Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

CrossCode – A New Home kiegészítő (PS4, PSN)

A csúcsra pörgetett képlet.

A videojátékos kiegészítők régóta jelen vannak az iparban, de más-más alakot öltenek, illetve a szakma és a rajongók is más-más módon viszonyulnak ezekhez: hol egy színes kalapot vásárolhatunk csupán figuránknak, hol egy új pályát, hol egy az eredetitől teljesen eltérő élményre csaphatunk le, hol pedig egy azt továbbfejlesztő bővítményre. A CrossCode – A New Home utóbbi kategóriába tartozik: egy mesteri játék mesterin összerakott kiegészítője, ami közel 10 órányi tartalommal folytatja azt, ami igazán különlegessé tette az alapjátékot – teszt ITT –, legyen szó a világról vagy a játékmenetről. A bővítmény közvetlenül a fő történetet folytatja, így értelemszerűen az írás spoilereket tartalmaz – bár amennyire lehet, igyekeztem elkerülni őket.

A mókát fejlesztő Radical Fish Games gyakorlatilag úgy zárta le az alkotást, hogy felhívta a rajongók figyelmét: egy kiegészítőben folytatja a cselekményt. Mivel a kaland számítógépekre – korai hozzáféréses fázisban – 2018-ban került ki, konzolon pedig 2020-ban játszhattunk vele, előbbi csoportnak igen sokat kellett várnia az idén februárban megérkezett fináléra, a PS4-es társaságnak pedig még többet, ugyanis csak augusztus elején vághattak bele. A bővítmény jelszava a „lezárás”, és ez minden aspektusában megnyilvánul, így igyekszik elvarrni minden nyitott szálat amellett, hogy a játékmechanikai lehetőségeket a csúcsra járatja.

A világ több helyen is bővült. Hősünk, Lea, és a hozzá hasonló karakterek – ahogy a cím is utal rá – új otthonra lelnek Homestedt településében, ahol figuránk egy kényelmes, bájosan berendezett házikóba költözhet. Itt fut össze társaival, és itt tárgyalják meg a CrossWorlds játékát, valamint valóságukat érintő kérdéseket, céljuk ugyanis továbbra is a program mögötti igazság kiderítése. Megnyíltak a központi városként funkcionáló Rhombus Square új helyszínei is, ahol amellett, hogy friss küldetésekre bukkanunk, eljuthatunk a vadonatúj Azure Archipelago régióba, amely egy gyönyörű szigetvilági környezet. Friss mellékküldetésekre egyébként ne csak az új helyszínen számítsunk: a már bejárt régiók mind tartalmaznak új feladatokat, amik továbbviszik a különféle sztoriszálakat. Hol ötletes, hol frusztrálóan nehéz kihívások várnak ránk, de az egyértelmű, hogy az alkotók igényesen összerakott tartalommal álltak elő, ami a játékkal kapcsolatos minden ismeretünket próbára teszi. Sőt, még rejtett főellenségekkel is találkozhatunk, valamint az aréna is bővült egyéb lehetőségekkel, ahol még komplexebb kihívások várnak ránk amellett, hogy még egy másik „játékossal” is összecsaphatunk. Annyit hozzátennék, hogy a teszt írásakor két mellékküldetés számomra nem volt teljesíthető, mert az ellenségek befagytak és sérthetetlenné váltak – de remélhetőleg ezt hamar orvosolják a készítők.

A szerencsére nem túlméretezett Azure Archipelagón homokos tengerpart, kéken csillogó óceán, szanaszét heverő tengeri csillagok várnak amellett, hogy meg van pakolva új szörnyekkel és kihívásokkal. A CrossCode egyik legnagyobb hiányossága abból fakadt, hogy a 2D-s ábrázolásmód nehézzé tette a mélységérzékelést, ami igazán meg tudott keseríteni egy-egy ugrálós szegmenst, ahol alig tudjuk eldönteni, hogy az adott szakasz felettünk vagy alattunk van: nos, ez az az azúr paradicsom ezt szintén új magaslatokba emeli egy hosszabb ilyen szakasszal, ahol egy-egy rossz ugrás hajtépést eredményezhet – ettől függetlenül azonban egy csodás új helyszín.

Csapatunk végre befejezi az alapsztoriban megkezdett közös raidet is, ami egy ötletes, a társakkal együtt legyőzhető főgonoszhoz vezet. A kiegészítő fő attrakciója azonban a Ku’lero templom, ahova a belépőt a kellemes új szigetvilágban leljük meg. Ez az új helyszín gyakorlatilag a „játék a játékban” narratívájának és mechanikáinak teljes kulminációja: egy masszív, feladványokkal és főellenségekkel megpakolt terep, amely az eddig ismert „templomi” közeget nyitott szekciókkal vegyíti. Mivel a játék feltételezi, hogy továbbra is jól ismerjük a programot, picit nehéz lehet kezdetben, ugyanis ha utoljára akkor játszottunk vele, amikor új volt, elég mély víznek tűnhet a profizmust és precizitást igénylő új kihívássorozat.

A központi új mechanika egy idegen eredetű, lebegő, tüskés gömbszerűség, ami végigkíséri a templom feladatait. Ez az anyag hasonló elven működik, mint az alapjátékból ismerhető vízgömbök: ha a tűz, a jég, a sokk és a hullám erejével támadják, más-más módon reagál – továbbá elpusztíthatatlan. A cél sokszor ezt az objektumot eljuttatni a helyére, amivel megnyithatunk majd egy ajtót vagy beindíthatunk egy gépezetet. A tűz hatására egy rövid ideig sebesen süvítő tűzgolyóvá válik; a jéggel meglőve a földre zuhanó fagykoronggá; a sokkal magunkhoz tudjuk vonzani; míg a hullámmal a kijelölt teleportálóhelyekre tudjuk eljuttatni. Időnként az adott erőknek megfelelő akadályok is vannak, így az ellenkező elemi erőt bevetve kell repülő tárgyunkkal megsemmisítenünk őket – sőt, van, hogy ellenségek ellen is használnunk kell. Ez az új játékelem remekül passzol az eredeti kihívások logikájához, ráadásul még ötvözi is azokat: ha ezt a különleges anyagot a vízgömbbe vagy bombába lökjük, akkor egyesülnek, így az azokból adódó lehetőségekkel is számolnunk kell. Elvihetünk például egy vizet az egyik propellerhez, hogy aztán gőzzé változtatva beindítsuk azt, vagy egy egyébként idő előtt felrobbanó bombát vihetünk el jóval messzebbre így. Az új és a már ismert elemek ilyen jellegű ötvözése kiválóra sikeredett, és elképesztően jó az a sikerélmény, ami egy-egy feladat után vár.

Az új főellenségek egyébként kifejezetten ötletesek, bár egy-egy gonosz igazán meg tudja izzasztani a játékos. A legkimagaslóbb példa az összecsapások kulminációjaként funkcionáló utolsó galád, aki nem kímél kontrollert, ujjakat vagy idegszálakat: kimagasló koncentráció, gyors reflexek, a játékmechanikák alapos ismerete kell ahhoz, hogy a hősünket könyörtelenül ostromló, többfázisú, hosszú, a folyamatos erőváltogatást és adaptálást igénylő ellenséget leterítsük. Sőt, itt jönnek igazán jól az új, „emelkedett” típusú fegyverek és páncélok, amik szintjei sajátunkkal nőnek, hogy állandóan stabil bónuszokat biztosítsanak; illetve megéri az extra fejlesztéspontokat nyújtó, már említett mellékküldetéseket is abszolválni, hogy magunkat fejlesztve, harcra készen vessük bele magunkat.  A gigászi összecsapás azonban szintén elképesztő sikerélményt kínál, és a végén a játékos tényleg büszkén lélegezhet fel.

A CrossCode fináléjaként szolgáló A New Home kiegészítője fantasztikus, és ékes példája a tartalmas bővítményeknek. Akár a tíz órát is elérő játékideje alatt kiválóan fejleszti tovább az eredeti elképzeléseket, és bár időnként túlzásokba esik és keservesen nehéz tud lenni, mégis egy csodálatos továbbfejlesztése egy amúgy is kimagasló kalandnak. A Radical Fish Games a csúcsra pörgette saját formuláját, méltó és szerethető módon, humorral megtöltve zárta le a sztorit, és megpakolta minden jóval egyébként is tartalmas alkotását. Ha játszottál a CrossCode-dal és tetszett, akkor kár lenne kihagyni a fináléját.

(A kiegészítőt a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 3490 Ft. Az alapjáték nélkül nem lehet vele játszani. Míg a CrossCode PS5-re is elérhető már, a bővítmény csak PS4-re van.)

Hozzászólás