Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

DOLMEN (PS5, PS4)

Az űrben senki sem hallja az ásításod.

A Massive Works Studios egy Brazíliában alapított cég, melynek első projektje a Dolmen, jelenlegi tesztalanyunk. A játékot Kickstarteren hirdették először 2018-ban, végül a támogatók befektetése és a stúdió kemény munkája miatt el is készült 4 évvel később, továbbá felkarolta a Prime Matter, a Koch Media egy új, mindenféle játék kiadására szakosodott alvállalkozása. A játék egy sci-fi témájú akció-RPG, és nem titkolt szándéka, hogy a Soulslike zsáner kedvelőit igyekszik megcélozni. Tehát egy remek, kihívásokkal teli akcióra számítanánk, érdekes, rejtélyes történettel egy remekül kidolgozott helyszínen. Vajon hogyan teljesít egy kezdő csapat játéka a legutóbbi nagyágyú, az Elden Ring után? Helyet talál magának a Dolmen a FromSoftware alkotásait imitáló játékok között? Nézzük hát, mire képes egy cég, melynek munkáját nagyrészt más játékosok finanszírozták!

Csiszolatlan gyémánt

Az alaptörténet nincs túlkomplikálva: adott egy kristály, aminek a neve „Dolmen”, ez a kis kő nélkülözhetetlen az űrutazáshoz. (Dűne?) Az emberiség itt már rég kolonizált különféle bolygókat és egy Zoan nevű cég genetikailag módosított embereket küld – „Drillereket” –, hogy kinyerjék a az értékes anyagot a Revion Prime-ról – amely a játék helyszíne. Persze valami gebasz’ üt be, kinyílik egy interdimenzionális kapu, és mindenféle ocsmányság jön át egy portálon, hogy megkeserítsék a telepesek életét. Ekkor küldik főhősünket oda, hogy megállítsa a borzalmakat és kiderítse, hogyan történt mindez. Karakterünk teljesen szótlan és alapvetően kevés más túlélő telepessel találkozunk, éppen ezért az érdekes felütést követően a történet igencsak ellaposodik és bármennyire is próbál rejtélyesnek mutatkozni, nem tartalmaz olyan dolgokat, amik kiemelnék a más hasonló játékok közül. Sőt, úgy tűnik, talán éppen a sztorira fordították a legkevesebb figyelmet, pedig a kirakóshoz hasonló, titokzatos történetmesélés fontos eleme a műfajnak. Emellett a másik 2 tartópillére a Soulslike-oknak a harc és az RPG-elemek.

Kopott páncélok, életlen kardok

Hősünket négyféle kaszt egyikébe sorolhatjuk kezdéskor: van klasszikus, kiegyensúlyozott pajzsos, fejszés karakter, de akár választhatunk hatalmas karddal pusztító Tankert, használhatunk csak lőfegyvereket Sharpshooterként, vagy Bounty Hunterként két közelharci karommal apríthatjuk miszlikbe az ellenfeleinket. Az első kérdés az, hogy egy sci-fiben miért jobb egy közelharci fegyver, mint egy távolsági? A játék ezt nem is válaszolja meg, de cserébe az egyik legnehezebb kaszt az, amelyik csak lőfegyvert használ, mert ilyenkor a standard élet és stamina sávokon kívül egy energiasávval is kell foglalkoznunk. Az energia felelős bármilyen speciális támadásért és az életvisszatöltésért is – ami elég frusztráló tud lenni. Az ember hamar rájön, hogy lövöldözni sajnos nem kifizetődő, szóval marad a csépelés. Természetesen itt is tudunk összeszedett pontokból szintet lépni és olyanná alakíthatjuk a karaktert, amilyenné szeretnénk. Sőt, a különböző páncélok mindenféle extra perkeket adnak, ami nagyon szuper, ha az ember szeret kísérletezgetni különböző buildekkel. A ruhánk rendelkezik egy reaktorral is, amelyet bekapcsolva elementális támadást sújthatunk az ellenfeleinkre tűz, sav vagy fagyasztás formájában. Ez is szuperül tud jönni, de ezt is energiából kell kigazdálkodjuk. Az energia pedig csak akkor töltődik vissza, ha leülünk pihenni egy teleportnál, vagy elhasználunk egy energiacellát, amiből négy van nálunk a játék elején. Éppen ezért a küzdelmek nagy részében megy a matekozás, hogy éppen gyógyítsam magam vagy nyomjak el egy erősebb támadást. Jómagam jobban kedvelem, ha külön eszköz van az életerő töltésére, de persze sokaknak izgalmas lehet ez az állandó energiamenedzsmentből fakadó káosz.

A fegyverek és páncélok nagyon szimplán néznek ki és nem nevezhetőek különlegesnek, egyikkel sem kifejezetten élvezetes harcolni, sokszor olyan érzés, mintha gumibottal püfölnénk az ellenfeleket. Az gonoszok dizájnja sem kifejezetten egyedi, sőt gyakran önismétlő is. Cserébe már az elején nagyon nehéz megbirkózni 1-nél több ellenféllel, mert már kezdésnél sok ütést kell rájuk mérni. A főellenségekkel már kicsit jobb a helyzet: rendben van a dizájnjuk, a támadásaik mintáit meg kell tanulni, ahhoz, hogy sikeresen kivégezzük őket. Ám problémák itt is előfordulnak. Mind a sima ellenfeleknél, mind a bossoknál gyakran nehéz megmondani, pontosan mikor mit fognak csinálni, és ha egy nagyon kicsivel is később reagálunk az adott támadásra, akkor bekapjuk a sebzést, mert a karakterünk nem valami gyors sem a támadás, sem pedig a kikerülés terén. Ami újdonságnak hat a Dolmenben, hogy újra tudjuk éleszteni a főellenségeket. Ez azért lehet szükséges, mert egyes fegyverekhez bizonyos bossokat többször meg kell ölni, és így nem New Game+-ban kell nekimenni újra az egésznek, mint a FromSoftware kalandjaiban. Viszont sajnos bugok is előfordulnak: nekem rendszeresen nem volt a karakteremen páncél, se fegyver nem volt a kezében, amikor újraélesztettem egy főellenséget. Az, hogy melyik támadás fog eltalálni és melyik nem – vagyis a ’hitbox” – nagyon pontatlan: többször előfordult, hogy egy boss támadása a teljes életem levette, később ugyanaz a támadás pedig fele annyit sebzett. Hozzátéve a furcsa, darabos irányítást, sajnos a harcok nem annyira simák és élvezetesek, mint amennyire kellene, hogy legyenek.

A Revion nem olyan jó hely

Mint leszögeztem: a game egy kickstarteres produkció egy új stúdiótól, viszont minden szőrszálhasogatást mellőzve muszáj beszélni a kinézetről. A játék nem mutat jól, sőt kifejezetten idejétmúltnak tűnik bizonyos helyszíneken, annak ellenére, hogy van teljesítmény és grafikai módja is. Amikor a minőséget részesítenénk előnyben, akkor sem lesz lélegzetelállító a grafika, cserébe érthetetlen módon 30fps-sel fut csak a program, amelyet nem indokol a két generációval előtti képvilág. Érthető módon kisebb erőforrásokkal dolgoztak, mint nagyobb stúdiók, de ha esetleg a realisztikusság helyett csináltak volna egy egyedibb stílust, amelynek kisebb teljesítmény is elég, akkor sokkal kevésbé fájna a szemnek az élmény. Egyébként rendesen meg vannak tervezve a helyszínek, bizonyosok részek szépen kapcsolódnak, de az esetek nagy többségében borzasztó zárt a tér – valószínűleg a már említett motorhátrányok miatt. Pedig elég sok helyen járhatunk: bányásztelepeken, mérgező mocsarakban, laborokban, a Revion köves felszínén és barlangrendszerekben. A zenék és a hangok viszont remekül beleolvadnak a játékba, de sajnos ez nem feltétlen ok, hogy mindenképp játszunk vele.

A Dolmen egy olyan Soulslike játék, amelybe szerettek volna minél több elemet beépíteni a zsánerből, tették mindezt kicsit ügyetlenül és egyedi ötletektől mentesen. Tisztán látszik, hogy ez a Massive Works Studios első próbálkozása, éppen ezért mondom azt, hogy összességében nem borzalmas a játék. Persze az Elden Ring árnyékában (amelyet mondjuk én speciel nem magasztalok az egekig) nehéz lett volna olyat alkotni, amely felkelti az emberek érdeklődését. Sci-fiből a műfajban nincsen túl sok, és a Dolmen azért képes kitölteni azt az űrt.

A Dolment jelenleg azoknak tudom ajánlani, akiknek az Elden Ring után már nincs mivel játszani, vagy nagyon szeretik a zsánert, esetleg még azoknak, akik már minden más kortárs akció RPG-t lenyomtak. Vannak jó pillanatai bőven, de sajnos ugyanennyi problémája is visszatartja a játékok. A legnagyobb dolog, ami a Dolmenből hiányzik az a lélek és a szenvedély. Ha esetleg látjátok leértékelve érdemes lehet vele tenni egy próbát és remélhetőleg a Massive Works Studios tanul az esetből és legközelebb már a tehetséges kezdők közt emlegethetjük őket.

(A játékot a Magnew Magyarország biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re a PlayStation Store-ból, ára 13 990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Sci-fi Soulslike / jó zene és hangszerelés / élvezetes boss harcok / változatos helyszínek

Negatívum(ok)

  • Gyenge kinézet / döcögős játékmenet / rossz történetvezetés
5/10
Látványosság: Gyenge
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang:
Hangulat: Átlagos

martin beleszól:

6 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Én platináztam, nekem tetszett, de nekem minden “szar”tetszik tehát erre nem kell adni😂

  2. már most akciót kapott. 27 dodó. de még várok egy kicsit 😀

  3. Engem ez inkább egy ócska Warframe klónra emlékeztet.