Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

BLUE REFLECTION: SECOND LIGHT (PS4, PSN)

Örök nyár.

Az elmúlt pár hónapban sajnos sok időt kellett otthon töltenem, de ezzel lehetőségem nyílt elővenni a felhalmozódott játékokat. Nem titok, hogy a sűrűbb játékmegjelenési hónapokban, mikor egymást követik a tesztek, nincs mindegyik befejezésére idő, főleg, ha egy vaskosabb RPG az adott cikk témája. Emellett rengeteg leárazás van az ünnepek körül, ilyenkor igazi bőségzavarba kerül az ember, hogy mit vásároljon meg. Ezért is jött meglepetésként a cikk témája, a Blue Reflection: Second Light. Korábban nem találkoztam vele annak ellenére, hogy megjelent már egy része és kapott anime feldolgozást is. (Bár őszintén bevallom, nem szeretem általánosságban a játék témáit: sem a shoujo ai (lányok közötti vonzalom enyhe ábrázolása), sem pedig a magical girl vonal nincs azok között, amit általában játszani vagy nézni szoktam.) Ennek ellenére a trailer enyhe nosztalgiával itatott át, és elég érdekesnek tűnt, hogy játsszam vele. Nem is bántam meg!

A történet maga akár lehetne egy horror játék alapkoncepciója is: egy Hoshizaki Ao nevű lány egy nyári felzárkóztató órára tart iskolájában, viszont elveszti az eszméletét, és egy bizarr helyen ébred. A semmi közepén találja magát egy iskolaépületben, amit végtelen óceán vesz körül. Egy ijesztő telefonüzeneten kívül más nem utal arra, hogy hol lehet, és az iskolában rajta kívül még 3 lány van más-más egyenruhában, de tőle eltérően emlékek nélkül. Hármuk ujján egy-egy gyűrű található, amivel fegyvereket képesek előhívni, majd a semmiből előbukkanó, vasúti sínnel az iskolához kötött helyszínek mélyítik tovább a rejtélyt. Ezen kívül önmagukra vannak utalva, nekik kell beszerezni a túléléshez szükséges tárgyakat az új helyszínekről, amiket heartscape-eknek neveznek el. A túlélést nehezíti, hogy a helyszínek hemzsegnek furcsa kinézetű démoni lényektől, amiket csak a gyűrűikből előhívott mágikus fegyverek képesek legyőzni. Viszont ezért is számít a prezentáció! Horrorjáték helyett ugyanis ez inkább egy könnyed, slice of life móka.

Mostanában az animepiac hemzseg a hasonló varázslányos sorozatoktól, amiben szembenéznek saját vagy mások sötét múltjával, ez is hasonlóan zajlik. Viszont itt erős hangsúlyt fektettek a vidám közös életre, valamint az egymással való kapcsolatokra. Persze utóbbit csak finoman ábrázolja a játék, és teljesen áthatja a programot a kellemes nosztalgia. Az iskola örök nyárban úszik, a lányokat pedig egymás társasága miatt nem viseli meg a bezártság. Ahogy haladunk a történetben, láthatjuk egy-egy lány emlékeit, ahogy átküzdötték magukat a nehezebb életeseményeken, erősebbek lettek utána. Ezért néha előfordulnak komolyabb beszélgetések, sötétebb témák, majd, mintha mi sem történt volna, a lányok megbeszélik mi legyen a következő menü, vagy mikor fürödjenek. Nem kell mindig a múlton rágódni vagy elcsüggedni, az élet megy tovább. Így ők folyamatosan derűsek és segítik egymást. Később folyamatosan bővül az eleinte kis csapatunk, és egyre több helyszínt is járhatunk be ennek köszönhetően, de az iskola se marad hátra.

Kapunk rengeteg fejlesztést, amit nekünk kell megépítenünk alapanyagokból, amiket a heartscape-ben találhatunk, ezáltal variálhatjuk az iskola kertjét különböző tárgyakkal és épületekkel. Ezek nem csak jól mutatnak, de mindegyik extra tulajdonsággal jön, ami erősíthet minket a harcok alatt. Emellett készíthetünk tárgyakat és ételt is a kis konyhánkban, ilyenkor mindig kapunk egy aranyos animációt, ahogy a lányok közösen készítik a dolgokat.

Ezen kívül Ao-val randira is mehetünk a többi lánnyal, ilyenkor lassan bejárjuk az iskolát, miközben beszélgetünk velük (a járás annyira lassú, hogy opciót is kaptunk arra, hogy átugorjuk az egészet, de ilyenkor kimaradunk a beszélgetés egy részéből), ezáltal jobban megismerjük őket. Érdemes minél több lány randevú opcióját kihasználni, mert ezáltal fejleszthetjük őket, hasonlóan működik ez a rendszer, mint a Persona sorozatban. Sikeres beszélgetéseket ezen kívül fragmentekkel honorálja a program, amik itt tárgyi bónusznak felelnek meg képességek erősítésével. Az iskola tele van rengeteg apró elmulasztható jelenettel, amiket küldetések és randik között kapunk, emiatt érdemes folyamatosan körül futni, így igazán otthonosnak érezhetjük egy idő után. A helyszíneket átitatja a vidám pasztellszín árnyalat, így a játékos a kellemes zene mellett élvezheti a hely bejárását.

Idővel a fősztori mellett több mellékküldetést kapunk a lányoktól, ami rávesz minket arra, hogy kivándoroljunk a heartscape-be, ahol sok lehetőségünk akad gyűjtögetni és harcolni. Ahogy a neve is sugallja, ez a terület egy-egy lány múltját tükrözi, és a fő dungeonként fog funkcionálni a játék során. Később, mikor már több is megnyílt, bármikor váltogathatunk közöttük egy hajókormánnyal, érdemes is, mivel mindegyik eltérő nyersanyagot tartalmaz. Erősen emlékeztet a Persona game-ekben megismert dungeonökre, mindegyik eltérő tematikában és ellenfélben. Viszont a végükön nem kell saját árnyainkkal harcolnunk, mivel már a lányok átküzdötték magukat a traumáikon, helyette egy nehezebb démon állja majd az utunkat. Elszórva ezeken a helyszíneken mindig az adott lány emlékei találhatók.

Rendkívül tetszett, hogy minden egyes tér különböző, és lokalizált játékokban ritkábban feltűnő japán környezeti elemek kaptak helyet: dzsizó szobrok, vidéki erdő, szélmalmok, japán falu, város, szentély, kórház, tengerpart, és néhány szürreális hely is. Több fajta küldetésünk lesz ezeken a területeken, de a legtöbb a gyűjtögetős, démonölős, és a rejtőzködős kategóriába sorolható. Míg az első kettő önmagától értetődik, addig a harmadikban egy eltérő felfedezési megközelítést kapunk. Minden démon rendelkezik egy saját látó-mozgó térrel, és a kör lenyomásával be tudunk lépni search mode-ba amivel a környezet szürke-pirossá változik, és képesek vagyunk elkerülni a szörnyeket. Persze, osonva menni lassabb lesz, de több küldetés is fogja kérni ennek a módnak a használatát. Ezért, ha általában egyhuzamban mindent legyőznél, rá leszel kényszerítve az osonásra a változatosság kedvéért.

A harcok akkor kezdődnek, ha belerohantunk valamilyen ellenfélbe, vagy esetleg mi kezdeményeztük azt, a négyszög időzített lenyomásával, ilyenkor könnyebbek lesznek az adott csaták. A harcok körökre vannak osztva, a képernyő jobb sarkában lévő idővonalon lehet látni, ki, mikor tud képességet bevetni. Az EP mérce az ether mennyiségünket tükrözi, és ez a harc alatt folyamatosan visszatermelődik. Minden lány másfajta képességgel bír, és ezek is más EP szükséglettel bírnak, így amint visszatöltődik elég, be tudjuk vetni őket. Ugyan ez igaz az ellenfélre is, a skálán láthatjuk mikor jönnek ők, valamint, hogy milyen erősségű csapásra számíthatunk, ami ellen időben kell védekezni. A sikeres képességbevetés esetén nőni fog a kombónk, aminek a halmozása támadási szorzókká válik, és annál ütősebben fognak hatni a bevetett skilljeink. Számít az is, mennyire használjuk a védekezést-gyógyítást, mert bár ez nem vesz el a kombóból, de nem segíti a lányokat a magasabb fokozatra kapcsolásban. Ezt az opciót gear shiftnek hívja a játék, és az alapelve az, hogy minél több offenzív képességet használunk, annál több nyílik meg harc közben, és a legmagasabb fokozatban automatikusan felöltjük a lányok varázslányos ruháját. A játék több nehézségi fokozattal bír, de a normál is taktikázást igényel. A harcrendszert mélyíti, hogy minden ellenfél bír valamilyen gyengeséggel, amit aktívan ki kell használnunk, valamint mi is gyengíthetjük őket a skilljeinkkel. Minél több lány nyílik meg, annál több lehetőségünk lesz a csapat variálására.

A grafikára már kitértem korábban, igazán nosztalgikus az összhatás. Külön-külön nézve látszik, hogy nem egy nagy költségvetésű programról beszélünk, a háttérelemek mintha a PS3 érából másztak volna ki, de a karakterdizájn és a környezet tervezése kellemes összképet ad, és meg lehet bocsájtani az esetleges grafikai hibákat. Az egyes effektek harc közben vagy a térképen fegyverünk elővétele során kifejezetten mutatósak, és ahogy írtam korábban, a harcok helyszínei is igazán szépek és érdekesek lettek. Démonok is hozzáadnak a bizarr, nem e világi hatáshoz, de nem igazán maradandóak. Az iskolai szobák otthonosak, mindenből árad a nyár hangulata. A lányok különlegesen néznek ki, a szokásos anime karakterek helyett inkább hasonlítanak drága gyűjtői japán babákra, és az arckifejezésük sem idegesítő, inkább aranyos. A hajuk néha teljesen megőrül a háttérben, de ezzel még meg lehet békélni. Van több, számukra megvásárolható DLC ruházat, amit a medence melletti öltözőben lehet váltogatni. Érdekes még a menürendszer, ami amellett, hogy jól néz ki, az egyes küldetéseket egy iskoláslány rajzaival és színvilágával jeleníti meg, igazán aranyos.

A szinkron is kiváló, a hanghatások szintén jól sikerültek, kabócazene árad mindenfelől, a randik alatt hallható zongoradarabot bármikor szívesen hallgatnám a háttérben. Harcok alatt pörgős elektronikus számok szólnak, nem túlságosan maradandó, de meghozza a kedvet a csatához. Igazán relaxáló ezen a téren is a program.

A sok nagyvolumenű RPG után ez volt a tökéletes játék arra, hogy igazán pihenjek egyet. Legegyszerűbben ahhoz tudom hasonlítani, mikor az étteremben két kiváló fogás között egy picit pihensz, és egy pohár vizet iszol. Könnyed és nem fekszi meg a gyomrod. Lassabb tempójú, körülbelül 40 órás története is van, szóval közepes hosszúságú az RPG-k között, viszont emellett jelenleg 21 ezer forintos címkével díszeleg a PS store-on. Én csak ajánlani tudom, de ha nem szeretnéd nyitogatni még a pénztárcádat, várj meg egy nagyobb leárazást. Veszíteni nem fogsz vele.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 20990 Ft. Ha előtte kipróbálnád, elérhető egy demo is hozzá.)

Pozitívum(ok)

  • Kellemes, relaxáló, aranyos kivitelezés

Negatívum(ok)

  • Helyenként észrevehetően bugos, a grafika nincs mindig a toppon, egyes jelenetek túlságosan is elhúzódhatnak
8/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat:

martin beleszól: