Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

AGONY (PLAYSTATION 4)

A pokol. Sokszor próbálták már videojátékokban ábrázolni e misztikus helyszínt, legyen szó platformer, horror, szerep, kaland, vagy akár sandbox stílusról. Mindenféle szűrőt, dátumot és platformot nélkülözve pár cím amikben számomra emlékezetesen prezentálták: Diablo, Doom, God of War, Fear Effect, Devil May Cry, Shadows of the Damned, Super Meat Boy, de még a Mincraft is előállt az akár örök kárhozatra ítélt lelkek otthonának bemutatásával. Mivel ahány vallás, annyi ábrázolásmód vagy teória létezik az alvilágról (sok esetben egyazon valláson belül sincsenek szinkronban a nézetek), így aztán bárki kénye kedvére alakíthatja azt.Mégis, számomra egy mű emelkedik mind felé, ha pokolról van szó, és az a Dante’s Inferno. Mintha Dante Alighieri Isteni színjátékának első helyszíne elevenedne meg egy blockbuster büdzséből megalkotott akció/horror filmben. Grandiózus, részletes, gondos és messzemenőkig látványos. Tudom, beteg vagyok, de élveztem minden percét. A környezet és megvalósítás egyszerűen parádés volt. Úgy gondoltam, hogy a pokol sosem lesz ennél jobban ábrázolva.Aztán jött az [B]Agony[/B]. Egyik szemem sír, a másik nevet, ugyanis nem gondoltam volna, hogy egy rossz játék tör majd a Dante’s Inferno babérjaira és taszítja is le onnan, már ami az infernó reprezentációját illeti. Cikkünk tárgya egy szupersikeres Kickstarter kampány közben kelt életre, többszöri elhalasztás után. A kitűzött roppant szellemes 66666 dolláros cél két hét alatt meglett, így meg sem álltak a kalapozásban egészen 182 000 dollárig, ami akárhogy’ is nézzük, közel háromszorosa a célkitűzésüknek. És bár a fejlesztők olyan játékok készítésében működtek közre, mint a The Division, vagy a Witcher 3, azt nem árt tudni, hogy a 2016-ban alakult lengyel illetőségű Madmind Studio mindössze kilenc főt számlál. Tehát ez lebegjen szemeitek előtt, ha éppen sárba tiprom az Agony-t. Azért nem semmi lehetett ezt lehozni kevesebb mint tíz emberrel, akármennyire bugos vagy rosszul programozott is.
[YOUTUBE]8PWnccgh90k[/YOUTUBE]
Először felfedném a pozitívumokat. Mint fentebb említettem, a holtak birodalmának (kezdek kifogyni a “pokol” szinonimáiból) szemléltetése fájdalmasan kegyetlen. És itt most nem csak az itt-ott elhelyezett hullákra, lelkekre, csontokra, csonkított testekre, meg mindenféle dizájnelemekre gondolok, hanem a pályatervezésre is. Frusztráló, nehezen átlátható, már-már tébolyba kergető. Nehéz néha megmondani, hogy merre van előre, vagy fel-le. Néhol szűkös, néhol követhetetlen, nem értelmezhető, nem érezni, mik a határok. Az egészre a “kényelmetlen” jelzőt lehetne talán használni.Más játékoknál ez negatívum lenne, de itt a parádés körítéssel megspékelve tényleg pokoli a közérzet. Egyszerűen nem akarsz ott lenni, de mégis tolod és nem állsz meg vele, hiába csak négypontos a cucc, mert az egész úgy ahogy van, lenyűgöző. Baromi sűrű ráadásul a kép, voltak olyan dolgok amik csak ötödik nekifutásra tűntek fel.A felnőtt tartalom, ami a rengeteg gusztustalan és megdöbbentő, vagy sokkoló szituációért felel, annak ellenére, hogy túltolt, sosem válik öncélúvá a környezetnek hála. Ugyanígy a pucérkodás is ilyen. Nem mindig van az arcunkba tolva egy-egy kebel vagy fallosz, de ott van, mikor nélkülözhetetlen. Azon jót nevettem, mikor egy olyan testet szálltam meg, akin nem volt ruha, így rohanás közben lenézve ott csapkodott a himbilimbi.A változatosságra sem lehet panasz, hisz kevés az ismétlődő elem (néhány alap tárgy, meg bizonyos kárhozottak ismétlődnek csak), és az egész game tele van emlékezetes vagy meghökkentő helyszínekkel. A négy nagy és különböző színtér bejárása alatt több mint kétszáz képet készítettem, mert úgy gondoltam, érdemes.Ugyanakkor sajnos legalább ennyiszer dobott vissza a valóságba a program a rengeteg bugnak és amatőrségnek hála, ami majdnem megöli a hangulatot. Sajnos az imént kitárgyalt pozitívumok mellett minden más tényezője sok esetben még a közepes szintet sem éri el.De, hogy még egy pozitívumot említsek: A gyűjtögetni valók jól el vannak rejtve és rengeteg a rejtett hely is, amiket megtalálni nagy kihívás a pokoli káosz közepette. Érdemes gyűjtögetni, mert elég sok a megnyitható tartalom. Artworkök, 3D modellek, festmények, satöbbi.
[YOUTUBE]0oPnKm4xpFM[/YOUTUBE]
A grafika igencsak kétélű. Van, ami eléri a jó szintet, de gyakran bele lehet futni jócskán kis felbontású textúrákba, vagy trehányul összetákolt elemekbe is. A tűz például, ami szinte az egyetlen fényforrás, kritikán aluli lett.A képi megjelenítésnél maradva ami igazán fájó probléma az a fény és sötétség tánca. Pro rendszereken nyoma sincs a HDR-nek, így a túlnyomó részt sötétben játszódó Agony e téren sem remekel. Oké, elhiszem, hogy alkalmanként “igazából” még ennyit sem látnánk a fénytelen színtereken, de piszok megerőltető a szemnek ez a borzasztó sötétség. Ha sok gammát meg fényerőt adunk rá, akkor meg fakó lesz az egész. Egy ponton nagy nehezen beállítottam egy optimális, nekem tetsző képet, hogy lássak is, de megmaradjon még a sötétségből is valami, majd fáklyát ragadtam és rádöbbentem, hogy állíthatok át mindent. Ezzel a játékkal szigorúan csak fénymentes környezetben szabad játszani, mert amint egy kis szűrt fény is beszökik a szobába, elvész a képből valami.Ha már Pro: ennek a gépnek hiányában sajnálatosan a game folyamatosan akad. Komoly teljesítmény problémák merülnek fel, főleg a második helyszíntől, ami nyitott. Megáll a játék, van, hogy egy másodpercre is, egy perc alatt vagy tíz- tizenötször. Lassul, leesik az fps, későn rajzolódnak ki a dolgok, vagy nem töltődnek be rendesen. Volt, hogy menekülés közben megfagyott a kép és megjelent a kis karika középen, hogy ő most akkor tölt. Komolyan szenved a gép, de mint írtam Pro gépeken jobb a helyzet.Az ellenfelek is felemásak. Vannak ötletesek vagy rémisztőek, de vannak, amiket csak gyorsan “összefingottak”, hogy legyen még egy fajta szörny. Eleinte még akár félhetünk is tőlük, főleg éjszaka, fülessel, de egy idő után kiábrándítóak. Kiszámíthatók és animációjuk is nagyon kevés, darabos, és nincsenek szépen összemosva a fázisok. Az megvan, mikor egy helyben sétálással fordul meg valami?Emberi társaink szintúgy megosztóak. Külön-külön, míg meg nem mozdulnak még pofásak is, de mimikájuk gagyi és persze szinkronban sincs beszédükkel ajkuk vagy arckifejezésük. Sírnak, üvöltenek, könyörögnek, és közben olyan képet vágnak, mint egy korai Pixar techdemo a nyolcvanas évekből, aminek csak a szája meg szeme mozog. A karóba húzottak meg nem tudom, mit csinálnak. Olyan, mintha lélegeznének, mert megnő és zsugorodik a mellkasuk, de természetellenesen, lüktető hatást keltve. Kiábrándító. Inkább ne adtak volna animációt nekik.A játékmechanika valahol egy közepesebb sétahorror szintjén van. Bujkálunk, levegőt tartunk vissza, settenkedünk (ezen képességeinket minimálisan fejleszthetjük is). Ha kell futunk, ha kell, elbújunk akár még egy emberi csonkkupac alá is. Ha meghalunk, mert elkapnak, akkor kikelve testünkből újabb gazdatestet kereshetünk magunknak, amit megszállva folytatódhat pokoli túránk (ehhez előtte le kell vennünk fejükről a zsákokat). Már, ha az egzotikus bugok engedik. Volt, hogy csak lebegtem, mozogni nem tudtam, csak a kilépés segített, és ez igencsak bosszantó az értelmetlenül elosztott checkpointok végett (van, hogy percenként botlunk beléjük, valamikor meg úgy érezzük, sosem jön a következő). Az is előfordult párszor, hogy egyszerűen nem tudtam belépni a testbe, és mivel csak bizonyos ideig lehetünk ilyen formában, jött a checkpoint.Amúgy nem csak ilyenekkel bosszant az Agony, mert átvezető és játékmenet közötti váltásnál is előszeretettel fagy le, úgy, hogy csak a “Home” gombra reagál a stuff, de a PS4 főmenüjében is landoltam párszor… Egy idő után ellenfeleinket is megszállhatjuk: ilyenkor a különleges látásmódunknak hála még elborultabb lesz a kép. Ha ez bekövetkezik, akkor végre támadhatunk is, megtisztítva a terepet, de a perverzek a nyomorult, sínylődő lelkeket is kivégezhetik, nem éppen kíméletes módon. Ha elakadunk, akkor kérhetünk útmutatást is, de szinte már természetes módon ez sem működik mindig megfelelően. Néha nem mutatja a program, merre is kéne mennünk, olykor meg rossz helyre vezet és félúton meggondolja magát. A puzzle-k, amik vannak unalmasak, mint maga a fel s alá bolyongós, egyszerű, “vedd fel, tedd oda” játékmenet is. Az irányítás sem problémamentes. Beakadunk minden biszbaszba, a program sűrűn nem reagálja le a guggolást/felállást elsőre. A mágnesként magukhoz szippantó utak (amik nyakatekerten átvisznek más helyekre) használata is körülményes, nem mindig érzékelni, hol a végük és addig hozzájuk is vagyunk tapadva, miközben a kamera is értelmetlen mozgásokat végez. De érdekes módon az ugrás teljesen jól működik – egyszer-kétszer, ha leestem. A hangok nyomasztóak és kínzóak, ami jó is ugyebár, de agyon vannak loopolva és a szinkron is annyira béna és annyiszor hallunk egy-egy szöveget, hogy én kérek elnézést. A zene amúgy nem rossz, jól fokozza a feszültséget.A történet ráfér egy post-it cetlire, de ez talán nem is lenne nagy probléma, ámbár a narratíva szinte teljes hiánya azért már fájó. Néha megjelenik valaki, aki elmond négy-öt mondatot, aztán ennyi. Amúgy stílusosan nem emlékszünk életünkre, csak azt tudjuk, hogy a Vörös Istennőt megkeresve lehet esélyünk kijutni a pokolból.
[YOUTUBE]AS4-uxrdSdo[/YOUTUBE]
Elsőre körülbelül tíz óra lesz a túra, de a többféle befejezés és a harácsolni valók még újrajátszásra is késztethetnek akár (ha bírod cérnával). Az egyéb módok még egy picit kitolhatják a szavatossági időt (Agony mód – itt véletlen generálta labirintusokban kell küldetéseket megoldani. Succubus mód – itt pedig a játékot vihetjük újra végig egy szupererős szexdémonnal új átvezetőkkel és helyszínekkel megspékelve). Viszont hiába tűnik ez a tartalom több mint kielégítőnek egy sétahorrorhoz képest, sajnos nem hiszem, hogy bárki is újraszenvedné, így nem tudom megadni neki a “jó” titulust. A készítők ígérnek javításokat kora ősszel (és cenzúramentességet), ami rá is fér bőven, mert a kedvezményes ár és a pokol “tökéletes” ábrázolása sem menti meg a középszernél kicsit lejjebb süllyedő alkotást, amit a megszámlálhatatlan bugnak és technológiai valamint tervezési malőrnek köszönhet. Ha viszont kíváncsi vagy rá, milyen is lehet a pokolban ébredni (és szigorúan felnőtt korú vagy), mégis azt mondom, esetleg szerezd be, mert talán még semmi sem próbálta így megmutatni azt (az pedig ne riasszon el, hogy cenzúrázták, mert garantálom, hogy nem fog hiányozni semmi plusz gyomorforgató jelenet…).[i](A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük! Ha érdekel, akkor megvásárolhatod partnerünk, a [a http://platinumshop.hu/product/8979/PlayStation-4-PS4/ar-akcio-olcso/Jatek/FPS/Agony]Platinum Shop[/a] budapesti boltjaiban, vagy a linkre kattintva könnyedén meg is rendelheted.)[/i]

4/10
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene/Hang:
Hangulat:

18 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Kicsit reménykedtem benne, hogy jó lesz, de úgy látszik sajnos nem az.

  2. Na, erre sem kell költenem.

  3. Jobbra számítottam, sokkal jobbra…:(

  4. Kár, pedig volt benne lehetőség sztem.

  5. 11 ezer még indie kategória?

  6. Előrendeltem, de a megjelenéshez közeledve inkább visszamondtam. Továbbra is szándékomban áll azért beszerezni, de csak fillérekért.

  7. Pedig ígéretesnek tűnt!

    • Igen, én is vártam… Bár az utolsó trailereknél már rezgett a léc (minőségügyileg), azért reméltem, hogy egy jó 7 pontos gammát összedobnak a fejlesztők…

  8. Ki hitte volna, hogy ez ekkora csalódás lesz?

    • Én.Megfordítom:Ki és miért hitte a gameplay videók alapján azt, hogy ez a látványosan szar játék végül jó lesz?

      • “Én!Kövezzetek meg, de már a legelejétől kezdve azt hittem, hogy valami kisebb indie cím lesz, csak nem rég tudatosult bennem, hogy ennek bizony sokkal nagyobb ambíciói vannak, és kvázi egy “”csupa nagybetűs””, pontozós tesztalany lesz itt a PSC-n is.”

  9. Ez a játék totálisan felesleges…