Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

DYING LIGHT (PLAYSTATION 4)

Az elmúlt esztendőben sajnos több, kiválónak ígérkező játék megjelenését voltak kénytelenek elhalasztani a kiadók, melyek közül számomra a Techland csapata által készített [B]Dying Light[/B] csúszása volt a legfájóbb pont. Már a 2013-ban levetített korai CG előzetes is beindította a fantáziámat a progival kapcsolatban, a tavaly nyár óta folyó gameplay-dömping pedig csak tovább fokozta a várakozás időszakát. Vadiúj hardveren egy nyitott világgal operáló, fantasztikusan festő, parkour elemekre építő zombis anyag, amelyet a Dead Island-címek (az első kettő) készítői követnek el. Nos, nekem ennyi elég is volt ahhoz, hogy tudjam, a Dying Light nálam első napos vétel lesz.Történetünk helyszíne Törökország egyik nevében ugyan azonos, kinézetében és kialakításában azonban a fantázia szülte városa, Harran City lesz. Főhősünket, Kyle Crane-t egy szigorúan titkos szervezet, a GRE csoport küldi ki a forró pokolba, hogy a szervezet, sőt talán az emberiség számára is kulcsfontosságú dokumentumokat szerezzen vissza. A zombi-apokalipszist kirobbantó titokzatos járvány következtében Harran városa mára vérszomjas járkálóktól hemzsegő vesztőhellyé vált, ráadásul, ahogy az ilyenkor lenni szokott, a túlélők maradék csoportja is egymást tizedeli. A városban két nagyobb frakció áll egymással szemben. Mi természetesen a jófiúkhoz csatlakozva próbálunk túlélni, szem előtt tartva küldetésünk célját, amit persze rövid úton felül is ír az érkezésünkkor elszenvedett zombitámadás… Bizony, magunk is fertőzöttekké válunk! Az irányítást a sérülésünkből felépülve, a játék központi helyének számító Toronyban kapjuk meg, ahol megismerjük a Runnereket, az őket körülvevő támogató teamet és a fontosabb szereplők egy részét.
[YOUTUBE]IECq9TqDWB8[/YOUTUBE]A történet elején kötelezően elvégezendő oktatás során a Runnerek egyik instruktora, Rahim vezet be a parkour alapjaiba. Az irányítás hamar kézre fog állni, de a hibátlan, folyamatos futás/mászás/ugrálás kombókat csak sok-sok gyakorlás után leszünk képesek elsajátítani. Talán 6-8 óra játék után kezdtem azt érezni, hogy magabiztosan ugrálok háztetőről háztetőre, kapaszkodok és mászok a város épületeinek különböző kiszögellésein. Persze a keskeny objektumokra való ráugrás, majd az azokon kivitelezendő futás még jelen pillanatban is komoly kihívás elé állít, szóval azt senki ne várja, hogy azonnal minden flottul fog zajlani ilyen téren. A játék viszont igen gyorsan beledob a dolgok sűrűjébe, és Harran szörnyűségektől és banditáktól hemzsegő városa rövid idő után a játszóterünkké válik.Küldetésinket a hasonszőrű játékokban már megszokott formában, a térképen itt-ott elhelyezkedő NPC-ktől kapjuk meg. A történeti főszál 13 darab missziót számlál, amely első hallásra ugyan édeskevésnek tűnhet, ám azt fontos megemlíteni, hogy ezeknek a küldetéseknek mindegyike többlépcsős, több helyszínen játszódó feladatsorból tevődik össze. Ennek, és a lentebb hamarosan részletezett mellékfeladatoknak köszönhetően a Dying Light színtiszta játékideje alsó hangon 20, de optimális esetben akár az 50 órát is elérheti. És ezt jó eséllyel meg is fogod közelíteni, ugyanis Harranban rengeteg teendőd lesz!A sztori missziók mellett vagy 60 melléküldetés, tucatnyi challange, titkos karantén zónák, és véletlenszerűen felbukkanó feladatok egész sora vár megoldásra. A küldetések javarészt a menj el ide, hozd el ezt, kapcsold le vagy fel ezt vagy azt formulára építenek, ami ilyetén formájában némileg rá is nyomja bélyegét az anyag hangulatára, de nem annyira, hogy ez komolyabban lerontsa a játék élvezeti faktorát, és azért előfordulnak más típusú küldetések is. Az NPC-ktől felvehető, sokszor teljesen agyament mellékküldetések például mindegyike önálló kis sztorival rendelkezik, így mindig lesz kedve az embernek az ügyek végére járni. A karantén zónák kipucolása is például veszett hangulatot biztosít, de igazság szerint simán csak a városban rohangálva, szlalomozva a zombik között, vagy épp aprítva a dögöket, jókora adrenalin lökettel gazdagodhatunk.[57787]A küldiket érintő sablonosságot továbbá nagyban megtöri a játékban kardinális szerepet betöltő, valós idejű napszak és időjárás változás. Az éjszakák rettentő veszélyesek Harranban. Kimerészkedni csak megfelelő fejlettségi szinttel és kellő bátorsággal érdemes, melyekből a stuff első negyedében bizony híján leszel. A zombik érzékszervei kifinomultabbak lesznek, nagyobbat sebeznek, és gyorsabban támadnak. Ezt megfejelve még új fajok is előbújnak az éj leple alatt, további fenyegetést jelentve. Napnyugta után egyébként minden akcióért dupla XP jár, ezzel is arra ösztökélve a playert, hogy igenis merészkedjen ki az éjszakába. Zöldfülűként előfordult velem olyan, hogy nem értem vissza időben a biztonságot nyújtó búvóhelyemre, és napkeltéig egy elhagyatott, de zárható szobában húztam meg magam.Apropó, búvóhelyek! Harranban nem csak a központi Torony nyújt védelmet, hanem mi magunk is feloldhatunk több biztonságos zónát, ahol nyugodtan megvárhatjuk a napkeltét (vagy épp napnyugtát). Ha nem is minden ilyen ponton, de azért néhány helyen lehetőséget biztosítottam volna a gyors utazásra, ugyanis egy idő után nagyon unalmassá válik a térkép egyik pontjából átrohanni a másikba. Járműhasználat pedig érthető okokból ezúttal nem kapott helyet a game-ben. Ezt a későbbikben ellensúlyozza a csáklya használata, amivel gyorsan és könnyen húzhatjuk fel magunkat a kívánt magaslatokba, egyik ház tetejéről a másikra. Az eszközhöz ráadásul köthető fejlesztés is, és itt rá is térnék erre a témakörre.A Techland a Dead Islanddel anno egy nem tökéletes, de kifejezetten kellemes craftolási és fejlesztési rendszert hozott el a játékosoknak. Az ott látott szisztémát szinte egy az egyben átemelték, sőt még javítottak is rajta. A hangsúly továbbra is a lootoláson van. A fegyverek módosításhoz szükséges kellékeket a milliónyi különböző szemét összeguberálása biztosítja. Általánosnak számító alkatrészeket szinte bárhonnan összekukázhatunk, a komolyabb cuccokat viszont már zárt ládák rejtik, melyek feltöréséhez egy frankó kis minijáték is dukál. Üdvözlendő újítás, hogy a játékból száműzték a munkapadokat. Immáron nem kell visszamenni a bázisokra, ha építeni vagy javítani szeretnénk valamit. E mellett viszont limitálták az eszközök javításnak számát, ami nem mellesleg egy skill feloldásával szintén kedvezőbbé tehető.[57781]Alapvetően a készítők által úgymond kijelölt, opcionális irányvonal talán a kevesebb harcot igénylő parkour játékstílus használata lenne, de az előrehaladás szempontjából közel sem minden esetben feltétel ez, sőt! Ezt erősíti, hogy a játékos karaktere három, teljesen eltérő irányban fejleszthető a tetszés szerint feloldható aktív és passzív skilleknek köszönhetően. A három folyamatosan fejlődő tulajdonság közül az első a túlélési ág, amely annak függvényében változik, hogy hány fő- és mellékmissziót végeztünk el, mennyi bajba keveredett emberen segítettünk, hány extra feladatot végeztünk el, stb. Az itt megszerzett tapasztalati pontok ellövésével többek közt nagyobb tárolókapacitású táskát készíthetünk. Eltanulhatjuk a különféle robbanóeszközök gyártását. Csapdákat rakhatunk össze. Belemerülhetünk az álcázás rejtelmeibe. A második ágon az agilitásunkat tudjuk fejleszteni. Minél többet futunk, ugrálunk és mászunk, annál kitartóbbakká és erősebekké válunk. Ebben a pontban értelemszerűen mozgásrepertoárunkat tudjuk egyre magasabb és magasabb szintre emelni a különböző képességek feloldásával, de sok más hasznos dolgot is tanulhatunk. Ilyen lesz például az egyik zombiról a másikra való ugrálás képessége. A becsúszás és az abból eredeztethető lábtörés. Különböző rúgások és ütések mesteri szintre való emelése. A harmadik és egyben az utolsó águnk pedig a kifejezetten erős támadásokat biztosító harci képességfa lesz, melynek állomásainak elsajátításával igazi gyilkológéppé válhatunk (nem mintha alapból nem lennénk már azok).Az egész fejlődési rendszerben talán az a legjobb, hogy annyira sokszínű a megszerezhető képességek repertoárja, hogy szépen fokozatosan az egész gameplay mechanikát képes átformálni. Garantálom, hogy totálisan más stílben fogsz haladni, akciózni a játék vége felé, mint kezdetén vagy akár a stuff közepe fele. A gameplay koncepciója ugyanis nem feltétlen követeli azt meg, hogy csak a parkour, vagy csak a hentelős vonalat vidd. Ahogy oldod fel az újabbnál újabb skilleket, úgy fog változni a te játékstílusod is, és éppen ezért nem fog előfordulni az a faramuci helyzet, hogy egyik fejlődési ágad nagyon elhúzna a másiktól. Kivétel persze erősíti a szabályt, így ez megtörténhet ugyan, de csak a játék első 1-2 órájában, amikor még csak az alapokkal ismerkedsz. Ahogy jobban belemélyedsz az anyagba, észre fogod venni, hogy szorosan egymás mellett fognak haladni a fejlődési szintek, tökéletes egyveleget alkotva.[57758]A fejlesztőktől már megszokhattuk, hogy korábbi anyagiknál előszeretettel alkalmazták a kooperatív játék opcióját, és ez a lehetőség természetesen a Dying Lightból sem maradt ki. Beállítástól függően maximálisan 4 fő képes egyszerre haladni a sztoriban, ami ebben a formában játszva óriási élményeket hordoz magában. Szerkesztőtársammal, Onival több órán keresztül teszteltük a koop játékot, és ezen idő alatt egyszer nem volt kapcsolatszakadás, vagy bármiféle negatív anomália. Volt viszont visítás, mikor egy épület WC-jében Oni rábukkant egy nagydolgát végző zombira. „Rárúgjunk? Várj, megközelítem.” A kezemből majd kiesett a kontroller, mikor a dög rám vetette magát. Mondanom sem kell, fiatal kollégám ördögi kacajban tört ki a túlvégen. Számtalan hasonló példát tudnék még felhozni, de felesleges, a progi élvezeti faktora egyedül játszva is magas, de rögvest sokszorozódik, ha társsal vagy akár társakkal vágunk neki a kalandoknak.A kooperatív megvalósításban nagyon tetszett továbbá, hogy nem köti meg a játékosok kezét a rendszer, tisztán csak a felhőtlen szórakozást tartja szem előtt. Értem ezalatt, hogy egy magasabb szinten lévő játékos simán átadhatja az alacsonyabb szintű playernek a nagyon magas szinten lévő cuccait. Vagy pl. azt, hogy minden partiban lévő játékos egyazon lootpontból felszedheti a maga kis zsákmányát, így nem fordul elő az a kellemtelen szituáció, hogy valakinek üres kézzel kell távoznia az adott helyszínről. Összefoglalva elmondható, hogy egy gördülékenyen működő, játékosbarát megoldásokkal operáló, stabil hálózati kóddal dolgozó kooperatív rendszer kapott helyet a szoftverben.A fentebb taglalt többjátékos mód mellett elérhető egy Be The Zombie címre keresztelt opció is, amely gyakorlatilag egy aszimmetrikus, 4v1 felállást kínáló kooperatív/kompetitív játékmód. Itt a túlélők szembekerülnek egy éjszakai vadásszal, mely egyébként a játék egyik legveszélyesebb fenevada. Ebből a tulajdonágából a Be The Zombie játékmódban sem kíván alább adni a dög, így a túlélők csoportjába éppen tartozó játékosoknak komoly összehangolt munkára lesz szükségük, hogy legyőzhessék a csapat ellen dolgozó playert. Tapasztalataim szerint itt sajnos eléggé kiegyensúlyozatlanra sikerült a harc, így az egy kicsit is ügyesebben és taktikusabban játszó zombikarakter játszi könnyedséggel képes felszámolni a rá vadászó játékostársakat. Gyors, különböző speciális képességek birtokában lévő, nagyon erős és halálos lény. Ezzel szemben az emberek csoportja ugyan számszerű erőfölénnyel rendelkezik, fegyverekkel és különböző eszközökkel próbál győzedelmeskedni több, de inkább kevesebb sikerrel.[57775]A Dying Light fejlesztésének kezdete még 2012-re nyúlik vissza. Zombis témája ellenére a projekt mögött kiadóként nem a Deep Silver áll (a Dead Island frencsájz tulajdonosa), hanem a Warner Bros., és ezért is állt elő az a meglepő helyzet, hogy a szintén idén megjelenő Dead Island 2-t egy teljesen más csapat készíti, nem pedig a Techland. A lengyel stúdió a szoftver előkészítési fázisában ugyan a cikk alanyát tekintette a Dead Island direkt folytatásának, ám több ponton sem tudtak megegyezni akkori kiadójukkal, így a Dying Light koncepciójára végül a Warner Bros. csapott le.A játék grafikus motorja a jól bevált Chrome Engine, annak is a legújabb, hatodik verziója, mely kifejezetten az újgenerációs hardverek lehetőségeihez mérten lett kifejlesztve. Ennek betudhatóan történt meg, hogy a fejlesztés előrehaladtával törölve lettek az előző generációs változatok, és kizárólag az új gépekre készült el az anyag. Ez meg is látszik a játék vizualitásán, ami röviden összefoglalva, egyszerűen letaglózóra sikerült. A Dying Light látványvilága az élvonalba sorolható. Szinte folyamatosan szemkápráztató speciális látványeffektekkel, kimagasló fény- és árnyékhatásokkal, magas felbontású textúrákkal operál az engine. Tapasztalatból mondom, az állóképek és a neten fellehető videók közel sem tudják visszaadni azt, amit játék közben villant a progi. Vannak persze kissé elnagyolt pontjai a megvalósításnak (pl. a víz felszíne, sűrűn ismétlődő házak és különböző tereptárgyak, statikus elemek, stb.), de minden gyengesége ellenére az összkép földbedöngölő képet fest. A sztoriban fontosabb szerepeket betöltő karakterek kidolgozása is kimagaslóra sikerült, rendkívül részletesek mind kinézetükben, mind pedig az alkalmazott animációk tekintetében.A zombik és a különféle szörnyek kidolgozása már valamelyest visszavesz a lendületből, de ez betudható annak, hogy irgalmatlanul sok, darabjaira szedhető és robbantható ellenlábast képes kezelni a motor egyidejűleg. Változatosságukkal nekem speciel nem volt problémám, de tény, hogy előszeretettel klónozza a modelleket az engine. Viszont talán ez is csak a stuff első pár órájára igaz. Később, ahogy fejlődünk és haladunk előre a sztoriban, egyre többféle nyomorulttal kerülünk szembe, megjelennek a banditák is, nem beszélve az éjszakai lényekről, amelyek csak napnyugta után indulnak portyára. Hangok terén kivetnivalót nem találtam, így elmondhatom, hogy mind a szinkronok, mind pedig a zenék a helyükön voltak. Amit talán érdemes kiemelni, hogy kifejezetten üdítően hatott, mikor egy-egy jelenetsornál beindult valami pörgős dallam, fokozva a mészárlás hevét, vagy éppen az aktuális feladtunk megoldásához a közelebb kerülést.A Techlandnek sikerült bebizonyítania, hogy megfelelő háttérrel, kellő lelkesedéssel és sok jól megvalósított ötlettel lehet még olyan zombis témájú anyagot készíteni a piacra, ami jó eséllyel nem jön ki a játékosok könyökén, amelyben felfedezhető valamiféle komolyabb innováció. A fejlesztőcsapat korábbi munkája, a 2013-ban megjelent, leginkább egy méretes DLC-nek tűnő Dead Island: Riptide után maradt negatív élményeket pedig szinte teljesen sikerült feledtetnie a játéknak, és egy rendkívül tartalmas, kifejezetten szórakoztató, hosszú kikapcsolódást kínáló anyagot köszönthettem a személyében. Mint tudjátok, az anyag jelen pillanatban csak digitális mivoltában érhető el a PlayStation Store felületén, de február 27-től lemezes formában is megérkezik a nagyközönség számára. Fontos tudni, hogy a játék mögött kiadóként álló Warner Bros. kompenzálva a fizikális változat késését, több extrával is készül a megjelenésre. A dobozos szoftver a digitálisan megvásárolható verziókkal ellentétben alapból tartalmazni fogja a Be The Zombie játékmódot, az (egyébként fizetős) Cuisine&Cargo, valamint az – ugyancsak fizetős – Ultimate Survivor Bundle DLC-t. Ez a három DLC már maga majdnem kiadja a Season Pass teljes tartalmát, vagyis aki a játék beszerzését tervezi (amit egyébként szívből ajánlok), mindenképpen érdemes várnia a hónap végéig az üzlettel.(A játékot a CNG.hu szállította tesztelésre a karanténzónából. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a [A http://www.konzolokszervize.hu/productlist.php?platform=ps4&name=dying+light&searchtype=4]Konzolok Szervize[/A] budapesti boltjában, illetve webshopjában.)

8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

26 hozzászólás

Hozzászólás

  1. most pucoltam ki a slums városrészt, még van 1-2 védeni való arc, bár ez nem tudom mennyire random és 40 órám van benne40 olyan óra, ami semmi unalmas dolgot nem tartalmazottígy mondok rá egy 10-est szemrebbenés nélkül

  2. Bár még az elején vagyok, de ez durva jó játék lett ! Simán kiváló a hangulat.

  3. Sziasztok! Nem tudom volt-e már szó róla… de akinek esetleg már megvana digit. kiadás, talán tud segíteni. Szóval… a coop mód meg osztott képernyővel is? Jó lenne egy tv-n dualplayezni, de még nem találtam infót róla, hogy ez így működhet-e?

  4. veszélyes

  5. A Dead Islandhoz képest ez egy kifejezetten profi játék. Bár sokszor még ígyis monoton. Valahogy úgy éreztem magam a küldetések közben mint az assassins creed játékban. Megkell másznod azt az épületet és kész.

  6. Nekem is tetszett már az első képek és videók alapján, örülök, hogy jó értékelést kapott. Ha lenne hozzá gépem, venném a lemezest.

  7. “nálam akkor jó egy nyitott világú játék, mikor 15-20 óra után azt veszem észre, hogy még a fővonallal sehol nem állok, hiszen van mit “”piszmogni”” bennea fc4-nél volt ez legutóbbkiváló játék, jó teszt”

  8. “Azt azért én szeretném elmondani, hogy engem többször is meglepett a játék. Nyilván ez azért is volt ,mert megjelenése előtt semmit nem tudtam róla. De az ,hogy gyakorlatilag egy más játékot kapunk éjszaka, a csendben ölés hátulról, az “”old town”” és a többi… Amikor azt hittem mindent láttam már , akkor valami újjal rukkolnak elő és ezt nagyon hiányolom a mostani játékok 90% ából. És nem eget rengető meglepetésekről beszélek, de én minden percét élveztem úgy ,hogy nem szeretem a zombis játékokat. Na pííísz.”

  9. “Igazság szerint koop is fennállnak azok a fentebb említett, számomra nem tetsző megoldások. Szóval nem kifejezetten annak függvényében kapott a hangulat “”Jó”” (ezt azért vehetitek nagyon jónak) értékelést, hogy egyedül játssza-e az ember, vagy sem. Kétségkívül persze többen tolva nagyobb az élmény. Bár ez is nyilván egyénfüggő. :)”

  10. Köszönöm a remek tesztet!Most az Evolve-ot és FC4-et toljuk coop-ban öcsémmel, utána Bloodborne és ez következik! Jó móka lehet ketten!

  11. “Szerintem meg egyedül kiemelkedő és ketten “”csak”” jó a hangulat. De ez ízlés dolga.Amúgy nagy király a játék. Én nagyon nem akartam megvenni, csak bátyám erőltetette, aztán az lett belőle, hogy majd 2 hétig le sem tudtam tenni.”

  12. Cool teszt, nagyon varom a kalandot

  13. majd érdekelni fog a játék, a zombis téma mindig hálása teszt pedig kiváló, jó volt olvasni 🙂

  14. még mindig több mint egy hét mire jön a lemezes….

  15. “Tetszettek a videók, amiket láttam belőle.Az a “”jó”” hangulat azért meglep, mert egy ilyen zombie + nyitott világ… játéknál kiemelkedőt várnék, de nem rossz nyílván.”

  16. nagyon tökös gyönyörű játék. picit félve kezdtem neki és az elején eléggé nehézkes is volt, végül pár fejlődés után már levegőt is alig vettem annyira magába szippantott. végre egy korrekt teszt.

  17. Egyetértek, de ezt már úgy is tudod. A cikk fasza!És ott van az utolsó képen a kakkantó rém! 😀

  18. “Előbb-utóbb beszerzem. Volt egy előszereplős “”trailer”” , az nagyon bejött. 🙂 Szerencsére a game is minőségi darab.”

  19. Na végre! 🙂 Rögtön neki is feszülök, köszi Fox.