Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

F1 2015 (PLAYSTATION 4)

Itt az F1, itt van újra, s szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból szeretem? De szeretem.Kiülök a lelátóra, innen nézek szerteszét, s hallgatom a versenyautók motorjának lágy neszét.Nos, igen. A Formula Jedná olyan elkerülhetetlenül tűnik fel minden évben, mint az előbbi lírai sorok eredeti tárgya, vagyis az ősz. És mint eme évszak, a versenysorozat is mindig változik, sohasem ugyanaz, szabályok módosulnak, pilóták jönnek-mennek, néha istállók szűnnek meg, vagy Bernie bácsitól megtudjuk, hogy a kenőpénz az nem is az volt, és különben is. De most eltekintek a valós F1 elemezgetésétől, hiszen azt úgyis lekövetik a F1 rajongók, és bánatomra a legnagyobb újítás(nak nevezett ökörség), a medve hangú motorok nem változtak, így én sem tudok még mindig pontosan váltani sebességet. Hiszen az eddigi évek alatt megszoktam, hogy melyik visítás melyik fordulatszámot jelöli nagyjából, viszont az ilyen mély frekvenciákon a különbségek sem akkorák, a kormányokon használatos, KIT emberautó jellegű futófényes fordulatszámmérőt pedig sohasem szerettem használni.De ennyit a személyes problémáimról, lássuk a most már PS4-en is elérhető új szezont, az F1 2015-öt, ami voltaképpen dupla játéknak számít, hiszen a teljes 2014-es évadot is tartalmazza. A tavalyi év gyakorlata viszont megfordult abban a tekintetben, hogy az F1 2014 csak az elmúlt konzolgenerációra jelent meg, tehát nem volt belőle nagygépes verzió, a mostani pedig már csak a PS4-re, illetve a globálisan egyre jobban lemaradó konkurenciára elérhető (no meg természetesen PC-re, de arra úgyis kiadnak mindenfélét, akár félkészen is). A kisgépek kihagyását az EGO motor felturbózásával magyarázzák, miszerint ez már teljesen az új gépek lehetőségeit figyelembe véve készült, ám mivel még nagy piaca van a lastgennek, így talántalánlehetdenembiztos, hogy majd oda is elkészítik. Szóval, akinek még csak PS3 van otthon, illetve valamilyen oknál fogva ezen szeretne F1-et játszani, az még ne veszítse el a hitét. Offtopic megjegyezném, hogy én meg imádnék az új EGO-val egy új Operation Flashpoint játékot kiadva látni, hiszen kell az ilyen intellektuális FPS is a ma divatos csili-vili CoD/BF érába, szóval remélem valakik már dolgoznak rajta nagy titokban.
A játék a szokásos módon indul, vagyis egy combos első napos patch letöltögetésével. Ezt letudva választhatunk a 14/15-ös sorozatok között, de ezt amúgy bármikor meg tudjuk tenni a főmenüben is, ne zavarjon senkit össze. Az összezavarodottság elkerüléséről a továbbiakban a készítők is gondoskodtak, lévén kiszedtek minden extrát a játékmódok közül, hogy a kedves játékos egyszerűbben tudjon dönteni a hosszúság, segítségek és egyebek kapcsán szabadon konfigurálható világbajnokság, a kötött pro bajnokság (szívatós mód az ultráknak), a gyors menetes Quick Race, a nyögvenyelősen működő Multiplayer (csak neten, nincs osztalékos képernyő) és az egyfejű magánjátékos Time Trial között. (Öregek, emlékeztek még a TRIÁL-ra? Hobby Bolt – gyerekként mennyit voltam ott, csak nézegetve a villanyvasút “kínálatot”.)Ez az egyszerűsítés leginkább a kezdőket érinti, hiszen eddig a saját Nyúl Béla néven indított versenyzőnkkel kaptunk egy használható betanítós módot azonnal, aminek hiányában most a Nyúl Bélák kénytelenek a saját kárukon megtanulni a F1-es virtuális autók kezelését, a kanyarodást, alul- és felülkormányzottságot, egyebeket. Hogy a lehetőségek redukciója miért volt, nem tudom, így szabadon lehet találgatni a kapitalista szemlélet (jövőre visszatesszük és új, csodálatos feature-ként kommunikáljuk), illetve a gyakorlatiasabb magyarázat (az engine fejlesztése elvitte az időt, és csak azt tettük bele ami tutira működött) között. Ezen kívül nincs a versenyeken Safety Car sem (eddig sem láttuk sok hasznát), de ezt leszámítva nem nagyon nyirbáltak bele a dolgokba.Mivel a mai elvárások és igények nagyrészt a grafikáról szólnak, imigyen én is a gyors futamokon nézegettem a pályákat különféle beállításokkal, hogy mit is tudtak kihozni az EGO motor piszkálásával az új vason. Bár a szkeptikus Gonosz Dzson végig azzal molesztált a fejemben, hogy ez csak egy F1 2014 hádésítve, azért nem olyan rossz a helyzet. Igaz, a színek maradtak az eddig is alkalmazott vízfesték jellegnél, és a tájról sem mondaná meg az ember, hogy ugyanazon a hardveren látja mint mondjuk a DriveClubot, vagy az annál valamivel szerényebb kinézetű Project CARS-t. Szerencsére az autók modellezése már jobb a nagyobb poligonszámnak köszöngetően, szépen csillognak is, egyszóval jól mutatnak a különböző kameraállásokban vagy a visszajátszásban – ami Flashbackként is üzemel verseny közben, feltéve, ha engedélyezett eme cheater opció. A képfrissítés is elég stabil, csak nagyon ritkán észleltem képtörést annak a jeleként, hogy az engine az adott frame-ben elérte a teljesítőképesség határát. Egyedül Monaco-ban volt picit rosszabb a helyzet, mivel esőt is kértem az amúgy is FPS-gyilkos pályára, de a képfrissítés még itt is bőven a tűréshatáron belül maradt. Kíváncsi voltam az esti futamos Bahrainre is, ami sajnos csalódást keltett, hiszen semmit sem adott vissza a nagy erejű reflektorok által bevilágított környezetből, sőt, maguk a nagy erejű reflektorok is csak kis fehér pontokként látszódtak, valami nagyon minimális fényudvarral. Tudom, hogy az elvárásoknak csak a csillagos égbolt szab határt, de azért az ember többet vár egy felújított grafika motortól, pláne a PS4 képességeit maga alatt tudva. Reménykedjünk ezért sok egyéb mellett abban is, hogy még políroznak a megjelenésen a következő játékukig, habár erre a monopolhelyzetük miatt sok okuk nincs, mivel az F1 licenc nem kelendő annyira, hogy kivásárolják alóluk a szerződés lejártakor. Az egyéb grafika elemek, például a boxban történő autóban való ücsörgés viszont látványosan javultak. A szerelők kinézete és arca már nem egy ’80-as években készült csehszlovák androidos sci-fi minőségére hajaz, hanem lépett vagy 10 évet előre. Az élet is felpezsdült, három szerelő notóriusan chatel a számítógépeknél, a többiek meg velünk vagy a másik oldalra betolt társunkkal foglalkoznak, az autó setuphoz pedig az egyik chatelő fickó hozza a tabletet. A pozitívumoknál maradva, jók lettek a hangulatkeltő animációk is, például amikor a versenyző kiszáll a rommá tört, vagy valamiért fekete zászlóval kizárt autóból, sétál a depó felé, a fotósok pedig kárörvendő varjakként csapongják őt körül a mindenféle kameráikkal. A nézők (bár ez nem túl fontos szempont) pedig kissé egyhangú módon animálva örülnek, bár azt nem tudom, hogy minek, mivel fixen merednek a pálya egy adott pontjára.Az időjárás kinézete vegyes összképet mutat. Napos időben nincs baj, de ha nagyon elkezd esni az eső vagy viharos körülmények között autózunk, akkor a csapadék az esést csak az autó eleje és oldala mellett teszi, mivel a visszapillantókban száraz az idő. Valamint a nézők ugyan felszerelkeznek esernyővel meg sárga esőkabáttal, de a mérnökeink és a kamerás ember laminálva lehet, mert mindig ugyanolyan ruházatban jelennek meg a startnál. Maga az esőfüggöny is inkább 2D-s hatást kelt, csupán az aszfalt bugyborékoló kis tócsái láthatóak térben, és egyedül a viharban megfigyelhető, szélfútta nagy vízpamacsok tűnnek reálisnak.A mindenkinek rendkívül fontos és sarkalatos pontot jelentő, ám az első három falba állás után azonnal kikapcsolt törésmodell sem lett annyira jó, sem látványban, sem pedig realitásban, mint azt sokan vártuk. Ha nagy sebességgel megyek a falnak egy bizonyos szög alatt, akkor a gumi csikorgásán kívül nincs semmi, ellenben valami láthatatlan dologtól egyszer kaptam jobb első defektet, és mehettem a boxba a tojásforma abroncsokkal. Viszont amikor egy esős futamon rámentem az előttem álló kocsira, szépen kitört az egész bal első felfüggesztés, amit a variálható sebességű lassításban még párszor visszanéztem (elég feltűnő közelről, amikor a kerék önálló objektummá válik, de ennyi még belefér).
Térjünk át a kezelhetőségre, ami érezhetően jobb lett a 2014-eshez képest, bár ott sem volt már annyira rossz. Hogy ezt ki-ki miképpen dolgozza fel, azt nem tudom, mert ugye ez jelentheti az árkádosodást azoknak, akiknek nem szimulátor semmi amiben 30 percnél rövidebb idő alatt megszokható a kezelés, de felfogható fejlődésnek is, miszerint kellően képesek voltak a kontrollerre applikálni a kormányok megbízható tekergetését. Sajnos az ismert Logitech kormány-mizéria miatt a játékot nem tudtam hajtani ilyen kör alakú eszközzel, mert ebből csak a G29 támogatott, de akinek van valamilyen újabb Fanatec vagy Thrustmaster cucca, az jó eséllyel rá tudja cuppantani a gépre a játékhoz. A kontrolleres terelgetésben csupán a kigyorsításokra kell odafigyelni, mert alacsony fokozaton hajlamos kipörgetni a kerekeket egy enyhének szánt gázadás is, illetve a fékezésnél is szeretnek blokkolni a kerekek. Akit ez zavar és hajlandó megalkudni, az kapcsolja be az ABS-t, és beállíthat egy enyhe kipörgésgátlót is a segítségek között – kivéve természetesen a Pro mazochista játékmódot. Ami viszont kissé zavart, az az, hogy csak a belső pilótás nézetben analóg a jobbra-balra nézelődés, minden más kameraállásban csak kapcsolgat a nézőpontok között, bár belátom, hogy ez így reális, de valami opcióba azért én betettem volna az analógra állítást (na nem mintha nagyon használnám, csak gondolom vannak, akik meg igen).A kezelés természetesen tág határok között változtatható a kocsi beállításainál a depóban vagy a verseny közbeni lehetőségekkel, például a fék balansszal, alul- és felülkormányzottsággal, váltóáttételekkel, gumiválasztással. Az egyetlen amire az átlagosnál is jobban oda kell figyelni, az az üzemanyag használata, amit folyamatosan be is mond az alapesetben DS4 hangszóróján keresztül kommunikáló versenymérnökünk, mivel agresszív motorhasználatnál és az adagoló “mindent bele” állásánál nekem fogyott már ki a nafta az utolsó körön, rángatós autót és Lemez Valéria orrtúrását vonva maga után (diszkvalifikál, értitek, ha-ha).No, de hiába a jó irányítgatás, ha a pályán rajtunk kívül huszonvalahány gépesített kretén tartózkodik adott esetben, a már emlegetett csehszlovák retro androidos értelemmel megáldva – ami szerencsére a F1 2015-re nem jellemző. Persze tökéletes emberi intelligenciát ne várjunk el, ámbár a netes játékosokra gondolva az emberi intelligencia foka is kérdéses, mert néha a player azt gondolja, hogy éppen egy csapat csimpánzon végeznek kísérletet, és őket engedték fel megfigyelés céljából netre autó-versenyezni. Vannak még mindig ugyan problémás pontok, például a tömeges helyzeteket nem tudja a gép megfelelően kezelni, és egy nagyobb torlódásnál egymást nyomják a kocsik hátulról, miközben őrült módjára tekergetik az első kerekeket minden irányba, de amúgy versenyhelyzetben a gyakori lökdösődést leszámítva nincsenek nagyobb kilengések. Az már idegesítőbb, hogy a részrehajló gépi versenybírók minket intenek meg akkor is, ha az AI jött belénk valamilyen irányból, miközben a mi versenyzőnk mérgesen integet bzdmget a kezével. Az ütközések büntetésnek számításával is vannak még kisebb problémák, mert ha óvatosak vagyunk, akkor simán letolhatunk bárkit hátulról egy kanyarban az útról, gondolom a szabályszegő ütközést csak bizonyos sebességkülönbség vagy sérülés kapcsolatában értelmezi az engine.Ha valakinek multizni van kedve, akkor készítsen be rágcsálnivalót valami jó olvasnivalóval, meg egy kis legális nyugtató akármit, mert nekem bizony a játék iszonyat keservesen talált működőképes verseny Sessionoket, amiket gonoszul meg is szakított rendre Failed Connenctionnel, így egy kis ideig szimpatizáltam a “minekfizessek plusztamikor ilyenócska anetesjáték” lázadó népfelkelőivel. Majd vagy 25-30 perc képernyő bámulás és istenkáromlás után végre felvett egy Hopper. Nagyon jó volt minden, heten versenyeztünk, amiben kétszer lettem negyedik és egyszer – pont a Hungaroringen, harmadik. A versenyzők közül csak kettő volt rendetlen, az egyik kiforgatott, a másik pedig notóriusan átvágta a kezdő sikánt Imolában (időbünti van az ilyenek miatt). Sajnos valamiért mindig a pole-ba tett a rendszer, ez miatt természetesen mindenki nekem jött az első kanyarokban, de belassulás vagy egyéb anomália a néha kissé furán mozgó többi autótól eltekintve nem volt. Éppen készültem a negyedik futamra, amikor Kicked from Sessionnel hirtelen lezárult a karrierem, és megint nézegethettem a szép kezdőképernyőt, keresés közben. Szóval, ennyit részemről a multizás örömeiről.De nem kell bánkódni, ha haverokat szeretsz alázni, akkor úgyis magánversenyt csináltok maximum 16 humán résztvevővel, mert a laboros majmokkal (jelenleg) csak két beginner, három standard, két hardcore, és egy feature lehetőségbe lehet beugrani (szó szerint, mert Hopper lett Join helyett), ami utóbbi a Hungaroring volt, gondolom azért, mert július 26-án jön a Magyar Nagydíj. Mint olvashattátok, az idei F1 játék az egyik kezével ad, a másikkal meg elvesz, gondolok itt a limitált játékmódokra, a leegyszerűsített autó-beállításokra, és a netes kapcsolódási mizériára. Ezért is adtam neki csak egy hetest, ami fél óra játék után bevallom még inkább mutatott a hatos irányába. No, meg azért is, mert ha ez most egy nyolcas, akkor az F1 2016-nak kilencest kellene adni ha felmutat némi fejlődést, de a Codemasters-t ismerve valószínűleg bőven nem lesz olyan mértékű a minőségi ugrás, hogy megérdemeljen egy ilyen magas pontszámot – persze, inkább ne legyen igazam. Mindenesetre ha az új Ego csak ennyit tud, akkor az baj, mert legalább a grafika fejlődhetne még a gép képességeihez mérten. Mert az autók ugyan jók, de a környezet már nem annyira, nem is beszélve az emberek lebénult szemű fejének kidolgozásáról, megspékelve a még mindig primitív bevilágítási és árnyékolási megoldásokkal. Ez az eléggé elhanyagolt fénykezelés nem csak a pályákon tapasztalható, mert a pilóta választó képernyőn például az inaktív ember oldalra hajtja a fejét, amitől az orra irreálisan sötétnek és nagynak tűnik, bár később sokkal igénytelenebb volt a verseny előtti rajtrács grafikán az Amigás RPG programokat idéző, rajzolt fejek látványa (nem volt pénz fotók felhasználására?).A hangok maradtak a régiek szerintem, bár az mindenképpen jópofaság, hogy a kontroller sepakerből szól a rádió, amibe kevertek némi akadozást is az élethűség kedvéért (gondolom én, de aztán lehet, hogy csak bugzott a dolog). Ami viszont elviszi a hátán a játékot, az a vezetési élmény és a jó verseny feeling, és ugye egy valódi F1 játékosnak nem is kell más (megalkuvás, tudom, de én nagyon élveztem a tesztelést, valamivel indokolnom kell a lelkesedésemet). A karrier mód sem tudom, hogy mennyire hiányzik a népnek, mert kinek van kedve és ideje egy Nyúl Bélát istápolgatni, napokig kb. annyi sikerélménnyel, hogy sikerült az istálló által kitűzött 16. helyig feljönni valami KGST versenyautóval. Végszóként tehát megállapíthatom, hogy bár választék hiányában rákényszerülünk a Codemasters F1 termékére, nem fogjuk minden kanyarban azt érezni, hogy rossz dologra adtuk ki a pénzünket.Dzson Fittipaldi(A játékot partnerünk, a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A http://www.konzolokszervize.hu/playstation4/f1-2015-ps4]Konzolok Szervize[/A] budapesti boltjában, vagy webshopjából rendelhető.)

7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

16 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nem akarok kötözködő alaknak tünni de Imola az sztem Monza akart lenni nem?A teszt awesome amúgy.

  2. 2012 óta azt mondom mindig, hogy kimarad… de mindig megveszem 🙂

  3. Vicces írás lett. =)

  4. Idén is kimarad.

  5. Nagyon jó cikk, engem a régi CoV-ok hangulatára emlékeztet. a 7/10 teljesen reális, én is ennyit adnék neki. Külön jó pont a diszkvalifikál, azon lepadlóztam. 🙂

  6. A jó AI azért egy kicsit túlzás. Kezdem a gyorskörömet jön ki a boxból lazán elémvág és nem akar utána elengedni sőt ha nagy nehezen megelőzöm még lökdös és próbálna visszaelőzni.Ha meg én akarnék elengedni valakit kicsit lassítok akkor mindig sárga zászlóznak.Boxba jöttem vissza vizes volt az út így lassabban jöttem erre kizártak a szabadedzésről mert elvileg feltartottam valakit pedig nem is volt mögöttem senki.Ez volt 1 óra játék után. :DPozitívum mindenképp a hangvezérléses utasítás kérés nagyon faszán működik.

  7. “””a mostani pedig már csak a PS4-re, illetve a globálisan egyre jobban lemaradó konkurenciára elérhető””Utolsókból lesznek az elsők.”

  8. Az alcím tökéletes, Dzson tesztjeit meg mindig élmény olvasni, szóljon az jó vagy kevésbé élvezhető játékról.

  9. Most sem maga a sportág, sem a játék nincs a topon. Majd jövőre megveszem. Legalábbis azt valószínűsítem, hogy 2016-ra megcsinálják a hiányzó elemeket.