Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

BACK 4 BLOOD (PS5, PS4)

Négyen a holtsereg ellen.

(A teszt a PlayStation 5-ös verzió alapján készült.)

Valahogy az élőhalottak nem akarnak kimenni a divatból. Évenként legalább egyszer megmutatják a videojátékok világában, hogy képesek lábon kihordott szívinfarktust, valamint komoly fejtörést okozni, hogy miképpen is vágjuk át magunkat a rajtuk.

Valaha volt egy Valve fejlesztette játék Left 4 Dead címmel, amiben négy játékosnak kellett magát átverekednie a lassúnak éppenséggel nem nevezhető zombik armadáján. Pörgős darálás volt a javából és a játékosok imádták. Jött egy folytatás is, de a harmadik rész sose látott napvilágot, hiszen a Valve egyszer se volt képes kettőnél tovább számolni.

A Turtle Rock Studios által fejlesztett Back 4 Blood ugyanazt a zsánert követi, mint a L4D, csak a mai kor technikai lehetőségeit felhasználva.

A történetről nem kívánok bővebben nyilatkozni. Valahogy a holtak feltámadtak és letámadtak. Egy négytagú csapat pedig vált vetve próbál életben maradni, miközben az élőhalottak tömege folyamatosan ostorozza őket. Mivel nem egy történet orientált játékról van szó – pedig átvezető videók, illetve párbeszédek akadnak azért -, több szót nem is pazarolnék a sztorira.

A főmenü egy túlélők alkotta tábor képében ölt virtuális alakot a képernyőn, de természetesen klasszikus menüként is végignyálazhatjuk a lehetőségeket a tapipad megbökésével.

A PLAY szekcióban indulhatunk zombiirtásra több módon is. A Quickplay-ben gyorsan becsatlakozhatunk más játékosokhoz, a Campaignben nyomhatjuk végig a sztorit, a Swarm mód pedig egy team deathmach-nek felel meg, amiben az egyik csapat az emberekkel van, a másik a rémekkel! Nyomhatunk Training meccset is, hogy elsajátítsuk a lehetőségek, valamint a kezelés helyes alkalmazását, miközben botok kísérnek minket.

A DECKS-ben szerkeszthetjük meg a paklijainkat, ugyanis…

Önmagában a játék nem kevés változóval operál, és ezt a készítők megfejelték a paklirendszerrel, amivel a playerek a saját igényeiknek megfelelően szabhatják személyre a karakter tulajdonságait, képességeit. A játékban nincs a klasszikus értelemben vett fejlődési rendszer! Tehát nincs tapasztalatpont harácsolás, szintlépés, képesség feloldás, meg egyéb hasonló, már ezerszer látott lehetőségek. Helyette viszont itt vannak a kártyák, amik ilyen-olyan módon boostolják a karakter tulajdonságait. Megszámlálhatatlanul sokféle kártya kapott helyet a game-ben, több kategóriában. Ezekből a kártyákból kell összeállítani egy paklit, amiknek a lapjait majd a menetek előtt aktiválhatjuk. Többfélét is összerakhatunk, ha specializálni szeretnénk a karakterünket a különböző pályákra, játékmódokra.

A SUPPLY LINES-nál nyithatunk meg extra beszerezhető cuccokat az egyes pályákhoz, amennyiben a szükséges Support Pointot leszurkoljuk értük.

A CLEANERS menüben alakíthatunk a választható karakterek (összesen 8-an vannak) kinézetén. Lecserélhetjük a teljes outfitet, de három részre bontva (fej, felsőtest, alsótest) keverhetjük az egyes outfitek elemeit, miután feloldottuk azokat.

Meg kell említenem, hogy a karakterek nem csak kinézetükben, hanem fegyverzetben és egyéb tulajdonságaikban eltérnek egymástól. Ezeket itt mind átnézhetjük.

Az ARMORY-ban váltogathatunk az egyes fegyverek megszerzett skinjei között. Ne áltassuk magunkat, csak textúrákról van szó, a fegyverek modelljei nem változnak. Egyébként hét kategóriányi fegyver szerepel a repertoárban, s összesen 29 gyilkolóeszköz áll rendelkezésünkre. Mindegyiknek megvannak a maga tulajdonságai, előnyei, hátrányai.

A PROFILE szekcióban pedig olyan (felesleges) dolgokat állíthatunk be, mint például a bannerünk, vagy hogy milyen graffitiket csapassunk majd a falakra – mert olyat is lehet. De itt tekinthetjük meg az egyes bónuszok (kártyák, outfitek, stb.) megnyitásához szükséges feladatok állapotát.

Amennyiben nem rendelkezünk három baráttal, jelenleg csak az említett tréning-módban vághatunk neki a kalandnak botokkal. De már készül az offline-mód a kampányhoz, hogy egyedül, de nehezebb fokozaton is próbára tegyük magunkat! Ne csodálkozzunk, ha a gépi társak időnként nem viselkednének valami intelligensen! Néha képesek tanyát verni az ajtókban, vígan álldogálnak a lángoló padlón, vagy belerohanni a halálba. Ugyanakkor volt olyan is, hogy egy vesztésre álló menetet, s így a három humán játékost a bot mentett meg! Ráadásképpen mesterien bejelölik nekünk a nagyobb szörnyeket, tárgyakat, fegyvereket.

A játékmenet végtelenül egyszerű. Első sorban a nehézségi fokozatot lőhetjük be. Minél keményebb a fokozat, annál több Supply Pointot kapunk, amikkel megnyithatjuk a cuccokat a Supply Lines-menüben. Majd menet előtt kiválasztjuk a karakterünket, a paklinkat, amikből aktiválunk pár lapot a kezdéshez. A kezdő helyen vásárolhatunk a pályákon is található érmékkel magunknak fegyvert (ha nem tetszene az alap), kiegészítőket rá, töltényt és egyéb support itemeket. Aztán fegyvert a kézbe és lőni mindent, ami kicsit is felzabálási szándékkal közeledik felénk – vagy akinek a feje felett nem jelenik meg név. Erről jut eszembe, a friendly fire normál fokozaton és az felett már jelen van, szóval a nagyobb kihívásra vágyakozók számoljanak azzal, hogy még véletlenül se durrantsák kobakon társaikat!

Felszerelésünket mindössze két fegyver, valamint három darab support tárgy fogja alkotni. A fegyverkínálat mint említettem elég bőséges, rengeteg pisztoly, puska, gépfegyver, orvlövészpuska várja, hogy belső tartalmukat a zombik arcába köpködjék. Ráadásul ezekre meg rengeteg, a fegyver tulajdonságait módosító kiegészítőt (támaszték, extra tár, célzók, stb.) áll módunkban aggatni. Sajnos nem mindegyik jelenik meg a fegyveren. Support itemből összesen 13 fajta létezik a játékban, a kötszertől kezdve, a Molotovon át a szögesdrótig van minden, ami segíti a túlélésünket. A kezdő helyen kívül találhatunk ilyeneket még a pályák rejtett zugaiban.

Az alap, úgymond töltelék ellenfelekként szolgáló zombik nem jelentenek túl nagy ellenállást, amíg csak egy pár darabbal van dolgunk. Nagyobb tömegben pedig csúnyán kivéreztethetnek, mint azt megannyi filmben/sorozatban már láthattuk. Viszont vannak mutánsok is az élőhalottak soraiban, akik már jóval komolyabb veszélyt jelentenek. Vannak köztük savat hányó böszmeségek, tuskó karú, két méteres langaléták, pókhálóval lassító, négy kezű mutánsok, falon fészkelő, majd onnan támadó torzók, és még sorolhatnám. Kiiktatásukhoz szükség van a figyelemre, a csapatmunkára és az eszközök helyes megválasztására. Szükséges folyamatosan ügyelni, hogy ki mennyi HP-n áll, ha találunk valahol egy fegyvert, és nekünk nem kell, akkor bejelöljük, hátha valamelyik társunknak szüksége van rá, stb. Pláne nehezebb fokozaton. Egyébként a program nem a könnyed lövöldözésre váróknak szól, mert tréning-módban is képes megizzasztani a zombihorda.

A látvány PS5-ön elég jónak mondható, de sok mindenre nem fogunk rácsodálkozni – maximum a hirtelen ránk rontó dögökre. Tisztességesen összerakták a Turtle Rock Studios-nál, de a “next-gen” érzést még csak nem is érinti meg alulról. Ettől függetlenül a dizájn remek, a pályák tényleg egy világégés utáni világot idéznek szemeink elé, a feldúlt otthonokkal, káosz övezte utcákkal, vagy az álmukat alvó, tömegével magukra hagyott autókkal az utakon. Szépen be vannak rendezve a terepek, a fények visszaverődnek a fegyverről, amik egyébként szépen ki vannak dolgozva. A zombik vére, vagy a ránk okádott sav is meglátszik mind a karakteren, mind a kezünkben lévő fegyveren. Nagyobb tömegoszlatásnál pedig szép hullahegyet hagyhatunk magunk után – amik egy idővel szépen eloszlanak.

Játszhatóságilag remekel a program! Sose volt gondom a célzással, vagy mással, ami a kezelést illeti. A játék folyamatosan adagolja az utunkat segítő eszközöket, legyen az fegyver, lőszer, vagy valamilyen tárgy. Ugyanakkor az egyre komolyabb, marcona monsztrák is folyamatosan folydogálnak be a pályákra, így emelvén a kihívás-faktort.

Hangulatilag kicsit már más a tészta. Ha három haverral csapatjuk, akikkel folyamatosan kapcsolatban vagyunk, akkor igencsak jó móka kerekedhet ki a dologból. Viszont egyedül botokkal hamar unalomba fullad, mivel hiába a csilliónyi változó, a játékmenet repetitív. Mindig el kell jutni A-ból B-be, közben pedig daráljuk a fertelmeket. Néha-néha ezt megtöri egy szerkezet használata, amivel megnyitjuk az utunkat, de van, hogy nagyobb események veszik kezdetüket. Ilyen volt például az, amikor egy bárban a zenegépet beindítva magunkra kellett vonni a zombik figyelmét, hogy a civilek addig elmenekülhessenek. Talán a játék egyik csúcspontja az a jelenet, amikor az említett bárban az Ace of Spades című zenére irtjuk az élőhalottakat!

Szavatosságilag hivatalosan a végtelenségig, plusz három napig nyomható, mivel mindig lesz valami – akár a végigjátszás után is –, amit meg lehet nyitni. A kampány négy fejezeten át ívelődik, ami 33 pályát jelent. Ez nagyjából 15-20 órányi időt tesz ki.

Zenék-hangok terén nincs semmi gond, de nem emlékszem, hogy bármelyik is kiemelkedő lenne. Minőségileg szépen szól minden, de a muzsikák, hangeffektek, vagy akár a szinkronhangok terén nincs semmi kiemelkedő.

A Back 4 Blood ritka jó lehetőség egy több fős haveri társaság számára, hogy zombiirtó-hadjáratra menjenek. Kihívás bőven van, a csapatmunka pedig elengedhetetlen. Magányos farkasként nekivágni a kalandnak viszont nem biztos, hogy mindenkit le tud kötni.

(A játékot a Cenega biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható PS5-re és PS4-re támogatónk, a Platinum Shop budapesti boltjaiban, vagy a linkekre kattintva meg is rendelhető.)

Pozitívum(ok)

  • Adrenalin pumpáló lövöldözés; rengeteg különböző tulajdonságú felszerelés; jó kihívás

Negatívum(ok)

  • Egyedül hamar önismétlővé és unalmassá válhat
7/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang: Átlagos
Hangulat: Átlagos

martin beleszól: