Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

Curious Expedition 2 (PS4, PSN)

Felfedezések kora.

Eddig sem volt okom panaszra a PSC-nek tesztelendő játékok miatt, most viszont zsinórban, már másodjára fordul elő, hogy az értékelendő cucc olyan szinten letehetetlenné válik, hogy az már magától a cikk megírásától veszi el a drága időt. Így volt ez az Epic Cheffel (még mindig nem fejeztem be), és így van most a Curious Expedition 2-vel is. Mindkét esetben független fejlesztők alkotásáról beszélünk; jelen alanyt a Maschinen-Mensch nevű, berlini illetőségű csapat készítette. Habár a játék PC-n már 2020 óta megtalálható, konzolokra jó két évvel később, idén márciusban jelent meg. Mivel az első részt is én teszteltem, nem sokat gondolkodtam azon, hogy vigyem-e a folytatást. Emlékeim szerint egész jól elszórakoztam a nyitánnyal, de rögtön az első nekiülésre olyan megszállottságot nem okozott, mint a második rész.

Az alapkoncepció változatlan: a Curious Expedition 2 ugyancsak körökre osztott stratégiai felfedezős cucc, leginkább egy táblás társasjátékra emlékeztető, színpompás megvalósításban, képregényszerű átvezető jelenetekkel körítve. A választott kor sem tér el jelentősen, az 1889-es Párizsi Világkiállítás van az események fókuszában, melynek egyik igazgatója, Victoria Malin megbízására végzünk felfedező küldetéseket. Az expedíciók vezetőjeként első feladatunk a csapatunk tagjainak verbuválása, szponzor választása a három elérhető klub közül, majd felszerelés és élelmiszer vásárlása a biztonságos utazás feltételeinek megteremtése végett. Az alapok az első küldetések során elég jól elmagyarázásra kerülnek. A bázisunk alapvetően Párizsban van, ahol a fokozatosan megnyíló helyszínek más és más célt szolgálnak. Így pl. a Boussole Casséeben tudunk legénységet toborozni, az elit klubok (Lux Labs, Royal Avalon Society és Taishi Academy) más és más jellegű szolgáltatásokat, embereket vagy felszereléseket kínálnak, a tapasztalati pontjaink felhalmozásának megfelelően egyre többet és színvonalasabbat.

A konkrét történet 1886-ban kezdődik, és apróbb kutatóexpedíciókkal tarkított felvonásokban kerül elbeszélésre. Hogy az adott évben történő, több szakaszra bomló felvonást végigjátszhassuk, teljesítenünk kell két-három kisebb felfedezést. Ezeket szabadon megválaszthatjuk nehézségi szint és a teljesítésért járó jutalmak alapján. Én egy idő után szinte mindig csak a nehezeket választottam, az aktuális mentésnek a vészhelyzetekben történő visszatöltésének hála soha nem volt olyan, hogy elbuktam volna bármelyiket.

Az adott helyszínre hajóval érkezünk, melyet ekkor még sötét köd fed. Ahogy az első részben, most is hatszögekben haladunk előre; az aktuális helyzetünkhöz képest két szomszédos mező távolságában lesz belátható fokozatosan a térkép. Az előrehaladás árát a játék ún. józanság pontokban méri, amiket elsősorban táborokban történő rendszeres pihenéssel, másodsorban táplálkozással tudunk szinten tartani. Ha 30 alá esik, vagy neadjisten elfogy, egy elmezavaros esemény kerül bejátszásra, melyben legénységünk egyik tagja vagy megőrül, vagy egyéb bántalom éri, de nagy valószínűséggel mindenképpen meg fogunk válni tőle.

A saját expedíciónkra és a felfedezendő területek lakosaira is jellemző, hogy az alapvető emberi és állati figurák mellett mesebeli lényekkel is barátságot köthetünk: beszélő vakondok, szalamanderek, halott kalózok csontvázai, sőt – a Highlands of Avalon DLC-ben – még a Loch Ness-i szörny ikertesójához is szerencsénk lehet. Vagy küzdhetünk ellenük, ezt mindig az adott szituáció és saját békés vagy harcias hozzáállásunk szabja meg. A harc maga az RPG-kre jellemző, körökre osztott rendszerben zajlik, dobókockák segítségével, melynek során a csapatunk tagjaira jellemző, sok esetben csodás képességeket és fegyvereket, vagy kismillió felszerelésünk valamelyikét használjuk. Amikor egy támadás felkészületlenül éri az expedíciót, kisebb az esélyünk a túlélésre, mint amikor mi rohamozunk meg valakit.

Az adott helyszínen élő helyiekkel ápolt kapcsolat minősége sok esetben életről és halálról dönthet. Értelemszerűen javallott a bennszülöttekkel jóban lenni, amit ajándékokkal, a szokásaikról való kérdezősködéssel, és számukra kis feladatok elvégzésével érhetünk el. A baráti viszony előnyei többek között az információ, az általuk nyújtott szolgáltatások (pl. komp) díjmentessége, valamint hogy megállhatunk pihenni és kereskedni a falvaikban. Az is fontos, hogy a szent helyeikről ne raboljuk el a kincseket, és hagyjunk áldozati tárgyakat a temetkezési helyeiken.

A Curious Expedition 2 egy ízig-vérig RPG anyag, melyben a karakterek fejlesztése nagyon szórakoztató, és a sztori is érdekes. Pont az utóbbi miatt és még mindig az elsőnek választott embereimmel (ápolónő, pap) és állataimmal (kutya, szarvas) játszom, akik már elég magas szintű figurák és a szívemhez is nőttek. A tesztben minden téren csak a felszínt kapargatom, annyiféle felszerelés, fegyver, megtanulandó varázslat, étel-ital (stb.) áll rendelkezésre, hogy tényleg ezzel a cuccal is alaphangon 50 órát biztos el lehet tölteni, de én szerintem ezen már bőven túl vagyok. A műfaj és a témaválasztás, no meg az első résszel szimpatizálók számára mindenképpen ajánlom!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Thunderful
Fejlesztő: Maschinen-Mensch
Megjelenés: 2022. május 17.

2 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Ez egy baromi jó játék Martin. Röhögni fogtok, de az Epic Chefet még mindig NEM fejeztem be, habár már az uccsó’ versenyeknél vagyok. 😛 Szóval még ezt sem tudtam folytatni. 🙁 Viszont legalább kiplatináztam a Call of the Sea-t és a mostani tesztelendőt… Mivel egyik sem ilyen neverending story. 😀

  2. Még csak a képeket láttam a PSC médiatárában, de már kamilláztam, hogy mi ez a kis csoda.

    1