Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

ATELIER SOPHIE 2: THE ALCHEMIST OF THE MYSTERIOUS DREAM (PS4)

Alkimista mesék.

Nemrég, még a Blue Reflection kritikánál írtam, hogy mennyire üdítő és relaxáló is volt a játék számomra, az elvártakkal ellentétben. Nos, úgy néz ki 2022 tartogat még hasonló meglepetéseket, mert ugyanolyan, sőt jobb élményben volt részem az Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream tesztelése során!

Be kell vallanom, nem játszottam eddig egyetlen Atelier játékkal sem a mobil-évfordulós verzión kívül. Bár a borítók vonzottak, gyönyörű, néha art noveu stílust idéző színek és rajz évekkel ezelőtt felkeltette a figyelmemet (pl. a Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia újrakiadását is csak azért vettem meg, mert az Atelier Dusk egyik grafikusa volt felelős érte). Mi tartott vissza az Atelierrel kapcsolatban?

Nos, egy rendkívül hosszú, 23 játékot felölelő szériáról beszélünk, amik szegről-végről kapcsolódnak egymáshoz, és mindegyik dobozosan és digitálisan az AAA-kategória árát súrolja. Itthon, a “vadonban” egyedül eddig a PlatinumShopban találkoztam velük, de mindig volt valami másik játék épp, ami jobban kellett. Az Atelier Sophie 2-vel eltöltött idő után megbántam ezt a hozzáállást, pedig itt is bonyolultan indult a történet.

Adott az Atelier Sophie, ami 2015-ben jött ki, időközben jelent meg pár játék, egyik valamilyen folytatással is szolgált Sophie történetéhez. Így az Atelier Sophie 2 az első rész és a Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey között játszódik. Ha bonyolultan hangzik, nem vagy egyedül.

Szerencsére a játék az elején szolgál egy gyorstalpalóval kérésre, aminek a lényege az, hogy Sophie egy kezdő alkimista, aki tanára, Plachta segítségével sajátítja el az alkímia mesterségét, és próbál segíteni tanárának, aki egy bábtestben rekedt. A második rész kezdetekor az álmok fájához vezet útjuk, ahol is a fa berántja őket egy örvénybe, ahol Sophie egyedül találja magát, ismeretlen emberek társaságában. Rövidesen kiderül, hogy a világ az álmok istennőjének egyfajta párhuzamos teret-időt átszelő dimenziója, tehát egy másik világ (avagy csavart isekai sztori, nem a saját világunkból kerül fantasztikus világba, hanem eleve a fantasztikusból egy még fantasztikusabba!!).

Az itt lakók az idő különböző részeiről érkeztek, amikor is felkeltették az Istennő figyelmét, és az berántotta őket egy álmon keresztül. Sophie különleges, mert ő a fa segítségével érkezett, és választ keres arra, miért van ott, és hogyan juthat ki. Gyorsan barátokra talál, viszont kiderül, hogy bizony az alkimisták még a másik világban is ritkaságnak számítanak, ezért is boldog, mikor ismerős arcokkal találkozik…

Tehát egy standard, aranyos mesés sztorival van dolgunk, nem kell tragikus elemekre gondolni, az egészből sugárzik a vidámság, és igazán lélekderítő a mese. Sok baráttal-csapattaggal találkozunk, a város TELE van emberekkel, több tucatnyi van elszórva mindenhol, szinte igazi városra emlékeztet, mindenkivel beszélhetünk, gyakran meg is jutalmaznak minket érte.

A sztori kissé non-lineárisan van prezentálva: van egy alap főtörténet, de amellett rengeteg apró küldetés, másokkal való beszélgetés és elszórt opcionális jelenet van. Ha ezeket teljesítsük, játékopciók nyílnak meg, elmélyül a barátságunk az adott személlyel, és új képességek nyílnak meg, a jeleneteket a térkép jelzi. Emiatt is fontos, hogy sajátosan adagoljuk a történetek teljesítését, és pontosan ezért se fullad a játék unalomba.

Adott a főfeladatunk, az alapanyaggyűjtés, amit megtehetünk kb. bárhol a térképen, ezekre lesz szükségünk receptekhez, küldetésekhez. Sophie gyakran ihletet kap, és új receptet jegyez le, ha újfajta összetevőre lel. A programban több napszak van, és különböző összetevők érhetőek el napszakok változásával. Valamint, később több opció is megnyílik a gyűjtögetésre, például horgászás és sarlózás. Sarlózásnál kapunk egy szerencse slot minijátékot, ami bónuszokkal jutalmaz. Emiatt is a játék erősen gyűjtögetésre alapul, és a készleteink töltögetése állandó feladat lesz. A sok gyűjtögetés során betelik a táskánkban lévő hely, ilyenkor visszatérhetünk a laborba teleporttal, vagy kidobhatjuk azokat, amiket feleslegesnek tartunk. Az alapanyagok különféle minősítéssel rendelkeznek, és ha egyszer felszedtünk valamit, akkor a térkép jelzi számunkra, melyik napszakban és hol volt elérhető. A dolgok felszedése során a csapatunk folyamatosan kommentál mindent, ami egyrészt aranyos, de néha idegesítővé válhat. Gyűjtögetésnél, vagy járkálásnál a mozgás picit zavaró volt, az ugrás/ütés időzítése nem sikerült teljesen jól a fejlesztőknek, viszont nem ront az összképen.

Sophie a megszerzett alapanyagokat egy alkimista táblán főzi meg. Választhatunk két opcióból, miszerint automatikus feltölti a gép a táblát , vagy mi fogjuk betetriszezni a dolgokat. Manuálisan figyelnünk kell, hogy több elementális opció elérhető, és ideálisan ezek kitöltenek egy vagy több sort a táblázatban függőlegesen, horizontálisan vagy átlósan. Ezek befolyásolják a tárgy tulajdonságait, erősségeit és minőségét. A sikeres minijáték után a termék egy végszázalékot kap, és fontos lesz egyes küldetések szempontjából, valamint akkor, ha magunknak kreálunk felszerelést. Sophie és Plachta is képes alkímiát használni, és külön-külön más receptekben jártasak. Gyakorolni fontos velük felváltva, mert a végtermékek után fejlődnek és szintet lépnek az alkímiában, ezáltal másra is képesek lesznek, valamint magasabb kategóriájú termékek gyártását is elérhetik. A naplónkban jelzi, ha esetleg valamilyen tárgy sztori eseményt, vagy egy hely látogatását igényli, azokat követően elérhetővé és gyárthatóvá válik. Több (elő)követelménnyel is rendelkezik.

A gyűjtögetés és az alkímia mellett a játék jelentős részét képezik a harcok, amik tradicionális körökre osztott módszerrel zajlanak. A szörnyek a mezők közepén láthatóan rohangálnak, és lecsaphatunk rájuk, vagy egyszerűen nekik mehetünk. Általában egy erősebb szörnyet több kicsi vesz körül, valamint, ha mi lennénk szintfölényben, a lények jelzik azzal, hogy menekülni próbálnak. A harcokban 2-3 karakter vesz részt egyszerre, valamint egy plusz cserélhető karakter. Használhatunk sima támadást, védekezést, képességet, vagy tárgyat, valamint elfuthatunk a harc elől. A képességek közel- és távolharci kategóriákban vannak, ezeket pici ikon jelzi, valamint elementálisak. MP-t emésztenek fel, ami nem töltődik vissza harcok után. A harcok érdekessége az, hogy használhatunk közös támadásokat más csapattagokkal, ilyenkor látványos animációval vetik be a képességeiket, valamint, ha egyik karakterünket megcélozta egy szörny, leválthatjuk a tartalékos emberkénkkel egy gombnyomásra. Ilyenkor a tartalékos egyből védekezik, és pár menettel később újra cserélhetünk. A harc egyszerű, gyors és nagyszerű. Valahogy megtalálta az arany középutat a tradicionális és az új, dinamikus RPG-k között.

Ha az életünk/MP túl kevés, és nincsen nálunk, ami visszapótolhatja, irány az Atelier! Az utazást gyorsan és jól oldotta meg a program, találhatunk teleport köveket, valamint egyes helyszíneket, és a térkép segítségével gyorsan ott lehetünk, persze a napszakok változnak. A területek kellően fantáziadúsak, a természet gyönyörű, valamint lehetőségünk van egyes részeken időjárást váltani. Mivel egy speciális világról van szó, ezért az időjárás állandó, hacsak mi nem szólunk bele. Ilyenkor alkímia segítségével válthatunk, és hatalmas változásokat kezdeményezhetünk a környezetünkben. Kiszáradt folyók megtelhetnek, új járatok nyílnak, új alapanyagokhoz férhetünk hozzá.

A város is tartalmaz néhány érdekes személyiséget, egyik a lustálkodó fogadós, Kati, akinél a küldetéseket vehetjük fel. Ezek különbözőek, néhány alkímiát igényel, pár gyűjtögetős, több vadászatra fókuszál. Az elfogadható opciók variáns minősítéssel bírnak, és teljesítésük után szintet léphetünk a fogadóban, ezáltal nehezebbeket is elfogadhatunk később. Pirka, a boltos képes egyes dolgok duplikációjára, valamint nagy választékkal rendelkezik, amit újra töltethetünk vele, ha megvásároltunk. A csapattagunk, Alette is rendelkezik egy saját kisebb bolttal, valamint gyakran próbál ránk tukmálni szerinte értékes dolgokat.

Emellett, nem mehetek el az Atelier mellett, ami a bázisként szolgál. Itt a naplónknál menthetünk, aludhatunk, raktározhatunk dolgokat, meghallgathatjuk zenegyűjteményünket, találkozhatunk Plachtával, valamint ruhát válthatunk, ha rendelkezünk a számos DLC közül valamelyikkel. A tesztpéldány sok DLC ruhával érkezett, ezek mind szépen festenek a karaktereken, ahogy néztem, több Season Pass is érkezik, de Koei Techmo játék lévén az lenne a furcsa, ha nem így lenne. Fontos megemlítenem, hogy tárgyakat és felszerelést csak az Atelierből tudunk magunkkal vinni, így mindig érdemes felszerelni a legújabb segédtárgyat, vagy potiont a kalandozások előtt.

A játék kapott egy fotó módot, amivel bárhol pózoltathatjuk a karaktereinket és képeket készíthetünk velük. Túl sok értelme nincsen, de aki szereti az ilyesmit, igazán jól szórakozhat vele. Az Options-t lenyomva bármikor megnézhetjük, éppen milyen történetek zajlanak, valamint, hogy mik is a küldetéseink pillanatnyilag. Így a játékos garantáltan nem fog eltévedni.

Említettem már, hogy szeretem a játékok borítóterveit, és meg kell mondjam maga a játék grafikája is igazán gyönyörűre sikeredett! Minden csordultig tele van élettel, látható, hogy néhány textúra nincsen toppon, de mindent megtettek, hogy egy igazi ragyogó fantázia világot prezentáljanak felénk. A városban sok a funkcionalitás nélküli épület, de mind úgy néz ki, mintha igazán lakott lenne. A karakterek kidolgozása is egyedi, és gyönyörű. Igazán expresszívek, és a mozgásuk is fantasztikus. Persze, japános játékról beszélünk, de az Atelier Sophie 2 karakterek modellezése terén olyan nagyágyúk mellett foglalhat helyet, mint a legutóbbi Persona játékok, vagy a Tales of Arise. Eleinte azért furcsálltam, hogy több szereplő teljesen bizarr, oda nem illő ruházatban és dizájnban mászkál, de eszembe jutott, hogy mindenfajta helyről és időből érkeztek, és ez tökéletes indokot ad az egész koncepcióra. Kicsit olyan, mint Tidus felbukkanása FFX-ben, vagy az Utazó Genshin Impactban. Érdekes, hogy esőben még az arcukon is folyik a víz, jó volt látni ezt a részletességet egy ilyen stílusú programban.

Zenei téren is gyönyörűen produkált a játék, inkább a természet közeli dalokra fókuszált. Kifejezetten olyan számokat lehet hallani, mint amikor valaki valamilyen kellemes nyugtató dalt keres kikapcsolódásra. Tökéletesen illett a programhoz, és megunhatatlan volt mindegyik terület dala. Kifejezetten nagy variációt kapunk, és említettem már, hogy vissza is hallgathatjuk őket a bázison. A szereplők is kaptak japán szinkront, tipikusan magas hangú animés stílusra kell gondolni, de átadják a szereplők érzéseit.

Az Atelier Sophie 2 egy igazán hosszú játék. Nem egy akciódús, világmegmentős cím, hanem egy nyugtató, kedves kikapcsolódás játék formájában. Mivel gyűjtögetős, ezért a játékidő is rendesen megugrik, és több héten keresztül is kitarthat, ha akár megállás nélkül játsszuk is. PS4-es cím, de PS5-ön játszva szinte töltési idő nélkül fut, tehát ezen a fronton se kell aggódni. Eléggé emlékeztet a korai 2000-es játékokra, persze sokkal modernebb kivitelezésben. Viszont azokkal szemben elég könnyű, de szerencsére több nehézségi fokozat is helyet kapott a kihívásra vágyók számára. Természetbarátoknak és megfáradt lelkeknek erősen ajánlott!

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható a PlayStation Store-ból, ára 20990 Ft.)

Pozitívum(ok)

  • Endorfin videojáték formájában; gyors és dinamikus harcok; gyönyörű környezet és zene

Negatívum(ok)

  • Lassan indul be; az eltérő stílusú karakterek furcsán hathatnak; az összetevő-beszerzések alatti folytonos kommentelés idegesítő lehet
9/10
Látványosság: Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság: Kiemelkedő
Zene/Hang: Kiemelkedő
Hangulat: Kiemelkedő

martin beleszól:

5 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Igen, én is a platinumshop – tól rendeltem meg a korábbi részeket, de sajnos a sophie2 -t úgy néz ki nem lehet náluk sem megvenni.
    Várok még pár hónapot, hátha mégis forgalmazni fogják. Nem szeretném digitálisan, ha már az előző 12 részt sikerült dobozosan megvennem.

  2. Én is tesztelek egy Atelier játékot…

    1
  3. Egy o btücske kimaradt a címből.