Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

A PlayStation kontroller története

Talán nem mindenki tudja, hogy hogyan jött létre a PlayStation konzolok jellegzetes kontrollere. Íme az igaz történet…Teiyu Goto 1977-ben végzett egy japán mérnökképző iskolában, majd beállt a Sony kötelékébe. Az ezt követő években a PlayStation konzolok külsejének, és a hozzájuk tartozó kontrollerek fejlesztésén fáradozott. Gyakorlatilag neki – is – köszönhetjük a PS1, PS2 és PS3 gépek formáját, valamint az irányító kialakítását. Goto a Famitsu magazinnak beszélt arról, hogyan születtek meg az ismert PlayStation dizájnok.A mérnököt 1993-ban kereste meg felettese, hogy lenne-e kedve részt venni egy vadiúj videojáték konzol létrehozásában. Goto szerette a PC-s gémeket, szabadidejében általában ezeket nyüstölte. Örömmel vállalta a feladatot. Ezután elküldték a Sony Aoyama-i irodájába, hogy az egyik akkori nagyfőnökkel, Ken Kutaragival egyeztetve megalkossák az első PlayStation konzolt.Goto akkoriban készült el az első géptervekkel, amikor a szoftverfejlesztő mérnökök befejezték a híres “Dinoszaurusz” PlayStation tech-demót. Ez a kis program a PS erejét volt hivatott demonstrálni: egy kocogó T-Rexet lehetett benne irányítani valós időben – 3D-ben, ami abban az időben ugyebár hatalmas újításnak számított.[YOUTUBE]WfOYoY41YCQ[/YOUTUBE](“Dinosaur” PS1 tech-demo)A mérnök saját bevallása szerint teljesen kész volt a az új típusú látványtól. Állítólag nem tudta megunni a dínó futtatását a képernyőn, miközben arra gondolt: egy olyan konzol, ami ezt a minőséget viszi el az otthonokba, kizárólag sikeres lehet.(Goto nem tévedett: a PlayStation 1 valóban atombombaként robbant a piacon, az általa terjesztett [i]radioaktív felhő[/i] pedig a világ nagyon sok gémerét fertőzte meg.)Mivel a Sony-nak relatíve új volt a konzolbiznisz, Goto szabad kezet kapott a gép külsejének megtervezésekor. Több dizájn is született, de végül az egyik legegyszerűbbnél maradtak: az ismert szürke dobozkánál, a tetején a CD-ROM meghajtó kör alakú fedelével. A kontroller ugyanakkor nem állt össze ilyen könnyedén.[23857](az SNES kontroller)A PS1 előtt a Super NES volt a legsikeresebb konzol. A Sony tervezői egyértelműen azt akarták, hogy az SNES tulajok a PS1-et válasszák következő gépüknek, ezért az irányító dizájnjával nem akartak túl messzire merészkedni a megszokott formától. Azt gondolták, ha nagyot újítanak, a gémerek gyomra nem veszi majd be a frissítést.Bár a főnökség “lapos” kontrollert kért (lásd SNES), Goto a saját szakállára dolgozva kitalált egy “fogódzkodós” megoldást, ahol a player markában egy-egy “szarvat” tart. A kész tervet megmutatta Norio Ohgának, a Sony akkori csúcsgóréjának, azaz elnök-vezérigazgatójának. Ohga pilóta volt, repülőt és helikoptert vezetett a való életben, így azt kérte Gotótól, hogy a “botkormány” (ő így nevezte a kontrollert) legyen nagyon biztonságosan kézben tartható, főleg a nagy újdonságnak számító 3D-s játékhelyzetekben.A Sony menedzsment azonban nem volt elégedett a “szarvas” ötlettel, és mindenképpen lapos joyt akart. Ekkor Goto prezentálta nekik azt a formát, ami gyakorlatilag nagyon hasonlított egy SNES irányítóra, de már a jellegzetes PS gombok voltak rajta.[23855](az SNES klón PS1 kontroller)Ohga is ott volt a bemutatón, de meglepetésre nem támogatta a lapos joyt. Számon kérte Gotót, hol van az a remek “kapaszkodós” dizájn, amit korábban neki mutatott, majd felszólította, hogy mindenképpen azt használja. Ohga megnyugtatta a két oldal között őrlődő mérnököt, hogy mellette áll, és teljes mellszélességgel támogatni fogja őt a kontroller külleméről folyó egyezkedésben.A PlayStation irányító gombjainak története is külön sztori. Míg más cégek betűket és színeket alkalmaztak, Goto ikonokban gondolkodott. Kitalálta a Háromszög-Kör-X-Négyzet kombinációt, ahol a jeleknek más-más értelmet adott.Háromszög – A “menetirányt” jelöli, mintha valaki egy bizonyos irányba nézne. Felfogható mutató nyílként is. Zöld lett.Négyzet – Egy papírlapot szimbolizál. Menüket és dokumentumokat jelöl. Színe pink.Kör és X: Az “igen” és “nem” választási opciókat jelenti. Kék és piros lett a színük.Goto egyszerű, hétköznapi ötlete az ikonokkal sokszor tízmillió háztartásba jutott el a világon. A PlayStation kontroller végleges formája és a gombok ma már védjegyként is felfoghatók, annyira ismertek széles körben is.[23858](a végleges, klasszikus PS1 kontroller)Teiyu Goto sok évvel a PlayStation megszületése után egy Los Angeles-i partin vett részt, ahol egy játékfejlesztő lépett oda hozzá. Megkérdezte tőle: valóban ő találta-e ki a PS formáját? A igenlő válasz után az illető bevallotta, hogy stúdiója azért kezdett el szoftvereket készíteni a gépre, mert annyira tetszett nekik a masina dizájnja.Goto életében ez volt a legszebb elismerés, amit valaha kapott. Meghatódva köszönte meg a támogatást, és úgy érezte, ezek azok a pillanatok, amik a legfelemelőbbek egy tervezőmérnök életében.(Forrás: 1UP.com)

Nincsenek hozzászólások.

Hozzászólás

  1. A videót ismerem. 😀 Meg is volt nekem PS-re. =)

  2. a PS1 kontroller: régi szép idők 🙂

  3. EZ ÉRDEKES VOLT,KÖSZI!

  4. Én valahogy vigyorogva olvastam… :DLátszik, mennyire a szívemhez nőtt az első gépem még régen :)Köszönjük ezt az ismertetőt, nagyon érdekes volt! 🙂

  5. Jó döntés volt az tuti . De az is , hogy elvetették a PS3 bumeráng alakú joy designját . Az de gagyi volt . :]

  6. Pedig én még azt hittem hogy sok mindent tudok a konzolokról, hát tévedtem.Fasza kis ismertető.

  7. A PS1-hez kapott demó lemezen rajta van a T-Rex techdemo. Annak idején sok értelmét nem láttam. Azon kívül, h el voltam ájulva a grafikától. 😀 Mondjuk a rájás sem semmi.

  8. Még szerencse, hogy sony-éknál akkor normális ép eszű főnök volt. ps1 joy hihetetlen jó volt és jó is a mai napig. a snes copy sztem nem lett volna annyira jó.

  9. Éljen a PS TÖKÉLETES kontrollere!!!!!

  10. …köszönjük a cikket főnök, nagyon jó volt olvasgatni ! ! ! 🙂

  11. Ezt a dinót nem használták fela Dino Crisis játékban? Tisztára ugyanígy néz ki emlékeim szerint benne a T-rex.Egyébként tényleg faja a snes kontroller is még mai szemmel nézve is, lehet be is kapcsolom a kis gépet még ma – ugyanis leledzik itthon egy működőképes példányom. A cikk meg nagyon jó volt – én speciel nem tudtam a konrtoller és a kis szürke születésének ezen részének a történetét.

  12. Ez nagyon jó cikk volt!!!

  13. Anno ezzel a demóval kb bárki elbaszott volna minden nap egy fél órát,már csak,hogy megmutasd a haveroknak. A SNES kontrollert meg marhára szerettem,egyáltalán nem szimpatizáltam a PS-el,aztán csak megtört a jég. Tetszik,hogy a 3nál is megmaradt a régi design,mert ez tényleg így jó és kényelmes a kéznek,bár az a banán formájú….hmmmm

  14. Érdekesre sikerült, mindig elmerengtem azon milyen értelmesen lett kitalálva a kontroller.

  15. Szóval így alakult ki az a mérvadó forma (később analóggal megspékelve), amit aztán olyan cégek másoltak le, mint a Logitech, Genius, vagy akár a Microsoft. 🙂

  16. De jo volt olvasni ezt a cikket:)

  17. Az FF7 volt még ilyen. Abban is a kör volt az igen. Emlékszem amikor először játszottam vele milyen furcsa volt. Ha jól tudom az FF8 az X-et használta igenként, nekem pedig az volt meg előbb.

  18. Fenét unalmas a dinó , annak idején rajta volt egy demo lemezen és vagy fél óráig azt bámultam milyen rohadt jól néz ki, akkoriban ilyet még nem lehetett látni konzolon.:DKözben kamerát is lehetett mozgatni, ááá imádtam.

  19. Ez a techdemo tök jól néz ki még ma is.

  20. “””Kör és X: Az “”igen”” és “”nem”” választási opciókat jelenti. Kék és piros lett a színük.,,Szóval ezért volt a echte japán játékokba a kör az “”elfogadó”” gomb (lásd MGS1)! Sose tudtam miért variálnak.:)Egyébként hatalmasat alkotott emlékszem SNES-t használó kölyökként teljesen elbűvölt a “”kapaszkodós”” alakja.Mondjuk az analog karok még mindig tulságosan kimerednek, FPS-eknél sokkal könnyebb kezelhetőséget biztosítanának a kicsit süllyesztettebb stickek, szerintem.”

  21. “Durva…de azért ez a SNES-klón kontroller legalább annyira undorító, kínai piacos megoldás lett, mint a “”banán PS3 kontroller”” terve… XDD(és ezzel nem az eredeti SNES kontrollert szólom le, az továbbra is klasszikus, letisztult. szuperül néz ki…)De ezt a dínófuttatást azért mondjuk én 1 perc alatt meguntam, nem tudom hogy Goto hogy bírt ezzel olyan sokat “”játszani””… :D”

  22. tudtommal japánban még mindig fordítva van

  23. Tök érdekes, hogy a SNES klón PS1 kontrolleren a kör és az iksz fordítva vannak!És a végleges prototípusnak meg érdkes a színe!

    • Akkor neked nem volt PS1-ed. XD

      • “:)Pedig de! Csak akkor még PSX-nek hívták. És nekem még az a széria volt, aminek “”háromtűs”” RCA “”anya”” volt a fenekén. De utána volt normál is, amilyen már a PS2-nek is van. Szóval az szürke volt, és nem ilyen világos kék.”

        • És mekkora nagy szám volt, amikor megjelent az első analóg kontroller. Postán rendeltem meg, és tökre izgultam, hogy tényleg rezgő-e. (Asszem volt sima analóg is előtte, ami nem tudott rezegni)

        • Öcsém, barátom, a képen látható is szürke, csak rosszak a fényviszonyok, te lüke pék!!! XD

    • Japanoknal a jatekokban a mai napig is forditva van. Karika az elfogadas, X a megsem/vissza.

  24. “””Az SNES játékosokat akartuk átcsábítani.””Jelentem: sikerült. :)”

  25. Meg tudnátok szokni a második képen lévő kontrollert? 🙂