Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Days Gone – ha megvetted volna teljes áron, most lehetne folytatás

A kreatív rendező szerint.

A Days Gone kreatív rendezője és írója, John Garvin, a God of War eredeti alkotójának, David Jaffe-nek YouTube-műsorában beszélt a zombis játékról, ahol arról kérdezték, hogy van-e bármi jelentős információja az alkotásról – tekintettel arra, hogy az áprilisi PlayStation Plus kínálat része a kaland.

“Igenis van véleményem valamivel kapcsolatban, ami érdekes lehet a közönség számára, és talán fel is húzhatja őket” – mondta Garvin. “Ha szeretsz egy játékot, k****ra teljes áron vedd meg. Nem tudom megmondani hányszor láttam, hogy azt mondták játékosok: ‘igen, akciósan szereztem be, PS Pluson szereztem be, mittomén'”. “Honnan tudod, hogy szeretsz egy játékot, ha még nem játszottál vele?” – kérdezte erre Jaffe. “Nem tudod, persze, de ne panaszkodj, ha nem lesz folytatása, ha a megjelenéskor nem támogatták elegen” – válaszolta Garvin. “A God of Warból fogyott mittomén hány millió a megjelenéskor, és tudod, a Days Gone-ból nem. Most csak személyesen, fejlesztőként mondom ezt, nem a Sonynak dolgozom, nem tudom, hogy mik a számok. Azt meg tudom mondani, hogy nagyon ráb****unk a Syphon Filter: Dark Mirrorral, mert a Sony nem igazán volt felkészülve arra, hogy mit tesz a kalózkodás az eladásokkal.” (A játék 2006-ban jelent meg PSP-re, és 2007-ben PS2-re – a szerk.) “Mi pedig megmutattuk nekik a torrenteket, ahol az egyik oldalnak 200 ezer letöltött másolata volt. Lehet, hogy nem jól emlékszem, de nagyon felhúztam magam, és úgy gondoltam: ‘ezt a pénzt az én zsebemből veszik ki’. Tehát ha megveszel valamit teljes áron, akkor közvetlenül a fejlesztőket támogatod.”

A négyórás interjúban Garvin megerősítette azt is, hogy a Bend Studiotól való távozása személyes volt, és nem volt köze a Days Gone teljesítményéhez vagy egy potenciális folytatáshoz. “Hosszú, kemény hat év volt, rengeteg túlórázással. Az a helyzet, hogy én imádom, így az nem akkora dolog, de ez nem jelenti azt, hogy jó lenne számomra. Ez a két év, amit távol töltöttem a stúdiótól áldás volt. Végre azt csináltam, amit szeretek, írtam három könyvet, és teljesen más ez az egész. A fejlesztésnél ott van ez a nonstop nyomás a mérföldkövek, a profitorientáltság és az embermenedzsment terén, és hogy ősztine legyek, sokat vitatkoztunk az elmúlt évben, én pedig kiabáltam, és olyasmiket mondtam, hogy: ‘adjatok egy csomagot és megyek a p****ba. És amikor csak én Chris Reese (a stúdió rendezője – a szerk.) voltunk egy kis stúdióban, az még rendben volt, de egy 100 fős csapatnál nem veszíthetik el így a rendezők a türelmüket. Nem vagyok amúgy sem jó az emberekkel, pedig próbálkoztam, tréningeken is részt vettem, és minden alkalommal béna voltam.”

Később Jaffe a következőt is megkérdezte: “A sorok között olvasva nekem olyan, mintha azért rúgtak volna ki a Bendtől, mert zavaros személyiség voltál, és ez működött kicsi vagy közepes csapattal, de ahogy a büdzsék és a tétek nőttek, valamint a csapat is nőtt, ez a személyiség – legalábbis a cég szerint – már nem stimmelt: ezzel egyetértesz?” “Határozottan” – felele Garvin.

Korábban beszámoltunk mi is arról, hogy a Sony nem engedte, hogy elkészüljön a Days Gone folytatása, arra hivatkozva, hogy túl sokáig tartott az eredeti kaland fejlesztése, illetve a kritikusok nem ismerték el túlzottan – helyette a Naughty Dogot kisegítő stúdióvá tették a csapatot: erről bővebben ITT olvashatsz. Jaffe egy korábbi streamje során Jeff Ross, a játék másik rendezője is részt vett, amelyben megerősítette, hogy valóban dolgozott a Days Gone folytatásának elképzelésén, de egy titoktartási szerződés miatt azt nem erősíthette meg, hogy ténylegesen elkaszálták-e a projektet. Pár részletet azonban elárult, és erősen utalt rá, hogy az első eladásai is hozzájárulhattak ahhoz, hogy a Sony nem engedélyezte a projektet. Ross egyébként Garvinnal együtt még tavaly decemberben jelentette be, hogy elmegy a csapattól. A legfrissebb értesülések szerint többen is azért távoztak a Bendtől, mert zavarta őket, hogy a Naughty Dogot kell asszisztrálniuk, illetve az, hogy nem kaphat folytatást a Days Gone. Ross, aki a Mortal Kombatot fejlesztő NetherRealmhoz csatlakozott most, kitért arra, hogy ő maga személyes okokból távozott, ennek pedig semmi köze nem volta folytatás helyzetéhez, illetve megerősítette azt is, hogy a Bendet valóban Naughty Dog projektekhez kapcsolták.

Erősen utalt azonban arra is, hogy az eredeti alkotás nem termelhetett eleget ahhoz, hogy indokolt legyen egy drága folytatás. “Nem hiszem, hogy hivatalosan meg van erősítve a projekt sorsa, és nem én akarok lenni a hivatalos forrás ebben. Kontextust adok azonban a számításokhoz: amikor a Days Gone-t elkezdtük, 45-en voltunk, és azon gondolkoztunk, hogy miként lehetne 45 fővel nyílt világú játékot készíteni. A válasz az volt, hogy nőttünk: 45-ről kb. 120-ra. A Days Gone-nak volt egy kezdőbüdzséje, amely nagy volt, de végül nem ott kötöttünk ki: sokkal magasabb volt ez a szám, ami valószínűleg a kezdőpontja lenne a folytatásnak. Nem olcsó egy ilyen játékot csinálni. Az első Syphon Filter talán 1-2 millió dollárba került. A második biztosan 2 millió dollár volt, mert egy év alatt csináltuk meg. A befektetés megtérülése ezeknél nagyon jó volt, de azoknál a játékoknál, ahol 4-5 millió példány kell ahhoz, hogy megtérüljön… kell egyfajta magabiztosság a megtérülésben, mert a Sonynak nincs annyi pénze, mint a Microsoftnak. Intelligensen kell használniuk, és diverz portfólióra kell fókuszálniuk. A távozásomnak semmi köze nem volt a folytatáshoz vagy bármihez amit a stúdió csinál. Eljutottam arra a pontra, hogy úgy éreztem, ennél tovább nem tudok haladni.”

Az eredeti Days Gone-t a rendező sikernek tekintette, és belátta, hogy vegyes fogadtatásban részesült a kritikusok részéről. Ross szerint a terv mindig is az volt, hogy ezeket orvosolják a folytatásban. A Sony hivatalos számadatokat nem osztott meg a játékról, de a 71-es Metacritic-értéke valószínűleg csalódás lehetett, amely szinte egyöntetű kritikai elismerésnek örvendő alkotásokat ad ki. “A Days Gone-ból több példány fogyott mint a stúdió összes korábbi játékából együtt, így ebből a szempontból, valamint a közösségi és játékosi visszajelzésből is sikeres. A kritikusok… hát, az vérfürdő volt” – mondta Ross. “Én nagyon büszke vagyok rá. Tisztában vagyok minden hibájával. Nem egy tökéletes alkotás, de az első része egy sorozatnak, és mindig tudod, hogy az első az egy nyitány, és erre lehet majd építeni, ennek a dolgait lehet majd javítani, illetve erősíteni.” Az alkotó kitért arra is, hogy a folytatásban lett volna kooperatív mód, amelyet eredetileg már az elsőbe is beleraktak volna. “Már a kezdetektől akartuk a co-opot, de nyilván tudni kell, hogy mi nem fog menni” – magyarázta.

Ross tagadta, hogy a Bendet a Naughty Dog kisegítő stúdiójaként pozícionálták volna, és azt állította, hogy a csapattal “kollaboratív” volt a kapcsolatuk. Jason Schreier, az eredeti, a folytatás elkaszálásáról író jelentés szerzője a ResetEra fórumon megemlítette, hogy Ross nem mond igazat ebben, és nagy eséllyel ezeket a döntéseket tőle függetlenül hozták meg.

Ross azt mondta, hogy arról fogalma sincs, hogy a Sonynál mi a helyzet a kisebb játékokkal, de úgy véli, érthető, hogy a vállalat a kereskedelmi sikerre, és nem a jóindulatra épít. “Felelős vállalkozást kell üzemeltetnie a Sonynak, így érthető, ha a feltételezett megtérülés alapján hoznak döntéseket, mert abból a pénzből finanszírozzák a következő játékot. Naív azt hinni, hogy a jóindulatról szól az egész. Alapvetően fogalmam sincs, mi van a kisebb címekkel, de ha olyan játékot csinálsz, mint a Days Gone, a Sony nem nagyon szól bele. Limitált számú projektet tudnak finanszírozni, így érthető. A Sony az elmúlt tíz évben sajnos arról lett híres, hogy ezeket a nagyon finomhangolt, érzelmileg magával ragadó, egyjátékos játékokat készíti el, amelyek nagyon sikeresek és rengeteg pénzt hoznak. Nem hoznak azonban Fortnite-szerű, megújuló összegeket, így óvatosnak kell lenniük. A Sony számára minden korszak a túlélésről szól. Sosem dúskáltak a pénzben, így okosnak kell lenniük. Szerintem ezt meg kellene értenie a rajongóknak, mielőtt bepöccennének. A mostani konzervativizmus ellenére a Sony továbbra is nagyon támogató és engedélyek a fejlesztőcsapatokkal. Mindig azt képzeljük el, hogy az EA-nél és az Activisionnél a táblázatok határozzák meg a döntéseket, a Sonynál pedig – a tapasztalataim szerint – nem ez a helyzet. Okosak vagyunk és tudjuk, hogy valami kereskedelmit kell csinálnunk, de nem tolják le a torkunkon. A játékok drágák, a filmek is azok, és hogy több legyen belőlük, pénzt kell termelniük. Ha valamit túlgondolsz, kárhozatra ítéled, és ezért bírom a Sony laza stílusát. Bár Schreier arról ír, hogy szigorítanak, továbbra is óriási mértékben bíznak fejlesztőikben.”

Schreier jelentéséről egyébként a Twitteren azt írta Ross, hogy sajnálja, hogy nem lehetett őszintébb, de mindenki tartsa észben, hogy Schreier egy a szakmáját igazán komolyan vevő újságíró, akinek megengedett az a luxus, hogy őszintébb lehet, mint Ross maga.

Források: VGC (2)

13 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Sajnálom . Lehet azt mondani egyetlen olyan zombis game amit szivesen jatszottam. Igaz nem kötött le napi szinten sokáig de esetként pár órát nyomtam. Sztorija nagyon jo, karakterek szinten pedig vége vagyis ami nero szálat illeti total lezaratlan marat. Motor tuningolas is menő volt. De tény is való semmi extra nem volt benne ami jatekmenetett illleti. Zomi hordák inkabb frusztrálo volt mintsem izgalmas nekem.

    Másik része meg dolognak uj cim volt megjelenéskor amit elég sokaig huztak halasztotak mire megjelent. Persze hogy nem kapkodnak vételel és kivárnak vele milyen tesztek után stb. Elvégre nem egy több éves multal rendelkező god of warol beszélunk.

    1
  2. Én anno megvettem megjelenéskor, de pl. nemrég a sony a plus-hoz adta. Akinek addig nem volt meg, az mondta volna, hogy inkább megvarom, míg újra teljes áron lesz? És miért az a hibás, aki nem teljes áron vette, ha egyszer a storeon rendszeresen vannak akciók? Mivel a kritikusok lehúzták, valszeg kevesebben vették volna meg teljes áron mint akciósan/használtan, szóval lehet, hogy kb. ugyan ott lennének. Én is sajnálom, hogy nem lesz folytatás, de ez a duma egy faszság.

    4
    • Egyetértek.
      Én első nap megvettem, de az a bughalmaz ami fogadott eléggé felháborított. Már csak ezek miatt is, 7 pontnál többet nekem nem ért ez a kaland. Összességében tetszett, de rengeteget elvettek az élményből a technikai hibák.

  3. Sajnálom, hogy nem lesz folytatás, nekem tetszett.

  4. Nos, ha Garvin-nak igaza lenne akkor már nagyon sok játék sorozat becsődölt volna. Szerintem.

    1
  5. Jobb játékot kellett volna csinálni, és akkor lenne folytatása. Ennyi.

  6. hát. én kvára teljes áron vettem meg. és szerintem egyáltalán nem volt élvezhetetlen vagy játszahatlan. és bammeg bökjetek rá ma egy olyan játékra, ami megjelenéskor 100%… MassEffect Legendaryban 2 óra alatt több bugba futottam bele, mint a CP2077-ben…
    És továbbra is b.ssza meg a sony, hogy -egyelőre ugye úgy tűnik- nem lesz folytatás. Pedig most aztán cefetül rá lehene feküdni és nyomatni a hype-ot meg letenni valami fasza DG2-t, akár 4 év múlva. De nem. lastofus kell mégegyszer. Sok hülye úgyis megveszi MEGINT…. És az is oké, hogy üzleti döntés, de bazmeg. A népnek folytatás kell. Pont leszarják, hogy a sok b*szatlan gyökér kritikus miket hány össze…

  7. Én kérek elnézést Garvinka. Szóljál hogy itt is annyi legyen a fizetés mint ott és akkor majd talán megveszik teljes áron. Ja meg ha úgy jön ki hogy tényleg kész és nem a huszonötödik patch hozza fel játszható állapotba.

  8. Ahhoz előbb talán az kellene ,hogy megjelenésre valóban 100%-os hibátlan állapotban legyenek a játékok.. A Days Gone is tele volt buggal és kimondottan szarul futott eleinte. Ps5-ön már viszont valóban jól fut…

    3
    • Ps4 slimen is jól futott, a harmadik 30gb-os patch után 😅
      Szerintem nem tesz jót a játékiparban, ez az időpontra legyen kész a játék.
      Régen kb egy újságból tudtad meg, hogy megjelent valami, nem is volt ennyi indulási hiba. Néha visszasírom azt a korszakot. 😊

      2