Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

God of War – Az istenek nem emberek, de emberiek

Az apa-fiú dinamika az újragondolt játékban.

Apa és fia

A 2018-as God of War gyakorlatilag minden szempontból újragondolta a korábban a görög mitológiát tisztogató játéksorozatot. A pályadizájntól és játékmechanikáktól kezdve a visszatérő főhős, Kratos eszköztára is módosult – azonban ennél jelentősebb „Spárta szellemének” személyiségfejlődése. Cory Barlog rendező és író képes volt úgy változtatni az anti-héroszon, hogy egyszerre hasson frissnek, de legyen egyenes ági folytatása elődeinek. A jellemváltozás katalizátora pedig nem volt más, mint egy fiú. Konkrétan Atreusz, Kratos gyermeke, aki mellett az egykor dühöngő gyilkológép a klasszikus görög sztoicizmust idéző, visszafogott karakterré alakulhatott.

Kratos természetesen nem egy született apafigura, a múlt traumái és csalódásai nemigen kophattak ki belőle: elvégre nem csak, hogy elveszítette előző családját, de Árész árulása miatt maga végzett velük. A háború új hellén istene fiával addig nem is kezd el igazán ismerkedni, amíg Atreusz anyja el nem huny. Ez indítja útnak a párost, ugyanis szeretnének eleget tenni a nő utolsó kérésének: azt akarja, hogy hamvait szórják szét a világok legmagasabb pontján.

Atreusz igazi gyerek: érdeklődő, kíváncsi és játékos. Nem mindig képes felmérni a helyzet súlyosságát, és a fiatalok általános nyitottságával és empátiájával viszonyul mindenhez maga körül. Kratos ezzel szemben visszafogott, és csak akkor szólal meg, ha feltétlenül mondanivalója van. A máig fennmaradó társadalmi elvárások miatt nem meri – és nem is tudja – kifejezni érzéseit fia iránt, pedig kötődése és szeretete egyértelmű. Még úgy is, hogy Atreusz gyakran felbosszantja őt komiszságával vagy kapkodásával.

A narratíva zsenialitását az adja, hogy ez a két merőben eltérő figura egymásra van hagyatva. Nem csak a családi kötelék, de egy közös cél és kötelességtudat is összekapcsolja őket. Hiába térnek el személyiségeik és világszemléleteik, együtt kell megtenniük ezt az utat. A hangsúly pedig az úton van, szó szerinti és átvitt értelemben egyaránt. A kaland során megismerhetik ezt az új világot, amiben Kratos teljesen idegen, Atreusz azonban – anyján keresztül – ismeri a nyelvet, és valamennyire a kultúrát.

Itt, ahogy az életben is, a szülő neveli a gyereket – de a gyerek is a szülőt. Atreusz nem csak egy lehetőség, de egy tükör is, amin keresztül új szemszögből láthatja magát Kratos. A cselekmény megható jellegét ez a kettős dinamika, ez a folytonos egymásra hatás, ez a természetes apa-fia kapcsolat adja. Természetesen ez a „képlet” több játékban és történetben is előfordult már, de ez még önmagában nem kell, hogy elvegyen a súlyából és jelentőségéből.

Cory Barlog, az újragondolás kreatív atyja részben saját tapasztalataiból merített. Fia, Helo édesanyja, Anna svéd. Amikor az alkotó családjával utazott a skandináv régióba, hasonló tapasztalatai voltak: gyermeke tudta elolvasni és értelmezni a kiírásokat, míg az amerikai férfi valamennyire elveszve érezte magát az európai országban. Az apa természetesen egyéb tapasztalatait is belegyúrta a történetbe, aminek köszönhetően lett ennyire emberi. És utóbbi a kulcsszó: hiába szól a God of War mítoszokról, mondavilágbeli lényekről és istenekről, mindennek ellenére – vagy mindezzel együtt – emberi. Emberi érzelmek, kapcsolatok, problémák, traumák és tragédiák jellemzik, akár az itt tárgyalt főhősökről, akár a mellékszereplőkről vagy ellenségekről van szó.

Az emberi kötelékek, a kötelességtudat, a családi múlt feltárása mind szerves részeit képezik ennek az isteni eposznak, aminek várva-várt folytatása november 9-én jelenik meg… addig pedig elolvashatjátok tesztünket az alkotásról ITT, valamint a 2018-as visszatérésről is ITT, hogy felfrissítsétek emlékeiteket.

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nekem jobban tetszene, ha Kratosnak lánya lenne, nem pedig fia.