Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

DYNASTY WARRIORS 9 EMPIRES (PS5, PS4)

A történelmet nem mindig a győztesek írják.

(A teszt a PS Store-os PlayStation 5 változat alapján készült.)

Az egymástól gyökeresen különböző zsánerek keverése meglehetősen régóta jelen van a videojátékok világában, ám a téma nem túl gyakori. A stúdiók időről időre megpróbálkoznak vele; az ötlet néha átjön, néha nem. Mindezektől függetlenül a Koei Tecmo már régóta lelkesen keveri Dynasty Warriors Empires sorozatában a stratégiai stílust a tömeghent alapú musouval (egészen pontosan a Dynasty 4 óta), mely alapján kijelenthető, hogy ennek a feltehetően csak elég szűk rétegnek szóló szériának azért valahol stabil vásárlóközönsége lehet. A sorozat legutóbbi darabja a Dynasty Warriors 9 Empires, ennek PS5 verzióját kaptam meg tesztelésre.

A DW9E a kínai történelem egy háborúkkal, hódítással, valamint vérrel bőségesen átitatott, kifejezetten izgalmas és eseménydús korszakát öleli fel 7+1 végigjátszható forgatókönyvbe tömörítve, mely 184-től nagyjából 228-ig tartott. Az első fejezet például a legendás Sárga turbán lázadás eseményeit dolgozza fel, mely meghatározó hatással volt Kína fejlődésének menetére. A kilencedik Empires epizód legnagyobb újdonsága egyébiránt a “nyitott világos” rendszer, amit én azért óvatosságból inkább “nyitott területesnek” aposztrofálnék, kiindulva abból, hogy a nyitottság csak egy igen szűk térképrészletre korlátozódik – mindig arra, ahol éppen az aktuális csata zajlik.

A birodalomépítés két felállásban kezdhető el. A Conquest mód nagyjából történelmileg hű (választható) karakterekkel operál, míg az Edit módban saját magad által megalkotott fantáziafigurákkal törhetsz a csúcsra. Bármelyik mellett döntesz is, a sikerhez két területen kell helytállnod: a csatamezőkön és a haditanácsban. A forgatókönyvekben – de hívhatjuk őket fejezeteknek is – hónapok és évek sorjázhatnak egymásra, hadvezérként a fontos döntéseket havonta kell meghoznod. Ténylegesen csatázni akkor van lehetőséged, ha megtámadják egy területedet, vagy amikor te döntesz úgy, hogy hódítani indulsz.

A játékmenet egyszerűbb részét a musou szisztémát használó harcok jelentik. Ezekben az általános musou mechanikáknál némileg egyszerűbb, gyorsabb, rövidebb etapokkal tarkított csatákat kell vívni, melyekben védekezés vagy támadás a feladat. A védelem során több lépést sikeresen teljesítve meg kell akadályozni, hogy az ellenség elfoglalja váradat, támadás során pedig ennek pont ellenkezőjét teszed, azaz a szembeálló fél erődítményének illetve parancsnokának legyőzése a cél a haditerv teljesítésével. A túlvariáltnak vagy változatosnak egyáltalán nem mondható feladatok rendszerint abból állnak, hogy a területeken megjelölt helyekre száguldva gyorsan le kell verni egy kisebb csapat katonát vagy egy vezért, és ezzel biztosítani a csata és a haditerv sikerét. A harcokban mindig nagy szerepet kapnak a különféle ostromgépek – létratorony, faltörő kos, katapult -, melyek támadás, illetve védekezés esetén is elengedhetetlenek a győzelemhez. A szokásos speciális támadások mellett hősöddel direkt taktikai utasítások is kiadhatók szövetségeseidnek, melyek ugyan izgalmasan hangzanak, de kimerülnek némi tűzgyújtogatásban, vagy abban, hogy harcoljanak körültekintően.

A game stratégiai szegmense ezzel ellentétben sokkal összetettebb. Nagyjából megszámlálhatatlan különféle menüben bolyongva, táblázatokat és ikonokat böngészve, számadatok tucatjainak adjusztálásával, kiemelt célokkal, bel- és külpolitikai szankciókkal, megvesztegetéssel, diplomáciai fogásokkal, kémkedéssel, szabotázzsal, külső és belső kapcsolatok bővítésével, toborzással, megvesztegetéssel, megtévesztéssel, rizsadagok növelésével, tartalékok elosztásával, létesítmények és hadseregek erősítésével (csak, hogy a teljesség igénye nélkül felsoroljak párat) arra kell törekedni, hogy fejleszd birodalmad és lehetőleg minél nagyobb stratégia előnyre tégy szert. Bár elviekben támadásra bármelyik hónapban van lehetőség, a folyamatos agresszióval mégsem lehet egyszerűen és gyorsan sikereket elérni, mégpedig azért, mert előkészítés nélkül annyira aránytalanok lehetnek az erőviszonyok, hogy még akkor is könnyedén elvesztheted az adott csatát, ha jól és ügyesen játszol. Hiába vered le százszám az ellenséget, ha szövetségeseidet közben betámadják és gyorsan legyőzik, mégpedig azért, mert produktív előkészítés nélkül rohantál a háborúba. A csaták előtt egyébként “titkos haditerv” is választható, melyet, ha sikerül kivitelezni, könnyebben és gyorsabban megnyerhető egy-egy összecsapás.

A fentiek alapján látható, hogy a DW9E egy potenciával teli rendszert prezentál ugyan, mégis van két óriási hiányossága, melyek jelentősen aláássák a game élvezeti értékét.

Az első az, hogy a stratégiai részhez konkrétan szinte semmiféle betanítással nem szolgál a program, ami egy alsó hangon is több száz órás szavatossággal bíró játéknál elég komoly hiányosság. Már a felvonások első hónapjában olyan parancsokat kell kiadnod, melyek mibenlétéről az ég világon semmi fogalmad nincs előképzettség nélkül. Ez sajnos a későbbiekben sem lesz jobb, így ha valaki nem veszi a fáradtságot ahhoz, hogy például internetes forrásokat böngészve kisilabizálja a rendszer működését, előfordulhat, hogy még több óra játék után is csak random klikkelget majd különféle stratégiai opciókra, ikonokra, nyilakra és számokra, abban reménykedve, hogy valami pozitív előrelépés történik. Összességében egyébként még ez is működhetne, azonban még így is könnyen előfordulhat, hogy hiába telnek a hónapok, tényleges előrelépés a birodalom terjeszkedésében egyáltalán nem történik, csak helyben járás.

A másik probléma a game technikai színvonalában keresendő. Állóképeken azt mondom, hogy talán valahogy még kinéz a játék, mozgásban azonban letaglózóan gyengén muzsikál. A harc akadozik, egyáltalán nem folyamatos, az animáció néha diavetítés szerűen ugrál, miközben zavaró fényhatások és követhetetlen villanások kíséretében jelennek meg vagy tűnnek el katonák és hadseregek – és itt most a PS5-ös verzióról beszélek! Meglepő, de a nyugis részeknél még katasztrofálisabb a helyzet: van például a játékban egy ún. “bejárás” (Stroll) funkció, mely során táborokban lehet a különféle NPC karakterekkel interakciózni, ismerkedni, barátkozni. Nos, ez a rész nagyjából PS2 színvonalon mozog küllemét és animációit tekintve, teljesítménye pedig olyan, hogy több ideig tart betölteni a teázási filmecskét, mint amennyi idő alatt lefut a mozi. Ez a performansz egyébként különösen fájó annak tükrében, hogy a tavaly megjelent Samurai Warriors 5 pompásan festett grafikailag és szinte tökéletesen üzemelt mellé.

A DW9E fájóan átlagos játék, mely több sebből vérzik. Rengeteg dolgot pakoltak ugyan bele, de a megvalósítás szerintem agyonvágja a játékélményt. Van belőle demo, ki tudod próbálni, de őszintén: én ezt így, ebben a formában még egy keményvonalas Dynasty Empires rajongónak sem merem teljes szívvel ajánlani.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re a PlayStation Store-ból, ára 23990 Ft. Ha előtte kipróbálnád, PS5-re és PS4-re is van demo, amiket a linkekre kattintva érsz el.)

Pozitívum(ok)

  • Átfogó történelemóra Kína egy igen érdekes korszakából; masszív szavatosság; lehetőségek gazdag tárháza

Negatívum(ok)

  • Bántóan alacsony technikai színvonal; nincs rendes útmutató a stratégiai részhez; összességében nem túl érdekfeszítő hangulat
5/10
Látványosság: Gyenge
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Átlagos
Hangulat: Átlagos

martin beleszól: