Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Classic PS – MediEvil, a PlayStation letűnt csillaga

A [b]MediEvil[/b] – a szerethetően ostoba Sir Daniel Fortesque főszereplésével – 1998-ban jelent meg, és lopta be magát a PlayStation játékosok szívébe, beleértve az enyémet is.Mondjuk akkor még nem igazán nevezhettem magam „PlayStation játékosnak”, vagy úgy egyáltalán „játékosnak” a szó „gamer” értelmében. Édesapámmal iskola után – otthoni konzol híján – meglátogattuk a PlayStation birtokában lévő Keresztanyámat, aki kifejezetten kedvelte a [i]MediEvil[/i]t. Bele-bele kukkantgattam és ki is próbáltam néha, sőt azonnal beleszerettem. A rajzfilmszerű vonások angol nyelvtudás hiányában is elég komikusak és szórakoztatóak voltak ahhoz, hogy pár éves fejjel is örömömet leljem a játékban.Amikor évekkel később PS állt a házhoz, igyekeztem hozzájutni az oly kedves emlékekkel gazdag játékhoz. Természetesen nem csalódtam és újból beleszerethettem. Idősebb fejjel és bővebb angol tudással pedig teljesen újszerűen hatott az egész, és újra felfedezhettem – most már értelmet is látva az egészben – Sir Dan hóbortos kalandjait. (És megtanultam rendesen kiejteni a játék címét is.)1286-ban – a már a neve alapján is gonoszul hangzó – Zarok Gallowmere királyságát fenyegette. A csatát Sir Daniel Fortesque, a királyság legnagyobb bajnoka nyerte meg Gallowmere királyának, mielőtt belehalt volna sérüléseibe – szól a történet az utókor számára. Valójában Sir Dan volt az első halott a csata során, amikor szemét egy kósza nyílvessző átlyukasztotta. A király eltussolta a kellemetlenségeket, és mivel Zarok bujkálásra kényszerült, így a történelem Sir Dant hősként tartotta nyilván.No, de száz évvel később az ördögi varázsló visszatér, és bűbáj segítségével élőholt sereget támaszt, majd nekiindul Gallowmere élőinek. Sir Dan, aki – bukása miatt sose juthatott el a Hősök Csarnokába – kap az alkalmon, és nekivág legyőzni Zarokot, immár valójában. Az évek, és leginkább halott mivolta, egy alsó állkapcsától és a csatában elvesztett szemétől megfosztott csontvázat faragott belőle, amelyek miatt beszéde érthetetlen gügyögéssé redukálódott.Az alapvető elképzelés a klasszikus videojáték hősök inverze volt. A főszereplők általában izmosak, valamint jóképűek férfiak, vagy megfelelően vonzóak nők esetén, amúgy is önzetlen és hősies jellemükkel tandemben. Ezzel szemben Sir Dan a hősiesség teljes ellentéte: egy sarlatán és hazudozó, aki pozícióját eltúlzott történeteivel nyerte el.Sir Dant irányítva különböző pályákon próbáljuk teljesíteni az aktuális feladatot, közelharci és távolsági fegyverek használatával. A fegyverek rejtett helyekre is eljuttathatnak bennünket, de rendes eszköz híján Dan képes letépni a karját és azzal a zombik serege közé csapni, míg muníciót és életet pedig Vízköpőktől vásárolhatunk.Minden pályán – ha a megfelelő számú ellenséget elpusztítjuk – elérhetővé válik egy Lélekkehely. Ha megkaparintjuk, a pálya végén rövid ideig ellátogathatunk az áhított Hősök Csarnokába, ahol a különböző brit humorral fűszerezett nevű hősök egyike jutalmaz meg minket. Az összes kehely megszerzésével a játék végén látni a valódi befejezést, úgyhogy duplán megéri.Bár a képi világ és hangulat terén Tim Burton, a zene terén pedig a rendezővel gyakran együttműködő Danny Elfman egyértelmű inspirációul szolgáltak, a játékmenet első fázisaiban nagyon is eltért a véglegestől. A Millenium Interactive – mielőtt a Sony megszerezte és átkeresztelte volna SCE Cambridge-é – egy árkád [i]shooter[/i]t álmodott meg, Dead Man Dan névvel. A projekt fejlődése során változott át azzá, amit szívünkbe zártunk az évek során. A Sony-val való társulás anyagilag kisegítette a csapatot, de a még mindenki számára oly újszerű 3D játéktervezés ugyanúgy kihívást okozott – mesélte később Chris Sorrell, a MediEvil alapelképzelésének atyja (aki a kevésbé ismert [i]James Pond[/i] játékokat hozta létre). Külön kuriózum volt a csapat számára, hogy az akkor még új, analóg PS kontrollerre kellett szabniuk a programot.Természetesen sikerült megbirkózniuk a feladattal, és a [i]MediEvil[/i]re – bizarr humorával, komikus karaktereivel és a szerethető Sir Daniel Fortesque-val együtt – mint a PlayStation klasszikusainak egyikére tekintünk mindannyian vissza, játékosok és kritikusok egyaránt. Továbbá, kifizetődőnek is bizonyult az óceán mindkét oldalán, karakteres angol humora ellenére – vagy épp annak köszönhetően?2007-ben, majdnem 10 évvel az eredeti megjelenés után, [i]MediEvil: Resurrection[/i] néven remake formájában megjelent a PSP-re is. Azonban egy egyszerű átültetés helyett a komplexebb, de izgalmasabb utat választották, és egy kicsit átszervezték a játékot. Az alapvető történet és játékmenet maradt a klasszikus, de beépítettek új történeti szálakat és más extrákat. Talán a legkiemelkedőbb aspektusa a zene és hang lett: a [i]Doctor Who[/i] széria kedvelői számára ismerős Tom Baker adta például hangját a Zord Kaszásnak és narrálta az egész eseménysorozatot. Az eredeti zene egy részét új számok váltottak fel, de az egészet zenekarral vették fel, fokozva a hangulatot. Bár kisebb-nagyobb technikai problémák rontották a játékélményt, és az eredeti [i]team[/i] töredéke vehetett csak részt benne, a [i]Resurrection[/i] kellemes emlékeket idézett fel a régi játékosok számára, míg az újak megtapasztalhatták a PlayStation család már-már lassan feledésbe merülő egykori kis kedvencét.2000-ben azonban, amikor még gondolatban sem volt a [i]remake[/i], a csapat Sir Dan újabb kalandjait mesélte el az őt megkedvelő játékosoknak.[YOUTUBE]MSI7nS2z-g[/YOUTUBE][b]MediEvil 2[/b]A [i]MediEvil[/i] sikere lehetetlenné tette Anglia örök békéjét és nyugalmát. A szintén nagyon britül hangzó varázsló, Palethorn, felfedezi Zarok varázslatokkal teli könyvét 1886-ban a viktoriánus kori Londonban. Az élőholt varázs újbóli megidézése azonban szétszórja a könyv lapjait, démoni kinézetet eredményezve Palethornnak. Továbbá, feltámad kedvenc hősünk is egy közeli múzeumi nyughelyén, és nekivág, hogy egy időutazással, románccal és Hasfelmetsző Jackkel teli kaland során ismét megmentse a szigetországot és a világot.A folytatás játékmenete és az alapvető dizájnja, valamint humora, nem sokat változott az eredetihez képest: maradtak a közeli és távoli fegyverek – bár természetesen számuk megnőtt –, a Lélekkelyhek, és úgy alapvetően minden egyéb. Sir Dan a már nem középkori környezetet kis szellemsegítőjével, Winston Chapelmounttal járja végig, aki néhol nehezen érthető tanácsokkal és a játékmenet elmentésének lehetőségével látja el. (Neve nagy valószínűséggel a híres angol miniszterelnök nevére utal: Church ↔ Chapel Templom ↔ Kápolna Hill ↔ Mount Domb ↔ Hegy)Az egyik nagyon érdekes kis új funkció, ami talán a legjobban megmaradt anno, amikor először játszottam vele, a Dan-Hand.Sir Dan ugyanis rá tudja rakni a fejét rohangáló, zöld kezekre, és a modern, távirányítható kameráknak megfelelő módon bemászhat nehezen hozzáférhető helyekre és körbe is nézhet. Ami izgalmassá teszi, hogy ilyenkor válthatunk a testetlen fej és a fejetlen test között, irányítva őket felváltva. A fejet a fészkükbe repíthetik madárkák, melyet vissza kell szereznünk; míg a testre polipszerű förmedvények tapadhatnak, leszívva életünket.A történet konklúziója itt is annak függvényében alakult, hogy összeszedtük-e vagy sem az összes Kelyhet. A nagyobb, bejárható pályák, az új funkciók, a szebb grafika és az elvárt humor méltó folytatássá tették, és a PlayStation életének utolsó, kellemes emlékeinek egyikévé. (2000-ben BAFTA díjat kapott, mint legjobb konzol játék.)A később Guerilla Cambridge néven futó csapat sajnos nem tért vissza a [i]MediEvil[/i]hez, és a már kultuszjátéknak minősülő [i]MediEvil[/i], valamint Sir Daniel Fortesque, csak itt-ott jelent meg vendégként más játékokban. A PlayStation All-Stars Battle Royale-ban való felbukkanása reményhullámot indított el, hogy talán valami készülőben van, de útközben a Guerilla Cambridge-et bezáratták.Chris Sorrel a következőt nyilatkozta egyszer a Retro Gamer magazinnak: [i]„Fiatal, főként tapasztalatlan csapat voltunk, akik azalatt ismertük meg egymást, hogy próbáltuk az általunk lehetséges legszórakoztatóbb és legkarizmatikusabb játékot létrehozni. Összességében, úgy gondolom, a MediEvil lelke és vonzereje ezen őrült tapasztalatok és tiszta jókedv tükröződése, amibe részünk volt a készítése során. Szomorú tény, hogy ma már nem bevett szokás így létrehozni játékokat.”[/i]Reményre ad okot azonban a nemrég bejelentett [i]remaster[/i]. Ha a sorozat nem is folytatódik, legalább újból átélhetem ezt a számomra oly kedves mesét. És ne felejtsük el, hogy valaki csak most találkozik először Sir Dannel…

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. A Crash Bandicoot Remaster valahogy hidegen hagyott, ráér majd egyszer…ez viszont első napos lesz !Pár éve volt már fent egy fanmade video: https://youtu.be/yd80uokktUY?t=33sRészemről kinézhetne így ! 🙂

  2. Köszi ezt a nosztalgiázást, jól esett!Elsők között volt amit megismertem PS-en.Sajnos nem tudtam végigvinni gyerek koromban, de ha lesz remaster, megveszem majd.Viszont fájó pont nekem a Resurrection, mert egy mentés után hangyányi élettel kellett folytatnom egy pályaszakaszt és annyi élettel lehetetlen volt túljutni, így elakadtam.Ilyen azelőtt a Conker-el fordult elő Xboxon velem, hogy mentés utan nem tudtam tovább jutni.

    • Örülök :)Én hasonló módon szívtam meg az Oblivionnal. Sikerült olyan helyre mentenem, hogy utána pont meghaltam, és nem volt más mentésem 😀

  3. Az első részt kimaxoltam a megjelenéskor, és kb. nyolc évvel később. Hatalmas kaland! A második résznek csak a demója volt meg. Ha remasterelik őket, akkor üvegszilánkokon térdelve fogom végigvinni!

    • “Garantált szabadság a megjelenés napjára. Mekkora buli volt már a második részben, mikor a fejével kellett “”mászkálni””. :D”

  4. nagyon nagy játék……imádtam!!!!!