Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Death Stranding: Director’s Cut (PS5)

Híd a jövőbe.

Szinte napra pontosan két év telt el azóta, hogy megkaptam a 2019-es Hideo Kojima-játék, a Death Stranding tesztkódját és nyakamba vettem Amerika újraegyesítésének gigászi feladatát. Ez idő alatt számtalan véleményt olvastam mind hazai, mind külföldi fórumokon, közösségi felületeken, és meglepettséggel szemléltem, hogy a játék rengeteg olyan embernek bejött, akikről nem gondoltam volna, és jócskán voltak olyanok az általam ismert “klasszikus veteránok” közül, akik inkább dobták. Szintén érdekes volt, hogy a tavaly nyáron, a pandémia közepette debütált PC-változatot mekkora örömmel fogadták a játékosok, amelynek megjelentetése utólag is kiváló döntésnek bizonyult. Nem csak, hogy ezen a platformon is értő közönségre talált a játék, amely az elszigeteltségről, magányról, az emberek bezárkózásáról, és egy en bloc zárt világról szól, remek marketingkört is futott ennek köszönhetően. Egyik pillanatról a másikra az történt, mint anno Kojima 2001-es Metal Gear Solid 2-jével, közel 10 évvel annak megjelenése után, és boldog-boldogtalan látnokot kiáltott, hiszen kis túlzással ismét olyan irányban változott a világ, ahogy azt a japán rendező lefestette a Death Strandingben. Töredelmesen be kell valljam, anno a teszt idején kb. 90 órát beleraktam a játékba és tudtam, hogy egyszer vissza fogok térni hozzá, ám úgy gondoltam, hogy ha egyszer befejezem, akkor az már a következő generáción történik meg. Ezt még inkább erősítette, hogy a szaksajtó és a tűz közelében ücsörgő “információemberek” azt rebesgették, előkészületi fázisban van egy rendezői változat (a nyílt titokként kezelt PC-verzión felül) a PS5 megjelenésének alkalmából, amely kis csúszással valósnak is bizonyult. Lássuk, mit sikerült bepakolni a PS5-exkluzív Death Stranding:Director’s Cutba!

(Azt előre leszögezném, hogy a játék mibenlétéről szükségtelen lenne újabb átfogó irományt készítenem, aki teljesen a sötétben tapogatózik mindezzel kapcsolatban, mindenképp olvassa el az akkori tesztem, hiszen a tartalom nem változott, mindössze bizonyos újdonságok kerültek az új csomagba.)

Az első és legfontosabb információ a Director’s Cuttal kapcsolatban, hogy a PS4-változat tulajdonosainak nem kell megvenniük újra a teljes játékot: elég behelyezni a lemezt vagy letölteni a meglévő eredeti változatot és 10 eurónak megfelelő összegért már meg is kaparinthatjuk az újgenerációs kiegészítő csomagot. További fontos tényező, hogy a korábbi verzió kapott egy új opciót a főmenübe, amelynek segítségével feltölthetjük a játék szervereire mentett állásunkat, amelyet aztán a PS5-ös DC-ban bármelyik játékbeli terminálon keresztül importálhatunk, PlayStation Plus-hozzáférés és/vagy felesleges USB eszköz oda-vissza tologatása nélkül. Amint ez megvan, már ki is használhatjuk a új kiadás adta lehetőségeket!

Hogy ez miből is áll pontosan? Nos, mindössze a nemrégiben megjelent Ghost of Tsushima Director’s Cuttal lehetne igazságosan összehasonlítani, természetéből adódóan, itt azonban egy nagy kiegészítő DLC helyett temérdek apró újítás kapott helyet. Ami első blikkre szembetűnik, az a vizuális megújulás. A Death Stranding már alapjaiban véve is egy remekül festő játék volt, köszönhetően a Guerrilla Games Decima motorjának, amely a Horizon: Zero Dawnt (és jövőre érkező utódját) is hajtja. Rengeteg játék PS5 változatánál megszokhattuk már, hogy a felbontás vagy a teljesítmény javára választhatunk grafikai módot, ez pedig itt is visszaköszön: a Performance módban egy 1080p-ről 4K-ra felskálázott, 60 fps-t stabilan tartó élményben lehet részünk, a Quality módban natív 4K mellett 60 fps-t célzó módra válthatunk (ez egyébként meglepően jól működik, a konszenzus szerint ritkán esik 50fps körülire a móka!), ám Hideo Kojima nem lenne Hideo Kojima, ha a filmrajongók (és extra széles megjelenítőn játszó játékosok) számára nem pakolt volna egy ún. Ultrawide Quality módot a Director’s Cutba, amely 3840x1620p alatt üzemel és egyfajta moziélményre hajazó, a képernyő tetején és alján vékony fekete szövegdobozzal megtámogatott látványt varázsol, a Quality móddal megegyező minőségben. A játék mindemellett kihasználja a DualSense nyújtotta lehetőségeket, ez a fegyverek elsütésénél, gránátok dobásánál kifejezetten érzékelhető, ahogy az is, hogy a rezgő funkció is kapott némi finomhangolást. További óriási fejlődés, hogy a PS4 verzió megszokott, körülbelül 40 másodperces töltési ideje kevesebb mint 10 másodpercre redukálódott! Ennek köszönhetően szinte fel sem tűnnek a töltőképernyők, már-már azonnal fejest is ugorhatunk a játékélménybe.

Apropó játékélmény: ugyan említettem, hogy a Death Stranding rendezői változata csak apróbb kiegészítőket kapott, ám három érdekes bővítmény így is bekerült a csomagba. Az egyik egy extra küldetés, amely ugyan nem hosszú (az első térképen a Ludens Rajongó bunkere mögötti emelkedőről érhető el), fókuszált tempóban kevesebb, mint egy óra alatt abszolválható, ám remek lezárást ad egy fontos mellékszereplő történetének és teljes képet ad arról, hogy hogyan és miért is funkcionálnak egymás mellett a játékban szereplő frakciók. Ez a szegmens leginkább olyan, mint egy óda Kojima korábbi “gyermekéhez”, a Metal Gear Solidhoz, több olyan kikacsintás is akad közben, amelyek a sorozat játékosait minden bizonnyal megmosolyogtatják, mind a hangulat, mind a zene, mind a pálya-struktúra azért kiált, hogy lopakodva haladjon a játékos. Amint ezt teljesítjük, már BB tárolóját is kedvünkre átszínezhetjük! A második fontos plusz a lőtér: ezt az elosztóközpontok termináljairól érhetjük el, itt pedig különböző kritériumok mellett játszhatunk végig virtuális küldetéseket (szintén MGS áthallás), és akár az online pontozótáblákon is versenybe szállhatunk a legjobbakkal. Ez egy viszonylag több gyakorlást igénylő játékmód, pláne, ha magas értékelést szeretnénk szerezni, azonban mindenképp javasolt szöszölni vele, mert az alapjátéktól eltérő szórakozást nyújt a szállítások között. A harmadik, egyben utolsó nagyobb tartalmi kiegészítés a versenypálya (Fragile Circuit), amelyet az Időzápor farm mögött építhetünk fel a megfelelő mennyiségű nyersanyagok leszállítását követően. Itt a játékban elérhető különböző járművekkel tudunk időmérő köröket menni, a lőtérhez hasonlóan online tabellákon is megpróbálhatjuk megverni a többi szállító köridejét és a saját eltárolt szellemadatunk ellen is versenyezhetünk. Ezen a pályán tudjuk feloldani a Director’s Cut új járművét, a versenyautót, amely a hepehupás terepen vajmi keveset ér, azonban, ha már megépítettük a második térkép hatalmas, több csomópontot felölelő országútjait (amelyeket most már a hegységben is folytathatunk!), elengedhetetlen kellék, ha gyorsan szeretnénk haladni rajta – minden más járművet ver ugyanis sima terepen, mind sebességben, mind kezelhetőségben.

Az új lehetőségek mellé új felszereléseket is kapunk: elérhető a Maser nevű pisztoly, amely elektromosságot bocsát ki és kiüti ellenfeleinket, ám azok nem halnak meg, így nem kell annak következményeitől sem tartanunk. További újdonság az új támogatóváz, amely már a játék korai óráiban elérhetővé válik és sokkal egyszerűbbé teszi a téblábolást nagy távokon és nehézkes terepen, sőt a fejlesztések során egy fúvókákkal ellátott változatot is elérhetünk, amellyel már a zuhanásoktól sem kell annyira tartanunk, egyfajta jetpack érzést keltve ereszkedhetünk alá vele. Új építményeket is készíthetünk a HKK (PCC) segítségével: az egyik a rakománykatapult, amellyel a közeli helyszínekre lőhetjük ki a szállított csomagjainkat, amelyek szépen leereszkedve érkeznek meg a kiszemelt területre, a másik pedig egy apró királis híd, amely egy személy (vagy motor) számára elegendő helyet biztosít az átkeléshez, ám arra érdemes figyelni, hogy zápor esetén használhatatlan. Amennyiben mindez nem lenne elég, a Death Stranding: The Director’s Cut a PC-változat extráit is megkapja, ami azt jelenti, hogy mind a Valve-csomag (Half-Life és Portal), mind a Cyberpunk 2077 kiegészítő extrái bekerültek a játékba. Ezek főként kozmetikai pluszokat tesznek elérhetővé, azonban hasznos apró fejlesztéseket és felszereléseket is találhatunk, amelyek az említett játékok tematikájára épülnek – na meg a Cyberpunk 2077 ikonikus Yaiba motorját is feloldhatjuk!

Mindent összevetve a Death Stranding bővített kiadása ugyan nem egy hatalmas ugrás, ám az szerintem mindenki számára világos lehet, hogy egy kevesebb, mint 4000 forint fejében elérhető bővítményhez képest tisztességes iparosmunka, amely minden szempontból igyekszik pluszt adni a játékosok számára. Amennyiben bejött a Death Stranding és rendelkezel PS5-tel, semmiképp ne hagyd ki, hiszen szebb, jobb és nagyobb, mint az első változat – ha pedig már van PS5-öd, ez az igazán egyedi élmény pedig kimaradt, akkor érdemes ebben a formában beszerezni!

(A játékot a PlayStation Magyarország biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva meg is rendelhető. Ha már rendelkezel a játékkal PS4-en, akkor beszerezheted 3500 Ft-ért a PS5-ös kiadást, és mentéseidet is átviheted.)

6 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nos én is upgradeltem, mert anno a 3. fejezetnél abbahagytam már nem is tudom miért🙄 Most olyan szinten rákattantam, hogy 3 napja csak ezt tolom éjjel nappal, és most azt mondom, hogy ez egy mestermű!!! Most kezdem megérteni a Kojima fanokat,ez az ember tényleg tud valamit😅

    • Kell neki egy kis időt hagyni de ahogy ásod előre magad a sztoriban meg úgy az egész világban felejthetetlen élményben lesz részed.

  2. Megvettem az upgradet ,elindítom, 2 perc játék és törlöm az egészet a picsába. Egyszer nekem ezt elég volt végigjátszani…

  3. Anno félbemaradt nálam a játék, úgy heti kb. kétszer jut eszembe, hogy folytatni kellene, de egyszerűen nem visz rá a lélek, pedig tetszik…