Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Dangerous Golf (PS4, PSN)

Miután tudósok már azt is bebizonyították, hogy tökéletesség még szubatomi szinten sem fordul elő (sőt…), nem is értem, hogy miért dobálóznak egyesék még manapság, 2016-ban is a tökéletes videojáték fogalmával olyan szinten, mintha ez egy valós dolog lenne.[I]Tökéletes videojáték nem létezik. Pont.[/I]Ha szigorúan tudományos szempontból nézzük a kérdést, a létező legtökéletesebb videojáték az eredeti versus Pong, hisz ebben minimális a program által kínált és irányított változók száma, viszont a játékélmény szinte teljes egészét a felhasználói oldal határozza meg. De, hogy emiatt valóban tökéletes-e? Nem az, mert mi felhasználók sem vagyunk azok. Néha bénák, erőszakosak, vagy komiszak vagyunk.Vannak persze közel tökéletes játékok is. A Pac-Man például az. Az elmúlt évtizedek megmutatták, hogy hiába tesznek hozzá bármit, az eredetit felülmúlni úgysem lehet. Tökéletlensége viszont sajnos ott van abban a bizonyos 256. pályában…Szintén közel tökéletes játék a Tetris, melynek viszont az ember fizikai korlátai jelenik tökéletlenségét.Általánosságban véve talán igaz lehet, hogy azok a közel tökéletes játékok, ahol a szoftver csak egy kiváló, lehetőségekben gazdag eszközt ad a felhasználó kezébe, hogy az játékélményt rendezzen magának. Nem szabad szűk határokat szabni, de nem is lehet hagyni, hogy a player elvesszen tanácstalanságában. Bőkezűen kell osztani az elismerést, de vigyázni kell rá, hogy a siker ne hullhasson túl gyorsan a felhasználó ölébe. Egyértelmű célokat kell kitűzni, de titkokat is tartogatni kell bőségesen. Uniformizált megoldásokat kell biztosítani, de meg kell hagyni a saját útkeresés lehetőségét is.Nos, ha a fenti képletet – okoskodást / okfejtést / analógiát – rávetítem a PlayStation 4-es [B]Dangerous Golf[/B]ra, akkor azt kell mondanom, hogy igen gyerekek, született egy majdnem tökéletes indie játék!A DG alapötlete nem új. Egyszer régen a PS3 éra elején volt egy [URL]http://playstationcommunity.hu/note/1569]PAIN[/A] nevű ügyességi game, amiben minél nagyobb kárt kellett csinálni különféle helyszíneken egy kilőtt emberkével. Valami nagyon hasonlóról szól ez a golfozás is.A PAiN-t én sokat toltam egyedül és bulizós partiban is. Megéreztem az ízét, de igazából mégsem működött receptje úgy, ahogy kellett volna. Egyedül zúzva hamar elérkeztem oda, hogy az újabb magas pontszámok előhozása már túl komplikált volt nekem, társaságban pedig a nem, vagy csak minimális mértékben videojátékos barátaim gyorsan beleuntak abba, hogy egy kis ügyetlenkedés miatt a rosszul kilőtt figura bármiféle tarolás nélkül is becsapódhatott a pályába, ezért még a minimális sikerélmény is elmaradt.Hogy tudatosan vagy sem, a Dangerous Golf készítői ilyen apróságokra is figyeltek.Az alapállás az, hogy a szoba-, vagy teremszerű pályákon úgy üssünk el egy golflabdát, hogy az minél nagyobb anyagi kárt okozzon a berendezésben. A helyszínek között ehhez mérten van például egy csilli-villi, szuper-értékes cuccokkal telepakolt múzeum, egy kiválóan felszerelt éttermi konyha, és többek között egy fényűzően berendezett kastélyszoba is. Kifejezetten látványos formában lehet szó szerint szanaszét b@szni mindent, és ez már az első perctől kezdve fergeteges hangulatot teremt.Kezdéskor szétnézhetünk a pályán, felmérhetjük a lyuk helyzetét, és megfigyelhetjük a legértékesebb, állatában alapfeladatként elpusztítandó tárgyakat. Elképzeljük a labda útját, felkészülünk a kézi irányításra.A valós fizikai törvényeket is többé-kevésbé alkalmazó rendszerben a számolnunk kell az elütés után esetlegesen direkt találatként elérhető lehetőségekkel, és némely, a földtől kissé elrugaszkodott opciókkal is. Ilyen például az adott pontszám után aktiválódó SmashBreaker, ami a labdából egy Bullet-Time effektussal belassított, reptében egy ideig irányítható, lángoló lövedéket varázsol, s mellyel sokkal látványosabban és gyorsabban lehet tarolni. További lehetőségünk a taktikázásra a labda megállása után aktiválható lökéshullám, mely elsőre kis felesleges butaságnak tűnik, némi fifikával azonban kifejezetten gyilkos fegyverré avanzsálható, mely váratlan eredményt szerezhet az utolsó pillanatban.Az ütések végét – ha csak nem rögtön az első ütésből bemegy a labda – mindig a golfban megszokott puttolással kell zárnunk, ahol újabb lehetőségek adódhatnak az extra pontszerzésre. Ilyenkor erőből és finoman is elüthetjük a labdát, a távolságtól függően, de a bátrabbak egészen túlzó, akár több falról visszapattanós trükkökkel is próbálkozhatnak. A játék ilyenkor egyébként igen erős könnyítést ad, azaz nem kell annyit bajlódni a szögekkel, mint egy szokásos minigolf szoftverben, vagy biliárdban. Negyvenöt fokban szinte minden bemegy 3 falról is, de üthetsz hátrafelé is reverse 180-at – a lényeg, hogy lehetőleg ne álljon mozdíthatatlan objektum a labda útjába.A menetek végén megkapjuk az okozott kár összegét, amit érmekkel díjaz a gép. A bronz, ezüst és arany pusztítások mellett platina is elérhető, de ehhez már igen sok szorzót be kell aktiválni. Az újabb helyszínek és pályák érmegyűjtögetéssel nyithatók (és ha jól vettem észre, egy adott pályán minden érme külön is behozható).
[YOUTUBE]e-mCwMSn5R8[/YOUTUBE]A játék zsenialitását az adja, hogy minden egyes pályán rendkívül sokféle taktikát alkalmazhatunk, vérmérsékletünktől függően, tehát nem kell “instawin” technikákat bemagolnunk. Emellett rengetegféle opcionális, titkos, vagy speciális feladatot is megcsinálhatunk, ami még egy izomból letarolt pályánál is többszöri újrajátszást eredményez. Sokszor egészen meglepő helyeken is vannak titkos dolgok, és néha véletlenségből jössz rá olyan – utólag már persze evidens – trükkökre, amikkel köbméterekkel nagyobbat tudsz tarolni, mintha a klasszikus direkt ledöntögetésben gondolkodnál. Ami szerintem nagy dolog ebben a kis indie sz@rban, hogy egyfelől rendkívül tartalmas, másfelől mindenki könnyen megszeretheti.Ha egyedül játszol, végigviheted a “világ körüli” kampány módot, majd visszamehetsz bármelyik neked tetsző pályára, felfedezni a titkosakat. Van benne platina trófea, tehát akár belemehetsz a kimaxolásba is, amihez nagyon sok szerencse és nem kevés taktikázás kell majd. Ezen felül hajthatsz az online ranglistákra is eredményeiddel, ami szintén egy jelentős kihívás.Ha otthoni partiban játszol, a DG kiválóan beválik a bulikban, mert nagyon könnyen kezelhető, anti-játékosoknak is. Gyakorlatilag mindig van eredmény és egy kis szerencsével látványos tarolás is, és ez a sikerélmény, meg a vége-pontszám izgatott várása, bárkiből azonnal gyereket csinál. Persze a szoftver online multit is kapott, itt 2-8 player rombolhat. Szuper ötlet, hogy multiplayer módok kooperatív és kompetitív verzióban egyaránt élvezhetők, tehát a versenyszellem érvényesülése, vagy a közös eredmény elérése is motiválhatja az együtt játszókat.A játék grafikájának technikai szintjét nézve nem egy nagy [I]was ist das[/I], de a látvány mégis jó. Atomra túl van tolva a polírfa-, fém-, és üvegeffekt, minden úgy csillog, mint a Salamon töke (egy porszem se’ sehol), szinte könyörögnek érte a pezsgősüvegek és Ming-korabeli, felbecsülhetetlen értékű vázák, hogy szétbombázd őket. Amikor viszont végre beindul a tüzes labda, brutális pusztulás szabadul el a pályán, tombolnak a fényeffektek, millió törés hangja hallatszik, és szinte a zsigereidben érzed, hogy most nagyon odatettél a kultúrának. A zenék is teljesen jók, pörgős, bulis rocknroll zakatol, ez kell hozzá.A fejlesztő Three Fields Entertainment csapata nem kezdőkből áll. Egy páran ex-Criterion arcok, akik olyan játékokon dolgoztak, mint a Black, vagy a Burnout. Azt gondolom, hogy nagyon jó ötlet volt részükről ebbe az ügyességi témába belenyúlni, és kifejezetten jól sikerült a játékosbarát megvalósítás. Kiváló a hangulat, abszolút működik a multi, nem egy hamar elkopó programról van szó. Gratulálok a készítőknek (és köszönöm a tesztkódot), remélem páran a PSC-ről is belekezdenek majd a golfozós pusztításba![B]1-4 playerOnline 2-8 player (PlayStation®Plus online multiplayer)DUALSHOCK®4 Vibration FunctionRemote PlayHD Video Output 720p,1080i,1080pMéret: 5.2GB
Ár: 5490Ft[/B]

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. “””Egy páran ex-Criterion arcok, akik olyan játékokon dolgoztak, mint a Black, vagy a Burnout””Így már mindent értek :D”

  2. Baró! Tombolni akarok, csak majd ha akcióba lesz 🙂

  3. De jó, hogy írtál. 🙂 A Pain sem most volt, banyek, 2009…??? :O

  4. Elvileg télen lesz Black PS4-re.

  5. Az ilyen csapatokat támogatom, a játék meg nekem való.