Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Dear Esther: Landmark Edition (PS4, PSN)

Még mindig bőghetnékem van, ha visszagondolok az Everybody’s Gone To The Rapture-re. Semmit sem változott a véleményem annak tárgyában, hogy zsenik követték el azt a játékot. A Chinese Room-ról már a Rapture-ről írt cikkemben is ejtettem pár keresetlen szót, és már ott is megemlítettem a Dear Esthert, mint ennek a csodának az egészen mostanáig csak PC-n elérhető elődjét. Nagyon örültem, amikor értesültem róla, hogy a 2012-es születésű, és nem különösebben terjedelmes progi immáron playstationös berkekben is abszolválható [B]Dear Esther: Landmark Edition[/B] címen, és a legjobbakra készültem, mely várakozásaimban – nem meglepő módon – nem is csalódtam.Kezdjük a legfontosabbal: a Dear Esther is egy ún. walking simulator. Szerintem ez a kifejezés kb. annyiban fedi le a valóságot, mintha az óceánra azt mondanánk, hogy nedves. Mert oké, hogy a mászkáláson kívül nem sok dolgot csinálunk most sem, de hol van ebben a két szóban benne, hogy a lelkünkben közben mi történik? Nagyobb drámákat lehet átélni, mint amikor a föld körül keringő űrhajók leszedésére is alkalmas méretű mordályokkal rohangálunk körbe-körbe és szökőkutakban ontjuk a vért. Az eszköz igazából csak a jobb analóg kar és semmi más. Vagyis dehogynem: a szemünk és a fülünk. Az inputot pedig a Dear Esthernél is egy megindító történet, csodálatosan szép látványvilág és hihetetlenül megható zenei háttér szolgáltatja. Persze ne akkora volumenre számítsatok, mint az Everybody’s Gone To The Rapture-ben, de kb. minden ugyanaz, csak kicsiben. [YOUTUBE]_pWBV6UTEyg[/YOUTUBE]Vagyis tulajdonképpen arról van itt szó, hogy négy fejezeten át sétálunk „A”-ból a „B” pontba, közben pedig egy férfi hangja leveleket olvas fel, melyeket elhalt feleségének, Esthernek írt. A helyszín egy megkapóan szép, ám kérlelhetetlenül zord szigetcsoport, a Skócia nyugati partjainál elhelyezkedő Hebridák egyik elhagyatott tagja. Amennyiben vesszük a fáradtságot és rákeresünk a neten, azt találjuk, hogy a játékban látható környezet szinte fényképszerűen pontos mása a valóságnak. A Landmark Edition egyébként arra a grafikai tuningra utal, melyet a program az újabb kori kiadása tiszteletére kapott. Konkrét történetről nem beszélhetünk. A főhős által elmondott dolgok a leveleken kívül szót ejtenek a szigetek múltjáról és egy, a szárazföldön történt, fontos eseményről is, és mindezek teljesen véletlenszerűen kerülnek előadásra. Más szavakkal: két gamer nem éli át ugyanazt az élményt. Szerintem, akárcsak az Everybody’s Gone To The Rapture-nél, itt is csak a második-harmadik körben bontakozik ki az ember fejében a történet, a mondanivaló, és ragadja magával teljes egészében az érzelmek árja. Nagyon sokat tesz hozzá az élményhez a zene, többször szinte már meditatív állapotba kerülhetünk. A Dear Esther kétféle módban játszható végig, és ez tulajdonképpen legalább két kört jelent: a simán felül van egy fejlesztői kommentár opció is. A serdültebb ifjúság okulására leírom, hogy hozzám hasonlóan ne az utóbbival kezdjetek, mert az nem foglalja magában a levelek felolvasását is. Én annyira béna voltam, hogy csak a második fejezet végén esett le a tantusz. Ugyan semmilyen instrukciót nem kapunk, mikor nekiállunk, arra azért emlékeztem, hogy itt valami felolvasás-szerűségnek kéne elhangoznia, és ha minden igaz, nem csak a fejlesztők egyébként baromira érdekes előadásait hallgathatjuk meg. Erre mondjuk: jobb későn, mint soha. Apró gyűjtögetni valónk is van, melyet minden fejezetben egy-egy jól elrejtett urna fellelése jelenti. Az anyag elég rövid, alapjáraton két-három óra alatt letudható. Ezt szorozza fel, ha a player esetleg jobban bele akar merülni lelkiekben és jobban meg akarja érteni az elhangzottakat. Szigorúan csak annak a szűk rétegnek ajánlom, akik nyitottak a stílusra, és hozzám hasonlóan nagyra értékelik a már többször említett címen kívül mondjuk a Gone Home-ot vagy a The Vanishing of Ethan Cartert. Velük együtt várunk szeretettel még hasonló anyagokat PS4-re.[i]

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)[/i][b]

Kiadó: Curve Digital
Fejlesztő: The Chinese Room
Megjelenés: 2016.09.20.
Ár: [URL]https://store.playstation.com/#!/en-hu/games/dear-esther-landmark-edition/cid=EP4395-CUSA05064_00-DEARESTHERBUNDLE]3090Ft[/a] (Jelenleg akciósan 1990Ft.)
Játékosok száma: 1
Kép: 1080p
Demo: Nincs
Méret: 1.4GB
Web: http://www.thechineseroom.co.uk/games/dear-esther/
PSN feltöltőkártya: https://www.konzolokszervize.hu/ [/b]

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Örülök. Mikor megláttam, h erről is van iromány. Még jobban megörültem, hogy Te írtad. Ki fogom próbálni. Köszönöm.