Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

BATTLEFIELD 2042 (PS5, PS4)

A holnap csatatere, a tegnap játéka – (Bugfix Edition)

(A teszthez a PS5-ös és a PS4-es verziót is kipróbáltuk.)

/Trén/ Nem kis csinnadratta övezte az idei nagy online FPS-óriások megjelenését, hiszen mind a Call of Duty: Vanguard, mind pedig a Battlefield 2042 jócskán megosztotta a játékosokat – és akkor még enyhén fogalmaztunk. Nagyon úgy tűnik, hogy az elmúlt bő egy év videojátékos fiaskói sem rettentettek el bizonyos kiadókat attól, hogy visszaéljenek az emberek jóindulatával vagy kihasználják naivitásukat. A Battlefield 2042 egy rettenetesen nehéz szülés. Nehéz mind érdemben kritikát megfogalmazni róla, valamint nehéz hagyományos értelemben vett videojátékként kezelni, mert, amennyiben lecsupaszítjuk a tényeket, vannak olyan ingyenesen használható szoftverek és jelentősen olcsóbb címek, amelyek egy koherensebb termék képét tárják a játékosok elé. Megjelenése óta ugyan eltelt több mint egy hónap, amely során azonban folyamatosan játszottunk vele bushiidog kollégával, telepítettük az újabbnál-újabb frissítéseket és elemeztük, mégis mi a fészkes fenét gondolhattak a fejlesztők, de főként a kiadó, amikor a béta fogadtatását követően hasonló állapotban küldte ki a nagyközönség számára ezt a produktumot. A dolgot nem könnyíti meg az az a tény, hogy a BF2042 minden puritán igénytelensége ellenére sajnos (vagy nem sajnos) valahol egy szórakoztató és magával ragadó játék műfaján belül. Mielőtt azonban ennyire a mélyére ásnánk a dolgok mögöttesének, azok számára, akik nem ismernék a Battlefield-sorozatot, esetleg kíváncsiak arra, miből épül fel az új epizód száraz játékmeneti tények mentén (illetve, vár ránk a nem túl bőkezű kezdőképernyő játékmódjait kezelésbe véve), alább beleáshatják magukat ezen információkba tettestársam jóvoltából.

/bushiidog/ A játékmódok három csokorba vannak szedve, amelyek azonnal elénk tárulnak a főmenüben: All-out Warfare, Hazard Zone és Portal.

All-out Warfare – Ha grandiózus csatákat szeretnénk vívni, akkor ez a menüpont a javallott. Két különböző játékmód közül választhatunk az All-out Warfare keretein belül: Conquest és Breakthrough, ezekről pedig érdemes tudni, hogy alapjuk a területfoglalás és -kontroll, illetve az ellenséges csapat pontszámának lenullázása. Mind a Conquestet, mind pedig a Breakthrough-t játszhatjuk PVP módban, azaz játékosok ellen, illetve PVE, azaz AI ellen a barátainkkal karöltve vagy akár egyedül. Fontos tudni, hogy a PVE módban is ugyanúgy kapunk XP-t, mint a többi játékos ellen játszott meccseken, ez főleg akkor hasznos, ha a kezdetleges felszerelésünket akarjuk picit fejleszteni.

A Conquestben két kezdő térfeléről indulnak el a játékosok azonos pontszámmal, és a(z egyébként egytől egyik hatalmas) pályákon elérhető területeket/szektorokat kell elfoglalni. A szektorok általában 1, 2, vagy 3 kisebb területi pontra vannak felosztva és mindegyik birtoklása szükségeltetik a szektor uralásához. A pontok csökkenését főleg a halálok száma és a másik csapat dominanciája okozza, így érdemes társainkkal együttműködni és területeket foglalni öncélú lövöldözés helyett (már, ha győzni szeretnénk). A Conquest számomra azért szimpatikus játékmód, mert teret ad a különböző játékstílusoknak, azaz akár tankok nehéz lövegének segítségével, akár a fűben lapulva és házról házra lopakodva is tudunk érvényesülni a csatatéren. A komplexitásának hátránya viszont az, hogy egyes meccsek nagyon kaotikussá tudnak válni, bár van, akinek pont ez jön be. Nekem annyira nem volt szórakoztató, hogy annyi minden robbant, hogy az orromig nem láttam, majd egy arra tévedt oldalfegyver lövedéke kigyógyított a vakságból. Javallott összeszokott csapattal játszani az élvezhetőség érdekében, mert sokat számít egy respawn esetében, hogy a csapattársunk éppen hol helyezkedik el a térképen, illetve a specialisták különböző tulajdonságait is érdemes tudatosan vegyíteni – de erről később.

A Breakthrough alapja szintén a területszerzés, itt viszont támadó- és védekező csapatra vannak elosztva a játékosok (PVE esetében csak támadók lehetünk). A támadó csapat véges mennyiségű pontszámmal rendelkezik, míg a védekezőnél nincs limit. A támadók célja, hogy a pálya rájuk eső térfeléről elinduljanak és fokozatosan foglalják el a szektorokat, amelyek alapvetően már a védekező csapat fennhatósága alá tartoznak. Itt nincs kerülés, fokozatosan kell tolni a frontvonalat előre. Értelemszerűen a védekező csapat célja az, hogy megakadályozzák a támadókat, mégpedig a pontszámuk lenullázásával.

Hazard Zone – A Hazard Zone a leginkább csapatmunkára épülő játékmód, amelyben nem az akció kerül középpontba, hanem a túlélés és a küldetés teljesítése. De mi is a küldetés? Egy négy főből álló osztagot letesz a pálya egyik pontján egy helikopter, és a céljuk az, hogy a pályán összegyűjtsenek egy (vagy több) adathordozót, majd a kivonási pontnál megvárják a helikoptert és hazamenjenek. Egyszerűnek tűnik, nem? A csavar itt az, hogy az AI ellenfelek mellett (ők védik az adathordozókat) más, ugyanúgy négy játékosból álló osztagok ugyanezekért az adathordozókért jöttek. Erősen ajánlatos NEM random játékosokkal együtt játszani, hiszen itt csak 1 élet van, nincsen respawn, illetve csapatmunka és megfelelő kommunikáció hiányában aligha teljesíthető a küldetés.

A játék ösztönöz minket arra, hogy ne érjük be a minimummal, és több adathordozót hozzunk ki, ugyanis minél többet sikerül kihozni, annál több Hazard Zone-beli valutát kapunk (nyugi, nincs mikrotranzakció… egyelőre). A küldetés megkezdése előtt a játékosok kiválaszthatják a felszereléseiket, amelyek az előbb említett valutával vásárolhatóak meg és, mint az lenni szokott: minél királyabb a cucc, annál többe kerül.

Portal – Ez az a menüpont, ahol saját meccseket és szobákat lehet indítani, persze a már alapból beállított játékmódokon kívül. A Portal érdekessége, hogy az előző Battlefield játékok elemei vannak benne felhasználva, sőt, ötvözve, névlegesen a Battlefield 1942, a Battlefield: Bad Company 2, illetve a Battlefield 3 részei. A QR-kód beolvasását és a bejelentkezést követően az okostelefonunk segítségével tudunk személyre szabott szobákat létrehozni, bőséges választható beállításokkal, mint a barátságos tűz, a rakéták sebessége, a játékosok száma, pályák, fegyverek, korszakok, a fejlövés sebzése stb. Ez a menüpont egy igazi Battlefield-játszótér.

A teljes kép általános ismeretéhez hozzátartoznak még a Kasztok/Specialisták is.

A Portalban, a régi játékok módjaiban a már ismert négy alapkaszt elérhető: Assault, Engineer, Recon, Support. Ezen kasztok a 2042-es játékmódokban szintén jelen vannak, de különböző karakterekhez, ún. Specialistákhoz vannak kötve. A Specialistáknál a kaszt nem a felszerelések jellegében nyilvánul meg – azok teljesen személyre szabhatóak -, hanem a karakterek képességeiben/perkjeiben. Például a Boris nevű engineert érdemes a kasztjának megfelelően védekezésre használni, mert az ő karakteréhez egy sentry gun jár, ami az ellenfeleket támadja, illetve megjelöli őket, ami nagy füstben igen hasznos tud lenni. Viszont a felszerelését teljesen mi állítjuk be, akár mesterlövész puskát is adhatunk neki, nem feltétlen kell hozzá a recon kaszt. Érdemes kedvenc Specialistánk képességeit kitanulni, és ha a barátainkkal játszunk kombinálni őket, kialakítva a saját játékstílusunkat. Továbbá érdemes minden Specialistát kitanulni, nem csak a kedvencünket, ugyanis respawn esetén váltogathatóak a karakterek, és bizony lesznek szituációk, amelyek megkívánják a különböző megközelítéseket. A meccseket követően természetesen profilunk fejlődik, új felszereléseket, kiegészítőket, kozmetikákat és elismeréseket nyithatunk meg, amelyekkel még nagyobb eséllyel szállhatunk harcba legközelebb.

/Trén/ Mindehhez természeten kapcsolódik a Battlefield játékokból ismert, hatalmas környezetekben alkalmazható járművek használata, amely talán az első óriási negatív pont, amellyel találkoztunk a tesztek során. A járművek balanszolatlansága egyszerűen fájdalmas mértékben észrevehető volt az első publikus verzió idején, ami azóta javult némileg, ám még így is hagy kívánnivalót maga után. Kezdetben két opció volt: a legtöbb páncélozott járművet gyalogsági eszközökkel elpusztítani rémálom volt, bizonyos fegyverek találatait mintha nem is rögzítette volna a játék. Más esetben olyan “megoldókulcsokra” akadtak a leleményes játékosok, amelyek teljesen megtörték a járművezetés élvezeti faktorát, hiszen például az egyik sniperrel körülbelül három lövésen belül hatástalaníthattunk egy tankot, ez pedig csak hatványozódik a zsúfoltabb pályákon, ahol ilyen mesterlövészek tobzódtak a tetőkön csoportosan. Ez az utolsó idei nagy update-re (3.1) némileg megoldódott, ám sajnos a hitboxok, főleg járművek esetében még mindig nem az igaziak – ami a méretükből adódóan némileg komikus. További beváltatlan ígéret a környezet rombolása, hiszen vannak pályák, ahol ezt egészen látványosan véghez vihetjük, máshol pedig örülünk, ha bizonyos falakat megroncsolhatunk. Ez jelentősen szembemegy a fejlesztő DICE elköteleződésével a kibővített rombolhatóságot illetően, egyelőre nem esett szó arról, hogy ezt a jövőben tervezik-e fejleszteni, továbbgondolni, így azonban egyelőre ez sem az igazi. Sajnos a korai stádiumban a matchmakinggel sem lehetett teljesen elégedett az ember, amelyet a szerverek bővítése, illetve azok stabilizálása némileg megoldott, ám még most is előfordul, hogy, ha találunk is megfelelő meccset (akár automatikusan, akár a Portal-listából), simán levág a játék már betöltésnél, szerencsétlenebb esetben pedig játék közben – ami győzelemhez közel azért nem egy pozitív visszacsatolás. Mindezek pedig csak az általános játékmenet legidegesítőbb tényezői.

Tekintve, hogy a játékot mind PS4-en, mind PS5-ön volt alkalmunk kellőképp tanulmányozni, arra is jutott idő, hogy gyönyörködjünk, vagy inkább szörnyülködjünk a látványvilágban. A Battlefield 2042 ugyanis jelen állapotában semmiféle nextgen élményt nem garantál. A beígért 60fps-re törekvő 4K felbontással párosuló beállítás PS5-ön egy katasztrófa volt a megjelenés utáni hetekben, sokszor nem, hogy a 60-at, de a 30-at is erőlködve nyögte a borzalmas optimalizációs problémák végett, emlékeim szerint ez volt az első komolyabb javítás, amit eszközöltek a játékon, így ennek a képfrissítési módnak legalább egy része valósággá vált. Más kérdés, hogy valójában vajmi kevés különbséget lehet felfedezni a PS4 és PS5 változatok között, ami – véleményem szerint – vállalhatatlan. Egy gyönyörű játékra számítottam, amely túlmutat elődein, ezzel szemben a BF1 textúrái, effektjei helyenként köröket vernek a 2042-re. Az összkép persze jól mutat, ideig-óráig, ám minél többet játszik vele az ember, annál inkább válnak szembetűnővé a pályák elnagyolt részletei, befejezetlen modellek, a textúrák közötti rések (ahol simán játéktörő bugként beeshetünk a pálya alá, végtelen töltési ciklusba keveredve) stb. En bloc, úgy fest az egész, mintha egy játékvázat kaptunk volna, ahol a valós tartalom és forma elnyeréséig teszteli a szervereket az EA – a játékosok pénzéért. Természetesen azért bizonyos dolgok, mint például a fényhatások, egyestükröződések, robbanások pofásabban jelennek meg az újabb gépen, ahogy a karakterek is némileg kidolgozottabbnak hatnak, ám sokat mustrálva a játékot igen hamar rájövünk: ezzel nem annyit dolgoztak, mint amennyit kellett volna és bőven nem annyit, mint amit a játékosok érdemelnének.

Azért némi öröm az ürömben, hogy minden frissítéssel valóban próbálják helyreállítani (pontosabban: befejezni) a játékot és látható az érdemi javulás. Könnyebben találunk szervert, ritkábban esik szét a játék, az alapvető játékmenetbeli bugok, mint például a beragadó tűzgomb, automatikus gránáteldobás és spawnoláskor véletlenszerű halál az elmúlt időszakban nálam nem mutatkoztak. A dolog legnagyobb szomorúsága, hogy a Battlefield 2042 egy egyelőre betartatlan szép ígéret, hiszen a játék tényleg veszettül szórakoztató barátokkal, hordozza a sorozattól megszokott lehetőségeket, sőt a Portallal ezúttal tényleg egy olyan lehetőséget adtak a játékosok kezébe, amelyre még nem igazán volt precedens, főként, hogy a legapróbb részletekig személyre szabhatunk mindent. Temérdek órát tettünk a játékba és a végleges pontozás kérdése pedig talán a legnehezebb kérdés, hiszen nehéz igazságot tenni. Természetesen a szaksajtó egy része imádta, sőt magasztalta a BF 2042-t, míg a játékon belüli chatben az első 2 hétben az elégedetlenségen kívül nem sok dolgot lehetett olvasni. Ezen teszt kérdése talán nem is legfőképp az, hogy érdemes-e megvenni az új Battlefieldet, hiszen erre a válasz csakis szubjektív módon dönthető el. Egészen biztos, hogy 1-2 hónapon belül valóban abba az állapotba kerül a játék, hogy megérje rászánni a pénzt a zsáner rajongóinak. A fontosabb inkább az, hogy meddig hagyjuk, hogy ígérgetések, megszerkesztett játékmenetek és fizetett vélemények uralják az előrendelési- és vásárlási trendeket, meddig fújódhat a szakmában ez a lufi, amelynek tartalma az összes lárifári kijelentés egy félkész játék megjelenése előtt, amelyet a marketing gépezet erőszakkal nyomna le a torkunkon? Erre csak is te válaszolhatsz, kedves játékos és vásárlóként kötelességed is döntést hozni – ezt sose feledd el!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Rengeteg beállítási lehetőség a Portal weboldalnak köszönhetően; a csapatjáték továbbra is szórakoztató élmény

Negatívum(ok)

  • Semmiben sem ugrotta meg a BF-játékok eddigi színvonalát; rengeteg bug és javításra szoruló probléma; teljes árú játékhoz képest kevés tartalom
5/10
Látványosság: Átlagos
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang:
Hangulat:

martin beleszól:

4 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szegény Battlefield ebből is mi lett már…. 😞

  2. Hmmm. Az EA már nem először játssza el ezt a dolgot, a BFV, de a SW:BF2 indulása is botrányos volt, mondjuk nem ennyire. De aztán egy jó fél év alatt kikupálódtak a játékok. Más kérdés, hogy mennyi haszna volt mindebből, mert addigra kényszerűségből fél áron kellett rásóznia az emberekre a portékát, miközben az aktuális CoD rész még hosszú hosszú ideig teljes áron is kelendő volt.

    A cikk nekem pozitív volt abban az értelemben, hogy sok olyan jellemzőt elmagyarázott, ami más értékelésnél értetlenséggel találkozott, ne adj isten egyfajta bugként, hibás megoldásként lettek tárgyalva. Gondolok itt pl a kaszt/specialista rendszerre.

    Szal nálam a gáma várólistán van. És amint menetrend szerint az EA megint jóárasítja, már veszem is. 🙂

  3. A környezeti fedőtextúrák eléggé nagy maszat pacának tűnnek.

    1
  4. Kimarad. Olvastam valahol, hogy az EA/DICE páros gondolkozik egy F2P verzán. Nem meglepő. Sok jót nem hallottam róla, és a haverlistán is csak 1-1 játékos tolja néha-néha. Előzőeket sokkal-sokkal többen játszották (friendlist-emen).