Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

DIRT 5 (PS4, PS5)

Arcade veretés a világ körül. 

A DiRT széria már a legelső rész után kapott néhány igencsak negatív kritikát árkádos stílusa miatt. A Codemasters csapata “vérfrissítés” címszó alatt mindent eldobott, amit a korábbi Colin McRae Rally játékaival felépített, így a ralirajongók egy része búslakodva fogadta az egyszerűbb vezetési modellt és a bulis, partiautós hangulatot. A sorozat harmadik részét követően viszont egy olyan irányba is elkezdtek fejleszteni a kódmesterek, ami a kőkemény szimulátor rajongóknak is impozáns tartalmat nyújtott. A DiRT Rally megjelenése mondhatni semmilyen kihatással nem volt az alap részekre, amik inkább a könnyebbik oldalról közelítették meg az autóversenyzés világát, a Rally kiadás pedig megmaradt a szimulátor rajongóinak. Ahogy eddig, úgy most a DiRT 5-ben is részt vehetünk látványos Gymkhana eseményeken, ahol az égett gumi szaga valósággal átkúszik a kijelzőn keresztül, ha pedig úgy tartja kedvünk, besározhatjuk magunkat egy izgalmas buggy-versenyen. A ralizás persze itt sem maradhat ki, viszont sokkal inkább egy könnyedebb hangvételű, ugratásokkal és ütközésekkel teli ralikrossz élményben lesz részünk. Érzésem szerint sokkal inkább a remek hangulatról, kerék a kerék elleni küzdelmekről, és a kocsikkal való sárdagasztásról szóltak ezek a játékok. A poént már a teszt elején lelövöm: ez most sem lesz másként!

Az indítást követő pillanatokban azonnal egy podcast közepén találjuk magunkat, ahol Nolan North és Troy Baker szórakoztat minket és mesélnek egy kicsit az off-road négykerekűek világáról. A két szinkronszínész folyamatosan mulattatni fog minket az unalmasabb pillanatokban. Nincs kétségem afelől, hogy a készítők ezzel a frappáns húzással az autós fesztivál hangulatot akarták még egy kicsit fokozni. A menü elrendezése, a gyors animációk és a látványos versenyek egy olyan atmoszférát hoznak el az autó őrültek számára, amit mostanában nehéz lesz átélni a valóságban. A hivatalos motorsport rendezvények nagy része zárt kapus, az illegális csapatások pedig visszaszorultak a korlátozások miatt. A gyógyír talán a legjobbkor jött, viszont az előző negyedik részhez képest jelentős változások történtek. A legújabb epizód a színtiszta élményautózásra épít az arcade vezetési stílust kimaxolva, így pedig a kormányom felszerelése is teljesen indokolatlannak bizonyult.

Az egyjátékos karriermód a szimpla versenyek mellett kapott egy kis extra történetet. Természetesen nem kell semmi komolyra gondolni, egyszerűen arról van szó, hogy mi alakítjuk az új srácot, aki egyszerűen nem tud veszíteni. Ahogy haladunk előre és teljesítjük a futamokat, úgy jönnek sorban az egyre különlegesebb helyszínek is, majd a boss-eventek, ahol egy különleges kihívás keretén belül kell körbeautózni az ellenfelet. Ez a leegyszerűsített szisztéma és menürendszer egyébként kifejezetten jól áll az új résznek és a filozófiába is illeszkedik. A hangsúly és a lényeg egyértelműen a pályán történő eseményeken van. Nincs szükség bonyolult csapatmenedzselésre, de az összetört autó szervizelési költségeivel sem kell bajlódnunk. A Codemasters korábbi autós játékai után ez bizony meglepett, viszont az új szemlélet visszahozta bennem a korai DiRT játékok élményét. Aki komoly szimulátor programra vágyik, annak viszont még várnia kell, mert itt bizony az önfeled szórakozás lesz a központban.

A 70 különböző pálya és a 10 egymástól kardinálisan eltérő helyszín hozza a megfelelő változatossági szintet. A szimpla körversenyek mellett lesznek olyan extrém kihívások, ahol nekünk kell megtalálni a lehető leggyorsabb utat a célig. Ettől függetlenül a klasszikus pályák is tartogatnak meglepetéseket, hiszen a New Yorkot átszelő, befagyott East River folyón való versenyzés sem mindennapi élmény. A gumifüst szerelmesei pedig a gymkhana eseményeken tudják kiélni magukat, ahol mindenféle driftes trükkökkel kell minél több pontot összevadászni. A fejlesztők részéről kifejezetten jó ötlet volt átemelni ezt a részt az online térbe, hiszen így rengeteg különböző driftre alkalmas pályát tudunk kipróbálni, amit játékosok hoztak létre és osztottak meg. Ha kreatív hangulatban vagyunk, akkor akár mi is belekóstolhatunk az egyedi gymkhana pályakészítés rejtelmeibe. Az ilyen ötletes apróságok teszik kifejezetten jó játékká az új Dirt 5-öt. Művészi vénánkat a pályatervezés mellett az autók festései kapcsán is kiélhetjük. Itt bizony el kell felejteni a kioldható skineket, amiket egy gombnyomással rá tudunk fújni az autóra. Amennyiben nem tetszik az alap fényezés, akkor bizony magunknak kell szerkeszteni, viszont a paletta mind a matricák, mind pedig a színkombinációk terén nagyon részletes.

Pénzügyi szakismeretekre nem lesz szükség, viszont a jó helyezések után járó valutánkat azért érdemes eltartalékolni, hiszen az újabb festés típusokat és az autókat is virtuális pénzből majd megvenni. A kocsik és az események kategóriákra vannak osztva és minden típusra kapunk valamilyen kezdő gépet, tehát nem kell pánikolva kétszázszor újrajátszani a régi versenyeket. A jobb teljesítményű gépszörny megvásárlásával csupán az első helyezés megszerzése lesz könnyebb. A rossz hír az egész történetben, hogy nagyjából 5-6 óra után kifullad az egész. Ennyi idő elteltével az összes helyszínt és autót ismerni fogjuk és maximum az adott futamhoz tartozó kihívások teljesítése miatt érdemes visszatekinteni. A gyógyírt az online rész jelentheti, de igazából ezt sem gondolták túl a fejlesztők, így pedig elmerülni sem lehet benne igazán. A már unalomig ismert lobbys megoldást kapjuk, ami a lehető legegyszerűbb módja a többjátékos módnak. A rendszer egyébként jól működik, egyedül a speciális online eventeket és az egyéb finomságokat hiányoltam belőle. Ami egy kicsit feldobhatja a dolgokat, az a maximum 4 fős osztott képernyős multi. Ehhez persze szükségeltetik egy nagyobb méretű tévé, viszont az élmény az zseniális lesz. Nem gondoltam volna, hogy egy ralis cím még partiba is bevethető lesz, és láss csodát mégis!

Újonc konzolosoknak, de főleg azoknak, akik most ismerkednek autós tartalmakkal, kifejezetten tudom ajánlani a DiRT ötödik részét. A vezetési élmény a rezgéseknek és az egyéb kontroller nyújtotta finomságoknak köszönhetően nagyon kellemes, a játék arcade mivolta miatt, pedig rendkívül könnyen tanulható. Fontos megjegyezni, hogy szimulátoros beállításokra semmilyen lehetőség nem áll rendelkezésre. Az összes rásegítést kikapcsolva is kiakadt a vezetési stílust megítélő mérőeszközöm az árkád irányba. Véleményem szerint ezzel semmi gond nincsen, hiszen az ilyen könnyen fogyasztható, azonnali élményt nyújtó szoftverekre is éppúgy szükség van, mint a hardcore stuffokra, ahol a kormány és a playseat megléte már-már kötelező.

Csak hogy a látványról is ejtsek pár szót, megjegyezném, hogy a „nem néz rosszul, de láttunk már szebbet is” kategóriába tudnám betenni a Codemasters új autós csodáját. A szét kontrasztozott színparádé és a látványos sarki fényben úszó norvég helyszínek ideig-óráig jól mutatnak, de egy idő után bazári hatást keltenek. Ez persze teljesen szubjektív, valakinek lehet, hogy ez közelebb áll a széphez. Azt viszont mindenképpen ki szeretném emelni, hogy a dinamikus időjárást nagyon jól eltalálták a készítők. Nem egyszer fordult elő, hogy verseny közben elkezdett ömleni az eső, vagy csak simán beesteledett az utolsó körre.

A látottak után nem sok rosszat tudok mondani a DiRT 5 kapcsán. Könnyed autós játék, ahol sokkal inkább az élvezetes veretésen, az ugratásokon és a visszadurrogó, lángcsóvát lövellő kipufogón lesz a hangsúly. Sim fanatikusok kerüljék, viszont mindenki más bátran tegyen vele egy próbát, mert a hiányosságok ellenére, akár PS4-en, akár PS5-ön játszva egy remek autós élményben lesz részünk.

(A játékot a Magnew biztosította tesztelésre.  Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető. Ha megveszed PS4-rePS5-re is megkapod – és fordítva. A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült. )

Pozitívum(ok)

  • Könnyen elsajátítható vezetési modell
  • Igazi autós fesztivál, látványos versenyekkel
  • 4 fős osztott képernyős mód
  • Őrületes veretések a világ minden táján

Negatívum(ok)

  • 4-5 óra játék után repetitív lesz
  • Online részleg kifejezetten szegényes
  • Szimulátor rajongók rettegjetek
7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

5 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Sokkal inkább a WRC9, az PS5-ön elég vagánynak tűnik. De lehet csak a DIRT Rally 3.0 lesz a kövi rallis gamém, de azt meg 1000%, hogy nem premierkor veszem. 2.0-val olyan, mintha kicsit átvertek volna… Mondjuk maga a játék PERFEKT, a legjobb kategen belül.

  2. Nagyon faja a PS5-ös DualSense vezérlés, a cápikás játékkal ellentétben itt nem kamu upgraderől beszélhetünk. Szépen sokkol végig a különféle úttípusokon, a befékezős ravaszokkal pedig szuper élményt nyújt.

    1
    • Akkor ajánlom kipróbálásra a WRC 9-et is. Azt hittem, hogy a Dirt 5-nek szuper a DS supportja, de egy túrót.

      Lehet, hogy a WRC-nek nem tökéletes a fizikája és csúszik a kocsi, de a ravasz visszacsatolások, a kipörgő kerék, a felverődő kavicsok, a farolás iránya, minden-minden érezhető a kontolleren. Szuper feeling, a Dirt-öt reggelire megeszi.