Generic selectors
Csak
Keresés címben
Keresés a tartalomban
Keresés hírekben
Keresés cikkekben
Keresés a fórum hozzászólások között
Keresés a fórum témákban
Kategória szerinti szűrés
Classic PlayStation
Comix
E3
EA Play Live 2020
Esemény
Future Games Show: Gamescom 2020
Future Games Show: Spring Showcase
Gamescom
Gamescom 2020
Gamescom 2020 Opening Night Live
Gamescom 2021
Gamescom 2021 Opening Night Live
Heti hírösszefoglaló
Hírek
Komment
Nacon Connect
New Game+ Expo
Nyereményjáték
PlayStation 5 Showcase
PlayStation Indies
PlayStation Network
PlayStation.Community
Podcast
PS5 Future of Gaming
PS5 Tudtad?
PSC Gyorsszavazás
State of Play 2020. augusztus 6.
State of Play 2020. február 25.
Stream
Summer Game Fest
Szavazás
Techno
The Game Awards
The Game Awards 2020
Tokyo Game Show
Tokyo Game Show 2020 Online
Tokyo Game Show 2021
Ubisoft Forward

Resident Evil Village – kipróbáltuk a limitált idejű demót

Laza beszélgetés a horror jövőjéről.

Amikor egy videojáték sorozatot kívánnak megújítani, akkor a készítőknek keservesen nehéz az arany középutat megtalálni a két véglet között, amivel biztosíthatják, hogy a produktum a lehető legelfogadottabb legyen a különböző szempontokat szem előtt tartó tömeg számára. Mert mint tudjuk, ha a soron következő rész ugyanolyan, mint az előző, az a baj, ha viszont jelentős mennyiségű változáson esik át, akkor az a baj, mert – szinte – senkinek se jó már semmi se.

A Resident Evil sorozat eddig kétszer esett át nagyobb restauráláson, voltaképpen – ha csak a számozott epizódokat nézzük – minden harmadik rész után. A RE4-ben már full 3D-s grafikai körítésben kellett vitézkedni TPS nézet mellett, ergo: leváltották a 2D-s prerenderelt háttereket és az ezzel járó kötött kamerakezelést. A RE7 pedig első személybe helyezte a nézetet, ami ugyan talán a legtávolabb áll az eredeti kompozíciótól, viszont a horror így jön át a legjobban. De egyesek szerint már a negyedik rész sem volt Resident Evil

De mi is pontosan a Resident Evil? Szerény véleményem szerint a RE-re egyedi jellemző nincs, s ez leginkább annak köszönhető, hogy maga a legelső rész is több helyről lett összelopkodva. Persze az alkotóelemek összessége adhat egy egyedi ízt. De mik is ezek az alkotóelemek? Erre a választ az eredeti játék műfaja, valamint a szetting kézfogásánál kell keresni – és nem a zombiknál.

A Capcom által fejlesztett, 1996-os első rész egy túlélő-horror játék volt, azaz a karakterünk eszközkészletét kellett menedzselnünk okosan, miközben mindenféle túlvilági kreatúrával vettük fel a harcot. Gyakran kellett a játékosnak elgondolkodnia, hogy miket vigyen magával, mert az elpakolható tárgyak száma limitált volt. „Melyik fegyverrel menjek? Mennyi tárat vigyek magammal? Mennyi gyógyítás legyen nálam? Hány üres helyet hagyjak az újonnan megtalált tárgyaknak?” Ismerős kérdések? Válaszunk függvénye volt a továbbjutásunk sikerének, illetve hogy mennyit kellett mászkálni az új cuccoktól hemzsegő szobától a ládáig és vissza, hogy minden szükséges eszközt bezsebeljünk.

A Resident Evil ősi esszenciájának másik fontos alapanyaga a helyszín, illetve annak atmoszférája. A legelső játékban egy hatalmas kúriát kellett bejárni, melyben ugyan szép számmal hemzsegtek az élőhalottak, de mégis volt az egész légkörnek egy enyhe nyomasztó jellege, hogy perpillanat egyedül vagyunk, de a következő sarkon bármi ránk ugorhat. A második rész rendőrőrsével szintén ez volt a helyzet. Szóval mindig kellett valami nagy, elhagyatott objektum, amiben a játékos elveszhetett mind fizikálisan, mind mentálisan. Fontos volt emellett, hogy a játéktér egy komplex egységet alkosson, amit szükség esetén újra bejárhatunk az újonnan felszedett kulcsokkal, hogy újabb helyiségekbe betérve felvegyük a továbbjutáshoz nélkülözhetetlen tárgyakat.

Természetesen apró jellemvonásnak lehetne tekinteni az ellenfeleket (akár a zombikat is), illetve olyan tárgyakat, mint a gyógynövények. Persze attól nem lesz instant Resident Evil egy játék, hogy zombikra kell lövöldözni, a sebeinket pedig a különböző színű páfrány levelekkel nyalogatjuk.

Mindezt a készítőknek az 5. részig sikerült ímmel-ámmal hozni, de az afrikai kaland, valamint a grandiózusnak induló tripla Z kategóriás horrorfilm turmix teljesen messzire került a sorozattól. Sőt, ki is jelenthetjük, hogy ennél a pontnál (is) vérzett el az ötödik és hatodik rész, mint Resident Evil játék.

Aztán jött egy pszichopata, halhatatlan család lakta hatalmas ház, illetve annak környéke, az FPS nézet, a remek látványvilág és megannyi apró, a sorozatra jellemző vonás, utalás és a széria hetedik tagja visszatalált a gyökereihez! Igaz, az FPS nézettel, valamint a zombik hiánya miatt sokan elfordultak a hetedik résztől, de ez legyen az ő bajuk. Az RE7 sokkal inkább Resident Evil, mint a negyedik, ötödik, vagy a hatodik rész!

A soron következő nyolcadik rész, a Resident Evil Village első trailere nem kicsit osztotta meg a gamereket. Az RE-hagyományokat hűen őrző játékosok valami ilyesmiket reagáltak rá: „Farkasemberek? Milyen mesebeli baromság már ez? Zombikat akarunk!” Nem értem az élőhalottak mitől elfogadottabb kreatúrák, mint mondjuk a vámpírok, vagy a farkasemberek (egyébként a zombik kapcsolódnak a vámpírokhoz!), de a REV legutóbbi demójával úgy belém fagyasztották a matériát, ahogy a zombik már nem voltak képesek a legutóbbi remake részekben sem. De ne ugorjunk ennyire előre…

A REV eddig két helyszíne ismert. Lesz egy falu (ha már Village a címe ez minimum elvárandó) és egy kastély (amit a legelső demóban járhattunk be némileg). A hétvégén elérhetővé vált demóban a faluban mászkálhattunk és meg kell hagyni hozta a feelinget. Ugyanis a falu nagy, el lehetett benne veszni, valamint elhagyatott, nem mászkáltak a lakosok az utcán, rendesen egyedül érezhettük magunkat, miközben sejtettük, hogy valami ólálkodik ott a sarokban. Hamarosan szembe is kerültünk azzal a fenyegetéssel, amiért a falu lakosai visszavonultak a menedéket nyújtó falak közé. Embernek már nem emberek, farkasoknak még nem farkasok, de valami köztes állapotban lévő humanoid kreatúrák ezek, amik kb. úgy tesznek az őket ért golyó lövésekre, mint a zombik, de jóval nagyobb erővel rendelkeznek. Legyőzhetőek, de nem adják könnyen a bőrüket. Ellenben Ethant rendesen haza tudják vágni pár jól irányított csapással. Szóval volt okunk behúzott farpofával sunnyogni, amikor hallottuk, hogy valahol a közelben vannak a szinte embernagyságú növények takarásában.

Maga a túlélő játékmenet egyik fontos eleme, az inventory-rendszer nem igazán villantotta meg magát, de már látszott, hogy nem a klasszikus RE sémát követi, azaz nem slotokba lehet majd pakolni a cuccokat, hanem olyan lesz, mint a RE4-ben. Ergo: aki régebben veszett sokat tetrisezett, az nagy előnyt élvezhet majd, amikor logisztikázni kell.

A demó engedett még némi betekintést a megmaradt falusiak életébe, és aprónak nem nevezhető fordulatok tarkították a dolgok alakulását. Már a RE7-nél is érezni lehetett, hogy az átvezető jeleneteket nem kvázi filmként éljük meg, hanem eseményeknek, amik ott zajlanak körülöttünk és a részesei vagyunk akár irányítjuk a főszereplőt, akár nem. Így még közelebbi az élmény. Ezért is váltottak anno FPS nézetre, mert a horrort és az események megélését ennél közelebb már nem tolhatják az arcunkba. Illetve de… VR-ral!

Szóval a két lenyomott demó alapján ki lehet jelenteni, hogy a végleges játék hozni fogja a sorozatra jellemző dolgokat legalább annyira, mint a hetedik rész! Megvan a nagy, fenyegető, ugyanakkor elhagyatott terep, a nehezen leküzdhető ellenfelek és a túlélő-horror zsáner alapjai is szépen le vannak fektetve. És természetesen fellelhetőek lesznek azok az apróbb dolgok, amik már a kezdetektől fogva jelen voltak a sorozatban.

De természetesen ezt majd csak akkor jelenthetjük ki igazán, amikor végigvittük.

(A Resident Evil Village limitált idejű demójáról ITT tudhatsz meg többet.)

8 hozzászólás

Hozzászólás

  1. Szerintem is nagyon jo lett. Es aki jart mar Erdelyben pl. torcsvarnal az teljesen aterzi a full autentikus atmoszferat.

  2. Szerintem besz*rás jó lett, én már alig várom,már ketyeg az óra visszafelé a gépen😁

    1
  3. “a széria hetedik tagja visszatalált a gyökereihez !”
    What ???!!!

  4. Ok, korábban tévedtem. Nem House of the Dead, hanem House of the Dead 2….Meh. A 7 ről írt dologgal viszont egyetértek. Nekem az extrém beszaratós volt, nem is bírtam. Az új köntösben hozza azt, ami miatt anno Ps-n a Resi1 másolt lemezét berakni is alig mertem a gépbe. Ez nem az. (demo alapján legalább is)