Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Ubisoft Forward

Curious Expedition (PS4, PSN)

De az se baj, hogyha felfedezzük Amerikát!

Ahogy általában, most sem tudtam ellenállni egy felfedezős-kalandor cím csábításának, amit az a néhány, pixelgazdag kép ígért, melyet a neten találtam a Curious Expeditionről. Az egy kis német indie stúdió, a Maschinen-Mensch által készített, minden ízében retrónak számító progi még a témaválasztásában is a letűnt időket szólítja meg, ugyanis a XIX. és a XX. század legismertebb történelmi alakjait teszi meg a sztori főhőseinek, akik az akkori világ még ismeretlennek számító vidékeit igyekeznek felderíteni egy, az RPG-re erősen emlékeztető stratégiai játék keretei között. Az ötlet egyszerű, a kivitelezés már nem annyira, viszont a végeredmény egyértelműen aranyos, humoros és szórakoztató.

A játékmenet alapjait a point & click, a szövegolvasás és a kiírt lehetőségek közötti döntések jelentik. Első feladatunk az adott expedíció vezetőjének kiválasztása olyan nevek közül, mint Charles Darwin, Marie Curie, Richard Francis Burton, Alexandra David-Néel (aki a XX. század elejének Lara Croftja, kivált tibeti utazásai kapcsán volt megboldogult kamaszkorom egyik legtöbbet olvasott szerzője), vagy Grigori Rasputin. Utána meghatározzuk, milyen nehézségi szinten kívánunk indulni a „turistaút”, az „expedíció”, vagy a sokat ígérő „biztos halál” által kínált lehetőségeket mérlegelve. Ezt követi a konkrét helyszín megválasztása a Közép-és Dél-Amerikában, a Távol-Keleten, Afrikában, sőt a sarkvidékeken elhelyezett jelölők segítségével. Az indulás előtt kapott pénzen lehetőségünk van felszerelést vásárolni, mely alatt elsősorban élelmiszert, vizet, fegyvereket, másodsorban pedig a hegymászáshoz szükséges csákányokat, köteleket (stb.) kell érteni. Ugyancsak nagyjából még az induláskor jön oda hozzánk valaki valamilyen speciális kéréssel, mint pl. eltűnt feleség vagy egy titokzatos doboz megtalálása, amit elfogadhatunk – nyilván jutalom reményében –, vagy elutasíthatunk. Miután hajónkkal megérkeztünk az expedíció kiindulási pontjához, eldönthetjük, mit akarunk magunkkal vinni és mit hagyunk a fedélzeten. Jól át kell gondolni, mert kiváltképp a játék elején erősen limitált, hogy mennyi cuccot cipelhetünk magunkkal. Nem érdemes többet vinni annál, amennyi helyünk van, mert nehezítik a mozgásunkat. Expedíciónk tagjait rajtunk kívül különböző tulajdonságokkal bíró katonák, misszionáriusok, illetve teherszállító állatok jelentik.

Ezzel el is indulhatunk. Minden egyes expedíció célja az Aranypiramis megtalálása az adott területen. Egy, a felfedezős stratégiai játékokból ismert, hatszögekből álló térképen haladunk, amelyen a régió nagy részét eleinte köd fedi. Előrehaladásunkkal fedjük fel az ismeretlent, amelyet kérdőjelek feltűnése fémjelez, ezeket csak akkor fogjuk tudni beazonosítani, amikor közel kerültünk hozzájuk. Általában falvakat, kereskedőket, templomokat, vízeséseket, barlangokat, vagy magát a keresett piramist rejtik. A falvakban találkozunk a helyi lakosokkal, akik barátságosak vagy ellenségesek egyaránt lehetnek, attól függően, hogy miket választunk a velük folytatott, vicces dialógusokban, és / vagy hogy előzetesen esetleg miket vittünk el szent helyeikről. Ha minden jól megy, akkor pihenhetünk náluk (bár ne maradjunk sokáig) és kereskedhetünk is velük. A templomokban és barlangokban ereklyéket találunk, rajtunk áll, hogy mennyi kincset rabolunk el. Vigyázzunk, mert mohóságunk komoly következményekkel jár; ha mindent összeszedünk, szinte biztos, hogy vulkánkitörés, földrengés vagy tűzeső fogad odakint, és nagyon nehéz lesz a területen továbbhaladni.

Ami a csatát illeti, ellenfeleink lehetnek az esetleges, feldühített falusiakon túl vadállatok is, mely utóbbiakat piros színnel határolt hatszögek jeleznek. Amennyiben nem tudjuk őket elkerülni, egy, a Final Fantasy-ból ismert, váltott körös harc veszi kezdetét, melynek alapját a dobókockák jelentik. Ahhoz, hogy sebesülést okozzunk, speciális kombinációkat kell dobnunk, melyhez megfelelő számú, dobókockákkal rendelkező legénység szükséges. Viszont a legénységünk egyéb tulajdonságai, illetve megfelelő felszereltségük is sokat számít.

Összességében mondjuk szerintem a legjobb elkerülni a csatákat, ahol lehet, mert a puszta túlélés is elég energiát elemészt. A képernyő tetején található csík jelzi csapatunk életenergiáját, amely alatt éhséget és kimerültséget egyaránt kell érteni. Elsősorban az adott helyszínekre történő eljutás csökkenti, egyébként igen gyorsan. Ha nem találunk falvat, ahol megpihenhetünk, akkor teljes mértékben a nálunk levő élelmiszerre és vízre kell támaszkodnunk. Ha a csík elfogy, akkor nagy eséllyel valaki megbetegszik, megsérül, vagy meghal a csapatunkban. Ez benne van a pakliban, mert igazából a saját magunk túlélése a cél; veszíteni csak akkor fogunk, ha mindenki, beleértve a főhőst is, jólétre szenderül. Az Aranypiramis megtalálása amúgy jó esetben 5-10 perc alatt megvan, és miután ez megtörtént, azonnal hazajutunk a jól megérdemelt jutalom átvétele végett. Ez alatt egyrészt hírnevet, másrészt a valamilyen  tulajdonságunkat (pl. gyorsabb mozgás, a terület jobb átlátása) fokozó medált kell érteni, harmadrészt pedig a gyűjtött kincsek pénzért történő értékesítését, vagy jó esetben múzeumoknak történő adományozását. Továbbá azt is megtekinthetjük, hogy muzsikálunk a többi felfedezőhöz képest.

Nekem a Curious Expeditionben leginkább a humoros és könnyed stílus tetszett. A helyszínek ugyan gyakran ismétlődnek, de kihívást jelent a hosszú távon eredményes stratégia megtalálása, ami végső soron sikerességünk kulcsa. Pixel és stratégia rajongóknak bátran ajánlom!

★★★★
REMEK
Kiadó: Thunderful
Fejlesztő: Maschinen-Mensch
Méret: 486.47 MB
Megjelenés: 2020. április 2.
Ár: 4590 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

2 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Nagyon nagyon tetszik a grafika, de kalandjátékként jobban érdekelne, kevesebb táblázattal.

    1
  2. Nem tűnik rossznak, de amire nagyon vágynék az az, ha a Zack and Wikki-t megjelentetnék Ps4-re vagy egy folytatást! Azért leárazáskor lehet beruházok az expedicíóra =)