Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Cotton Reboot! (PS4, PSN)

Hibátlan cute ’em up? Boszorkányság!

Nem is olyan rég járt nálam egy játék ugyanebből a műfajból, a DariusBurst Another Chronicle EX+ formájában. Akkor az volt a konklúzió, hogy lehetnek akármilyen kiválóak az alapok, ha az egészet élvezhetetlenné teszik figyelmetlenséggel a fejlesztés-portolás során. Nos, azóta Molonlave adott még lövöldét, humorosan megjegyezve, hogy „nyugi, nem csinál belőlem shmup-szakos tesztert”, de amint megpillantottam a Cotton Reboot! adatlapját a neten, éreztem, hogy átok helyett ez bizony áldás lesz – aztán tulajdonképpen szerelem volt első látásra. Az anime-rajongó szívem hevesen kezdett verni az izgatottságtól, ahogy a Sailor Moon és egyéb korabeli alkotások ma már retrónak számító grafikájával készült artworkje mosolygott rám a program borítójáról.

A rajzstílus nem azért idézi a múltat, mert felütötte volna a fejét valamiféle divathullám. A helyzet az, hogy a széria nem mai gyerek, olyannyira, hogy a kezdetekért egészen 1991-ig kell visszamennünk. A mögötte álló japán Success nevű fejlesztőstúdió – akiknek a névválasztás bevonzhatta a sikert – ekkor jelentette meg az Cotton: Fantastic Night Dreamst, először a játéktermi Sega System 16-on. Terjeszkedni kezdett a kizárólag a felkelő nap országában értékesített Sharp X68000 számítógépen is 1993-ban, majd az első PlayStation konzolon 1999-ben, csak ott már Original alcímmel. Ezt követően hét új kaland jelent meg a Reboot!-ot is beleszámolva, és hogy mennyire nem lehet betelni a kis boszorkánnyal, az azt bizonyítja, hogy idén decemberben jön a vadiúj rész, a Cotton Rock ‘n’ Roll: Superlative Night Dreams.

Tesztalanyom az első rész feljavított újrakiadása a széria 30. születésnapjára. A reboot elnevezés viszont egy aprócskát túlzó, inkább a remaster jelző az, ami legpontosabban jellemzi a cuccot. Kétféle verziót találunk a kiadásban: a korábban említett Sharp számítógépről költöztetett, érintetlen eredetit, illetve a menüben az „Arrange Mode” opció alatt elérhető, 16:9-es képarányra átdolgozott, audiovizuálisan alaposan ráncfelvarrott változatát. Utóbbi érthetően sokkal izgalmasabb, mert bár az X68000-as port még ma is abszolút helytáll a kora ellenére, ezt talán csak azok fogják igazán értékelni, akik 1991-ben voltak fiatalok és/vagy a széria régi rajongói. Grátisz ezek mellé egy ún. „Time Attack” mód, mely 2 vagy 5 perces, baromi intenzív etapokat kínál, egy csak ennek a módnak dedikált pályával.

A sztori: egyszer a világban a fényt egy napon az örök sötétség tüntette el, de főhősünk maximálisan ignorálja az eseményeket. Az esze inkább egy nagyon finom, Willow nevű édességen jár állandóan. Éppen akkor is, amikor Silk, a bájos tündérlány pottyan mellé. Könyörögve kéri Cotton segítségét a világot sötétségben tartó démonokkal szemben, de az faképnél hagyja a kétségbeesett apróságot. Silk kénytelen vesztegetéshez folyamodni, a boszi segítéségéért cserébe felajánlja utóbbi vágyakozásának állandó tárgyát, a világhírű Willow cukorkát.

Az alapok már jól ismertek: ellenfelek sokaságát kell eliminálnunk úgy, hogy a tőlük érkező lövedékzápor minket ne találjon el. Néhány újrapróbálkozási lehetőségünk azért van, ha esetleg hibáznánk. Azonban, ha az életek elfogytak, akkor már csak akkor folytathatjuk az adott pályát, ha lemondunk az online ranglistán való szereplésről. Varázslatokat is pufogtathatunk a lövéseink által elszíneződött kristályok megszerzésével, melyeket az azonos színű kövek további begyűjtésével még fejleszthetjük is, súlyosabb csapást mérve a gonoszra. Silk állandó társunk a varázslatos utazás során. Segít minket az erejével, mi több, további segítőket szerezhetünk magunk mellé. Több tündér = nagyobb tűzerő, ugye. Azonban, ha hibázunk, Silk kivételével veszítünk belőlük.

A Cotton Reboot! attól nagyon jó, hogy kiváló arányban vegyíti a zsáner stílusjegyeit, akárcsak egy olyan étel receptúrája, mely után a mindig kritikus Gordon Ramsay is elégedetten csettint. Az élmény kifejezetten „on the go”. A boszis kalandot egyszerű olyan szinten megtanulni, hogy a kezdeti ismerkedést követő órák ne bosszankodást, hanem könnyű élvezeteket jelentsenek. Ugyanakkor azokban sem kelt csalódást, akik sok gyakorlás árán szeretnének profivá válni. Ez garantálja a játék szavatosságát még annak ellenére is, hogy talán 1 órányi tényleges tartalmat kínál csupán. Azt viszont olyan élvezetesen teszi, hogy fel sem merül a önismétlés. Továbbá, a nehézség felfelé ívelése kiegyensúlyozott, nincsenek véletlenszerű difficulty spike-ok. Szoktat minket, és csak lassan emeli a tétet.

Az alapokat egy, korábban nem szereplő, vadiúj mechanika fűszerezi meg, hogy a játék ne csak egy legyen a sok közül. Ez a Jewel Fewer névre hallgat. Az ellenfelek darálása során folyamatosan telítődik gauge, és ha tele van, az említett technika aktiválása jelentősen megnöveli tűzerőnket, illetve hatalmas bónuszpontokhoz juttat minket. Kritikus hangok szerint ezzel túl könnyűvé válik a küzdelem az eredeti játékkal szemben, ami nem igaz. Tény, hogy egyszerűbbé válik a boszorkánylét ezzel, de főleg normal és hard nehézségen hiteltelenné válik a kijelentés. Ahol mindegy, milyen erős varázslatokkal, mennyire magas fewerrel bírunk, ha nem vagyunk elég ügyesek, hamar a földbe döngölnek minket. Ha valamit tényleg kifogásolnék, az is csak egy technikai részlet: a vezérlésért felelő bal analóg karra szabott érzékenység értéke egyszerűen túl szenzitív, így egy kicsit is driftelő stickkel lehetetlenné válik a játék.

Cotton seprűjére pattanva jött, látott és kíméletlenül a rajongójává varázsolt engem. Ő és tündér társa egy olyan „cute ’em up” kalandot hozott a képernyőnkre, mely ideális lehet új belépőknek és tapasztalt veteránoknak is. A vicces történet, a remek audiovizualitás és a garantált kihívás tökéletes elegye egy olyan program eredménye, mely méltó a harmadik X megünnepléséhez. Zárásul az üzenetem, hogy stílusos legyek: vegyétek, mint a cukrot!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★★
SZÍNARANY
Kiadó: ININ Games / United Games Entertainment
Fejlesztő: Success
Megjelenés: 2021. június 25.
Ár: 13990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás