Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward
Videó

CRIS TALES (PS5, PS4, PSN)

Kristálymesék.

A régi időkben, még a pixelérában, a körökre osztott szerepjátékok aranykorukat élték. Mára már a háttérbe húzódtak, és akcióalapú utódaiknak adták át a stafétát. Persze néha-néha jelennek még meg körökre osztott játékok, de ez a harctípus mára inkább a stratégiai szoftverekre jellemző. Ez szerencsére nem jelenti azt, hogy kifulladt volna a zsáner, csak más trendek hódítanak a játékiparban. Ezért is felüdülés, ha indie stúdiók fognak hozzá, hogy csavarjanak egyet ezeken a kőbe vésett elemeken, vagy hódoljanak a nagyok előtt a maguk módján. A 2021-ben megjelent Cris Tales ezt a két nézetet hordozza egyszerre önmagában – de mennyire sikerült ezt kiviteleznie?

A Cris Tales hirtelen egy csata közepébe dob minket, majd elmeséli, hogyan kerültünk oda. A főhősnőnk Crisbell, egy árva, aki egy apácák által vezetett árvaházban él. Az általa nevelgetett rózsát ellopja egy béka, aminek utána ered, majd a történések közepében találja magát. A katedrálisba belépve meglátja annak hatalmas ólomüvegét, ami a játékbeli vallásnak, a Hölgy vallásának van szentelve. Crisbellt furcsa erő járja át: kristályokon át képes lesz látni a múltat és a lehetséges jövőt. Mint kiderül, a béka nem véletlenül csalta ide, de ő sem számított Crisbell ébredésére. Ketten így felkeresik Willhelmet, a közeli időmágust, aki beavatja Crisbellt az időmágia rejtelmeibe, valamint találkoznak Cristopherrel, aki az elementális mágia használója. Kis csapatunk útnak indul, hogy utána járjanak Crisbell múltjának, valamint, hogy szembenézzenek a világukat fenyegető Idő Császárnőjével.

Ami először szembetűnik a program indítása után, az a gyönyörű rajzstílus. Az egész játék jelenlegi, 2D-s rajzfilmeket idéző egyedi stílussal rendelkezik. Indie program ellenére gyönyörű animációs kisfilmmel nyitunk, valamint gyakoriak az animált jelenetek a történet haladása közben. A program egy 2,5 dimenziós térben játszódik, hasonlóan a South Park Stick of Truth-hoz. Az összképet csak az rontja, hogy a képernyőfrissítés nincs mindig toppon, de grafikai hibák is előfordulnak, viszont minden egyes új helyszín maradandó élménnyel szolgál a játékos felé, már csak a gyönyörű rajzok és a színvilág miatt is. Érdekes módon visszatérő motívum egyébként a szőtt-foltozott dolgok mindenfelé, térképen, épületeken – ha már az idő szövete a kulcs a játékmenethez…

A történet maga is a régebbi játékokat idézi, főleg a kristályok köré fonódó sztorival. Szerencsére a főhősünk nem amnéziás, de ezzel szemben a karaktereink nem igazán osztanak meg magukról túl sokat. Az események is valamikor gyorsabban, máskor lassabban folynak, általában hosszú dungeonözés, majd gyors történetáradat vár minket, ami szintén a régebbi játékok nyavalyája volt. Emiatt talán nehezebben befogadható sztori, de szerencsére vannak tennivalóink bőségesen. Minden város rendelkezik saját mellékküldetésekkel, amik opcionálisok, de nagyban befolyásolják a játék kinézetét. Mivel Crisbell látja a lehetséges jövőt, ezért különböző küldetések befejezése és döntéseink is más-más jövőt eredményeznek, emiatt többszöri végigjátszás vagy több mentés ajánlott. Például, ha meggyógyítunk egy fiút, lehet, hogy ő fogja a város felvirágzását elhozni a jövőben, de a halála mások pusztulását is magával vonhatja. Több mellékküldetést csak időkorláttal csinálhatunk meg, tehát, ha a főtörténettel haladunk, akkor cselekedeteinknek hiánya nem fogja befolyásolni a látott jövőt. De, ha városonként minden mellékküldetést teljesítettünk, a fősztoriban új opciók nyílnak meg a választásaink szempontjából, ami különböző jövőt hozhat abba a játékmenetbe.

Az idő befolyásolása nem csak történeti szempontból érdekes, a körökre osztott harcokban is fontos szerepe van. Több szereplőnk van egyedi szereppel a harcok alatt, viszont Crisbell az, aki képes befolyásolni az időt. A harcok úgy működnek, hogy mi a csata közepére kerülünk, és ellenfeleink vagy a jobb vagy a bal oldalra tolódnak. A bal oldal a múlt oldala, a jobb a jövőé. Tehát, ha bal oldalra került egy ellenfelünk, csak a múlt kristályát aktiválhatjuk be rajta, és fordítva a másik oldalon. Ez azért lényeges, mert minden ellenfélnek három formája van. Egy új/fiatal, egy kora közepén járó, valamint egy öreg/érett forma. Minden élőlénynél és gépnél ez más statisztikával jár, amit Willhelm képességével láthatunk. Ha mondjuk egy mutáns farkaskölyköt nézünk, a fiatalnak kevesebb élete és pajzsa van, középkorában több, teljes érett korában már sokkal magasabb. Ez nem minden lényre igaz, valamelyik táposabb fiatalon, mint később, valamint más képességekkel rendelkeznek. Az idő kristályait aktiválva így kedvünkre válthatjuk a lények korát az általunk legideálisabbnak véltbe. Ez azért is lényeges, mer a mi karaktereink varázsképességei lehet, hogy csak több menet után működnének. Ilyenkor, ha mondjuk a múltba küldtük az ellenfelet és elültettünk egy mérgezett csemetét a térfelükön, a kristályt összetörve visszaküldjük őket a jelenünkbe, és a méreg is azonnal aktiválódik. Ez ugyanúgy megtehető a jövő oldalán, de több lény erősebb lesz a jövőben. Viszont lehetséges, hogy egy gép a jelenben sérthetetlen, viszont, ha vizet dobunk rá és a jövőbe küldjük, elrozsdásodik.

Emiatt is a harc az egyik legérdekesebb aspektusa a játéknak, és nem lehet csak úgy nekirontani az ellenfeleknek. Ahogy a dungeonökön belül megyünk, időnként bevillannak ezek a harcok, és mindig érdemes végig gondolni minden egyes lépésünket, valamint szkennelni az összes lényt, miután megszereztük annak a lehetőségét. A köröket követhetjük a képernyő tetején, valamint később lehetőségünk nyílik a saját karaktereink felgyorsítására, így gyakrabban fognak tudni cselekedni.

Ezért is némileg lassú kaland a Cris Tales, de indie játék létére körülbelül 30+ óra sztorit kínál, plusz az újrajátszások. Maga az ábrázolás közel tökéletes, de a történesek sebessége és a harcok sokasága-típusa miatt nehezebb a beleélés. Szerencsére a szinkron és a zene rendben van. Inkább a régi idők RPG szerelmeseinek ajánlanám, de attól függetlenül is kitűnő munka!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 13 990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Szép látvány; érdekes harcrendszer; tartalmas és hosszú játékidő

Negatívum(ok)

  • Szemcsés kép; néha túl merev, kellemetlen tempójú történet; sok a grind
7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól:

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Xboxon kipróbáltam,mert ott ingyenes, hát ez egy nagyon gagyi valami, egy forintot sem ér, szerintem…