Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

BALAN WONDERWORLD (PS5, PS4)

A boldogság nyomában!

(E teszt a PlayStation 5 változat alapján készült)

Yuji Naka neve talán ismerősen csenghet sokatok számára, mivel az ő munkásságának gyümölcse a Sonic the Hedgehog vagy a ChuChu Rocket. Közel 30 éve örvendezteti meg alkotásaival a nagyérdeműt, 2021. március 26-án pedig mindenki számára elérhetővé vált legújabb üdvöskéje, a Balan Wonderworld. Lássuk, mennyire lett mesés a színpadi előadás, és vajon visszatapsoljuk-e a produkciót még egy kis önfeledt szórakozás céljából a játék végén.

Nagyon igényes felvezető videóval veszi kezdetét a kaland, melyben egy hihetetlenül színes, harsány maskarába öltözött alak – akit Balannak hívnak – adja tudtunkra, hogy bizony ő fog minket kalauzolni a bő 15 órás utazásunk során. Két ifjú, Emma és Leo közül tudunk választani, illetve egy minimális testreszabás is lehetőségünkre adatik, de tényleg csak apró kozmetikai variánsok érhetőek el.  Fontos megjegyezni a kooperáció lehetőségét, ami jelentősen képes hozzáadni az élményhez. A játék magyar feliratot is tartalmaz, amiért én különösen hálás vagyok, mert így a kisebb gyermekek is jobban tudnak tájékozódni.

Egy központi szigeten veszi kezdetét életünk legnagyobbnak ígérkező kalandja, melyet a cukiságba oltott, aranyos szőrmókok, a Timek laknak. Fő feladatunk, hogy 12 szakaszon, azaz felvonáson keresztül a tucatnyi lélek szívében támadt zavart – kreativitásunk segítségével – újfent helyreállítsuk, mászkálva, ugrálva és gyűjtögetve a különféle nyitott, alapvetően szabadon bejárható helyszíneken. Ez a játék kiválóan példázza az ember fiatalkori önmagának a világ felfedezésére tett kísérleteit, azt, ahogy néha elbotlunk, félünk, aggodalmaink súlya alatt nehéz terhet cipelünk, de a bátorság, kitartás és barátság végül átsegít minket a krízisen. Utunk során 80 kosztümöt gyűjthetünk be, mely a game egyik legnagyobb dobása, ugyanis ezek kinézete vicces és vidám hangulatot áraszt, változatos, ráadásul funkcionalitását tekintve is javarészt különböznek. Természetesen ekkora mennyiségű ruha mellett olykor – repetitív módon – újfent találkozunk egy-egy már ismert képességgel, csak éppen egy másik hacukában pompázva.

Ahogy már említettem, a világok többsége nagyon színes, hihetetlen egyedi hangulatot képes felmutatni, melyekben akár felnőttként, de gyerkőcként is jó érzés lehet elveszni s felfedezni azt, amit a készítők olykor jó alaposan eldugtak előlünk. Egyszerre 3 világ érhető el, minden egyes világ 2 fejezetből és egy főellenfél elleni harcból áll. Alapvetően a gyűjtögetésé a főszerep, mivel a Timek eleségeként szolgáló kristályok és a számunkra oly fontos öltözékek megtalálása a cél. Szerencsére a felfedezésre váró viselet közelében mindig találunk egy kulcsot – igen, ezzel nyílnak meg! –, így sosem tudunk elakadni. Elszórtan még tojásokra is bukkanhatunk, melyekből a kikelő aranyos lények növelik majd táborunk létszámát, így segítséget biztosítanak a bázisunk közepén épülő Boldogság Óratornya helyreállításában is. Itt még egy óriás kőszobor is leledzik, amely egy speciális tojást kér kosztként, de ezen szobrok igazi kuriózumok, így a felkutatásokhoz sok energia kell.  Mentési pontokból nincs hiány, ezeknél akár át is öltözhetünk, esetleg visszautazhatunk a biztonságot nyújtó főhadiszállásunkra. Erre azért is lesz szükség, mert nem tudunk mindent elsőre megtalálni, és a továbbhaladáshoz bizony aranyszobrok bezsákolását, no meg szakaszonként 1-3 felbukkanó Balan erőpárbajt is abszolválni kell. Ennek érdekessége, hogy QTE-alapokra építkezik – azaz a jelenet megfelelő időpontjában kell lenyomni egy gombot –, illetve egyszeri kicsi hiba esetén sem jár jutalomként az áhított dísztárgy. Azért nem hiábavaló a próbálkozás, mert a virtuális kristályokra maximum 200%-os szorzót kaphatunk teljesítményünk függvényében. Mindemellett sok minijáték (bowling, minigolf, szabadrúgás) is szerepet kapott, melyekért szintén kristályokat kaphatunk.

Tematikájukat tekintve nagyon szép, látványban gazdag helyszíneket kapunk, és vannak, melyek még magasabb szinten tündökölnek. Technikailag olykor ugyan találtam kivetnivalót, ennek ellenére az összkép túlnyomó részben megnyerő. Időnként előfordult egy-egy hullámzó, vibráló objektum, vagy beleállt ellenfél a textúrába, de az élményt és a szavatosságot ez nem befolyásolta. Amiken kifejezetten ledöbbentem (szuper pozitív értelemben), azok az átvezető videók! Önmagában is élményként szolgálnak, ráadásul a Színház menüpontban a már megszerzett tartalmakat bármikor újranézhetjük. A pályák mindig egy jól megkreált, zenés-táncos betéttel zárulnak, mely inkább egy musical-színdarabban teljesedik ki – nagy örömünkre!

A harc nagyon családbarát, hiszen egyetlen gombhoz van rendelve a viselt szettünk képessége. Ez előny is tud lenni, mert fiatalabbak számára is kezelhetővé válik, de a monotonitás nagyon hamar felütheti a fejét. Taktikai repertoárunk rengeteg lehetőséget teremt meg, de sok esetben észnél kell lenni, mert például az ugrás, repülés vagy vitorlázás merőben más viselkedést fog eredményezni. Véges számmal rendelkezünk belőlük, továbbá mindig csak 3 lehet nálunk.  Igazán frusztráló, amikor megfeszített munkánk gyümölcse, azaz a ruházatunk kámforrá válik, mert sebzést szenvedtünk el, vagy egy platformer részt hibásan oldottunk meg. Egyfelől kellemetlen, amikor farmolni kell, mert ahhoz más helyszínre is el kell utazni, másfelől sokszor megakaszt a csere, hiszen minden esetben tartozik hozzá egy kissé felesleges, lomha animáció. A kamera bolondozása is sokszor fog borsot törni az orrunk alá, ám alapvetően ezt csak a nehezen megközelíthető, vagy szűk helyeken fogjuk tapasztalni Eme megoldásokkal biztosan nem áldoztak a készítők a játszhatóság-szavatosság oltárán. Ettől függetlenül az aranyos báj mindvégig a játék részét képezi, de az ellenfelek, főleg a pályavégi vezérek szinte már horrorisztikus, monumentális mivoltukban jelennek meg, ezzel is szimbolizálva a bizonytalanságot és káoszt, ami sokszor bennünk leledzik. Groteszk, kissé torz mivoltuk a művészi dizájnt illetően dicsérendő, olykor pedig kifejezetten ötletes elemekkel megtűzdelt párharcot vívhatunk. A végső összecsapás pedig üde színfoltja minden téren a játéknak. Úgy érzem, itt a kreativitást jól keresztezték a gyerekeknek szóló tartalommal.

A felcsendülő dallamok szinte mindig nagyon illenek az általunk bebarangolni kívánt területhez, jól megteremtik a hangulatot, és a korábban említett erőpróba, vagy a befejező tánc még akár dallamtapadáshoz is vezethet. Szinkron azonban csak minimálisan mutatkozik és a hangok is sokszor ismétlődnek, amit kiváltképp az ugrás alatt tapasztaltam: ez pedig kissé bántó volt. A végjátékban pedig sziporkázó, ünnepélyes hangulatot teremtő zenei aláfestés szólal meg, ami az epikus átélést jelentősen megnöveli.

PlayStation 5-ön vetettem bele magam a kalandokba, és bár 3D hangzást, kiemelkedő grafikai megvalósítást (sajnos csak 30fps-sel fut ezen a platformon is) nem kaptunk, azért a DualSense rezgését és haptikus visszacsatolását kihasználták. A töltési sebességért minden elismerésem, ugyanis néhány másodperc elteltével már meg is kaptuk az irányítást.

A rengeteg jó ötlet és sok ügyes megvalósítás ellenére a bután kivitelezett kosztümök rendszere, egyes helyszínek felépítése, az egygombos harcrendszer, valamint a kicsit kopottas látvány nem emeli fel ezt a játékot az igazi nagyok közé – sőt, igazából a középszerűség tengeréből sem tűnik ki. A kamerakezeléssel egybekötött irányítás tévútjai-körülményességei pedig a szórakoztató pillanatok megélésének szépségein ejtenek csorbát. Mindezt tetézi, hogy a szoftver logikátlan módszertani elemekkel borsot tör az amúgy családi produktumnak szánt alkotás orra alá. Szavatosságát nem tudja növelni a farmolási metódus nehézkessége, vagy a végigjátszás utáni feloldott extra tartalom végett. Ami pedig igazán erős, hogy ezért 60(!) eurót / 18 ezer forintot – azaz „teljes” árat – kérnek el a boltban.

Összesen 20 órát tudhatok magam mögött, de valahogy végig éreztem – bujkált bennem egy gondolat –, hogy a játék az első 3-5 óra után vajon képes lesz-e újat mutatni, felnőni egy magasabb szintre, és ott büszkén helytállni. Sajnos eme előadás végül csak egy be nem fejezett színpadi műként mutatkozott be a nagyérdemű előtt. A jegy árát talán nem fogják visszakérni, de lesz, aki hangosan szóvá teszi majd ezt a pénztáraknál.

Pozitívum(ok)

  • Mesés, változatos világok
  • A dallamok nagyon szerethetőek
  • Rengeteg kosztüm érdekes kinézetekkel
  • A történet mondanivalója, mélysége
  • Kooperatív élmény, gyermekeknek is szerethető kihívások
  • Tisztes magyar fordítás

Negatívum(ok)

  • Technikailag avíttas grafika, ismétlődő hangok
  • Ruhákba oltott felesleges képességek
  • Egygombos harcrendszer, bolondos kamera
  • Az újrajátszási faktor nagyon alacsony
5/10
Látványosság: Átlagos
Játszhatóság: Átlagos
Szavatosság: Átlagos
Zene/Hang: Átlagos
Hangulat: Átlagos

martin beleszól:

5 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kár érte, de valami akcióban behúzom, már csak a magyar nyelv miatt is👍

  2. Vártam a NiGHTS szerű stílusa miatt, kár, hogy ilyen lett. Remélem nem ezért fogja a Square jövőben kispórolni a magyar feliratot a cuccaikból. Leárazottan talán megveszem. Király cikk 😀

    1
  3. Ez egy amolyan hattyúdal.

    1
  4. Igen, pont ennyit ér. És ez már a DEMO-ból kiderült -nem az 5 pont, hanem, hogy középszerű nagyon. 🙂 Azért köszi!

    2