Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
EA Play Live 2021
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

A 10 legfontosabb PlayStation Vita exkluzív játék

A Sony idén március 1-től végleg felhagyott a PlayStation-család “fekete bárányának”, a [b]PlayStation Vita[/b]-nak gyártásával, és azt is megerősítette, hogy nem tervez újabb kézi konzolt, ezzel beverve az utolsó szöget is a kis masina és saját [i]handheld[/i] vonalának koporsójába. Ez valószínűleg senkit nem ért váratlanul, hiszen a teljesen laikusok számára is nyilvánvalóvá válik egy kis utánajárást követően, hogy a Vita – sajnos – rosszkor volt rossz helyen.Pedig nem volt mindig ilyen borús a helyzet: a Sony első kézikonzolja, a PlayStation Portable (vagy röviden PSP), fantasztikusan teljesített, tökéletesen kiszolgálta a játékosközönséget, és megannyi remek játékkal örvendeztette meg a tulajdonosokat – felsorolni is nehéz lenne őket. Ennek fényében a vállalat nagy reményekkel vágott bele a [i]handheld[/i] utódjának fejlesztésébe, amely először a beszédes NGP, azaz Next Generation Portable néven futott, majd a 2011-es E3-on PlayStation Vitaként került véglegesen leleplezésre. [104057] Minden adott volt a feltételes sikerhez: a kornak megfelelő hardver, hangzatos exkluzív címek, ígéretek különböző alkalmazásokról és nyitás a közösségi tartalmak felé. Mindent tartalmazott a recept, az áttörés mégsem jött. Ugyan tényleg jelentek meg exkluzívok a Vitára, azonban ezek szépen lassan kikoptak, így pedig a Sony is kénytelen volt stratégiát váltani.A Vita közel sem tudta a PSP sikerét produkálni, ezen pedig kár is lenne nagyon szépíteni. Azok, akik megvásárolták és kitartottak mellette, nem biztos, hogy azt kapták, amire kezdetben számítottak, a fókusz pedig az “erős, következő generációs, exkluzív kézikonzolról” átváltott a masinában rejlő alternatív felhasználási módokra.Így kezdett elterjedni például a [i]Remote Play[/i] – amivel “nagytestvérét”, a PS4-et kezelhettük rajta -, valamint a Sony nagygépeire érkező [i]remasterek[/i] és indie-k támogatása. Utóbbi azonban már csak azért sem volt szerencsés, mert az indie fejlesztők leginkább a PS4 mellé szerződtek, ám legalább ez hozott némi vérfrissítést a felhozatalba, plusz út közben is játszhattunk kedvenceinkkel. Emellett kapott egy képernyő nélküli “otthoni” változatot, amely a PlayStation TV néven fut és – egészen hihetetlen módon – TV-re kötve játszhatunk PS4 [i]joy[/i]-jal a Vita játékokkal (plusz akár a PS4 tartalmakat is tükrözhetjük vele egy másik TV-re)Két konzolgeneráció között és a mobilos játékok forradalmának fellendülésekor érkezett a kézi gép, így igazán széles körben nem terjedt el. Megjelentek rá azonban sikeres játékok, ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a tény, hogy rengeteget portoltak PlayStation 4-re ezek közül – sőt, némelyik még folytatást is kapott rá. Jelen cikkünkben a PlayStation Vita elfeledett klasszikusaira emlékezünk, amelyeket minden, a PlayStation-brand mellé elszegődött játékosnak érdemes lenne legalább egyszer kipróbálnia. A lista nem állítja sorba ezen címeke, így mindenki kedvére mazsolázhat. [b]Uncharted: Golden Abyss[/b]Ezt a listát talán nem is lehetne méltóbb címmel megnyitni, hiszen az [i]Uncharted[/i] sorozat minden egyes epizódja rengeteget tett azért, hogy a PS-tulajok jogerősen nevezzék a platform egyik legjobbjának. Noha az [i]Uncharted: Golden Abyss[/i] csak részlegesen kapcsolódik a fővonalhoz, sőt, a Naughty Dog helyett a Sony BEND fejlesztette (amely stúdió egy nem feltétlen rossz választás még így sem), így is remekül hozta a széria védjegyeit és hozzájuk tudott adni a Vita sajátosságainak köszönhetően.A játék egyfajta előzményként szolgál a kincsvadász Nathan Drake történetében, lévén, hogy az első [i]Uncharted[/i] előtt játszódik. A számozott epizódoktól ugyan elmarad, azonban egy teljes mértékben könnyed és szórakoztató kaland, amelynek abszolválása ajánlott, főleg, ha tetszett a többi rész.
[YOUTUBE]SVdoyJwBB6s[/YOUTUBE]
[b]Killzone: Mercenary[/b] Szintén egy visszatérő nagy klasszikus sorozat hordozható kikacsintása. A PSP-re megjelent [i]Killzone: Liberation[/i] sokak számára kimaradt, annak köszönhetően, hogy a hagyományos FPS-játékmenetet száműzték belőle és “felülnézetre” cserélték. Emiatt rengeteg kritika is érte a fejlesztő Guerrilla Gamest, akik nem voltak restek megmutatni ezután, hogy mitől is döglik az a bizonyos légy. A [i]handheld[/i] folytatás a [i]Killzone: Mercenary[/i] képében érkezett, ami az egyik – ha nem A – legjobb hordozható FPS, ami valaha napvilágot látott.Nem csak a játékmenet, a történet is egészen érdekes volt: egy zsoldos bőrében látogathattunk meg ismerős és új helyszíneket, miközben az ismert ISA frakció számára hajthattunk végre küldetéseket. Amennyiben ez nem lenne elég, a [i]Mercenary[/i] olyan többjátékos móddal érkezett, amelyet még az asztali konzolok is megirigyelhettek – a játék ezen aspektusát sokan emlegetik a mai napig.
[YOUTUBE]W38ycjEvZQw[/YOUTUBE]
[b]Gravity Rush[/b]Bátran kijelenthetjük, hogy a [i]Gravity Rush[/i] úgy lett a Vita egyik legjobbja, hogy nem egy ismert sorozat nevével szállt versenybe. Az SCE Japan Studio jellegzetesen stilizált stílussal készített egy olyan akciójátékot, amely a játékosok perspektíváját állította szó szerint a feje tetejére. A főhős, Kat, egy különös világban ébred, és képes manipulálni a gravitációt: a kalandba belevágók pedig ezen képességekkel győzhették le ellenfeleiket és oldhattak meg feladványokat.A [i]Gravity Rush[/i] csavart egyet a szuperhősös sablonokon, épített a Vita giroszkópjára, Kat pedig egy már PS4-es folytatást is megért – és persze beállt a PlayStation ikonok csoportjába.
[YOUTUBE]Ecp-RTtmtX8[/YOUTUBE]
[b]Tearaway[/b]A Media Molecule példátlan kreativitással és fantáziával vág bele minden projektjébe, és bár a [i]LittleBigPlanet[/i]hez képest kevésbé adott szabad kezet a játékosoknak, mégis egy emlékezetes és sajátos élménnyé kerekedett a [i]Tearaway[/i]. A papírból hajtogatott világ egytől egyig valós modellekről készült, és ezen mesés, ötletektől duzzadó univerzumban indíthattunk útjára egy bájos hírnököt. A végtelen szerethető figura és az imádnivaló zene mellett az is remek döntés volt a fejlesztők részéről, hogy a kézi konzol minden technikai bravúrját kihasználta a program, narratívájának pedig része volt, hogy a játékos átszakította a valóság határait, és megjelent magában a mókában.Kicsiknek és nagyoknak egyaránt egy jellegzetes élmény a [i]Tearaway[/i], amely csupán innovatív megközelítésével is elnyerhette volna helyét a PS Vita panteonjában.
[YOUTUBE]NK6_QvdxyXQ[/YOUTUBE]
[b]Wipeout 2048[/b]Egy PlayStation sem teljes a maga [i]Wipeout[/i]ja nélkül, a Sony Studio Liverpool pedig igyekezett a lehető legtöbbet kihozni az akkor még modern gépen megjelenő aktuális inkarnációból. A [i]Wipeout 2048[/i] a PlayStation Vita egyik nyitócímeként demonstrálta, hogy milyen grafikai teljesítményre is képes a kis eszköz, és egy bődületes, pörgős, a széria színvonalát megütő, mellesleg remekül kezelhető produktumot készített. Külön érdekesség, hogy a fejlesztők a kézi konzolt tesztelték a futurisztikus előzmény epizód készítése során, és az ő visszajelzésük alapján került rá a PlayStation Vitára egy második analóg és a hátsó érintőképernyő: amelyek nélkül nem lett volna fele ennyire sem emlékezetes.
[YOUTUBE]eKVqZsuBMvY[/YOUTUBE]
[b]Persona 4 Golden[/b]Ugyan technikailag nem PS Vita exkluzív, elvégre a PlayStation 2-es [i]Persona 4[/i] bővített kiadása, mégsem maradhatott ki erről a listáról a [i]Persona 4 Golden[/i]. Az Atlus oly mértékben dúsított és gazdagított egy már alapjaiban tartalmas, szórakoztató és vagány módon stílusos alkotást, hogy egyszerűen nehéz volt elhinni, hogy nem a kézi konzolra tervezték eredendően. A program a lehető legjobb formáját hozta a Vitán, a játékosok pedig utazás közben, várakozás alatt, vagy késő órákba nyúlva ágyukban forgolódva nyüstölték névtelen középiskolásukat, teljesen elveszve a vidéki életben, a rejtélyes gyilkosságokban, és a végtelenül addiktív játékmenetben.
[YOUTUBE]lnwXbSYcywg[/YOUTUBE]
[b]Assassin’s Creed Liberation[/b]Az idő ezen pontján az [i]Assassin’s Creed[/i] széria már multimilliomos és multimédiás mega[i]franchise[/i]-zá nőtte ki magát, amely a létező összes platformon jelen volt – így, szerencsére, a PS Vita sem maradhatott ki. Hasonlóan a PSP-s [i]Bloodlines[/i]-hoz, a Ubisoft egy a hosszabb narratívát kiegészítő kalandot valósított meg, amely azonban számos szempontból csavart a sztorin és a játékmeneten.Az ötletes megoldások mellett a legizgalmasabb jellemzője az első játszható női [i]assassin[/i], Aveline szerepeltetése volt, a rajongók pedig egy hordozható, kicsinyített, de az alap szériához minden szempontból hű történelmi túrát kaptak, amely az amerikai [i]saga[/i]t mélyítette el.
[YOUTUBE]jvdldoY4NKA[/YOUTUBE]
[b]Soul Sacrifice[/b]A Marvelous és a SCE Japan közös, torz gyermekeként érkezett el a [i]Soul Sacrifice[/i] (majd bővített verziója, a [i]Soul Sacrifice Delta [/i]), ahol egy sötét [i]fantasy[/i] világ szörnyvadászatába temetkezhettek bele a játékosok. A történet középpontjában egy mágikus napló állt, amelyben egy varázsló emlékeit élhettük át, miközben borzasztóbbnál borzasztóbb ellenfelekkel szállunk szembe. A központi mechanika pedig az “áldozati” rendszer volt, amellyel tárgyak és testrészek feláldozásával hozhattunk létre komplex támadásokat. Ez egy érdekes taktikai mélységet és dinamikát adott az élménynek, amelyet tovább fokozott, hogy másokkal is játszhattunk együtt – és őket is feláldozhattuk…
[YOUTUBE]4MhCeWJ68pU[/YOUTUBE]
[b]Oreshika: Tainted Bloodlines[/b]Az [i]Oreshika[/i] talán a Vita-katalógus legméltatlanabbul elfeledett és alul értékelt játéka volt, bár tény, hogy csak az RPG-k kedvelőinek szólt. Alapvetően a ’99-es, csak Japánban kiadott [i]Ore no Shikabane o Koete Yuke[/i] folytatása volt (ez 2011-ben kapott egy remake-et PSP-re, így érthető döntés), ám narratíva terén nem kapcsolódott erősen az említett programhoz – inkább “spirituális” utód. Alapvetően az különbözteti meg a szigetország “tömeggyártott RPG-itől”, hogy a legyőzött szörnyek után kapott pontok által istenségekkel nemzhetünk gyermekeket, akik különleges erőkkel bírnak. A csavar, hogy ezek a gyermekek mindössze két évig élhetnek, így több generációt irányíthatunk a játék során. A “család” hatalmát kiterjeszthetjük a teljes nemzetre, itt pedig némi mikromenedzsment is beúszik a képbe, ezzel adva egy üde összetevőt a recepthez.
[YOUTUBE]CzRz-xE53Xk[/YOUTUBE]
[b]LittleBigPlanet: PS Vita[/b]A nagy sikerű [i]LittleBigPlanet[/i]-sorozat hordozható tagját már a fentebb említett NGP leleplezésekor bejelentették, ez pedig rengeteg embert meglepett, sokan pedig szkeptikusan álltak a koncepcióhoz. Ennek ellenére a vitás LBP állta a sarat: nem csak, hogy tökéletesen hozta az ismert formulát, megspékelte azt egy rahedli új funkcióval, amelyek az érintő képernyőre épültek. A játék minden túlzás nélkül tökéletes tagjává vált a szériának, semmiben sem maradt el nagygépes testvéreitől és ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a számtalan díjra jelölés, amelyek közül többet el is hozott (köztük egy év játéka és év hordozható játéka kitüntetést is).
[YOUTUBE]bRs7LqswtvY[/YOUTUBE]
A PlayStation Vitára természetesen jelentek meg a felsoroltakon túl is remek játékok, ha más nem, olyanok, amelyek később a remek fogadtatásnak köszönhetően más rendszereken is elérhetővé váltak. Noha a kis kézikonzol ideje lejárt, az a tény elvitathatatlan, hogy mind az indie-k népszerűsítésében, mind a megszokott és megszeretett sorozatok kibővítésében nagy szerepe volt. Emellett megágyazott néhány olyan címnek, amelyek feljavított változatai, valamint folytatásai óriási sikert arattak PlayStation 4-en (pl.: [i]Tearaway, Gravity Rush[/i]).[i]Amennyiben hiányoltok valamit a listáról, esetleg van olyan játék, amelynek megismerését a Vitának köszönhetitek, osszátok meg velünk bátran kommentben![/i]

20 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Mostanában alig van időm játszani, esténként vagy ezzel, vagy a 2DS-el tudok kikapcsolni. Ez a gép nem halt meg, olyan hosszú még a játékok sora, amit végig kell vinnem rajta, hogy legalább két évig még él.

  2. Nekem amik nagyon bejöttek még rajta, azok a kis Hitman and Lara Croft GO játékok, amik ezen nagyon működnek. A MGS2-t kipróbáltam rajta, de nekem valahogy nem jött be elsőre. Sajnos az analóg karok érzékenysége az ilyen játékoknál nem könnyíti meg az ember dolgát.

  3. A Nagygépes csalódások után engem nagyon meglepett (pozitívan) a VITA rész. Ez tényleg hozza a jó kis Killzone hangulatot. Az Unchartednek csak az elejét toltam le, de eddig laposka.Lehet később beindul, majd végigtolom és kiderül.Látványban viszont nagyon ott van.Elképesztő mit kihoztak a vasból, mert szinte a PS3 szinthez közel hozták.

  4. A mai napig használom ezt a kis vadlatot. Szuper a renmote play…. szuperek a fenti kis címek.Sajnálom, hogy a sony egyszerre nem tudott 2 gépet tolni. Anno a platkóból 25 000 Ft vettem gyárilag felújított gépet.. első szériás OLED kijezővel… a mani napig etalon a látvány.

  5. Nyaron nyomtam le a Persona 4-t, egy elmeny volt. Dangan es Zero Escape sorozat is nagy kedvenc a masinan, nalam meg vegigjatszasra var nehany kimaradt alkotas.

  6. Szerintem már csak azért sem kell temetni a Vitát, mert egy csomó game még mindig aktuális.

    • Cathrine fullbody meg jon a gepre emlekeim szerint. Mondjuk a sok sok ps4-vita megjelenesnel elvetve talalkoztam az utobbi verzioval az evek soran. Anime jateknal rendre csak a nagygepes ert ide.

  7. Az egyedüli játék, amit sajnálok, hogy nem volt soha Vitám az a Persona 4 Golden. A többit megemésztem, hogy kihagytam, vagy már PS4-en végigjátszottam, pl. Gravity Rush.

  8. Vita-n sohasem játszottam de a Ninja Gaiden Sigma + és a Persona 5 Golden miatt még akár vennék is egyet. 🙂

  9. “Remek kis iromány, ügyesen összefoglalta azokat a must-have címeket, amiket tényleg érdemes kipróbálnia annak, aki egy PS Vita közelébe keveredik, még manapság is.Amikkel én még ki tudom egészíteni:1. Zero Escape: Virtue’s Last Reward: ha valaki szereti a visual novel-eket, ezt a játékot mindenképp próbálja ki. Sok idő kell neki, hogy úgymond kibontakozzon, de utána nagyon érdekes történet keveredik ki, számos különböző befejezéssel. A fejtörők is érdekesek és egy 15 óra játékidő szerintem simán garantálható, ha minden végkifejletet látni akarsz. Én nem voltam sohasem “”trophy-hunter””, de ennél a játéknál nem álltam meg a Platináig. Asszem anno Plus-ba adták, onnan kaptam meg én is és nagyon örültem neki, mert különben elkerülte volna a figyelmemet. 🙂 Idő közben még 2 további részt is kapott a franchise Vitán (Zero Time Dilemma és a Nonary Games, ami igazából egy bundle és a Virtue’s Last Reward is benne van) és nem tudom, hogy pontosan melyik, de valamelyik rész PS4-re is kijött. A lényeg, hogy egy nagyon kellemes csalódás szerintem! :)2. Hotline Miami 1 és 2: utóbbihoz nem volt szerencsém, de az 1-et ki tudtam próbálni anno és baromi addiktív egy játék. Megint az a pozitív csalódás kategória, mert első ránézésre egyáltalán nem gondoltam volna, hogy ennyire képes beszippantani. 🙂 3. Super Stardust Delta: aki ismeri a szériát pl. PS3-ról, annak ez a játék sem fog csalódást okozni. Ráadásul itt a 2 analóg kar miatt az irányítás is sokkal kényelmesebb, nem kell vele annyit bénázni, mint PSP-n. Plusz, a Vita saját hardverét (pl. touchpad, érintőkijelző, mozgásérzékelő) is ki lehet használni, sőt, vannak olyan játékmódok, melyek kifejezetten erre építenek. :)4. Smart As: látványos, ügyes logikai feladatokkal teleszőtt játék. Aki vevő az ilyesmire, annak érdemes legalább a trial-t leszednie a Store-ról. (Ha még elérhető, mert anno volt erre lehetőség.)5. Rayman Legends: megmondom őszintén, el nem tudnám képzelni ezt a játékot más platformon játszani, mint handheld-en. Egyszerűen annyira profin leportolták rá és annyira jól beleimplementálták a kisgép extra funckióit is, hogy mikor én játszottam ezzel a játékkal, végig az az érzésem volt, hogy mintha ezt a játékot erre a platformra találták volna ki. (Mint a Tearaway-t pl.)Illetve még néhány olyan játék, amit ha nem is olyan profi módon, mint a Rayman Legends-et, de elég korrektül leportolták Vitára:- Metal Gear Solid HD Collection- NFS: Most Wanted- God of War I és II- Final Fantasy X/X-2 HD Remaster- Grim Fandango Remastered- Oddworld: Stranger’s Wrath HD- Mortal Kombat- Borderlands 2- Dragon’s Crown- Escape Plan- Sound Shapes- Velocity- Guacamelee- Sine Mora- Rogue Legacystb.Summa summarum: igaz, hogy a Vita (már jó ideje) egy halott platform, de ha valaki most ruház be rá, azért jócskán tud válogatni a játékokból és érdeklődésétől függően egy fél-1 évre tuti, hogy be tudja táblázni magát ezekkel a címekkel. A PSP-s kompatibilitásról nem is beszélve.”

    • Hát igen… a ps2 klasszikusok elég szépen muzsikálnak :DÉn kb 1 hónapja szereztem egy angol Final Fantasy X-2-őt dobozosan a play-asiaról 😀

      • A Final Fantasy X és X2-t én is dobozosan akartam, sajnos az X2 csak letöltőkóddal volt benne ami már lejárt. Szeretem amikor valaki ezt árulja eladásra és az X2-t is odaírja, de valójában az már kuka. Én letöltősen vettem meg.Nagyon vártam már, hogy akciózzák, amint megtették lecsaptam rá azonnal. Jó ez a PS3/PS4/PSVITA teljes kompatibilitás, hogy minden mentés áttolható a másik platformra és tolhatod tovább azon amelyiken éppen. szeretnéd. Mostanában kicsit hanyagoltam ezt a konzolt, de most megint előveszem. A FFX-et ezen szeretném letolni.

  10. Premiekor vettem egyet, pár hónap után el is adtam, nagyon nem jött be. Pár hónapja azonban rám tört a nosztalgia és vettem egyet fillérekért, mert rájöttem, hogy a Persona 4 Golden kimaradt az életemből. Szerintem csak amiatt is megéri tartani egy ilyen konzolt, elképesztően zseniális és minőségi RPG. Nyilván beszereztem egy csomó kimaradt címet azóta, de a P4-et nem tudom se megunni, se letenni. A Golden Abyss ezzel szemben csalódás volt.

  11. Amúgy tényleg nagyon király kis konzol volt, nagyon sajnálom, hogy ez lett a sorsa. Hiszem, hogy ha a sony egy kicsit odatette volna magát és több saját címet csinál, sikerre vihette volna. Jött volna rá inFamous, GT, stb…, vitték volna. Arról nem is beszélve, hogy a marketinget is nagyon takaréklángon tolta, 1-2 év után nem is nagyon vitte a game showkra. A Tearaway is nagyon komoly kis játék, de alig tolták 🙁

  12. Egész korrekt cikk és a játékok is rendben vannak. Ki írta?Az LBP Vita szerintem a széria legjobb darabja, de a legkirályabb az LBP2-es Cross Controller DLC-je lett, elképesztő ötletek voltak benne, pl. az egyik player nyomja a Vita-n a lövöldözős Shump szerű játékot, a másik meg a TV-n nyomja a platform game-t, de úgy, hogy az űrhajón belül van, azaz ha az űrhajó forog, akkor a platform játék is a feje tetejére áll, ha találatot kap a gép, akkor a másik játékosnál is remeg a kép, stb… Az LBP játékok mindig megmutatták, hogy az adott konzol/kiegészítő mit tudna értő kezekbe, lásd még: Move pack

  13. Sajnálom, hogy minden amit lehetett elrontott a Sony. Mai napig menő ez az kis kütyü és jól is néz ki. Kiválóan játszható és a remote play is a legjobb élmény ezen az eszközön.(na meg ott a homebrew :), ami miatt máig fenn van tartva egy PSP 2000 is :))

  14. Még 1 gyöngyszem, a Hungry Horde 🙂 http://playstationcommunity.hu/note/12082

  15. Egyik legjobb PS Vitára a Smart As, itt írtam róla: http://playstationcommunity.hu/user-review/55A mai napig is játszok vele néha, nagyon jópofa. Ezen kívül minden többi vita kedvencem már átjött PS4-re szerencsére.