FARPOINT (PS4, PSVR)

[i](Ez a játék kizárólag PSVR-ral játszható, a teszt pedig a PSVR Aim – opcionális – kontrollerrel készült.)[/i]A videojátékok központi aspektusa, amely minden más médiumtól megkülönbözteti őket, az interaktivitás. A játék folyamata parancsok és visszajelzések egyre komplexebb, egyre kidolgozottabb, és valamilyen formában egyre rejtettebb váltakozása: pillanatok alatt reagál a program tevékenységünkre, a lehetséges variációk száma pedig egyre több. Bizonyos játékok a történetmesélést magától a játékmenettől külön kezelték, így egy sor „akciót” követően egy adag sztori következett. Idővel a narratíva összefonódott magával a játszás folyamatával, és nagyon sok alkotásban ritkábban szakítja ki az irányítás állapotából a játékost a program egy-egy összekötő-jelenet kedvéért. Helyette az interakció állandó, és a haladás alatti dialógusok, telefonbeszélgetések, vagy a fellelt jegyzetek ugyanannyira kihagyhatatlan részei a történetmesélésnek, mint a hagyományos értelemben vett, kötött jelenetek. Sőt, pont emiatt kissé furán, mondhatni ódivatúan hat, ha egy játék sterilen szétválasztja a kettőt.A [b]Farpoint[/b] pontosan így közelíti meg a videojáték médiumát, így én is hasonlóan készítem el ezt a cikket.[YOUTUBE]q_x4zFcv7vo[/YOUTUBE][b]Piff-puff, dirr-durr[/b]Talán már az elején leszögezném: alapállapotban egy teljesen átlagos belső nézetes lövöldéről van szó. Ami felemeli, az a PSVR és a PSVR Aim kontroller. (Hagyományos vezérlőkkel borzalmas a játék, de mivel a promotálás szerves részét az Aim tette ki, nélküle nem is értékelhető vagy értelmezhető a program.)Figuránkkal egy idegen bolygón, fájdalmasan lineáris útvonalon haladva kell megvédenünk magunkat különféle életformáktól. Ezek kezdetben kisebb, a [i]Half-Life[/i] szörnyeit idéző, pókszerű lények, majd egyre komplexebb, más taktikát igénylő ellenségek alakját öltik. Hagyományos fegyverek mellett – gépfegyver, [i]shotgun[/i], távcsöves puska – pár erőltetett ötlettel is irthatjuk a butácska, teljesen kiszámítható rosszfiúkat.Egyszerűen leírhatatlan érzés azonban, amikor a puska távcsövén keresztül akartam nézni, és egyszerűen csak az arcomhoz emeltem a kívülről bizonyára nevetségesnek ható kontrollert. Ezután lehunytam a jobb szemem, céloztam, és szét is loccsantottam egy épp az arcom felé vetődő kis galádot.Lehet, hogy nem csinál mást az ember, csak megy és lő. Lehet, hogy a fegyvereknek csak a fele igazán hasznos és jó. Lehet, hogy fájdalmasan egyszerű a mesterséges intelligencia. De az, hogy beleélheted magad az egészbe, teszi igazán szórakoztatóvá a [i]Farpoint[/i]ot.[YOUTUBE]sUqbTk880YI[/YOUTUBE][b]Ez az én puskám[/b]Maga az Aim gyakorlatilag egy sima kontroller, természetesen más gombelrendezéssel. A célzás értelemszerűen a mozgatásával történik, ami sokkal hitelesebb, pontosabb és élvezetesebb, mint a hagyományos megoldások. Lövésre a valódi ravasszá átalakított R2 szolgál, míg a bal kéz ügyébe eső [i]joystick[/i] a mozgás eszköze. Körülötte van az [i]Options[/i] és a [i]Share[/i] is, így könnyedén elérheti őket a játékos. Míg a hüvelykujj kezeli a haladást és az említett két gombot, addig a többi ujjal a fegyverek speciális funkcióit lehet üzemelni. A jobb kéz hüvelykujja pedig a jobb [i]joystick[/i]en nyugszik, ami jelen játéknál csak külön opciók árán kerül használatra; mellette pedig praktikusan került elhelyezésre az X és társai. Az egész kényelmes és könnyen kezelhető, a vezérlőkre pedig természetesen áll rá az ember keze.Kívülről ugyan egy világító sisakban szorongat a játékos egy fehér, műanyag furcsaságot, belül azonban egy ellenséges világ vad tájain rohangálunk, kezünkben egy gépfegyverrel. Megforgathatjuk a fegyvert, megvizsgálhatjuk apró részleteit, a hátralévő töltények számát. Belenézhetünk a távcsőbe vagy szemlélhetjük a világot a célzón keresztül. A fegyverváltáshoz a vállunkhoz kell emelni a kis kütyüt, vagy akár csak lenyomhatunk egy gombot. Hihetetlenül izgalmas és adrenalin fűtötte – sőt, hosszabb időtartam után fizikailag fárasztó – pillanatokat eredményez a játék, hiszen a célzás, az újratöltés és a váltogatás mind manuálisan történik. A [i]Farpoint[/i]ot állva kell játszani, de vigyázzunk: a fizikai térben haladni még nem lehet, és nem is kell.Aki átküzdötte magát a második harmadban már frusztrálóan nehéz és igazságtalan, és összességében elég rövid kampányon, az belevághat a játék igazi szépségeibe. Egyrészt az [i]online co-op[/i] küldetések hatalmas élményt jelentenek. Másrészt a [i]Challenge[/i] mód a klasszikus „na még egyszer” megközelítéssel cibál vissza újra és újra. A cél a pályaszakaszok teljesítése adott idő alatt, a lehető leggyorsabban, összekötve fürgén az ellenségek kiiktatásával, amivel folyamatosan nő a pontszorzó. Ez az árkád megközelítés sokszorosan meghosszabbítja a program élettartamát, jóval a már-már bevezetőként ható sztori mód után is. Fantasztikus élmény a fegyver fizikalitása, és meglepően jó társasági időtöltés lehet belőle. Mivel nem komplex gombkombinációkra épít a rendszer, olyanok is lelkesen kipróbálták a környezetemben – igen drága Nagyapám, itt rád is gondolok –, akik egyébként bajban lennének. Ösztönszerű az egész, és gyors, körítés nélküli, átélhető akciót jelent: a fegyver és a sisak körbeadogatása pedig külön szépséget kölcsönöz a csomagnak. No, de hát van egy precízen, gondosan izolált sztori módja is a játéknak…[YOUTUBE]hhLYiSR7PoA[/YOUTUBE][b]A túlélők soha nem adják fel[/b] A [i]Farpoint[/i] a történetét alapvetően lejátszott felvételeken keresztül, valamint a lövöldözést megszakító jelenetek által tárja elénk. Hősünk két tudós nyomába ered, akikkel együtt köt ki ezen az ismeretlen helyen. Ahogy haladunk, különféle sziluettek szkennelésével játszhatunk le rögzített felvételeket, míg a pályák között egy hosszabb összekötő-jelenetbe csöppenünk. Kissé furán hat, hogy mennyire kiragadja a kontrollt a program a kezünkből, és tapogatózhatunk, hogy letegyük addig az Aimet valahova. Azonban – kiszámíthatósága ellenére is – egy meglepően emberi sztori született, ami komplex érzéseket és gondolatokat dolgoz fel a magányról és az életben maradásról. Míg tematikailag a haladás, a fel nem adás tökéletesen beleillik a narratívába, addig a játékmenetben ez inkább ócska és lelketlen. Ettől függetlenül érdekes, jól előadott karakterekkel lep meg a [i]Farpoint[/i], ahol az átlag lövöldözős forgatókönyvek helyett egy emocionálisan is komplex élményben lehet részünk. Ugyan központi karakterünket egy néha valamit makogó háttérfiguraként kezeli a játék, mégis ő az egyik mozgatórugója a cselekménynek. Ez egy érdekes kontrasztot hoz elő, ahol próbálják éreztetni velünk, hogy fontosak vagyunk, de mégsem érezzük magunkat annak. Ezzel áll szemben a többi szereplő, akik mögött – a rövid kaland ellenére – átgondolt és kidolgozott személyiségek állnak. Sajnos a fő konfliktusok és a vezérszál nem kerül megfelelő kibontásra, így kicsit érdektelennek hathat a végére az egész. Azonban ebben az esetben kétlem, hogy lenne vevő, aki a sztori miatt vágna bele: fogjuk fel inkább egy kellemes extraként, ami elvenni semmiféleképp nem vesz el az élményből, de váratlanul többdimenzióssá teszi azt. [YOUTUBE]YIqmrjaXKog[/YOUTUBE][b]Vegyem? Ne vegyem? Mi legyen?[/b]A [i]Farpoint[/i] értékelése nem egyszerű, így a pontszám gyors ellenőrzése után legalább ezt a búcsúparagrafust olvassátok el. Először is: sima, hagyományos kontrollerrel még véletlenül sem ajánlanám, úgy ugyanis borzasztó az irányítás. Az Aim használata azonban észbontóan fenomenális, és a következő szintre emeli a VR potenciálját. De megéri-e? Aki megvásárolja, gondoljon rá egyfajta befektetésként, optimista előretekintésként a jövőre: elvégre majd valamikor, remélhetőleg a nem is oly távoli jövőben, más játékok is kihasználják majd. (Ugye kihasználják majd?! Légyszi…) Maga a játék pedig minden hiányossága, furcsa játéktervezésbeli megoldása, brutálisan bonyolult menükezelése ellenére bebizonyítja, hogy van helye rendes, hagyományos FPS játékoknak is a VR-on, és egy jó csapat felejthetetlen és zsigeri élményeket kovácsolhat. A jövő alkotói tanulhatnak hiányosságaiból, követhetik precedensét. Építhetnek előnyeire és orvosolhatják hibáit. Addig a pillanatig azonban, ha lövöldözésre és átélésre vágysz, jobb lehetőségre nem lelsz: csak akarj és tudj rá áldozni, mert az egyik a másik nélkül nem megy.[i](A játékot a Sony biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható külön, a kontrollerrel együtt, vagy egy PSVR csomag részeként támogatónk, a Platinum Shop üzleteiben, vagy akár meg is rendelhető webshopjából [a http://platinumshop.hu/product/search]IDE[/a] kattintva.)[/i]

7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

20 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Az Aim controllerrel tényleg nagyon nagy 🙂 remélem érkeznek majd dögivel hozzá gamek 🙂 Ha valaki szeretné co-op ban kipróbálni (én szeretném) vegyen fel thx :)psn id: acelmgs

  2. Skacok! A ps3-as Move Sharp shooter-el is használható a fagyi ebben a game-ben? vagy csak az Aim Controller-el?

  3. Ma megvettem én is a fegyverrel együtt. Kedvenc!

  4. Jó lenne kipróbálni, biztos szuper lehet 🙂

  5. A játékhoz kapcsolódva: engem is érdekelne a cucc, főleg, ha jönnek az Aim Controllerhez játékok, bár már a Capcom a Resi 7-hez is patchelhetné, ha akarná. Nagyon remélem, hogy ezt a Capcom nem nagyfaszoskodjael egy Resi 7 Aim Controller Edition személyében !

  6. Én azt javaslom, hogy aki a VR felé kacsingat egyrészt valahol mindenképp próbálja ki, ha van rá lehetősége ! Legfőként azért, hogy megtapasztalja mennyire bírja a szervezete !Az ismerőseim közül volt olyan,aki odáig volt tőle meg vissza, de 15 percél tovább még kis szünetekkel sem bírta, és még nem is a Rush of Blood szellemvasútját próbáltattam ki vele. Másrészt kezdésnek az első játékai között legyen- akár a FarPoint mellett- a Resident Evil 7 !Ja, és igen: TV-n játszva hagyományosan és VR-ban játszva az élmény ég és föld.

  7. Ma hívtak a Platinum Shopból, hogy holnap hozza a futár muhahaha!

  8. Még mindig röhejesnek tartom, hogy a boltok nem képesek kitenni egy kipróbálható VR-t. Pedig biztos sok ember rácuppanna, ha megtapasztalná az élményt. Sajnos nekem sem volt még alkalmam kipróbálni.

    • Ez tipikusan az a dolog, amit képek, videók nem tudnak átadni. Ahhoz viszont drága, hogy az ember vakon belevesse magát. Japánban most pont erre gyúr majd rá a Sony: kihelyeznek egy csomó PSVR-t.

    • Macerás a dolog. A VR olyan ami az arcoddal érintkezik, nyilván te sem akarnád olyan ember után felvenni akinek valami fertőző bőrbetegsége van. Senki nem fog ott állni és minden ember után 3 percig törölgetni.

      • Dehogynem. Pontosan ezt fogják tenni. Amikor az Árkádban ki lehetett próbálni, a kedves hölgyek-urak mindenki után lefertőtleníteték és lepucolták.

      • Le lehet azt fertőtlenítő sprayvel meg egy darab papírral takarítani, a másik, hogy biztos mindenkivel előfordult, hogy kapaszkodott a buszon és utána hozzányúlt az arcához. Az se sokkal higiénikusabb, de előfordul. Szóval kibírnám, hogy más után kelljen felvennem.

  9. Káprázatos már a képeken is. Ha majd lesz VR-om ez lesz az első hozzá…