Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
State of Play 2020. augusztus 6.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Beyond Blue (PS4, PSN)

Indie-csepp az ambíció tengerében.

Földünk 70%-a víz, mégis vajmi keveset tudunk annak élővilágáról. Csodálatos és misztikus élőlények uralják az óceánokat és tengereket, de sajnos csak nagyon kevesen élhetik át ennek a lenyűgöző faunának a varázsát. Az E-Line Media fejlesztőcsapata is ugyanerre gondolhatott, így a BBC Blue Planet dokumentumsorozat készítőivel közreműködve elhozták nekünk a Beyond Blue című új séta úszószimulátort, hogy kicsit közelebb kerüljünk ehhez a világhoz a palackorrú delfinektől a tengeri csillagokig.

…de közülük is főleg egy újszülött ámbráscet borjúnak és családjának útját fogjuk közelebbről követni Mirai, a tengerkutató leányzó szerepében. Ő és két társa egy élő videósorozat keretén belül kutatja és mutatja be azt a számtalan különböző állatot, amit a tenger mélye rejt, közben folyamatosan kommentálva az eseményeket. A közel 3 órás játékidő alatt ezt fűszerezik meg egy csipetnyi családi drámával, és az idő közben felszínre bukó környezetkárosító üzenet sem marad el egy bányászcég személyében. Az úszószimulátor közel sem volt túlzó jelző, ugyanis feladataink és interakciós lehetőségeink abszolút ki fognak merülni a megadott ponthoz való eljutásban és az ott történő szkennelésben/felszedésben/beüzemelésen, amire ráadásul mindig ugyanaz a gomb szolgál. Nem lesz itt se kraftolás, se túlélés, meghalni nem is tudunk, még akkor sem, ha konkrétan beleúszunk egy macskacápa szájába. Ez közel sem baj, viszont így rekordidő alatt lesz elképesztően egysíkú a felfedezés, hiába az igényes környezet és a több tucat halfaj.

A játék folyamán vagy alapból látni fogjuk az ikont, ahova el kell érnünk, vagy előbb egy bóját kell csekkolni, és majd annak segítségével jelenik meg a 2-3 újabb célpont. Ez a metódus amúgy félelmetesen emlékeztetett a Ubisoft kapucnis sorozatára, szerintem kreatívabban is meglehetett volna ezt oldani. A habok között történő közlekedésen túl a már említett szkennelés lesz, amit folyamatosan csinálni fogunk. Minden halrajt, bálnát, és korallt meg tudunk nézni közelebbről, a program egyértelműen mutatja, hogy melyeket nem sikerült még lencsénk elé kapni. Amint ezzel a gyors művelettel megvagyunk, úgy nő az adott fajról olvasható információ a menüben, illetve az előre haladásunk során rövidebb videofelvételek is elérhetővé válnak az óceánkutatásokkal kapcsolatban. Ez az a rész, ahol elkezdjük úgy érezni, mintha ez nem is egy szórakoztató videojáték, sokkal inkább egy ismeretterjesztő produktum lenne a kezünkben, amolyan kiegészítő szoftver egy zabpehelyhez vagy NatGeo DVD-hez.

Amint átértékeljük a program célját és mivoltát, máris elnézőbbek tudunk lenni, erre pedig szükség is lesz, ahogy egyre jobban látunk át a szitán és leszünk elégedetlenebbek. Az elismerésre méltó szakmai információkon kívül ugyanis minden csak szemfényvesztés. Azt már írtam korábban, hogy a kisebb halak ugyan kikerülnek minket, de a nagyobb állatok a megadott útvonalon haladnak, semmiféle reakciójuk nincs ránk, sőt néhány testrészükbe simán bele tudunk veszni. Amikor nem küldetésen vagyunk, akkor pihenésképpen kis tengeralattjárónkon mászkálhatunk és nézegethetünk meg minden második eszközt, könyvet, egyebet. De ezekkel csak ráközelítünk a tárgyakra, semmi plusz infót, forgatható modellt nem kapunk. Ezekben a szünetekben társainkkal és húgunkkal (ez lenne a családi szál) kötelező jelleggel kell tartanunk a kapcsolatot. Ez szintén egy dög unalmas folyamat, ami során egy üres háttér és rajzolt arc alatt hallgathatjuk a párbeszédet, így mélyítve társaink történetét és görgetve tovább a sztorit. Meglepő módon ezen csevegések alatt dönthetünk a válaszok között, amik azonban egy-egy specifikus infó megtudásán kívül semmilyen hatással nem bírnak, sőt, ezeket újra lejátszhatjuk, és akkor más választ adva rájövünk, hogy teljesen értelmetlen a funkció.

Grafikailag a cucc hozza a kötelezőt, habár a minőség inkább húz az előző generáció felé, viszont az állatok mozgása, viselkedése annyira élethű (legalábbis gondolom), hogy az mindenképp emeli az összkép színvonalát. Amennyire a téma engedi, a különböző, szabadon felfedezhető pályák elég változatosak, vannak nappali, szikrázó kékségű részek és olyan mélységek, amikor az orrunk végéig sem fogunk látni. Hangulatban tehát abszolút odateszi magát a program, de hát a szakértői szupport után ez el is várható. A hangok terén is profi az anyag, a karakterek között folyamatosan megy a szövegelés, rengeteg a felolvasott szöveg és mind teljes beleéléssel lett felvéve. Egyetlen furcsa apróságon viszont nem sikerült átlendülnöm: ha hősnőnk folyamatosan úszik, miért kommentál mindent teljesen nyugodt hangszínben? Nem azt mondom, hogy folyamatosan lihegje tele a mikrofont, de egy fekvőtámasz talán belefért volna felvétel előtt. A tengeralattjárón lincencelt zenéket is hallgathatunk egy Spotify-ra kísértetiesen hasonlító eszközről, mind igazi hangulatos kis muzsika, mind illenek a szettinghez. Ellenben ehhez köthető egy érthetetlen bug is: alapból szól egy kellemes kis hangerőn a szám, amikor belépünk a társalgó menübe, hogy letudjuk a kötelező köröket, majd ebből kilépve hirtelen vagy háromszorosára felerősödik az addig elhalkított szimfónia. Nem vészes, csak zavaró amatőrség. Egyéb technikai téren sem hibátlan a progi, főleg a hajón esik le az FPS-szám, illetve a hetedik, ”vulkános” pályán tapasztaltam durva lassulást, pedig semmi nem indokolta, sőt, az egyik legsötétebb régió volt az.

Ha valakinek a vízi világ a mindene és/vagy érdeklődik a téma iránt, annak bátran ajánlható a Beyond Blue, tényleg élvezetes benne elmerülni. Az is tény, hogy sokat lehet tanulni a szoftver adatbázisából, de az angol nyelv miatt ezzel a céllal csak félve adnám gyerkőcöknek. Végül plusz tapasztalat, hogy percek alatt zen állapotba kerülhetünk játék közben, így nyugtató elfoglaltságnak is tökéletes választás. Maradandó élményben viszont így sem lesz részünk, annál bőven közepesebb lett a végeredmény. Amire folyton gondoltam a tesztelés alatt, az a VR opció hiánya. Üvölt érte a koncepció, biztos vagyok benne, hogy azzal nagyobbat ütött volna. Sok az áthallás a jelen cím és a csapat előző munkája, a Never Alone között. Mindkettő hasonló, amolyan doku-game stílust képvisel és mindkettőnek megvan a maga nyugis hangulata. És sajnos egyikkel sem sikerült emlékezeteset alkotniuk.

★★★
KÖZÉPSZERŰ
Kiadó: E-LIne Media
Fejlesztő: E-LIne Media
Méret: 6.71 GB
Megjelenés: 2020. június 11.
Ár: 5990 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás