Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Ghostrunner (PS4, PSN)

Neonfény és kibertér.

A videojátékokat alapvetően nem témájuk, hanem játékmechanikájuk alapján csoportosítjuk, a műfajok közül pedig a legnépszerűbb és leggyakoribb az akciójáték, ami nem túl meglepő: általában egyszerű, gyors, látványos kalandokat kínálnak, amelyekben a játékos igazi bajnoknak érezheti magát. Az ipar hajnala óta folyamatosan változó műfaj a technika fejlődésével ma még intenzívebben tudja képviseltetni magát, a fejlesztők pedig, hogy frissen tartsák az élményt, vagy állandóan újabb és újabb lehetőségrétegeket pakolnak rá az alapsémára, vagy pont fordítva, lecsupaszítják azt, hogy kizárólag egy központi mechanika köré csoportosuljon minden, anélkül, hogy az maga eltűnne a sok adalék alatt. A Ghostrunner utóbbira példa, ahol a készítők egy feszes, szimpla képletre fűztek fel egy izgalmas, bár kiszámítható kalandot.

A címadó, emlékei nélkül ébredő főhős bőrébe bújva a Dharma Tornyot, egy óriási felhőkarcolót kell megmásznunk, miután alkotójának digitálisan megőrzött tudata kifejti, hogy puccsot hajtott végre ellene egykori társa, aki most terrorban tartja az ott élő társadalmat. Hősünk csupán egy karddal és kibernetikus képességeivel indul hát útnak, hogy feljusson a toronyra és felszabadítsa a népet: a történet pedig ennél mélyebb nem is lesz, köszönhetően a papírmasé karaktereknek, a kiszámítható „csavaroknak” és a fantáziátlan világépítésnek. Cserébe azonban egy nagyon szórakoztató játékot kapunk!

A belső nézetes alkotást két főbb szegmensre lehet osztani: az egyikben különféle akadályokon kell átjutnunk sajátos képességeinket felhasználva, mint a falon futás, a kampós kötél vagy a csúszás, időnként kiiktatva egy-egy útonálló gonoszt; a másikban egy nagyobb térben, szintén repertoárunkra építve kell legyőznünk több, fix ponton elhelyezett rosszfiút, ugyanis addig nem enged tovább a játék. A futós-ugrálós részeknél a kihívás a jó ritmus eltalálása az akadályvételhez, míg az arénaszerű harcoknál az ideális útvonal kiötlése, hogy el tudjunk tenni mindenkit láb alól.

A gonoszok és mi magunk is egy csapástól elbukunk, a kaland viszont nagyon jóindulatú: gyakran helyez el ellenőrzőpontokat, és szerencsére – még PS4-en is – pillanatok alatt újratölt. Mivel a „Szellemfutónak” alapvetően a kard a fegyvere, ezért kénytelenek leszünk az ellenségek közelébe jutni, akik általában pisztolyokkal próbálnak távol tartani maguktól. Itt jön képbe az „Érzéknövelő” képesség, amivel be tudjuk lassítani az időt, és még ugrás közben is ki tudunk jobbra vagy balra térni. Ennek köszönhetően sokkal átláthatóbbak és kezelhetőbbek az összecsapások, másrészt nagyon vagány, amikor az utolsó pillanatban térünk ki vagy csapunk vissza pengékkel egy golyót. A vagányság egyébként általános jelzője a játéknak, ahol minden királyul fest és menőn történik, és célja ilyen érzéseket kiváltani a játékosból.

Pontosan emiatt a cyberpunk mint keretvilág rémesen felületes, így a játék egyáltalán nem tér ki azokra a társadalmi problémákra, amely a lelke ennek a témának. Mint megannyi cyberpunkként titulálható peremalkotás, inkább a vagányság faktorra épít, a felszínét is alig karcolva meg azoknak az összetett, gyakran filozófiai felvetéseknek, amelyekkel eredendően foglalkozik ez a lassan harmincéves műfaj. Itt a lényeg, hogy egy dörmögő hangú hérosz hi-tech felszereléssel, kibernetikus implantátumokkal és anakronisztikusan egy karddal csapja szét az ellenséges hordákat egy olyan mocskos jövővilágban, ahol a technológiai fejlődés és a társadalmi fellendülés egymás mellett zakatolt el.

Harcosunknak időnként át kell lépnie a kibertérbe, ahol logikai, vagy más jellegű ügyességi feladványokat kell teljesítenünk egy vizuálisan is teljesen más környezetben, amely igazán üdítően hat. Ha sikerül továbbjutnunk, feloldunk egy speciális képességet, amely segít hazavágni majd a rosszfiúkat: át tudunk például egyet állítani az oldalunkra, vagy olyan kardcsapással tudunk előrevetődni, amely zsinórban többet is kettévág. Ezek jópofa adalékok, de alapvetően kezdeti készségeinken túl nem igazán kapunk olyat, amely létszükséglet lenne a játék befejezéséhez.

A modern cyberpunk esztétika elengedhetetlen eleme a synthwave zene, amely adrenalint fűtő dübörgése ritmust diktál a játékmenetnek. Kiváló muzsikák ropognak a háttérben, miközben újra és újra nekiveselkedünk a kihívásoknak. A gyakori halálok, a villámgyors újrakezdés és a zenei stílus miatt egyébként érezni a Hotline Miami hatását is, amely igazán népszerűvé tette ezt a fajta megközelítést. A pályák egyébként elég rövidek, és a leghosszabbak sem követelnek többet fél óránál, így, még ha valahol picit meg is akadnánk – például a megkérdőjelezhetően tervezett főgonoszoknál…  –, akkor is egy hosszabb esti turnén végig tudjuk játszani.

A Ghostrunner egy nagyon szórakoztató és izgalmas játék, amely egy lecsupaszított alapmechanikára épít fel egy kötött játékmenetet. Bár cyberpunk témaválasztása nagyon felületes, története klisékkel teli és rajzszög egyszerűségű, a központi mechanika elég szórakoztató ahhoz, hogy egy vagány és izgalmas élményben legyen részünk. Se több, se kevesebb egy menő és látványos, belső nézetes akciótúránál – és néha ez pont elég.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: 505 Games / All in! Games
Fejlesztő: One More Level
Megjelenés: 2020. október 27.
Ár: 10590 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kipróbálnám, ha lehetne. De nem lehet. 😉