Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Cyberpunk 2077 – a részvénykibocsátás veszélyei

Elmélkedés az üzleti döntések kötelezettségeiről és következményeiről.

A GamesIndustry.biz egy véleménycikkben részletezte fenntartásait arról, hogy a fejlesztőknek óvakodnia kéne a részvénykibocsátás sziréndalától. A CD Projekt Red jelenlegi helyzetében körülbelül minden egyes újabb információ egyfajta friss csapás a csapat hírnevén, és döntései akár jogi következményekkel is járhatnak. Hiába édesgeti vissza rajongóit idővel, a befektetőket nehezebb megnyugtatni. Jelenleg kettő csoportos keresetet nyújtottak be a részvényesek, de alapvetően mindkettő ugyanazzal vádolja a céget: félrevezető nyilatkozatokat tettek a játék állapotáról a fejlesztés során, és nem tettek közzé megfelelően olyan információkat, amelyek létfontosságúak lettek volna a befektetési döntések meghozatalakor.

Bizonyos esetekben jelentős pénzeket veszíthettek a részvényesek, ugyanis a CD Projekt részvényei novemberi csúcsuk óta 40 százalékkal zuhantak, jelenleg pedig alacsonyabbak, mint amikor a piac valamennyire összeomlott tavaly márciusban a koronavírus-járvány miatt. A részvénypiac jellegéből fakad az, hogy egyfajta szerencse tényező is megjelenik, és a pénzvesztés a folyamat része: a kockáztatás alapja azonban a vállalatok részéről őszinteséget és időben érkező nyilatkozatokat követel, annak érdekében, hogy a befektetők fel tudják becsülni lehetőségeiket és a kapcsolódó kockázatokat. A keresetek alapja az, hogy a CD Projekt ezeket mind mellőzte, így jogi kötelességének nem tett eleget. Természetesen az is lehet, hogy teljesen alaptalannak ítéli a bíróság ezeket, vagy peren kívül megegyeznek egy összeg kifizetéséről.

A hangsúly azon van, hogy mennyire kockázatos lehet a részvénykibocsátás egy ilyen jellegű vállalkozásnak. Vannak üzleti modellek, amelyek remekül illeszkednek a részvénypiachoz – sőt, több videojátékos cég is eleget tesz a feltételeknek -, de vannak olyan vállalatok, amelyek sikereiktől, kompetenciájuktól és korábbi munkájuktól függetlenül egyszerűen nem passzolnak bele ebbe a modellbe, és csak maguknak okoznak kárt. Ez rengeteg fejlesztőre érvényes, de kiadókra is igaz lehet. Egy olyan cég azonban, mint a CD Projekt, amely kizárólag egy játékra összpontosít egy adott időben, a részvénykibocsátással óriási kockázatot vállal. Ennek egyik forrása, hogy a részvénypiac negyedévekben gondolkozik, és az alapján ítéli meg egy cég teljesítményét: ebből adódik, hogy egy olyan kiadó például, mint a Ubisoft, amely folyamatos bevételt generáló címeket ad ki, és azokat folyamatos tartalommal bővíti, ezzel aktív fogyasztóvá téve a játékosokat, sokkal alkalmasabb erre, mint a CD Projekt, amely kevésbé tud felmutatni eredményt és teljesítményt az időszakos értékelésekkor. Ezért is volt egyszerre lenyűgöző és döbbenetes, hogy képes volt a CD Projekt felülmúlni értékben a Ubisoftot Európában. A CD Projekt egyébként pont a korábban felsoroltak miatt tesz kísérleteket a diverzifikációra: a GOG.com játékvásárlási felülete másolásvédelem-mentes produktumokat kínál, míg a Gwent kártyajátéka igyekezett folyamatosan aktív játékosbázist kiépíteni.

Ami még rizikósabb azonban az, hogy a vállalatnak a befektetőkkel és a rajongókkal is kommunikálnia kell: az előbbiekkel folytatott kommunikáció pedig publikus. Bármi is hangzik el egy pénzügyi nyilatkozatban vagy egy befektetői egyeztetésen, az elkerülhetetlenül és szinte azonnal szalagcím lehet, a kettő közötti hézagok pedig gondot okozhatnak. A rajongóknak hazudni vagy szépíteni a rossz híreket a jó hírnév és a bizalom kárára mehet, a befektetőkkel megtenni ugyanezt pénzügyi és jogi következményekkel járhat. A részvényüket kibocsátott vállalkozások pontosan emiatt szűkszavúak mind az üzleti, mind a fogyasztói “ringben”: minél kevesebbet mondanak, annál kevésbé kerülhetnek bajba. A Nintendo például mesterévé vált annak, hogy az utolsó pillanatban fedje fel lapjait, amellyel üzleti érdekeit védi leginkább. Ezzel szemben teljesen ellentmondásos volt az a masszív PR-özön, az érdeklődés ezen fajta szítása, amely a CD Projekt részéről történt. A nagy kiadóknak van mozgástere, mivel általában a befektetőket a fejlesztés apróbb mozzanatai kevésbé érdeklik a nagy címeknél, és nem fognak jelentősen kihatni a részvényárak mozgására (a Grand Theft Auto természetesen ez alól kivétel.)

A CD Projekt esetében, amely sok év alatt egy produktumon dolgozik, azonban létfontosságú minden, ami elhangzik a készítés folyamatáról, a nyilatkozatok pedig meglátszódnak a részvények értékein. Az ilyen fajta üzleti modell akaratlanul is ingadozó árakat eredményez, mivel azok kizárólag azon egy termék körüli várakozás függvényében alakulnak. Ez egy ideig pont, hogy kedvezett a CD Projektnek, ugyanis az egekbe szökelltek a részvényeik a Cyberpunk 2077 körüli izgatott várakozás következtében, köszönhetően részben annak, hogy a vállalat legnagyobb rajongói az erre a célra kialakított felületeken igyekeztek együtt részvényeket venni. Most azonban úgy tűnik, hogy az alkotásról tett publikus nyilatkozataikat a bíróságon is meg kell védeniük, amely rémisztő lehet mind a készítőknek, mind a vezetőknek, nem beszélve a sajtósokról: félelmetes lehet olyan megnyilvánulások jogi értelmezésétől függeni, amelyeket kizárólag a rajongóbázis feltüzelésére hoztak létre, és akkor még a tudatuk legapróbb sarkában sem gondoltak arra, hogy a bíróságon boncolják majd ezeket. A bíróságok természetesen nem sújtanak le minden marketingre és PR-ra, de nehéz meghatározni, hogy mikor fordul át valami félreinformálásba, ami hatással lehet a befektetők fontos döntéshozatalára.

Bár sokak szerint megérdemli a CD Projekt azt, hogy ilyen helyzetbe került, a fejlesztők egy része valószínűleg együttérző lehet: az, hogy bizonyos funkciók és mechanikák kikerülnek egy játékból állandó velejárói a fejlesztésnek, és egy az egekig előmagasztalt projektben könnyedén előfordulhat, hogy technikai vagy finanszírozási korlátok miatt nem jön össze valami – ezért pedig a bíróság előtt találniuk magukat elég abszurd lehet. Bármi is legyen a bíróságon, a közvélemény ítélete önmagában elég durva jelenleg. Az eset azonban rávilágíthat arra, hogy bár a részvények kibocsátása organikus és logikus fejlődés lehet a cégek számára, fontos egyéb tényezőket is figyelembe venniük azért, hogy ne tegyék ki magukat ilyen ingadozó tényezőknek. Nehéz lehet egy ilyen sziréndalnak ellenállni, pláne, amikor látják, hogy milliárdos magaslatokat ért el a CD Projekt, de elrettentésként szolgálhat a cég jelenlegi állapota, valamint az, hogy mennyire befolyásolhatja a gazdasági fejlődést és alakulást az, ahogy a részletekbe merülő, már-már szőrszálhasogató vizsgálatoknak teszik ki magukat. A jó hírnév pénzre váltása balul is elsülhet, de természetesen a hosszú távú következmények távlatból vizsgálhatóak majd, és az is lehet, hogy csupán apró bukkanóként, alig érzékelhető ingadozásként jelenik meg a jövőbeni grafikonon.

Forrás: GamesIndustry.biz

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Ez egy baromi jó írás lett, köszi! Egy teljesen más perspektíva ilyen formában. Amúgy ez az “őszinteség” dolog nagyon érdekes, hogy a tőzsdén milyen formában hat – ott, ahol a legnagyobb blöffök szoktak menni…

    1