Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Creaks (PS4, PSN)

Pareidolia.

Van egy jelenség, amikor véletlenszerű vizuális- vagy hangelemeket úgy érzékelünk, mintha azok szándékos, tudatos alkotások lennének. Ilyenek a felhőkben látható alakzatok, szent figurák a kávéban, vagy arcok Holdunk felszínén. Ezen jelenség érdekessége, hogy az ember számára ismert jelentést fedez fel, így ez egyénenként, tapasztalatonként és helyzetenként térhet el. Ezt az illuzórikus érzetet pareidoliának nevezzük, amely a logikai-ügyességi Creaks egyik munkacíme is volt.

Névtelen hősünk épp körmölni próbál valamit füzetébe, amikor különös zajokat fedez fel otthonában: villanyégője csörög, szokatlan zajok és neszek áradnak a falából. Amikor a hangok nem szűnnek, lámpája összetörik, és tapétája is leválik a falról, felfedez egy kis átjárót, amely egy különös világba vezet. Egy masszív épületben találja magát, ahol tárgyak, kacatok és limlomok hevernek egymás-hegyén hátán, két lábon járó, madárszerű, fejlett szerzeteket terrorizál egy hatalmas lény, és gyilkos bútorok állják útját. Feladata valahogy kikeveredni ebből a szürrealitásból, amihez rengeteg feladványt kell teljesítenie.

A cseh Amanita Design mindig sajátos képi világáról volt felismerhető, de eddig alapvetően  point and click játékokat készítettek: olyan történeteket, ahol a főhőst a kurzorral való kattintgatással lehetett navigálni, és a cél az volt, hogy rájöjjünk, milyen tárgyakat hol és milyen kombinációban kell bevetni – ezekre példa tőlük a Samorost trilógia, a Machinarium vagy a Botanicula. A Creaks ezzel szemben egy ügyességi logikai móka, ahol közvetlenül irányítjuk hősünket, és nem is szedünk fel vele különféle holmikat: arra kell rájönnünk minden pályánál, hogy miként tudunk egyrészt eljutni a kijárathoz, másrészt mindezt úgy, hogy ne kapjanak el a különös szörnyek. A készítők horrorjátékként titulálták alkotásukat, de a rémület itt a játékost nem érinti, inkább karakterét, aki arcára kiült folyamatos aggodalommal próbál végigbotorkálni helyszínről helyszínre, éberen hallgatózva neszek és zajok után, kapva minden lehetőségen, hogy visszatérjen otthonába.

A szörnyek valójában különféle bútorok, amelyek a sötétben életre kelnek: vad ebekké válnak kis szekrények, lebegő medúzákká földgömbök vagy hegyes agancsú monstrumokká ruhaakasztók. A különböző ellenségek sajátos mechanikával rendelkeznek: a kutyák elkezdenek szaladni utánunk, ha a közelükbe érünk, az akasztólények pedig vagy imitálják mozgásunkat, vagy tükörképként működnek. Amint azonban fénybe kerülnek – amitől óvakodnak –, ártalmatlan bútorokká válnak, amit kihasználhatunk: például az így pacifikált komódokra mászva érhetünk el magasról lógó létrákat. A csapat nagyon ötletes feladványokat talált ki, amelyek ugyan nem hoznak újat a műfajba, de mesterien vannak kivitelezve. Jó érzés túljutni rajtuk, és a fokozatos nehezedés, valamint az új elemek bevezetése és keverése élvezetes szinten tartja a kihívást a Creaks öt-hat órás játékidejének elejétől végéig, amin a sűrű chekpointok is segítenek.

A játék igazából inkább egy kiváló eszköz az Amanita Design fenomenális képi világának és bűvöletes zenéjének felvonultatására, mint formabontó bravúr: amely egyáltalán nem probléma, és amely igaz a csapat korábbi alkotásaira is. Stílusa rajzfüzeteket és szkeccseket idéz, de merít viktoriánus elemekből is, idézi valamennyire Tim Burton munkásságát, mindezt kellemesen sötét és bravúros hangulattal, amely vonzza a tekintetet: alakzatokat fedezhetünk fel a zsúfolt kamrákban és csarnokokban, szemeink pedig cikázhatnak a vélt és valós objektumok között. A karakterek a játékos számára kivehetetlen dünnyögésekkel és elnagyolt gesztikulációval kommunikálnak, így a Hidden Orchestra kiváló zenéje remekül komplementálja az eseményeket, különféle hangszereivel és generatív, zajokat is beépítő, kelet-közép-európai hangzásával pedig már-már különálló karaktere is a kalandnak.

A játék során feladványról feladványra haladunk, de két ilyen kihívás között a madárnépség különös kultúráját bemutató, erősen giccses, XVIII-XIX. századi ihletettség, zenélő festményeket fedezhetünk fel, illetve kreatív, egyszerű kis minijátékokat, amelyek falra-szerelhető, többrészes és külön ketyerékkel ellátott dobozok. Utóbbiak nagyon jópofák, és ötletes feladatokkal törik meg a gondolkodós rutint.

A Creaks hű az Amanita Design kiváló portfóliójához, de új játékmenetével üdén hat. Nem újít, és hiányoznak belőle az igazi „áhááá” pillanatok, mégis egy szeretni való és szórakoztató kaland, amely egyéniségét zenéje, hangzása és képi világa adja. Remekül építi fel cselekményét a pareidolia jelenségére, végigvezetve azt a gondolatot, miszerint mi lenne, ha az otthoni különös neszek, a szomszédból átszűrődő hangok, illetve a félhomályban rémisztő alakot öltő tárgyak egy eldugott mikrokozmosz jelei lennének. A logikai műfaj szerelmeseinek remek kikapcsolódás pár délutánra!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Ára a PS Store-om 7090Ft.)

★★★★
REMEK
Kiadó: Amanita Design
Fejlesztő: Amanita Design
Méret: 4.79 GB
Megjelenés: 2020. július 22.
Ár: 5990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

1 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Ezt egyszer tuti végigtolom. Az összes játékuk kincs. CHUCHEL! 🙂