Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

F1 2022 (PS5, PS4)

A játékban még várat magára az új korszak.

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült.)

Az életkorom még nem volt két számjegyű sem, amikor édesapám „ránevelt” a világ legrangosabb autóverseny-sorozatának szeretetére.  Azóta eltelt bő két évtized, ami alatt a Formula-1 rengeteget változott. Megítélése a közvéleményben – így bennem is – folyamatosan alakult annak hatására, hogy hogyan módosította a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a szabályrendszert, vagy hogy mit tettek a tulajdonosok azért, hogy minél több rajongót szerezzen magának a sportág. Sokat lehetne erről beszélni, de egyrészt ez most nem az a felület, másrészt lehet, hogy Wéber Gábor vagy Szujó Zoli szakmaibban tudná előadni mindazt, amit a témában tudni érdemes.

Azt viszont bizton állíthatom, hogy azzal, hogy a Formula-1 tulajdonjogai az amerikai Liberty Media kezei közé kerültek, rengeteget nyert a sportág, és vele annak rajongói is. Soha ennyire közel nem került az emberekhez a Száguldó Cirkusz, és nem volt ennyi néznivaló, sem a versenypályán, sem a kulisszák mögött. A FIA 2022-es szabályváltoztatásai, az ennek megfelelő új autók, a talajkölcsönhatás elvének hosszú idő után történő újbóli alkalmazása végre újra izgalmassá tette a versenysorozatot.

Ugorjunk viszont a videojátékra, mert ebben a tekintetben a Codemasters az, aki minden évben az adott szezon aktualitásainak megfelelő programot fejleszti azóta, hogy 2009 óta birtokolja hivatalos licencet. Érdekes, hogy a játékok minősége pont annyira hullámzó volt a múltban, mint amilyen maga a sportág is. Mára az angol fejlesztőcsapat viszont egészen belejött, és stabil minőségben szállítja korrekt tartalommal megtömve az új részeket. Aztán 2021-ben jött az EA, felvásárolta a céget, aminek a hátulütője az idei évi részben vigyorogva jelentkezik – már a főképernyőn.

Mielőtt azonban erre rátérnék, kezdjük a legelején. Idén tehát új szabályrendszert, kívül-belül megújult modern gépeket, vadiúj és a koronavírus-világjárvány miatt évek óta nem szereplő, de most visszatérő versenypályákat kínál a sportág. Az F1 2022 ennek megfelelően, már a megjelenés napjával, „out of the box” prezentálja az összes idei jóságot.

A játékban tucatnyi mód kapott ismételten helyet. Indulhatunk a valós versenynaptárnak megfelelő világbajnokságon bármelyik csapat pilótájaként egyedül, de akár barátunkkal vagy párunkkal csapattársként vagy ellenfélként is. Ha kedvünk tartja, akkor egyben lehetünk az adott csapat tulajdonosai is, és menedzselhetjük annak fejlődését, illetve az ezzel járó költségeket. Ez már önmagában rengeteg játékórát kínál, de ha valaki közben ráun a hosszabb etapokra, annak ott van például a Time Trial online ranglistával, vagy az új „Pirelli Hot Laps” mód, ahol méregdrága sportautókkal teljesíthetünk időre feladatokat. Ha az offline móka nem elég, online összemérhetjük tudásunkat más játékosokkal, időszakos események és custom lobbyk formájában is, melyek nem rosszak, de a program érezhetően inkább az offline tartalomra fókuszál.

A valóságban az új rendszer miatt az autók valamelyest súlyosabbak lettek, ami által kissé nehezebben kezelhetőek a kanyarokban, és ezt virtuálisan is meg lehet tapasztalni. Ezzel együtt a cucc viszont továbbra is remekül játszható kontrollerrel, nem beszélve a DualSense kontroller adottságairól, amit ügyesen használ ki a program. Ha nem is annyira jól, mint egy Gran Turismo 7-ben, de érezni a kerékvetőket, vagy például azt, ha kicsit túl sok kakaót adtunk a kanyarkijáratban. A vezérlés tekintetében tonnányi opciót lehet testre szabni. Például, hogy gázadáskor a ravasz adott mértékű behúzására hogyan és mennyire gyorsuljon az autó, vagy hány fokban forduljon el maximum a kormánykerék az analóg kar elmozdításával, és ez mennyire legyen szenzitív, legyen-e holtjáték, stb. Így megtalálja a számítását az a játékos, aki nem akar foglalkozni a beállításokkal és megelégszik az alapértelmezett értékekkel, de az is, aki az utolsó ezredpercet is ki akarja préselni az autóból azáltal, hogy a megtalálja a tökéletes setupot.

Aki pedig nagyon kezdő, az választhat egy csomó segédletközül, melyek között az egyik legérdekesebb az Adaptive AI névre hallgat. Ezt azért hozták létre, hogy az újonc pilóták folyamatosan versenyben maradhassanak, akkor is, ha hibát vétenek a pályán. Az AI figyeli a játékos teljesítményét, és ahhoz alakítja az ellenfelek képességeit. Szerencsére nem ócska marketingfogásról van szó, a dolog többnyire tényleg működik.

Adott tehát egy nagyon korrekt tartalomcsomag, telepakolva az idei év aktualitásaival, az autók virtuálisan is igyekeznek úgy viselkedni, mint a valóságban, de ezt mégis beárnyékolják olyan negatívumok, amiket nem lehet csak egy legyintéssel letudni.

Az egyik ilyen egy új funkció, ami az F1 Life névre hallgat. Ez a saját virtuális kecónk, ahol megmutathatjuk másoknak, mekkora nagymenői is vagyunk a sportágnak, milyen is a „rich bitch” életérzés. Gyűjthetünk például kipróbálható sportkocsikat melyeket jól látható helyre pozicionálhatunk. Ez még nem gond, ehhez a játék szimpla előrehaladással biztosítja a tokeneket, amivel magunkévá tehetjük a kívánt luxusjárgányt. Az már igenis probléma, hogy minden más már mikrotranzakcióhoz kötött – vagyis valós pénzt égethetünk azért, hogy tölgyfabútort helyezzünk el az ingatlanunkban, vagy hogy „Anti Social Social Club” felsőt hordjunk. Mindezt kötelező érvénnyel mindjárt a főképernyőn tolja az arcunkba a cucc, amit persze lehet ignorálni, de ettől még pofátlan a dolog. A funkcióba ölt fejlesztési idő teljességgel értelmetlen, pláne, ha azzal a szemmel vizsgáljuk, hogy a 2021-es játék Breaking Point névre hallgató sztori módjának már nem jutott hely az idei programban.

A másik komolyabb probléma az az ősrégi Ego grafikus motor, amit a Codemasters a 2007-es Colin McRae: Dirt óta használ, ezt toldozgatja, pofozgatja. Az engine úgy ahogy helytáll még 2022-ben is, szóval túlzás lenne azt mondani, hogy a látvány teljesen elavult. Ugyanakkor a jelen generációs konzolok már velünk vannak lassan két éve, így a F1 címek alá is illene olyan grafikus motort pakolni, ami él a PlayStation 5 által nyújtott számítási teljesítménnyel. Kicsit lelombozó már a bénácska törésmodell, ahogy leszakad a kerék az autóról (erre kb. egyféle módon képes), vagy ahogy lepottyan az első szárny – mintha virtuálisan nem is a Föld nevű bolygó versenypályáin köröznénk. Tovább csökkenti a beleélést az is, hogy borzalmasan néznek ki a pilóták a játékban. Bár az autók élveznek prioritást értelemszerűen (de azok se tökéletesek a koros engine miatt), baromi kellemetlen, amikor a rajtrács felsorolásánál egy pacalképű Mick Schumacher vagy űrlény fejű George Russell mosolyog vissza. Az már tényleg csak a hab a tortán, hogy a szerelők minden csapatban ugyanúgy néznek ki, és sokat mondok, ha a brigádban van 4-féle férfimodell, meg 2 női. Értem én, hogy mivel őket keveset látjuk, így nem érdemes velük túl sokat bíbelődni, de legalább ne tűnnének ki annyira a környezetből, és éreztetnék azt a játékossal, hogy 2007-ben járnak.

Mindent összevetve Formula-1 játék soha nem volt annyira teljes, mint amilyen az F1 2022. Tele van tartalommal és rengeteg játékórával, a Codemasters pedig igyekezett mindent úgy prezentálni, hogy minél élethűbb legyen az élmény, még akkor is, ha a programnak esze ágában sincs szimulátornak lenni – teljesen tökéletes simcade szintre lőtték be a cuccot. Viszont ott van az EA pénzéhsége, ami egyelőre ugyan nem hangsúlyos, de észrevehető – persze ha ennél komolyabb mikrotranzakciós rendszert akarnának bevezetni, az ön-tökönlövés lenne, de ilyesmit már láttunk a részükről. Továbbá, egy idő után már nem elég a jóféle és minőségi tartalom, ha alatta egy másfél évtizedes grafikus motor dolgozik, ami nem képes megjeleníteni azt a vizualitást és fizikát, amit megérdemel egy hivatalos F1 program 2022-ben. Lehet érdemesebb lenne kihagyni 1-2 év kötelező évenkénti megjelenést, és utána úgy visszatérni egy új résszel, amivel a játék is „egy új korszakba lép”.

(A játékot a Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re 26690 Ft-ért vagy PS4-re 23990 Ft-ért a PlayStation Store-ból.)

Pozitívum(ok)

  • Rengeteg tartalom tonnányi játékórával, a valóságnak megfelelő versenynaptár, részletes testreszabási lehetőségek, többnyire élethűen viselkedő autók

Negatívum(ok)

  • Koros Ego grafikus motor, gyenge fizika, felesleges mikrotranzakcióra épülő kozmetikai funkció, a sztori mód hiánya
7/10
Látványosság: Átlagos
Játszhatóság: Kiemelkedő
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól:

3 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Azt hiszem ez a játék (meg még a WRC, FIFA, Moto GP stb stb…) kitűnő tükröt tart nekünk arról, hogy mennyire igénytelen színvonalon van a mai gémer társadalom.

    1
    • Ezért van a Gran Turismo… folyamatosan kapjuk majd az új pályákat, autókat, remélhetőleg Sophie-t is. 5-8 évig arantáltan lehet nyúzni, amíg ki nem jön az új rész.

      A mostani F1-et is megvettem, de azt veszem észre, hogy be se rakom a lemezt a gépbe, míg 2009-2012 közötti részeket ronggyá játszottam…. ez van, el kell engedni, amíg tényleg nem újul meg a széria.