Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

A Musical Story (PS5, PS4, PSN)

Karmakóma.

A ritmusjátékok nagy hulláma már egy jó ideje véget ért, és bár se Guitar Hero, se Rock Band nem jelenik már meg, a független szcéna azért képviselteti magát ebben az egykor oly népszerű műfaji szegmensben. Amerikai és Európai nagy kiadók aligha fektetnek már komolyabb összegeket ezekbe a projektekbe – bár Japánból azért még érkeznek ilyenek –, a kis fejlesztők azonban bele-belekóstolnak a képletbe úgy, hogy csavarnak rajta azért. Egy ilyen próbálkozás az A Musical Story, ami egy egyszerű, jópofa, de gyakran bosszantó kísérlet a ritmusjátékok műfajában.

A történet egy kómában lévő fiatal zenészsrácról szól, aki visszaemlékezik utazására és élményeire a ’70-es években, amikor zenekarával a Woodstockra erősen hajazó Pinewood fesztiválra tartott. Minden emlékfoszlány egy-egy dal formájában elevenedik fel, és egy a korszakot tipikusan tükröző narratívát élhetünk át vagány animációs stílussal, ha jól nyomjuk a gombokat – megtudhatjuk, hogy mi ment félre a fiú életében, és miért kötött ki egy kórházban.

A ritmusjátékok jellegzetes játékmenete a következő volt: sorban haladnak a hangok több sávon, és a megfelelő időpontban kell lenyomnunk a jó gombot ahhoz, hogy sikeresen lejátsszuk a dalt. Egyszerűbb szinteken a szám ismerete aligha szükséges, fontosabb, hogy ráérezzünk közben a ritmusra, és időben reagáljunk az érkező „hangokra”. Az A Musical Story ehhez azonban másképp áll: itt előre lemegy egy dalszakasz, amit többé-kevésbé utána emlékezetből kell visszajátszanunk. Vizuálisan csak először jelennek meg a hangok egy körbehaladó vonalon, utána azonban nem látjuk, hogy pontosan hol tartunk a zeneszámban. Összesen két gombot kell külön vagy egyszerre nyomnunk a sikerhez, és bár azt látjuk, hogy milyen hangok követik egymást, az időzítéshez emlékezetünkre, illetve az ikonok közti „távolságra” kell hagyatkoznunk. Ez kezdetben annyira talán nem is vészes, de később, amikor egyre absztraktabb és pszichedelikusabb, kísérletibb jellegű nóták jönnek, már egyáltalán nem egyszerű. Sőt, bizonyos számok hosszú percekig eltartanak, ami igazán nehéz tud lenni, ha a tökéletes eredményre törekszünk.

A program addig nem enged tovább, amíg az adott szegmenst legalább egyszer vissza nem játszottuk hibátlanul, ami ki tud zökkenteni az élményből. Hacsak nem megy nagyon gördülékenyen az egész, sokszor egy vagány koncert helyett inkább tűnhet egy izzadós próbának, ahol addig nem megy haza a banda, amíg minden tökéletesen nem szól – persze a játékos tehetségének függvényében. A maximalisták törekedhetnek arra is, hogy a dal egészét hibátlanul kivitelezzék – ami komolyabb kihívássá válik, mint azt elsőre gondolnánk. A program viszonylag engedékeny a ritmusban, nem kell tökéletes pontban eltalálnunk, de még így is rengeteg hibalehetőség van, főleg, ha alapvetően nem vagyunk túl muzikálisak, vagy csak a Guitar Hero-sorozaton gyakoroltuk a műfajt. A tökéletes teljesítménynek a presztízsen és önbizonyításon túl funkcionális értelme is van, ugyanis, ha minden dalt sikerül így megcsinálnunk, akkor egy bónusz számot is kapunk.

A játék története tipikus és teljesen kiszámítható, de szépsége nem ebben, hanem – nem túl meglepő módon – zenéjében rejlik. Egyszerű dallamokon keresztül, a zene által részletesebb és gazdagabb narratívát kapunk, mint amit vizuálisan ábrázolni tudnak, vagy tudnának. A különféle szituációk, a főbb karakterek és az archetipikus érzések saját vezérmotívumot kapnak, így még ha kép se lenne, akkor is tudnánk a hangszerekből, a tónusból és az ütemből, hogy épp mi történik. Bizonyos számok kifejezetten epikusak, és érezni azt a veszélyt és feszültséget, amit közvetítenek, míg másoknál a barátibb, laza, könnyed hangulat az, ami megragadja a „hallgatót”. A könnyű játékmenet (már ha nem a tökéletességre törekszünk) pedig jól kiegészíti ezt a felépítést, ha pedig eleget hibázunk, akkor megjelenik segítség is bizonyos formákban: kezdetben egy a hagyományos ritmusjátékokat idéző, a sávon haladó, az ütemezést segítő fénypont alkalmi felbukkanásával, később pedig ennek állandó ábrázolásával. Nehéz tehát teljesen beragadni, és előbb-utóbb elég asszisztálást kapunk ahhoz, hogy tovább tudjunk gördülni a maximum pár órás cselekményen. Ha pedig fel akarjuk oldani azt a titkos pályát, akkor azért több melót kell belerakni, mert egyes nóták igazán próbára tudják tenni a laikus játékost, főleg, amikor rendszertelen szünetek és a klasszikus ritmust felbolygató hézagok szerepelnek a dalokban. A történet szempontjából persze logikusak, de jól ki tudják akasztani a „belső metronómot”.

Az A Musical Story egy különleges élmény, és kifejezetten ajánlom azoknak, akik bírják a ’70-es évek zenei stílusát. Egy igazi acid trip jam az emlékek ösvényén, ötletes vizuális társítással és egy kreatív játékmenettel, ami irritálóvá is válhat. A játékmechanika sokszor az alapérzés ellen dolgozik, de így is szórakoztató kaland egy rövid időre. Ha nem is találja fel újra a ritmusjátékok műfaját, legalább adott egy vagány zenei albumot, amit interaktív formában lehet hallgatni.

(A játékot a kiadó biztosította tesztelésre. Köszönjük!)

★★★★
REMEK
Kiadó: Digerati Distribution
Fejlesztő: Glee-Cheese Studio
Megjelenés: 2022. március 2.
Ár: 5240 Ft
Feltöltőkártya: PlatinumShop

Hozzászólás