.
 

PlayStation.Community Teteszted ›› VictorVance

2017.05.07. 16:16
7 hozzászólás
Szerző: VictorVance
Utolsó hozzászólás: Lotar (2017.06.08. 20:15:42)
Megosztás
Értékeld a tesztet!
Egy világ, amelyben elveszel…
A Horizon Zero Dawn című játékban van egy szakasz, amikor egy hófödte, romos vidéken kell lovagolnunk, célunk felé. Amik egykor az égbe emelkedő, magas felhőkarcolók voltak, immáron csak lerombolt, leamortizált betondarabok lettek, melyek már alig-alig bizonyítják, hogy ott valamikor volt még élet. Mindent benőttek a növények, az útjelző táblák rozsdásodnak, az utak a felismerhetetlenségig eldeformálódtak, a járművek már réges-rég elrothadtak – és a szállingózó hópelyhek még azt a kis részt is szép lassan beborítják, melyek útmutatást adhatnak arról, hogy egykor az emberi faj virágzó, modern civilizációt tudhatott magának. A játékos, miközben ebben a romos betonrengetegben kóborol, képtelen nem körülnézni, és erős melankóliával elmerengni azon, ami körülveszi. Kérdések, kétségek, kíváncsiság szállingózik az elméjében, gyötri az értetlenség, miközben egy olyan keserű végkövetkeztetés fogan meg a gondolataiban, melyek mindvégig ott voltak, de egyszerűen nem akarta bevallani magának: lám, ide jutott az emberiség. Fajunk, amely hosszú időre tekint vissza, és számtalan dicső tettet hajtott végre, nyughatatlan lelkének, és a benne égő tűznek köszönhetően hihetetlen dolgokat vitt véghez a történelem során, egyúttal saját végzetének is az okozója lett. A romokat, a tájat látva szinte már könny szökik a szemedbe, és összeszorul a torkod: ennyi lett belőlünk, ide vezetett a rengeteg ambíció, a mértéktelen tudással párosuló versengés, és az ezzel párosuló egoizmus, mely miatt magunkat mindennél felsőbbrendűnek tekintettük.
Ennek azonban vége: valami történt, valami rejtélyes, melyet azóta sem tudnak megmagyarázni azok, akik a fennmaradtak a nagy katasztrófa óta. A világot immáron a gépek uralják, több száz, akár több ezer év is eltelhetett, mióta átvették az irányítást, és domináns fajként, az egykori állatokat imitálva élnek, vadásznak, és jelentenek veszélyt az emberekre. Egy bonyolult, és saját ökoszisztéma szerint élnek, ami rendkívül különös, és amit senki sem ért. Az egykor rendíthetetlen emberi faj pedig mondhatni parkolópályára került. Civilizációnk évezredeket fejlődött vissza, miután az általunk ismert világ összeomlott, miközben ebben az új berendezkedésben ugyanúgy megtalálhatóak a jövő modern technikai eszközei, mint a múlt törzsi hagyományai – fajunk kultúrája kiterjedt formában létezik, egyszerre foglalja magában a technológia vívmányait, és az őskor, ókor, középkor jellemzőit. Gyakorlatilag leginkább úgy lehet jellemezni ezt az egészet, mint egy posztmodern őskort.

A Horizon Zero Dawn egy ilyen bámulatos, színes, és egyben különösen emocionális világot tár elénk. Egy fiatal, női figura, Aloy bőrébe bújhatunk, aki kitaszítottként született bele ebbe a furcsa közegbe – szüleiről semmit sem tud, és mivel megbélyegezték, egyik törzs sem fogadja be. Egy tapasztalt, és keménykötésű harcos mellett nő fel, ám idővel egyre jobban érdeklődik a múltja iránt, így hát elindul, hogy próbára tegye harci tudását, és ügyességét, egyúttal fényt derítsen származására. Aloy-al együtt a játékos is egy csodálatos kalandra indul: aki elég ingert érez magában, hogy a gépébe tegye a játékot, az minden bizonnyal pályafutása egyik, ha nem a legnagyobb szabású élményét fogja átélni. Egy nagyívű, epikus mesét, ami semmi máshoz nem fogható, mint amit eddig látott az emberfia, ha videojátékokról van szó.

Hölgyeim, és Uraim, új klasszikus született!
A Horizon Zero Dawn egy saját, egyedi világot teremt, melyhez innen-onnan összecsipegeti a különböző játékokból, filmekből, és könyvekből származó elemeket, ötleteket. Így, bár nagyrészt ismerős, korábban már használt mechanikákkal találkozhatunk az alkotásban, az mégis merőben más mindahhoz képest, amiben mindeddig részünk volt a műfajon belül.
Olyan mozifilmek szellemisége, és stílusa elevenedik meg a szemünk előtt, mint a Jurassic Park kalandos, szenvedélyes, veszéllyel párosuló hangvétele, a Terminátor mesterséges intelligencia uralta, hátborzongató próféciája. De csak hogy a műfajon belül maradjunk, ott van például a The Witcher 3 néhány ismerős megoldása, vagy a The Last of Us narratívája, ami szintén felelős volt azért, hogy a Horizon Zero Dawn olyan zseniális lett, amilyen. Igyekszik az érzelmekre hatni, beleférkőzni a játékos szívébe, miközben látványával is lenyűgöz minket, de közben nem felejt el egy humánus, sokat mondó, és a jelen világban igencsak aktuális témát feszegetni, ezzel adva meg a tartalmas sztorit, és a szintén tartalmas szórakozás lehetőségét. A játék nagyszerűsége ebben többek közt ebben rejlik: rólunk szól, emberekről, összefoglalja mindazt, amik voltunk, vagyunk, és leszünk, emellett egy fontos, iránymutató üzenetet is tartalmaz a jövő generációi számára. Legfontosabb közlése, hogy rombolás helyett építsünk, számító, meggondolatlan, és önző tettek helyett saját, és környezetünk életét tegyük jobbá. Való igaz, ezek a technológia előrehaladásával egyre égetőbb témák lesznek. Az alkotásban fellelhető iránymutatás kimondja, hogy a modern eszközöket, és fejlesztéseket ne háborúra, ne a fegyverek korszerűsítésére használjuk, hanem az emberek létének, és életkörülményeinek jobbá tételére.
A Guerilla Games alkotása amellett, hogy valósággal szórakoztat, egyetemes témákkal tölti meg a játékát. Persze, mindamellett, hogy rengeteg mindenről szól, azért legfőképp bámulatos játékmenetével, grafikájával, és jobbnál jobb tulajdonságaival hódítja meg a szívünket.
A Horizon Zero Dawn világa csodálatos. Soha, egyetlen egy open world játék nem nézett ki ilyen gyönyörűen. Utunk a havas fennsíkoktól kezdve a növényekkel benőtt városokon, és fákkal borított erdőkön át a forró sivatagokig, kanyonokig terjed majd, a helyszínek hihetetlenül változatosak, és tele vannak élettel. Nem csak azért mert, miközben ezeken a helyeken barangolunk, szinte érezzük a szellő fújását, látjuk a lombok, bokrok ide-oda ringását, a nyulak, rókák, vaddisznók kóborlását, hanem mert az ezen kívül értelmezett élővilág is rendre megdöbbenti, még a tapasztalt játékosokat is. A 26 különböző fajtába sorolt, már kihalt, vagy még élő állatra hasonlító gépek külön viselkedésmódot sajátítottak el. Vannak robotraptorok, robot T-rexek, robotaligátorok, nagyméretű robotbogarak, robot kardfogú tigrisek, robotmadarak, robotbölények, robotkígyók, robotpókok, a sor pedig nem ér itt véget, egyszerűen hihetetlen micsoda választékot hoztak össze a fejlesztők, ráadásul mindegyik robot más-más erősségekkel, és gyengeségekkel rendelkezik.
Nincs két ugyanolyan fajta, maximum csak hasonló, de ettől függetlenül mindegyik más módokon akar az életünkre törni. A fülünkre tapadó Focus segítségével (rendkívül hasznos eszköz, gyakorlatilag a harmadik szemünk, sokszor fogjuk a segítségét kérni) kijelölhetjük a gépek különböző gyengepontjait, majd lecsaphatunk rá. Mindegyik gépet más-más módokon lehet legyőzni, ennek köszönhetően pedig a játékban egyik fegyver sem felesleges, a szimpla nyíl használata is ugyanannyira szükséges lesz, mint például a fagyasztóbombáé, vagy a csáklyáé – a küzdelmek taktikusak, és bár azért annyira hatalmas stratégiát nem igényelnek, remekül sikerült érzékeltetni, hogy alaposan meg kell gondolnunk, mikor mit használunk, és ki kell tanulnunk bizonyos gépek legyőzésének a módját. Van, melyhez páncéltörő nyíl kell, másokat inkább a tüzes fajtával kell térdre kényszerítenünk. Ebből következik, hogy a fegyverek sűrű, kiterjedt használata mellett képességeink fejlesztésére is erősen szükségünk lesz, mert mindennek hasznát lehet venni, a szintlépések új lehetőségek elsajátítására alkalmasak, és növelik a túlélési esélyeinket.
Az, hogy egyre jobb cuccokhoz, és felszereléshez jussunk, annak függvénye, hogy mennyire serényen gyűjtögetünk, illetve harcolunk.
Lesz is erre lehetőség bőven, ugyanis a Horizon Zero Dawn tele van elvégzésre váró feladatokkal, tennivalóval. Egyszerűen mindig van mit csinálni, mindig találkozunk valami új dologgal – nemcsak azért tartalmas, mert a világa tényleg lélegzik, és él, hanem mert számtalan küldetést hajthatunk végre, végtelen számú dolgot gyűjthetünk össze, rengeteg ismeretlen, és érdekes területet fedezhetünk fel.
Ősi tárgyak összegyűjtése, a múlt történéseiről árulkodó videó foszlányok, emlékek felderítése, korrupt, felülírt gépek által uralt területek megtisztítása, felmászás a „hosszú nyakú” gépekre, szintén sorokon keresztül lehetne folytatni azon lehetőségek megnevezéseit, melyeket átélhetünk a játékban. És a legjobb: bár főküldetések is vannak dögivel, a Horizon Zero Dawnban néha komolyan nehéz eldönteni, hogy mit is értünk fő, és mit mellékmissziók alatt, mivel gyakran előfordul, hogy egy-egy kisebb feladatnak induló küldetés szinte már egy teljes értékű misszióvá csúcsosodik ki. A Cauldron címmel ellátott küldetésekben mindig egy föld alatt elhelyezkedő gépgyárba kell ellátogatnunk. A platform elemekkel, és logikai fejtörőkkel ellátott missziók remek plusz-élményeket biztosítanak, és jelentős mennyiségű XP-hez juttatják hozzá a játékost.
Tehát dióhéjban: az alkotásban a mellékmissziók is olyanok, mintha szorosan a fő szálhoz tartoznának. Ennél nagyobb pozitívumot pedig nehéz elképzelni egy open world játék esetében – mármint azon kívül, hogy a rengeteg feladat ellenére a Horizon Zero Dawn sosem fullad unalomban, mindig tartogat meglepetéseket.

Bár a játék egy rakás más játékban szereplő ötletet vett kölcsön, ezeket mégis úgy alkalmazza, hogy a végeredmény tökéletesen áramvonalas, és jobb legyen. A fantasztikus világú, RPG elemeket felvonultató Horizon Zero Dawn vita nélkül egyedi mű lett, olyan, amit nem fog egyhamar elfelejteni senki, és ami megérdemelten kerülhet bele a videojátékokat halhatatlan, örökzöld címeket felvonultató panteonjába.
Legnagyobb hibája azonban pont zsenialitásában rejlik. Annyira jól össze van rakva, annyira látványos, annyira páratlan élményt nyújt az egész, hogy azt jó ideig nehéz, szinte lehetetlen lesz majd felülmúlni a videojáték iparban. Ki tudja, mikor lesz részünk újra egy ilyen lebilincselő kalandban, végigjátszása után a legtöbb más program elavultnak, vagy kevesebbnek fog tűnni ennél, olyan magasra tette a lécet. A Horizon Zero Dawn képében egy új klasszikust köszönhetünk, adott nekünk egy csodálatos, érzelmi csúcspontokkal teli, személyes történetet, és kiváló grafikával megtoldott világot, és egy remek női főhőst is. Aloy nem a szokásos törékeny cicababa képét hivatott megjeleníteni, inkább egy edzett, kemény csaj, aki nem elsősorban szépségével, és bájaival (ne értse félre senki, azokkal is bőven rendelkezik) akar hódítani, hanem erős, határozott személyiségével.
Ezt a játékot minden PlayStation 4 tulajnak kötelezően ki kell próbálnia! Nincs mese, aki rendelkezik a konzollal, annak egyszerűen a gépbe kell raknia, át kell élnie mindazt, amit kínál a játék, ezt a páratlan kalandot, ami egy nagyszerű, egyedi meseként emelkedik ki a mai kínálatból.

Aki ezt nem teszi meg, az magára vessen! Én szóltam!
10/10
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Kiemelkedő
Szavatosság:
Kiemelkedő
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
Pozitívum
Nagyszerű, gyönyörű, lebilincselő, megkapó, és megható - az utóbbi évek egyik legnagyobb, és legszebb kalandja.
Negatívum
Egyetlen nagy negatívuma egyben a pozitívuma is: meddig kell majd kibírni, hogy újra kapjunk egy ilyen minőségű játékot?
A PlayStation.Community szerkesztősége semmiféle felelősséget nem vállal a "Teteszted" rovatban megjelent írások tartalmáért. A kritikák és pontszámok minden esetben a szerző saját véleményét tükrözik, nem a szerkesztőségét. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a Teteszted rovatban közzé tett írásokat adott esetben módosítsa, publikus formából kivegye, vagy törölje.
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
7. Lotar  PlayStation.Community tag
2017.06.08. 20:15:42
LV16
Be fogom szerválni , az tuti . :)
psn/sen id: pcpmate
6. Greg  PlayStation.Community tag
2017.06.04. 22:29:07
LV24
Válasz 3. Penge70 üzenetére:
;D Pedig de. Vagy a videojátékok Bolygónevehalálja. ;)
LV426
5. VictorVance  Szerkesztő
2017.05.29. 07:28:16
LV15
Válasz 4. mentoloshypo üzenetére:
Szép is lenne...
Örülünk?
4. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2017.05.29. 07:06:41
LV27
10 pont? Akkor téged is lefizetett a Sony.
PSN ID: Nemesis_HUN
3. Penge70  Veterán PSC tag
2017.05.29. 06:24:54
LV21
Válasz 2. Greg üzenetére:
Még csak az kéne :D
2. Greg  PlayStation.Community tag
2017.05.15. 05:02:39
LV24
A videojátékok Avatarja.
LV426
1. Rosszarc  PlayStation.Community tag
2017.05.13. 16:46:00
LV1
Nalam az ev jateka eddig, ha nem az egesz evtizede. Nem is tudom mikor volt reszem egy ennyire melankolikus, kalandos, es megindito cuccban. Tenyleg kotelezo minden PS4-es tulaj szamara. Talan az emberi ellenfelek elleni harc lett egy kicsi gyenge, de ennek ellenere tokeletes, minden izeben.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
LV15
Szerkesztő
PSC Kredit
12476 pt
PS4     PS3     PS2
PS Vita     PS One     PSP    


PlayStation.Community
Név:
Vlagyimir
Fórumhozzászólások száma:
4499 db
Hír/cikk hozzászólások száma:
3733 db
Utolsó belépés:
2017.09.24. 09:59:30
Regisztráció ideje:
2009.09.21. 14:17:16
Barátaim:

PlayStation.Community Trófea