Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Bonfire Peaks (PS5, PS4, PSN)

Égesd el a múltat.

A múltat feldolgozni nem könnyű, ahogy elengedni sem: a két folyamat pedig gyakran kéz a kézben jár. Mivel a velünk történtek határozzák meg énünket, úgy érezhetjük, hogy a hátrahagyással magunkat is feladjuk: pedig sokszor a gyógyulás csak úgy következhet be, ha képesek vagyunk lazítani szorításunkon. Az elengedés nem felejtést jelent, hanem továbblépést abból a görcsös ragaszkodásból, ami annyira meghatározó eleme az emberi létezésnek. A Bonfire Peaks áttételesen ezt dolgozza fel: célunk szó szerint elégetni a múlt terhét, hogy ezáltal haladhassunk előre és emelkedhessünk magasabbra.

A játékban a célunk egy hegyet megmászva fizikailag elégetni holminkat. Figuránkat egy jellegzetes, voxeles stílusban megalkotott világban navigálhatjuk, amely két fő szintből áll: az egyik egy hegy, amit meg kell másznunk, és ami átvitt értelemben a továbblépést szimbolizálja, a másik pedig a konkrét feladványok, amiket különféle tábortüzek testesítenek meg. Egy tábortűz mellé leülve eljutunk az adott pályákhoz, ahol feladatunk elégetni holminkat: meg kell fognunk, és el kell vinnünk egy hatalmas, lángoló máglyába, hogy fizikailag is megszabaduljunk a múlt béklyóitól. A kezdetben egyszerűnek tűnő folyamat azonban nagyon mély, komplex és átgondolt feladványokat rejt, amik teljesítése ugyan csak pár percet igényel, de a megfejtések kitalálása ennél sokkal több időt is megkövetelhet.

A központi mechanika roppant egyszerű, de ennek köszönhetően jelentősen lehet rá építeni és kiválóan lehet továbbfejleszteni. Karakterünk világában a kocka tekinthető egy egységnek: sőt, a voxeles grafikának köszönhetően apró kis kockákból áll össze minden. Figuránk egy képzeletbeli négyzetrácson tud haladni, és maximum egy egységgel tud fellépni. Képes megfogni dobozokat, és azok pakolásával kell célba – a máglyába – juttatnunk az egykori cuccainkkal megpakolt ládát. Ha valamit fogunk, akkor azonban már nem annyira egyszerű a közlekedés, ugyanis „terjedelmünk” megnő egy egységgel: ha például fal van mellettünk, akkor nem fogunk tudni arra fordulni, illetve a lépcsőkön is hátrafelé lépkedve juthatunk fel. A kezelés elképesztően fifikás, de a frusztráció a játékélmény része: teljesen átérezhetjük azt a vergődést, azt a szorongást, azt a toporgást, ami a múlt elengedése.

Egy-egy pálya teljesítésével a hegyen is megjelennek dobozok, amik segítenek az előrehaladásban: ennek köszönhetően a feladatblokkokból elég csak párat abszolválnunk, hogy feljebb tudjunk jutni. Természetesen egy logikai játék lelkét fejtörői adják, ha pedig többet megfejtünk, akkor újabb helyekre jutunk, ahol további kihívások várnak. Kifejezetten ötletes, hogy a hegy kialakítása is rejteget feladatokat, és kreatívnak kell lennünk, hogy felleljük a plusz tábortüzeket. Idővel újabb mechanikák és technikák épülnek bele az alapsémába, és egyre komplexebbek lesznek a fejtörők: bár sajnos a program nem mindig kommunikálja egyértelműen az újításokat, így gyakran rekedhetünk meg azért, mert a korábbi megoldásokra akarunk építkezni – ami persze nem gond, ugyanis teljesen illeszkedik a változás, elengedés, továbblépés központi tematikájához.

Játékmenetében, kinézetében és kivitelezésében is a régi idők játékait idézi a Bonfire Peaks, amikor az igazán merész megoldásokért nem a független szcénához kellett fordulnunk. Hangulatra egy melankolikus élményt kapunk egyedi szín- és képi világával, ahol a kihívások megoldásán van a fókusz, és a minimalista, halkan ajánlott zene is erre hivatott ráerősíteni. Magával ragadó az egész, és ha nem vagyunk türelmetlenek, hosszú órákat el tudunk tölteni benne – már ha elkap az a bizonyos flow. Nagyon jó, hogy egy gombbal vissza lehet állítani fürgén eredeti állapotába a feladványt, de egy-egy lépést is visszaléphetünk: sőt, a “visszaállításból” is visszaléphetünk, így nem tudunk véletlenül nagy galibát okozni egy félrenyomással. A felfelé vezető úton pedig karakterünk múltjának foszlányaira lelhetünk, amik egy picit kibontják a háttér-narratívát, bár teljesen feleslegesek: egyszerűbb lett volna, ha a játékosra bízzák, hogy eldöntse, neki mit kell hátrahagynia.

A Bonfire Peaks összesen 202 fejtörőjével komoly kihívás a logikai játékok szerelmeseinek, az újoncoknak azonban túl meredek lehet emelkedője, főleg mert gyakran kerülünk olyan helyzetbe, amikor alig tudunk bárhova elmozdulni. Mindennel együtt azonban egy profin összerakott, érdekes és ötletes alkotás, ahol a központi üzenet és a játékmenet kiválóan fonódnak egymásba – ráadásul külön lenyűgöző, hogy egy ember, Corey Martin rakta össze. Gyakran kell felhagynunk a beidegződésekkel ahhoz, hogy tovább tudjunk jutni, az új elemek pedig ráerősítenek arra, hogy egy szimpla koncepciót is kiválóan lehet fokozni. A múlt meghatározhat minket, de sosem szabad, hogy visszahúzzon – a cél, hogy haladjunk, fejlődjünk és megmásszuk azt a bizonyos helyet: bármit is jelentsen az neked vagy nekem.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Draknek Limited
Fejlesztő: Corey Martin
Megjelenés: 2021. szeptember 30.
Ár: 6269 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop