak egy részével (festékek, felni, aero-elemek és egyéb kiegészítők), akkor ezt a szoftver kiszámlázza neked. Tételesen felsorolja, mi mennyibe kerül. De ezzel nincs is baj. Ha már megvannak az adott alkatrészek, azt nem kell kifizetni újra. Ez esetben egy kanyitokba sem kerül a művelet. A másik szuper dolog, hogy ha a GT Sportban megosztjuk az autó/sisak/overál festéseinket, matricáinkat, azokat is mind áthozza a GT7-be. A trailerekben volt utalás rá, hogy matricázható lesz az ablak. Ez tényleg igaz, a B oszloptól hátrafelé az oldalablakok és a hátsó szélvédő szabadon matricázható, és mivel már a matricák áttetszősége is állítható, így fóliázhatjuk (sötétíthetjük) is azokat.

AZ ÉGSZAKADÁS

Az eső a GT7-ben egyszerűen valami eszméletlen lett! Erről csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. (Elképesztően összetett, de megígértem hogy nem fogok elmerülni a részletekben.) Legyen elég annyi, hogy kiváló. (Na jó, ezt senki se gondolhatja komolyan.) Szóval. Először is fontos: NINCS MINDEN PÁLYÁN ESŐ. Ezt fogadjuk el. Ez van. Nem tudjuk mi az oka, de egy részén van, és ott bármilyen (az adott pályán engedélyezett) napszakban be tudjuk ezt állítani. A saját verseny szervezésénél konkrétan a verseny elejétől a végéig, a verseny hosszától függően, maximum 9 ponton tudjuk meghatározni, hogy mikor milyen idő legyen, ha essen, mennyire essen. Online erre még nincs lehetőség, de azt kiemelték, hogy ez, amit mi kaptunk, egy erősen butított verzió, várjuk meg ezzel a végleges játékot. A sztoriban a vége felé elég sok esős futam lesz, és a legjobb benne, hogy random, tehát ugyanaz a futam nem lesz kétszer ugyanolyan! Van, hogy nagyon esik, van hogy kevésbé, és van, hogy esőgumi nélkül esélyed sincs a futamon. Van, hogy egy kis ügyességgel és némi kipörgésátlóval átvészelhető az egész verseny. Sajnos a sztorifutamok előtt nincs semmiféle előrejelzés (csak online), ami nem tudom, hogy direkt van e így, vagy csak lemaradt, de ez így kicsit zsákbamacska, mert ha mondjuk elkezded a futamot és azt látod, hogy esik, kilépsz, felrakod az esőgumikat, visszamész, és akkor meg nem esik. Futam közben a kis esőradarunkra támaszkodhatunk, ami nagyon hasznos. Lehet benne zoomolni a d-paddal, így maximum 150km-es sugarú körben mutatja, milyen időjárás várható. Hosszabb futamokon ez nagyon hasznos! A pályán az eső változó intenzitással eshet, hol jobban, hol kevésbé. A nagyobb pályákon megeshet, hogy az egyik részén esik, a másikon száraz. Továbbá, ha esik, egyre vizesebb lesz az aszfalt, idővel tócsák alakulnak ki, amin felúszik az autó. Aztán ha eláll az eső, szép lassan száradni kezd a pálya, és lesznek szárazabb ívek, ahol már bátrabban lehet közlekedni, de ha letérünk erről az “ösvényről”, azonnal újra felúszik az autó. Erre hatalmas segítség egy apró ikon a gumik mellett baloldalt, amely jelzi hogy mikor mennyi víz van a gumik alatt. 

A VEZETÉSI ÉLMÉNY

Előre megjegyezném: kicsit sajnálom a PS4 tulajdonosokat. Miért? Mert soha nem volt még ennyire élvezetes kontrollerrel vezetni…. de csak PS5-ön. Ennek titka a PS5 kontrollerben rejlik. Brutálisan jó vele a játék! Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a kormány össze volt szerelve, de inkább kontrollerrel toltuk. Fenomenális! Az, hogy érzed a kipörgő, megcsúszó kereket, a kerékvető rázkódását, az alap. Itt olyan extra érzéseket is közvetít a DualSense, hogy amikor váltasz, a váltás adta lökést érzed a kontrolleren. Esőben érzed, ahogy az alagút száraz aszfaltjáról kihajtasz a vizes útszakaszra. Az esőben azt is érzed, ahogy az egyik kerékkel egy tócsába hajtasz és a kerék bevágja a vizet a kerékjárati ívbe. Nem fogjátok elhinni, de bűnös öröm esőbe menni! Érzed a víz mennyiségét a pályán, érzed mennyi víz van éppen a kerék alatt, és azt is, melyik kerék alatt. Azt hiszitek túlzok, de nem.

Ehhez jönnek még a fizikai finomítások. A gumik sokkal jobban működnek. A Sport gumi végre reálisan viselkedik. Esőben eddig csak esőgumival tudtál érvényesülni. Itt annyira kidolgozták ezt a részét, hogy akár Sport Soft gumival is mehetsz esőben. Van az a vízmennyiség, amit azzal is le tudsz gyűrni, nem veszted el azonnal a tapadást. Viszont, ahogy fokozatosan esik az eső, egyre több a víz a pályán, fokozatosan veszíti el a tapadást. Lenyomtam egy LeMans 24 futamot. A második kör végén láttam, hogy jön az eső, de úgy voltam vele, ezt a harmadik kört még teljesítem, ha nagyon esik, majd utána cserélek. Ez úgy a pálya kétharmad részéig tartott. Ott olyan felhőszakadást érkezett, hogy a Racing Hard gumi felúszott a vízen. Estem keltem, nem jutottam ki a boxba.

Ezt a vezetési élményt növeli még a belső nézet használata, ahol alapból kicsit billeg a kaszni velünk, de van ám ennek egy kicsit extrémebb változata is, ami még jobban bemozdul. Na az, az ad még az élménynek! Nagyobb döntött kanyarban olyan, mint amikor a kanyar dőlését próbálod ellentartani a fejeddel. A sebességérzet még mindig nem tökéletes, de simán a legjobb a Gran Turismo-k között.

Ha ennyi élmény nem lenne még elég, akkor a fentieket fokozzák a kocsiban hallható hangok, apróbb zajok. A váltó éles csattanása, a motor morgása, a kipufogó durrogása, a turbó vagy a kompresszor hangja, apróbb zörejek a kaszniból. Ha odavered az alját vagy felkap egy kis törmeléket az aszfaltról, vagy az eső kopogása a kocsin. Konkrétan hallani, amikor beérsz egy komolyabb esőfelhő alá. A futam végén, amíg kiírja a statisztikákat hallani, ahogyan a motor pattogó fémes hanggal hűl. Eszméletlen! Szóval összesítve fontos, hogy ismételjem magam ezen bekezdés végén: “Soha nem volt még ennyire jó kontrollerrel vezetni!” (Hatrix)

Van még egy apróság, ami talán ide illik a leginkább. A sztoriban találkozunk a GT Academy és a későbbi élő Gran Turismo World Tour versenyek sztárjaival. Lucas Ordognez, Igor Fraga, és más nagy nevek mellett a magyar döntősök is bekerültek a játékba. Blazsán Patrik, Báder Benjámin és Tápai Ádám is megszólít minket a futamok előtt, adnak pár jó tanácsot, plusz az ő nevük virít az ellenfeleink autói fölött és az offline versenyek ranglistáiban. Egészen különleges hangulata van így az offline versenyzésnek!

AZ ONLINE LOBBI ÉS A SPORT MODE

Ha már szóba került az online rész, pár szóban ezt is érinteném. Lényegében, amit láttunk belőle, azt szinte egy az egyben átemelték a GT Sportból. A Sport Mode ugyanúgy működik mint eddig. Minden nap van futam, éjjel, nappal. Hajnal 2-kor ugyanúgy, mint délelőtt 10-kor. A teszt alatt is volt lehetőségünk pár versenyt lenyomni. A futamokra a kvalifikációs időnk és a DR / SR pontunk alapján sorsol össze minket másokkal. A DR és az SR pontjainkat áthozták automatikusan a GT Sportból, így nem kell elölről kezdeni mindent, amiért nagyon hálásak lehetünk. Ha valakinek ez esetleg nem tiszta: a DR a Driver Rating, azaz az eredményességünk, az SR pedig a Sportmanship Rating, azaz a sportszerűségünk pontok által, szintekbe foglalt mércéje. Ebből tudja a program, hogy milyen típusú versenyző vagy, hogy hozzád hasonlókkal rakhasson össze. A Lobby, azaz az Online szobák kreálása is egy az egyben át lett emelve a GT Sportból, de erről nem nagyon írnék semmit, mert ezt az első napos javítás fogja rendbe rakni / kibővíteni. Tudja, amit tudni kell, például itt alkothatunk publikus vagy privát szobákat, saját megkötésekkel. Mivel innen nyitható meg, itt említem meg, hogy van osztott képernyős móka is, amiről túl sokat nem írnék. Van és olyan, mint eddig. Függőlegesen kettéosztott teljes képernyőt kapunk, így mindenkét fél fullosan élvezheti a vezetést.

Van még valami, ami ide tartozik, és egy fontos érdekesség. Ez a Balance of Performance rendszer (BOP), ami összelövi az autókat. Ezt a valóságban is használják, az autók súlyát és motorerejét szabályozza úgy, hogy nagyjából egy szinten fussanak az adott pályán. Ez itt is bekapcsolható, de jelen pillanatban még nem működik rendesen. Ráadásul, mivel visszatért a régi Performance Point (PP) rendszer is, így nem tudom, mennyire fog ez működni / esetleg összeakadni.

A PS4 ÉS PS5 VÁLTOZAT

Tartalmilag ugyanazt kapjuk, komolyabb eltérést leginkább a megjelenítésben fogunk tapasztalni.

A BEVILÁGÍTÁS / RAY TRACING / 4K / 60fps / HDR

A játék egyik nagy újdonsága a RayTracing, a valósidejű sugárkövetés, mely a valósághű bevilágításért és tükröződésekért felel. Gyorsan tisztázzuk: 4K + 60fps + RT + HDR – ezt így még a PS5 sem tudja! Választanunk kell, hogy a magasabb képfrissítést (60fps) vagy a RayTracinget akarjuk előnyben részesíteni. (Természetesen, ha az RT-t választjuk, akkor sem lesz mindenhol elérhető.) Leginkább a menüben és a visszajátszásban láthatjuk, de a menüben elképesztően akadozik miatta a kép, és engem nagyon zavar az a fátyolos maszat, amit eredményez az éleknél, főleg a chrome felületeken, visszajátszásban pedig kizárólag az akciókameránál látható, de ez esetben az fps annyira alacsony, hogy nagyon meg kell gondolni, hogy használjuk-e ezt a módot. Fotómódban meg akkor is bekapcsolható, ha a menüben amúgy le van tiltva.

PS4-en értelemszerűen le kell mondanunk a Ray Tracingről. A sima PS4-en a 4k és a 60fps is felejtős (mi ezen teszteltük). A PS4 PRO esetében látok rá esélyt, hiszen az tudja a 4k/60fps-t a GT Sportban is. Sajnos ezt nem tudtuk tesztelni. A HDR tévéfüggő, de azt mindegyik gép tudja.

Ahogy írtam, futam közben PS5-ön sincs Ray Tracing, viszont valami eszméletlen szép lett (PS4-en is) az egész játék bevilágítása! Fantasztikusak a fények, a változó napszak és időjárás, ami persze nem minden pályán érhető el, de mindenhol igyekeztek a lehető legélethűbb körülményeket megvalósítani, a pályára jellemző időjárási viszonyokkal, felhőzettel, csillagállással.

Ugyanitt emelném ki azt az apróságot, ami remélem, nem csak nekem akkora dolog. Évek óta probléma volt, hogy az éjszakai versenyekben az autók fényszóróival alig látni valamit. Nem egy 24 órás versenyen voltam élőben a Nordschleife-n, tudom milyen, amikor éjjel ott megjelennek a fák között azok a dögök. Brutális élmény! Egy fényjáték. Mintha hirtelen pár pillanatra nappal lenne. Na, most ezt konkrétan megcsinálták! Végre azok a rohadt lámpák úgy világítanak, ahogy kell. Az ellenfeleinkre is úgy hat a fényük, ahogy várnánk, közelről hatalmas árnyékot vetnek, és a távolba is reálisan világítanak. Tényleg brutális!

Sajnos viszont a 60fps még PS5-ön sem betonstabil, ha 20 autó, éjjel, egymásra világíva, esőben… szóval értitek. Van az a mennyiségű effekt, ami megcsavarja még a nagy fehér masinát is. De alapvetően nagyon stabil a program. Ötven óra játék alatt 1-2 alkalommal tudtuk csak megakasztani. A nagyobb gond inkább az, hogy már megint az a rohadt árnyék és a füst lett az áldozata a stabilabb fps-nek. Ez a GT5 óta így megy. Minden nem fér bele. Most megint úgy néz ki néha a füst/por/vízpermet, ugyanúgy pixelesedik az aszfalton és az autóval való találkozásoknál, mint anno PS3-on a GT5-ben. Akkor a GT6-ban ezt valamelyest rendbe hozták, akkor az árnyék lett retek. Most ezt a kettőt egyszerre tudja. De ez nem standard. Mikor hogy. Folyamatosan sakkozik az erőforrásokkal, szóval volt már olyan is, hogy visszajátszás közben, Ray Tracing mellett kinyögte a 60 fps-t egy pillanatra, mert épp nem volt túl sok tükrözni való.

A PS5 SZUPERGYORS SSD-JE

A másik hatalmas különbség a generációk között a töltési idő. Aki rendelkezik PS5 konzollal, az már rég hozzászokott a PS5 játékoknál, hogy a töltőképernyő szinte teljesen eltűnt az SSD és az új rendszer miatt. Nagyjából 3-5mp alatt minden megtörténik. Nos, ezután én PS4-en megőszültem, mire betöltött a gép egy feladatot vagy egy visszajátszást. Nem vicc, 10x annyi időbe telik minden. Semmivel nem tart ugyan tovább, mint a GT Sportban, de a PS5 után fájdalmasan lassú a GT7 PS4 változata.

A DUALSENSE ÉS A HAPTIKUS RAVASZOK

A PS5 hatalmas újítása a haptikus visszajelzés a kontrolleren, plusz az adaptív ravaszok. Ezt a PS5-re előre telepített Astrobot játékban mindenki megtapasztalhatta már, de autós játékban még nem igazán találkoztam ezzel kielégítő szintű megvalósításban. A Wreckfest PS5 verziójában ugyan van, de az annyira nem tetszett. Viszont itt egyszerűen eldobtam az agyam, annyira mocsokjó az egész! Olyan hihetetlenül élvezetes így kontival menni, hogy arra nehezen találok szavakat. Ahogy fentebb Hatrix a vezetési élményeinél írta, a versenyautók váltását érzed a tenyeredben, vagy ha egy pocsolyába hajtasz bele, vagy megcsúszik az autó ív-külső kereke, minden apróság átjön. Az adaptív ravaszokkal pedig elképesztően izgalmas a gázadást és a fékezést kitanulni. Az ABS működése vagy a hajtott kerekek megpördülése mind-mind érezhetően befolyásolja a ravaszok ellenállását, működését. Erről értelemszerűen PS4-en le kell mondanunk. Van viszont egy olyan érzésem, hogy a PS5 tulajok közül jóval kevesebben fognak kormány után vágyódni, mint eddig. Annyira élveztem én is, hogy csak az utolsó napokban próbáltam ki kormánnyal, pedig itt az új Fanatec GT DD szervó. (Binder)

AZ EGYÉB ÚJDONSÁGOK ÉS ÉRDEKESSÉGEK

Sok dolgot érintettem már, de van pár újdonság, ami nem illett sehová, így ezeket itt mutatnám be.

Drag Race – Először is a legjelentéktelenebb dologgal kezdeném, amit kicsit csalódásként éltünk meg. Ez nem más, mint a Drag Race, azaz a gyorsulási verseny. Régen a GT5-ben az online szobákban volt lehetőségünk Time Trial és Drift Trial módban is játszani. Ezek azóta sem tértek vissza, és most, amikor ezt beharangozták, úgy megörültünk. Valahogy azt vártuk, hogy azokkal együtt a Drag Race is bekerül az online lehetőségek közé, de sajnos ez csak a Mission Challenge egy villantása, semmi több. Egy AI ellen gyorsulhatunk 3 alkalommal. Ennyi.

Music Rally – No, ez már egy jóval izgalmasabb dolog. Mikor ezt bemutatták, bevallom, bugyuta dolognak gondoltam, de egész kellemesen csalódtam. Amíg a játékot telepíti a gép, ezzel üthetjük el az időt. Továbbá, ha nincs internetelérésünk, ez és az árkád mód az, amivel játszhatunk, minden máshoz kell a net, mert a szoftver folyamatosan szinkronizálja az adatokat. Lényegében ez egy Time Trial, hiszen a lehető legrövidebb idő alatt kell a legtávolabb jutni. Mielőtt vége a zenének, el kell érni egy megadott távolságot, ami eléggé ki van számolva, így hibázni nemigen lehet. A pályán forgalom is van, így az autókat kerülgetve nem feltétlen az ideális íveket fogjuk elkapni. Vannak kapuk, amiken áthajtva kapunk plusz pontokat (ütemeket), ugyanis itt nem mp-ek pörögnek visszafelé, hanem a zene ütemének megfelelően fogynak a pontok (ütemek). Gyorsabb zenénél elég idegtépő, ahogy pörögnek lefele a számok. Még mielőtt valaki túlgondolná ezt a módot, nem, nem lehet berakni saját zenéket. Hat fix kihívás van, fix zenékkel. Nem akarom lelőni a poént, az egyik nagyon különleges!

Music Replay – Először is: a visszajátszás véééégre teljes képernyőben fut. Nincs levágva az alja és a teteje, és ha a framerate-et részesítettük előnyben a beállításoknál, akkor viszonylag stabil 60fps-sel fut. Az új bevilágítás miatt szebb, az eső miatt látványosabb, és a dúsabb növényzet miatt magasabb kamerákat is kaptunk. Van egy új belső nézet is, egy nagylátószögű dinamikus kamera a vezető mögött, ami mindig az események felé fordul. A külső kamerák is jóval dinamikusabbak lettek, így akik szeretnek videózni, azok most örülhetnek. Ha ez mind nem lenne elég, akkor kaptunk egy nagyon különleges visszajátszási módot is. Ez a Music Replay. Ennek lényege, hogy az általunk (fix listából) kiválasztott zene üteméhez igazítja a vágásokat, a kamerák szögével és dinamikájával pedig próbálja figyelembe venni a körülöttünk zajló dolgokat (előzések, kicsúszások), hogy a legizgalmasabb snittek születhessenek. Azok a brutális felvételek, amiket a trailerekben láttok, ezzel (vagy valami ehhez nagyon közel álló dologgal) készültek. Itt nem tudunk beletekerni, sem fotózni. Ezt csak élvezni lehet.

Fotózás (Replay / Scapes) – Bár nem sok újdonság jött e téren, de pár szóban megemlíteném a fotózást is (akit bővebben érdekel, az a cikk elején/végén található linken olvassa el a GT Sport-ban a részletes leírást). Ha valaki játszott már Gran Turismo-val, annak nem kell bemutatni. A visszajátszásokat megállítva egy komplett fotószimulátort hívhatunk elő, melyben egy valódi fényképezőgép paramétereivel babrálva lőhetünk szuper képeket, majd azonnal meg is oszthatjuk azokat a játék közösségi rendszerében. Itt komolyabb újdonságot nem kaptunk. Picivel érdekesebb a Scapes, amely szintén a GT Sportban mutatkozott be. Ennek lényege, hogy valódi fotókba tudjuk belehelyezni a járgányainkat, melyek így nagyon valóságosnak hathatnak. Újdonság itt sem érkezett, viszont az előző rész felhozatalát megduplázták, így már több mint 2000 (igen, kétezer) helyszínen fotózhatunk.

Profil / Saját név – A profiloldalunkon eddig sosem látott, részletes statisztikákat találunk, valamint kezelhetjük a Gran Turismo saját közösségi oldalát, az ott megosztott tartalmakat. Egy nagyon figyelmes újítás, hogy lehetőségünk van a játékon belül átírni a megjelenített nevünket. Ezzel nem rejthetjük el a PSN ID-nket, de a beállításoknál megadhatjuk, hogy melyik jelenjen meg alapértelmezetten a ranglistákban, ahol egy gombnyomással bárki bármikor váltani tud az itt megadott név és a PSN ID között. Ez azoknak lehet főként fontos, akik csatlakoznak egy csapathoz, ilyenkor a nevük előtagja a csapat neve lesz. Emiatt korábban sokan megváltoztatták a PSN ID-jüket, de így erre itt nincs szükség. Összesen 5 alkalommal lehet megváltoztatni.

Gran Turismo SOPHY – Ez lesz a legnagyobb durranás a Gran Turismo történetében! Igen, csak lesz, ez a funkció ugyanis még nincs benne a játékban, egy későbbi frissítésben ígérik. A Poliphony Digital a SONY AI-vel közösen fejlesztette ezt a mesterséges intelligenciát, mely tanulni is képes. Tanulja az autók irányítását, a versenytaktikákat és a versenyetikettet. Jelenleg képes megverni a legjobb pilótákat is. Körülbelül egy napba telik, amíg a nulláról egy adott pályán körbetalál. Ezután körülbelül két nap, hogy bekerüljünk az emberi sofőrök felső öt százalékába, majd további 10-12 nap, hogy valóban elérje a határt, és egyenlővé váljon a legjobb pilótákkal. Rengeteg lehetőség van benne. Kaz célja alapvetően nem az hogy elkenje a szánkat (ezt már most tudja), hanem, hogy tanulhassunk SOPHY-val, vagy versenyezzünk vele, miközben ő is tanulhat tőlünk sportszerűséget. Yamauchi-san nem zárja ki a B-Spec mód lehetőségét sem, ahol a játékos a versenyigazgató, Sophy pedig a pilóta. Azt gondolom a tanulási folyamatai által az online futamok büntetési rendszere is egyre pontosabbá válhat, de SOPHY használható a BOP beállítások pontosításához is. SOPHY még mindig fejlesztés alatt áll, jelenleg adott pályákon, meghatározott autókkal képezik, nem tudja kezelni a változásokat. Ez a következő feladat. Azt is tudják, hogy adaptálniuk kell minden tudásszintű versenyzőhöz, de úgy, hogy az természetesen hasson.

Nem akarok itt jobban belemenni, akit érdekel, az a cikk alján található linkekre kattintva egészen elképesztő dolgokat olvashat róla. Az az új AI, amit most kaptunk, egyenlőre kielégítően ellátja a feladatát, így részemről nyugodtan dolgozhatnak rajta, mi elleszünk.

GRAN TURISMO SPORT VS. GRAN TURISMO 7

Talán sokan vagytok arra kíváncsiak, mekkora a különbség az előző részhez képest. A grafikát több ponton érintettük a cikkben, és ahogyan azt már az elején megfogalmaztam, a GT7 sima PS4-en nagyon közel áll a GT Sport-hoz. Nincs PS4 PRO-m, de akinek van és tolta PS5-ön is a GT Sportot, az azt mondta, kb. ugyanúgy néz ki, nem szebb mint PS4 PRO-val. Ha mindkettőt PS5-ön nézzük, akkor a bevilágítás miatt sokkal szebb a GT7. A többi funkciója miatt (eső, AI, stb.) meg nem is lehet már őket egy lapon említeni, messze túlnőtt a GT7 az elődjén.A játék alapfelépítése talán a legnagyobb különbség, mert a GT7-ben már mindenért fizetni kell, mindent meg kell nyitni, nem tudod kikerülni a sztorit. Emiatt jóval kötöttebb az egész. Bevallom, a GT Sport szabadsága nekem jobban bejött, de ez csak az én véleményem (Binder) és tudom jól, hogy sokan meg pont ezt hiányolták. Évekig hallgattam, hogy a GT Sport csak egy mellékszál, nem egy teljes értékű GT, mert nincs benne klasszikus GT mod (sztori) és, hogy az CSAK az online versenyzésről szól. Ezzel mindig vitatkoztam, de most ebbe nem mennék itt bele. A lényeg annyi, hogy a GT Sportban is elképesztő mennyiségű offline tartalom volt. A GT5/GT6-ban volt annyi összesen, mint a GT Sportban. A GT7 jelenleg a GT5-öt karcolgatja alulról ezen a téren. Az online versenyzés (Sport Mode) pedig csak egy lehetőség volt, amit amúgy a GT7-ben is ugyanúgy megtalálunk.

NOS, AKKOR JÓ VOLT?

Bár én csak a GT5-tel csatlakoztam be, a GT6 tesztben már arról beszéltem, hogy amit az hozott a GT5 után, az belefért volna egy frissítésbe, hiszen ott tényleg alig volt különbség. A GT Sportban aztán a hatalmas tartalmi visszaesés ellenére is láttam a fejlődést grafikailag is, meg funkciókban is. A Sport móddal bekerült a GT Academy a játékba, meg került bele VR támogatás is, ami bár tartalmilag elég karcsú volt, mégis máig a legszebb autós VR élmény (konzolon). Sajnos a GT7-ben egyenlőre nincs VR, de egyre több infó érkezik az új VR szettről, így reménykedünk, hogy annak megjelenésével a GT7 is kap VR módot. Gondoljatok csak bele: ezzel az AI-val, szakadó esőben, a Nordon. Vagy (jajj… félek leírni) online… aaaah.

Sok esetben mondjuk a fejlődés bizonyos visszalépéseket is magával hoz. Ez a GT Sportban nagyon erősen jelen volt, emiatt sokan csalódtak is benne. Habár idővel ott is minden a helyére került, ez rajtuk nem segített. A GT7 ugyanakkor már most sokkal jobban áll mind tartalmilag, mind újdonságok terén. Nem érzem rókabőrnek vagy DLC-nek. Sőt! Persze nem hibátlan, de a hibái mindössze apró kényelmetlenségek, ráadásul a varázslat szépen elfedi azokat. Viszont hiába tudjuk, hogy az első napos patch-csel javítva lesz sok dolog, a hiányosságai miatt számunkra kissé bétateszt hangulata volt az elmúlt hétnek (jobb lett volna a full végleges játékot tesztelni). Mi emiatt például tűkön ülve várjuk a megjelenést, hogy lássuk, az első napos patch miket hoz magával.

Talán azt gondolod, kedves olvasó, hogy nem könnyű így reálisan értékelni. Viszont, ha behunyjuk a szemünket, és az elmúlt, teszteléssel töltött hétre gondolunk, frenetikus élményeinkre, azt kell mondanunk, ráadásul egyértelműen, hogy sosem volt még ilyen jó Gran Turismo-ban vezetni! A PS5 kontroller új funkcióinak, a vizuális elemeknek, az esőnek, az új gumifizikának, meg a szuper új AI-nak köszönhetően, egy olyan Gran Turismo-val ünnepeljük a sorozat 25. évfordulóját, ami határozottan méltó rá.

Reméljük minél többen megtapasztaljátok ezt az élménycsomagot, mert ez kérem simán a LEGJOBB GRAN TURISMO! Köszönjük a PlayStationnek a lehetőséget, nektek pedig a megtisztelő figyelmet.

Binder és Hatrix

(A játékot a PlayStation Magyarország biztosította tesztelésre. Köszönjük! Előrendelhető PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban a linkekre kattintva.)

Egyéb hasznos linkek:

GT Sport Teszt: http://psclassic.hu/note/18119
GT Sport Kézikönyv: http://psclassic.hu/note/18120
Sophy: https://www.gtplanet.net/gran-turismo-7s-sophy-artificial-intelligence-driving-system-revealed/
Sophy: https://www.gtplanet.net/how-gran-turismo-sophy-actually-works-more-details-on-polyphony-digital-and-sony-ais-new-technology/

Videóanyagok:

PS5-ös képek:

PS4-es képek:

Pozitívum(ok)

  • Fantasztikus látvány; új bevilágítás; Ray Tracing; 60fps; új gumifizika; fantasztikusan megvalósított esőfizika; a PS5 kontroller maximális kihasználása; elképesztően gyors PS5-ön; élethű és jól magunkhoz igazítható új AI; régi klasszikus pályák; komoly sztori mód

Negatívum(ok)

  • Az alap PS4-es változat egy régebbi TV-n nem akkora előrelépés a látványban; a tesztidőszak alatt jelentkeztek hiányosságok, amiket nem tudhatunk biztosan, hogy tényleg javít-e majd az ígért első napos javítás
10/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

41 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Tegnapi nap GT7 nélkül telt, de ma beleteszek pár 100 km-t. 🙂 Remélem. 🙂

    1
  2. Nos némi kiegészítő info a teszthez.
    1. Az engine swap, azaz a motorblokk csere már most bennevan a játékban, de ezt a lehetőséget nem lehet megvásárolni. Ezt nyerni lehet a napi levezetett km-ekért és a sztori haladásáért kapott Tickettekkel a sorsoláson!
    4 csillagos ticket adja.

    2. Sisak plexi variálható, ahogy az azon található matrica is lehet akár saját is.

    • A sisakplexi cseréjétől féltem, hogy nem teszik bele, majdnem lemondtam az előrendelésem. 😀

      1
    • Kaptál már engine-t? Nekem eddig kb. 3-4 roulette-ticketem volt, 3x a legkevesebb zsetont adta…. Kedves nagyon. 😀

      • A teszt irasa alatt egy ticketet se nyitottam ki 70 ora alatt uh vegul mostanra lett 20 db …Hatrix minap nyitogatta ki öket. Video van róla majd ha ferakja belinkelem a topikba. 4 csillagos ticket adja a motorblokkot de mindig pont mellette allt meg az a mocsok szerencsekerék. Ott visitoztunk. XD

  3. Na mivel a tesztben nem mehettem nagyon bele a részletekbe, így elkezdtem a sztorit, közben Hatrix-al (meg aki épp arra jár) dumálunk…így tüzetesen be tudunk mutatni mindent…YT-ra felrakom az egészet. Eleinte Stream-ben gondolkoztunk, de többször megszakadt az adás netproblémák miatt, így az 5. résztől előre rögzített anyagokat fogok feltölteni. Ennek lesz annyi előnye, hogy így 4k / 60 / HDR tartalom fog felmenni, nem az 1080/60-as sztrím. 🙂

    Akit érdekel, annak itt ez a lejátszási lista, ez folyamatosan bővülni fog az új részekkel. Mindenhez lesz leírás (tartalomjegyzék). Ja és HARD fokozaton tolom, minimál tuningokkal, hogy a lehető legizgalmasabb versenyekben lehessen részem. Eddig elég necces volt minden befutó! 🙂

    Szóval várunk minden érdeklődőt. Jó szórakozást.
    https://youtube.com/playlist?list=PL2FOU_FuFwDdhyaha-v6lDeYU5ULEX3TT

  4. Nem foglalkoztam most annyira ezzel a Gt-vel! Őszre, karácsonyra terveztem…
    De felkeltem reggel, elolvastam a várva várt tesztet és …. megvettem 😉 alig bírtam kifizetni, q drága azért!

    Nagyon köszi a tesztet srácok! Gratula! Profi!

    Köszi Psc! Köszi Poly!
    jó Gt-t mindenkinek!

    Kérdés: Null km-es új verda Olajcsere? ér vmit 😉

    1
    • Szivesen…:)
      Örülök hogy megvetted…

      Olajcsere még nem volt hatással nálunk semmire, de ma délelőtt is jött peccs. Néhány jogsit konnyebbé varázsoltak. XD

  5. Ps4 lemezes változatot tudom majd kiegészítővel frissíteni ps5-re később? Vagy ez csak a digitálisnál működik?

  6. Reménykedtem, hogy egy picivel jobban testreszabható lesz a belsőnézeti kamera, vagy a motorházas nézetre legalább kerül egy visszapillantó, de ez van. Holnap reggel szaladok a fémtokosért.

    1
    • Jajj telleg erről nem is írtam. A GTSportból megmaradt a belsonezet allitasa, hatrebb es elorebb lehet rakni magad…es mar lehet allitani az ulesmagassagot is.

      1
  7. Szerintem ennek csak annyi előnye van, hogy olcsó, és GT7-el együtt megkapod 63 ezerért. Ha komolyabban szeretnél kormánnyal autóversenyezni, hallgass BInderre. És itt olvashatsz róla véleményeket. Mármint a kormányról, nem Binderről! XD
    https://kormany-videojatekhoz.arukereso.hu/hori/racing-wheel-apex-for-playstation-ps4-052e-p364523471/#velemenyek

  8. Eddig úgy voltam vele, hogy majd valamikor, de a teszt alapján egyre jobban kívánkozik a kosaramba. Király lehet a haptikus ravaszokkal meg a dual sense-el.

    Olcsóbb kormányban érdemes gondolkodni, mint pl. ez:

    https://platinumshop.hu/product/13829/PlayStation5-PS5/ar-akcio-olcso/Kiegeszitok/Kormanyok/HORI-RWA-Racing-Wheel-APEX-kormany-SPF-004U-Gran-Turismo-7-PS5

    1
    • Nem nagyon. T300-at minimum…sokan veszik a Logitech G29 es az újabb G923-akat is, de azok fogaskerekesek…a szíjas rendszer (T300-tol felfele) sokkal többet ad.
      Persze ha sosem volt kormányod, elsőre bármivel boldog leszel…de legalább ForceFeedback legyen benne.
      Igy hirtelen nem emlékszem a Hori-ban van e, de úgy emlékszem még az is bungie rendszeres azaz egy gumiszallag huzza vissza kozepre a perecet…annak meg semmi értelme.

      1
  9. szuper teszt!
    srácok, van magyar felirat benne?

    1
  10. Karaj. 🙂 4-én csapatás. vroooooooooooooom..

    1
  11. Ha bárkinek kérdése van a játékkal kapcsolatban, itt nyugodtan felteheti, Binder és Hatrix válaszolnak mindenre.

    2
  12. Ez a széria is elfáradt már, az első rész óra autókkal kell versenyezni, jobb lenne szerintem ha abbahagynák már ezt az egészet…
    Hol vannak iránymutató ötletek?? Lehetne pl takarmányt termeszteni üzbegisztánban, és szamarakat nevelni, majd később őket inditani 24órás futamon. Légicsaták pl miért nincsenek? Robotokat épiteni esetleg?? Jaa ezeket nem tudja?? :(((

    Viccet félre!! 🤣 Ha nem lenne Elden Ring meg Horizon, azonnal venném!!

    2
    • Jaja. Én is hiányoltam a robotdínókat meg a lézercápákat…de beletörődtem hogy ez ennyit tud. XD

      Ui: köszi. 🙂

      1
  13. Köszönjük srácok 😉
    A teszt szokás szerint egy szinten van a játekkal, még ha “rövidre” is fogtátok. 10 pont.
    Találkozunk majd a pályán! 😁

    3
  14. 10 re akartam értékelni, de 9,6 nál megállt! Köszönet és tisztelet Bindernek és Hatrixnak a munkájáért! Nagyon jó és érthető leírás a Teszt, és a GT történelme is!

    1
  15. Sírok a gyönyörtől, egy percig sem volt kérdés a játék beszerzése! Első teszt amit elolvastam a GT7-ről. Volt egy sejtésem hogy Ti kaptátok, talán ennél alaposabb összefoglalót kevesen tudtak volna írni, minden lényeges egy helyen ezt szeretem 🙂 A fényjátékos dolgot én is hiányoltam, Sportban a beltérben volt eddig egy kis fény ha mögéd ért valaki, ezek szerint ezt is javították. Belteret is enged fotózni vagy erre várunk még?

    1
    • Ki más…izzasztó volt ez a hét…60 óra belement, mostantól nyugiban játszhatunk. Pénteken én is elkezdem elölről…:)