Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Disney Dreamlight Valley (PS5, PS4, F2P)

A gyermekkori álomvilág visszavár!

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült.)

Szeptemberben volt az idei D23 Expo, amit stílusosan egy amerikai Disneyland-parkban tartottak. Én az esetleges videojáték hírek miatt élőben néztem a közvetítést, szerencsére volt is pár érdekes hírmorzsa. Kaptunk a bemutatók mellé némi ripacskodós narrációt, új termékek szájbarágós reklámozását, megjátszott ámuldozást az ingyen kitűző miatt, a közönséges néző számára érdekesebb infókat sorozatokról és filmekről, néhány új játékbejelentést, valamint életműdíj kiosztót.

Az előadók túljátszott lelkesedése szerencsére nem rontotta el az eseményt, így néhány fontos és emlékezetes pillanat is helyet kapott. Jövőre egyébként százéves az egeres cég, ezért is volt lényeges a megemlékezés. Ezalatt a száz év alatt számtalan film, rengeteg park és új találmány, valamint egy álom jött létre, ami több generáció képzeletét is táplálta. Több elhunyt animátor vagy parktervező családja is visszaemlékezett és beszédet mondott, elvégre családtagjaik, a művészek és az alkotók formálták sokak gyermekkori élményeit – látszott rajtuk, hogy meghatódottságuk igazi, a konferálókéval szemben. Általában rengetegen bírálják a Disney-t, gyakran jogosan, de tény és való, hogy lehetőséget nyújt fantasztikusan tehetséges emberek számára, hogy milliók álmait alakítsák és szárnyra keltsék a képzeletünket.

A Disney videojátékai fontos részét képezték a gyermekkoromnak, ezért szomorúan konstatáltam, hogy az elmúlt évtizedben sorra zártak be a stúdióik és vették át a fejlesztést külsős cégek, akik többnyire csak mobiljátékokat csináltak. Szerencsére a trend most megtörni látszik: először jöttek a felújított klasszikus játékok, most az expón kaptunk egy újabb bejelentést a Gargoyles remasteréről, valamint befutott néhány ígéretes trailer is.

Már az idei E3-on is kaptunk infót a közelgő versenyzős programról, a Speedstormról, valamint a livesim Dreamlight Valley-ról. A pompás és hangulatos trailerek ellenére lelkesedésem alább hagyott, amikor megláttam a fejlesztőt, avagy a francia Gameloftot, amely a valaha volt leginkább gyomorforgató lootbox-ot és extrém árakkal tűzdelt pénzügyi modellt használja mobiljátékaiban, de úgy, hogy az a kisgyerekeket és függőségtől szenvedő felnőtteket maximális módon kihasználja.

Szerencsére volt mostanában jó mobiljátéka is az egeres cégnek, ami nem rendelkezett reklámokkal és haladást blokkoló, a pénztárca nyitogatásra kényszerítő bukkanókkal. Ilyen például a japánok által fejlesztett Twisted-Wonderland is, így ezért kíváncsi voltam, mit fognak kihozni a két gameloftos programból.  Éppen ezért kipróbáltam a hónapban bétájában fizetősen elérhetővé vált Dreamlight Valley-t, ami megjelenés után ingyen lesz majd játszható. Képes-e a béta lekötni az embert? Megéri-e a vásárlás a hivatalos megjelenés előtt? Miért is lesz ingyenes a program és hogy lesznek képesek azt fenntartani? Vannak-e lootboxok? Álmodnak-e robotok szagos bakancsokról? Az alábbiakban kiderül!

Kiruccanás az elátkozott völgybe

A játék elején megpróbálunk kiszakadni a mókuskerékből, ezért visszautazunk gyermekkori otthonunkba, kipihenni magunkat. Innen veszi kezdetét a kaland, mely elrepít minket az álmok és varázslat földjére, ami egykor Kánaánnak számított, mára viszont átvette a sötét és mindent átszövő feledés. Itt a feledést nem pszichikai formában kell teljesen érteni, hanem egyfajta sötét átokként, tövisekként testesül meg az egykor üde földön. Ezen a helyen, Dreamlight Valley-ban találkoznak és élnek a híres Disney szereplők (hívhatták volna Toontownnak is akár a létező hely alapján, de azt már elhasználták egy elkaszált Disney MMO-ban), viszont lakhatásukat megnehezíti az átok. Régen rengetegen éltek egymás szomszédságában, de sokakat elragadott a feledés, mely létezésüket szinte kitörölte mind a valóságból, mind a társaik emlékeiből. Emiatt a megmaradt emberek és lények vagy visszaszaladtak saját meséikbe, vagy helytálltak és próbáltak küzdeni a feledés ellen. Utóbbi kategóriába sorolható Merlin, Mickey, Dagobert bácsi, Goofy és Kristoff, akik próbálták menteni a menthetőt. Ebbe a helyzetbe csöppenünk bele, amikor varázslatos módon megérkezünk a völgybe. A megmaradt szereplők vezetnek be minket a világ rejtelmeibe, miközben – eleinte szűkös – baráti körünk gyorsan bővülésnek indul.

A Kingdom Hearts nyomán már egyre népszerűbb a Disney kánon összeszövése, erre több példa volt mobilon, elég, ha a Disney Mirrorverse-t, a Disney Twisted-Wonderlandet, vagy a Disney Magic Kingdomot vesszük. Ere összességében a legnépszerűbb magyarázat általában vagy az egy helyen/bolygón/univerzumban zajló történet; vagy portálok és dimenziók szabad használata, amik összekötik a karaktereket, és nem zavarnak be a történeteik haladásába. A Dreamlight Valley az utóbbit használja: a völgyben a kastély funkcionál portálként, ahonnan szabad átjárásunk lesz egy-egy mese jellegzetes helyszínére, valamint maga a völgy is egy nagy nyílt helyszín különböző régiókkal, ahol kontárkodhatunk. Eleinte az egyes helyszínek és ajtók el lesznek zárva, ezeket csak az átok legyőzésével és teendőink teljesítésével tudjuk megnyitni.

Nagyon tetszett, hogy nem kapunk szájbarágós tutorialt, hanem a játék egyből a mély vízbe dob. Megérkezünk a völgybe és látjuk, mekkora káosz uralkodott el a helyen. Merlin fogad minket, aki elmondja a fenti történéseket, valamint, hogy szükségünk lesz a mágikus eszközökre, hogy rendbe hozzuk a völgyet – ezek után pedig szabad kezet kapunk. Adott a küldetés, de mellette felfedezhetjük a rendelkezésre álló tér minden zegét-zugát, ugyanis nincs semmilyen mutató, merre találjuk a mágikus eszközöket. Persze elveszni nem lehet, de akad tennivaló bőven. Idővel megtaláljuk a mágikus locsolókannát, ásót, csákányt és horgászbotot is, valamint egy kamerát, amivel rögzíthetjük kalandjainkat. Az átok tüskéinek eltüntetéséhez csak saját mágiánkra és energiára lesz szükség, de félni nem kell, itt nem kell hosszú órákat várni arra, hogy visszatöltsön az erőnk: elég bekapni egy kis gyümölcsöt, vagy pihenni egy picit a házunkban, és máris újra indulhatunk tovább! Gyümölcsök mindenfelé találhatóak és sok fajta van belőlük, valamint később zöldségeket is termeszthetünk, szóval nem fog sok gondot okozni az energiahiány. Ahogy haladunk előre, egyre többet tudunk beszélni a Disney karakterekkel, akikkel a Persona szériához hasonló barátságokat tudunk kialakítani.

Mindegyikőjük rendelkezik egy 10 szintes baráti rendszerrel, a szinteket növelhetjük napi beszélgetéssel, ajándékokkal, később étkeztetéssel, küldetések teljesítésével, valamint az egymással eltöltött idővel. Számunkra legutolsó a legfontosabb: szárazföldi barátaink képesek segíteni a kertészkedés, bányászás, ásás, horgászat és gyűjtögetés hatékonyságában, amik egyébként az eszközeinkhez vannak kötve, és mi választhatjuk ki, miben szeretnénk majd az adott karakter hasznát venni. Ez abban nyilvánul meg, hogy a tevékenységek közben több anyagot vagy értékesebb dolgokat találhatunk. Például Dagobertet megtettem bányászbarátnak, így az ércek bányászása közben ez dupla adag ásványt jelentett számomra.

A szintek növelésével ajándékot kapunk, valamint több karakter egyéb extrákat tartogat. Moana (nálunk Vaiana) saját halászhajójával tud nekünk halászni, ami idővel új kapásokat hoz, Remy saját étteremmel rendelkezik, ahol megvendégelhetjük a szereplőket, Kristoff pedig építőanyag boltot nyithat. Emellett új szereplők is vannak a küldik mögé zárva, akikért meg kell küzdeni hosszadalmas teendők elvégzésével. Mindezek mellett – a szereplők igaz barátságának köszönhetően – új helyszíneket nyithatunk meg, amik nem voltak elérhetőek korábban. Merlin képes megbűvölni kannánkat, hogy gombaölő legyen a vize, Anna és Elsa a csáklyánkat és lapátunkat tudja fejleszteni, ezáltal új utakat nyithatunk. Sok a karakter, a teendő még több, de mi a helyzet az interakciókkal?

Egy este a poliphölggyel

Mint említettem, minden szereplővel beszélgethetünk, és ezek a beszélgetések rendkívül szórakoztatók lettek. Általában több opciónk van a válaszadásra, érezhető, hogy a program inkább felnőtt közönségnek íródott. Van persze émelygősen kedveskedő szöveg is, de lehetünk teljesen negatívak is, a szereplők pedig megfelelően reagálni fognak rá. A tipikusan gonosz Disney szereplők voltak számomra a legérdekesebbek, hisz megbarátkozhatunk Ursulával és Mother Gothellel (Nyanya Banya nálunk). Ezen figurák dialógusai és reakciói fantasztikusak, megtévesztőek, öröm volt látni az animációikat.

Nem csak mi fogunk viszont a szereplőkkel diskurálni, hanem gyakran egymással is beszélgetésbe elegyednek, többször küldetéstől függetlenül is. Aranyos volt Goofy és Wall-E kommunikációja, főleg, hogy a kis robot Goofy szagos, tóból kiszedett bakancsát használta virágcserépnek. Kapunk még érdekes küldetéseket is, például amelyikben Dagobert bácsi egy hercegszobor darabját őrizgette magánál valamilyen oknál fogva. Azt is megtudhatjuk továbbá, hogy rengetegen szeretnek elásni dolgokat, majd megfeledkezni azokról, így sokszor kell kincset keresni.

Parádésan sok szereplő az eredeti szinkronhangján szólal meg (például Moana/Vaiana), vagy ha nem is azon, hozzá nagyon hasonló hangokat kapunk (Elsa). Ezek a hangok nem csak beszélgetések alatt hallhatóak, de sokszor fordul elő, hogy jártak és tették a saját dolgukat a szereplők, közben dúdoltak, fütyörésztek és énekelték saját dalaikat közben – ez nagyon hangulatos! Mickey szereti a saját indulóját fütyörészni, Moana a Ahogy csillan a távoli fény-t áriázta.

Az élet az úr

Hogyan zajlik egy átlagos játékmenet? Legegyszerűbben az új Animal Crossinghoz tudom hasonlítani. Belép az ember, körbenéz, hogy a megnyitott helyeken van-e valami, amit takarítani kell aznap, meglesi az esetleges drágaköves bányászpontokat, megnézi a kertet, a halakat, megeteti az állatokat, akik gyűjthetőek, és többszöri etetés után mellénk szegődnek, felkeresi a boltot az új napi bútorokért, megpróbál megcsinálni néhány küldetést, és gyűjti a pontokat az új terület feloldására. Vártam a cikkel, amíg el nem értem a jelenlegi „endgame” pontig, tehát addig, ahol nincs már új tartalom. A program mostani állapotában elérhető 8 helyszín, amiket a Jégvarázs, Csipkerózsika, Disneyland, Maugli, Atlantisz, Pán Péter mesék ihlettek. Több helyszínt nem igazán lehet konkrét filmhez kötni, ugyanis többre is utalnak, valamint áthatja őket egyfajta mitikus hangulat. Az utolsó megnyitható helyszín érezhetően félkész állapotban van, de így is sejthető, mi érkezik majd hamarosan (én Demóna tüzét látva rá tippelnék majd, tekintve, hogy mennyire felfutott a népszerűsége). Ezen kívül a kastély 3 ajtaja van nyitva eddig, a Toy Story világ még ősszel érkezik. Szezonális események idejére is várható frissítés, most Halloweenre kaptunk egy ünnep szellemében készült Battle Passt, jelmezeket, dekorációkat.

Most, körülbelül olyan 50 órányi játék után is akad még bőven tennivaló, rengeteg ruha, recept, küldetés, amit meg kell csinálni, – kifejezetten érzi az ember a késztetést az ügyködésre. Rengeteg bútort készíthetünk, amikkel szabadon dekorálhatjuk a tájat vagy saját házunkat. Karakterünket is alakíthatjuk és formálhatjuk kedvünk szerint. A régi Disney játékokban a jutalom mindig az volt, hogy feloldhattunk egyes filmjeleneteket megtekintésre. Itt ennek szép emléket állítanak emlékdarabkák gyűjtögetésével, amik véletlenszerűen tevékenységek során szerezhetők be, és fontos filmjeleneteket jelenítenek meg.

Akad tehát bőven teendő, viszont jelenlegi formájában még így gyakran átlagos hangulatúvá válhat a kaland. Érezhető, hogy néhány küldetéssel nem találták még meg az arany középutat, és vagy a bugok teszik őket lehetetlenné, vagy egyes küldetések túl sokat követelnek az embertől, ami akár több napos állandó monoton tevékenységet jelent (fránya Minnie és az óratornya!). A fejlesztők szerencsére folyamatosan figyelik a játékosok reakcióit, és azokhoz igazítják az érkező patcheket.

Készülj hát!

A program nagy részében jól szórakoztam, de érezhetően kemény munka vár még a fejlesztőkre a hivatalos megjelenés előtt. Nagy probléma jelenleg a raktárunk manage-elése, mivel a szereplők előszeretettel töltik tele a kevés helyet a küldetéseik tárgyaival, és még nagyobb gond az, hogy több bent is ragad és nem tűnik el programhiba miatt. Ezen kívül gyakran fordul elő, hogy odamennénk valakihez, aki gyorsan elfut előlünk valami mást csinálni, vagy éppen ránk se hederít.

A kertészkedés is jó, viszont nem lehet pontosan tudni, mi milyen ütemben hoz termést. A búzához elég 1-2 perc, viszont majdnem minden máshoz néha órákat kell várni, hogy történjen valami. Szintén gondot okozott a gombák beszerzése a játék megjelenésekor, ezek szükségesek voltak a haladáshoz, de több napi várakozásba tellett, mire elegendő megtermett a vadonban. Szerencsére az első patch ezt javította, így az új játékosoknak ez már nem okoz problémát. A saját szereplőnk és az átvezetők animációja még szegényes, de a promó trailerek alapján ez a jövőben javulni fog.

Összességében játszható a program, nem bugosabb egy átlagos CD Project játéknál jelenlegi formájában, és a kezdeti ára is szerintem megérte. Mostani állapotában is kellemes játékot kaptunk kézhez, melynél érződik, hogy idővel tartós, kiváló szórakozássá nőheti ki magát.

Mit tartalmaz a mostani fizetős ár? Főleg kozmetikumokat. Ruhákat, állatot, valamint egy valutát, a Moonstone-t, amiből egy Battle Pass szerűséget lehet venni. Jelenleg egy Pixar alapú pass futott, teljesítéséhez különböző fogásokat kellett főzni, kertészkedni, ajándékokat adni szereplőknek, így a pass szerzeményei híres Pixar tárgyak, ruhák és motívumok voltak. (A motívumokról nem beszéltem még, ezeket véletlenszerűen találhatjuk és kapjuk, és saját ruhadíszítésünkhöz használhatjuk őket.) Jelenleg olyan 900+ ruha van a játékban, tehát érezhetően nem a játékmenet lesz pénztárca nyitogatás mögé zárva, hanem a kozmetikumok megszerzése. Ezek jelenleg teljesen opcionálisak, nem fáj a hiányuk, és érezhetően arra lehet számítani, hogy az ingyenes megjelenés után ezek lesznek fizetősek. Naponta nyithatunk ládát, ami szolgáltat Moonstone-t, de én tíznél többet még nem találtam, a passok ára kétezer körül volt.

Egy szezon kb. 40 napig tart. Ha így alakul a pénzügyi része, úgy gondolom, egy fantasztikus játék elé nézünk, ami igazi kikapcsolódást jelenthet mindenkinek. Jelenleg a PlayStationön kívül az összes konzolon és PC-n van crossplay, csak minket hagytak ki a jóból. Szerencsére a kontrollerkezelés nem befolyásolja az élvezhetőséget. Jelenleg egyjátékos mód van, de pletykáltak jövőbeni átjárhatóságról is. A grafika hangulatos, jól összehozza a különböző stílusú karaktereket és a helyszínek is csalogatóan néznek ki.

Számtalan dolog van, amiről az így is hosszú cikkben még nem volt időm beszélni: a hatkor felkapcsolódó utcai hangulatvilágításról, az Atlantisz ábécéjével írott történetet elmesélő naplólapokról, a rengeteg elrejtett filmes utalásról a díszletekben. Engem film- és parktörténetet ismerőként lenyűgözött ez a részletesség. Jelenlegi formájában is megéri játszani, de ha várnál vele, idővel ingyenessé válik a program, és akkor jó szívvel láss neki. Ebben a formában tőlem 4 csillagot kap, főleg a bugok és a néha-néha lapos játékmenet miatt, amit reménykedem, hogy kinő a program, és akkor színarannyá változhat több hónapnyi fejlesztés után. Ha ebbe az irányba megy el ez az új live service modell, én rajongóként csak támogatni tudom.

(A játék jelenleg még nem ingyenes, de később az lesz. Ha már most játszani akarsz vele, akkor 10590 Ft-ért veheted most meg a PlayStation Store-ból.)

★★★★
REMEK
Kiadó: Gameloft
Fejlesztő: Gameloft
Megjelenés: 2022. szeptember 6. (Early Access)