Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Ubisoft Forward

EA SPORTS UFC 4 (PS4)

Halandók harca.

A sportjátékok mindig érdekes helyet foglaltak el a szívemben. Bár sokszor beléjük álltam, megkérdőjelezve miértjüket, azért mégis volt nem egy szimulátor, amit jómagam is kipróbáltam. Voltak olyanok, amiket jobban élveztem, mint például az NHL, NBA vagy a Forma-1-sorozat, viszont sosem tudtam szabadulni a gondolattól, hogy ezek a játékok lélek nélkül készülnek egy kaptafára, és nincsenek benne egyedi ötletek. A hiányosságaik fő oka, hogy muszáj a lehető legnagyobb mértékben hasonlítaniuk a valósághoz. Úgy gondolom, hogy ezeket a sportokat, ha esetleg nem is játszhatjuk élőben, igazi bajnokokat jobb nézni, akár felvételről is. Bár az EA Sports UFC 4 MMA-szimulátorát nagy reményekkel kezdtem el, sajnos igaz lett rá az, amit a sportjátékokról gondoltam.

Az MMA mára a harmadik legnépszerűbb küzdősport az ökölvívás és a pankráció mellett. A ketrecben megengedett az ütés, a rúgás, illetve a földharc is. A kevert harcművészetek sokszínűsége izgalmas és változatos tud lenni, ahol rengeteg fordulat és meglepetés lehetséges egy-egy meccsen. Egyesek azt vallják, hogy maga Bruce Lee volt az első, aki a kevert harcművészeteket. Bár nem egyértelmű a múltja a sportnak, de az MMA, mint kifejezés, 1993-ban jelent meg először, és azóta hódítja meg a modern gladiátorok szívét. Sokan már unták a szigorú előírásokkal rendelkező küzdelmeket, és egy idő után már nem elégítette ki az agresszióra vágyó közönséget sem. A kevert küzdősportok brutalitása, változatossága és laza szabályrendszere üdítő a többi műfajhoz képest, ezért is lehet ennyire népszerű mind a bajnokok, mind a nézők szemében. Természetesen az EA gondolt azokra, akik szeretnék biztonságos környezetben megtapasztalni MMA-készségüket, így jött létre az UFC-sorozat.

Csiszolatlan gyémánt

A UFC 4 rendelkezik karrier móddal, ahol létrehozhatjuk saját harcosunkat, és felküzdhetjük magunkat a ranglétrán, egészen a profi ligáig. Megalkothatjuk avatárunkat olyanra, amilyenre csak szeretnénk, legalább olyan részletességgel, mint egy modern RPG-ben. (Érdemes megnézni a csatolt képeket a PSC harcosáról!) A történet szerint egy esélytelen harcot elveszítünk a bevezetőben, viszont egy MMA-edző meglátja bennünk a győzni akarást és a törekvést. Felkarol minket és megígéri, hogyha igyekszünk, akkor komoly harcos válhat belőlünk. Ezen felbuzdulva neki is vágunk az ökölcsapásokkal tűzdelt utunknak, és mindent bevetve próbálunk felkerülni a nagyok közé. A meccseket néha-néha tipikus sportfilmszerű videók szakítják meg. Ezek kellemesek tudnak lenni, mert az edzőnk jó fej, még ha nem is igazán beszélhetünk eredeti karakterről. Sajnos egy idő után ez sem elég ahhoz, hogy megtörje a játék monotonitását. Mindenképp előrelépés a régebbi verziókhoz képest, viszont lehetne sokkal-sokkal jobb is, ha valami motivációt is belekevernének a puszta sikeren kívül.

A poligon paradox

A játék csúnya. Tudom, erős felütés, de muszáj beszélni róla, mert ilyen kinézetű szoftverek már az előző generáción is gáznak számítottak. Tisztában vagyok vele, hogy ez főleg ebben a zsánerben nem mérvadó, de az arcmimika, a fények használata és a furcsa testmozgás nagyon szembetűnő. Őszintén szólva szerintem majdnem teljesen úgy néz ki, mint a UFC 3, ami lassan egy 3 éves szoftver. Számomra elképesztő, hogy az EA, aki egy egész elképesztő grafikai motor tulajdonosa, képes PS3-as érát idéző játékokat kiadni. A remek kinézet előnyére vált volna a játéknak, habár a legnagyobb problémáit az sem tudta volna orvosolni.

Én, a robot

Az MMA és egyéb küzdősportok a gyorsaságuk, változatosságuk és robbanékonyságuk miatt olyan izgalmasak. A harcosok egészen elképesztő mozdulatokat képesek bevetni a győzelemért, amit mindig élvezetes nézni, részint a folyamatos mozgás, részint az erejük miatt. A UFC 4 sajnos ezt nem képes reprodukálni. Bár az ütések erejét gyakran jól lehet érezni, a mozgás darabos és szakaszos, a furcsa stamina rendszer pedig nem segít abban, hogy menő kombókkal üssük ki ellenfelünket. A pálya elején adott erőnléti sávunk határozza meg, hogy mennyit tudunk ütni, elhajolni és elszökdelni. Rövid pihenés után visszatölt, de ha sokat ütünk és mozgunk, akkor a maximális erőnlétünk egészen a kör végéig csökken, amikor majd keveset visszakapunk. Érzésre nagyon hamar kifogy belőlünk a szusz, és akkor már csak egy-egy ütéssel tudjuk piszkálgatni az ellenfelünk, aki viszont látszatra alig fárad. Itt vált számomra kínossá az, hogy nem rugaszkodhat el a játék a valóságtól. A meccsek inkább az erőnlétem számolgatásáról szóltak, mintsem az ellenfelem legyőzéséről.

Az irányítás illúzió

A harcrendszer sajnos nem segít abban, hogy a mozgás folyékonyabb legyen. Túlságosan komplikált, nehéz megjegyezni és szinte lehetetlen előzetes ismeret nélkül lejátszani egy meccset. A jobb és bal kezünkkel külön gombbal ütünk, akárcsak a lábunkkal. Ez le is fedi a 4 fő gombot a kontrolleren, ezen felül pedig ezeket még variálni is lehet. Viszont rengeteg gombot kell lenyomnunk néha egyszerre, ami azt eredményezi, hogy igen kényelmetlen módon kell fognunk a DualShockot. Gyakran logikátlan módon kell két gombot lenyomni, például egy sima ütés a négyzettel vagy a háromszöggel, viszont, ha horgot akarunk ütni, akkor már le kell nyomnunk az ütéssel egyszerre az egyik rúgás gombot is. Ha nem ugyanakkor történik az akció, akkor karakterünk rossz mozdulatot vet be, ami vagy értelmetlen, vagy minket visz előnytelen helyzetbe. Rengetegszer fordult elő, hogy egy erős jobb horog helyett egy gyengét rúgtam ellenfelem jobb combjára. Ehhez jön még megannyi mozdulat, ahol 3 vagy akár 4 gombot kell egyszerre megnyomnunk, amit nehéz megjegyezni és furcsa kivitelezni. Az előző játékokhoz képest itt lehetőségünk van megfogni ellenfelünket és úgy sorozni, illetve a földharc is kapott egy újfajta irányítási módot. Utóbbi a fejlesztők állításával ellentétben egyáltalán nem intuitív, sőt, elsőre zavaros és kényelmetlen –  inkább szenvedés, mint szórakozás.

Pénteki partira?

Bár több negatívuma van a UFC 4-nek mint pozitívuma, hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem szórakoztam azért néha. Egy-egy bevitt kombó elég kielégítő tud lenni, és néha a játék képes megvillantani az MMA mögötti nyers erőt. Ha az ember kicsit beletanul, akkor képes szép helyzeteket alkotni és egész parádés meccseket játszani. Le kell szögezzem, hogy bár sok EA Sport játék tökéletes egy bulin haverokkal nyomkodni, addig azonban a UFC 4 nem igazán. Ennek fő oka az irányítás komplexitása, illetve az erőnlét számolgatása a meccsek alatt. A karrieren kívül egyébként elérhetőek más játékmódok is, mint például sima 3-menetes meccs ismert és híres ketrecharcosokkal. Plusz van még olyan, ahol nincs földharc és olyan is, ahol gyorsabban ütünk és rúgunk. A játék játszható persze online mesterséges intelligencia vagy helyi játékos ellen. Ha mindenképp partijátékot keresünk, inkább tudnám ajánlani az egyszerűbben elkezdhető darabokat, legyen az akár egy FIFA vagy egy Mortal Kombat, esetleg Brawlhalla vagy a Super Smash Bros. valamelyik epizódja.Ezeket a játékokat is nehéz mesteri szinten űzni, de sokkal könnyeben lesz sikerélménye akár olyannak is, aki nem játszik videojátékokkal. A UFC 4-et nemrég streamben is nyüstöltem, nyugodtan vessetek rá egy pillantást. Gyakran vannak benne jó pillanatok, de hosszútávon nem igazán élvezetes.

Mindent összevetve a UFC 4-et a kőkemény MMA-fanoknak tudom ajánlani. Az összetett harcrendszerén, darabos irányításán, gyenge történetén, és előző generációs kinézetén talán még rajongóként is nehéz továbblépni. Az EA az előző részhez képest a rajongók visszajelzései alapján fejlesztette a UFC 4-et. Ezért vannak benne olyan újítások, amit a széria követői értékelni fognak, mint például a fejlődési rendszer és az újféle karrier mód, vagy a földharc fejlődése, de ez még mindig kevés, hogy bevonzza azokat, akik nem rajonganak a sportért. Partikra, találkozókra inkább ajánlanék olyan játékokat, amelyeket könnyebb megtanulni és szórakoztatóbbak – mint amiket korábban is említettem. Akiket érdekel ez a sport, valószínűleg találnak benne élvezetes részeket, de talán még ebben az esetben is várnék egy kicsit, amíg lejjebb megy az ára. Mindenképp hozzáteszem, hogy más, tűrhető ketrecharc játék még nem készült az utóbbi időben. Ez mindenképp előremutató, és bízom benne, hogy az EA MMA-szimulátorai is úgy fognak fejlődni, ahogy saját harcosunk felküzdi magát a csúcsra.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • A karrier mód fejlődése
  • Maximálisan testre szabható karakter
  • Akad benne pár menő pillanat

Negatívum(ok)

  • Darabos mozgás
  • Nehezen tanulható harcrendszer
  • Gyenge kinézet
  • Nincs meg benne az MMA-érzés
5/10
Látványosság: Gyenge
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang:
Hangulat: Átlagos

martin beleszól:

7 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szeretem nézni is, játszani is a ketrecharcot, de már a UFC3 sem tetszett igazán. A UFC2 után, egy dinamikátlan, lassú mozgású játék lett, ami így még élethűnek sem mondható, mert az életben is gyorsabban ütnek.
    A másik gondom, hogy nem érezni az ütések erejét semmilyen súlycsoportban.
    A tesztben is említett stamina rendszer egy sza*. Próbál valamennyire élethű lenni, de direkt megfontoltan ütök, nem túlzásokba esve és hulla lesz az emberem a második menetre, az ellenfél persze mindig full fitt.
    Én ezért már pénzt nem adok!
    Inkább hoznák vissza a Fight Night játékokat! Azok zseniálisak voltak!

    1
  2. Úgy látom eléggé “réteg” játék lett. 😀

    1
  3. Remmélem ki végzés vann bene!

    1
  4. Milyen kedves, ahogy a két hófehér poligonzombi egymás lába között gyömöszkölődik.

    2