PlayStation.Community

2013.10.25. 10:00 Játékteszt
104 hozzászólás
Szerző: Onimushaman
Értékeld a cikket!
Csomagoltam egy tiszta váltás alsót az útra, és ha visszaér, levághatná végre a szakállát az úrfi, elvégre karácsony van!

A Rocksteady Studios tehetséges munkásainak nem egy, hanem kettő, a Denevérember nevével fémjelzett játékot is köszönhetünk. 2009-ben a komor hangvételű Arkham Asylumba (AA) tehettünk egy lidérces álmokba illő kirándulást, majd 2011-ben immáron Arkham City (AC) keretein belül ténykedhettünk.
Az AA közel tökéletes volt, innovatív, lebilincselő. Az AC a nyitott világával újra képes volt a képernyők elé szegezni a videojátékos-társadalmat. A befejező képsorok alatt az államat kapartam a padlóról, a mai napig nem értem, hogy ebbe a végkimenetelbe miként egyezhettek bele. Ezek után egyértelmű volt, hogy az esetleges következő Arkham-epizód nem egyenes folytatásként lát majd napvilágot. Elindult a susmusolás egy esetleges „előzményjátékról”, aminek a fejlesztését átadták a Warner Bros. Games Montréal stúdiójának. A kérdésünk az, hogy sikerült-e felnőniük az elődökhöz, illetve milyen újdonságokat kínál a Batman: Arkham Origins. Mert ugye kínál... vagy esetleg megpróbálják harmadszorra is eladni ugyanazt? Úgyis tudom, hogy az értékelő dobozt nézitek meg elsőként (megjegyzem, nem szép dolog, így folyton az fog járni a fejetekben, én meg folyamatosan csuklok, míg a teszt olvasásának végére nem értek, majd csendben lenyugszotok). Nem szaporítom tovább a szót, lássuk, mit tartogat számunkra Batman régi-új kalandja.
„− Hogy fogja megállítani a bérgyilkost, Bruce úrfi? – Többen vannak, Alfred, több bérgyilkos is van! – Hát persze. És ezt mind a krokodilember mondta önnek, igaz?”

Bruce Wayne, az árva milliomos 2 éve érkezett vissza Gotham utcáira. Elszeparálva él villájában „öreg” komornyikjával, a hűséges Alfred Pennyworthszel. Esténként magára ölti jelmezét, hogy önbíráskodóként a bűnt üldözze. Gotham bűnös város (nehéz lenne megítélni, hogy Sin City vagy pedig történetünk színtere mocskosabb-e), az egy főre jutó bűnözők száma az egeket veri, és ez nincs másként a szeretet ünnepén sem.
Csendes, békés, fehér karácsony köszönt Gotham népére, legalábbis csendesnek indult, mígnem riasztás érkezik a közeli Blackgate börtönből. Zavargás tört ki, a rendőrfelügyelőt és a börtönigazgatót túszul ejtették. A középpontban a városka egyik maffiavezére, a hírhedt Black Mask áll. A rendőrség tehetetlen. Bűnüldöző karrierje elején álló hősünk kap is az alkalmon, hiszen saját belátása szerint a városnak szüksége van rá. Egy rövid szakaszon megismerhetjük az irányítást, ami egytől egyig az előzőek mintájára épül (ezt a mondatrészt akár ki is vághatnám akár most is, mert sajnos szükségem lesz még rá nem is egyszer). Tehát a Batman AO még mindig egy külső nézetes, lopakodós, nyomozós, gyűjtögetős, de főként verekedős sandbox játék.
A lázadás nem véletlen, különleges nap a mai. Batman fejére 50 millió dolláros vérdíjat tűzött ki Black Mask, az eseményre pediglen 8 elit bérgyilkost is meginvitált. Az első ilyen boss-szal meg is kell küzdenünk a betanuló pálya végén…

Magáról a történetről nem szeretnék többet mesélni, bár ennél jóval több is kiderült már a kedvcsináló videók által. Az elején kicsit húztam a szám, de végül fejet kell hajtanom az írók előtt. Remek sztorit hoztak össze tehetséges színészekkel! A Batmant játszó Roger Craig Smith már több ízben bizonyított Chriss Redfield és Ezio Auditore da Firenze bőrébe bújva, és itt is megállja tökéletesen a helyét. Troy E. Baker Jokere (Snow, Joel, Booker DeWitt) pedig nagyszerű választás volt a leköszönő Mark Hamill után. A többieket sem kell féltenünk azért (Nolan North, mint Pingvin megint adja). Bevallom, féltem a szinkronok lecserélése miatt, de mint említettem, félelmem alaptalan volt. Ugyanez vonatkozik a hangokra és a zenékre is, eme téren kiválóra vizsgázott a program.
„Azt hiszed, hős vagy? Nincs szüksége rád a városnak, te magad vagy a ragály, ami Gothamet sújtja” − Copperhead

Ugyanez nem mondható el sajnos a képi világról. Bár minden szinte ugyanaz, mint az AC-ben, mégis a grafika néhol kopottas, viszont legalább részletes. Minden helyszínt telepakoltak rendesen különböző objektumokkal, amik erősen hozzájárulnak a hangulat megalapozásához, remek atmoszférát teremtve ezáltal a játéknak (az egész városban fellelhetőek a karácsonyi díszítések, még a börtönlakóknak is ki van készítve a zokni). Egy egész oldalon át sorolhatnám az apróbb dolgokat, amik színesebbé teszik gothami kiruccanásainkat.
Két nagyobb városrészt kilenc kisebb kerületre osztották fel játszóterünk gyanánt (Burnley, Coventry, Diamond district, The Bowery, Park row, Amusement mile, Industrial district, Sheldon park és a területeket összekötő Pionírok hídja), s mint írtam, a külső helyszínek java szerepelt már az AC-ben. Megtalálhatóak továbbá olyan ismerős belső helyszínek, mint a Wonder Tower, a Kalapos boltja, a csatornarendszer, vagy a gothami rendőrkapitányság is. Akadnak azért új helyszínek, a kedvenceim közé tartoznak a grandiózus Gotham Hotel és a Pingvin hajója, ami a jelenlegi bázisa.

Amit a Cityben szerettem, az a gyors, akadálymentes haladás volt a helyszínek között. Akár a legmagasabb tornyokra is felmászhattunk, imígyen gyönyörködve a magasságban. Sajnos ugyanez az Origins esetében nincs így, jócskán limitálva van az egész röpködés.
Egy bizonyos pontnál magasabbra ugyanis nem mehetünk (Emlékeztek az óriási kéményekre az AC-ből? A feléig se juthatunk el!), ami illúzióromboló. Marad a glide-olás, mikor is a levegőben Batman szétfeszíti a köpenyét, így képessé válik siklani. Ezt tovább fokozhatjuk egy gyors bukó mozdulattal, amitől hősünk nyílegyenesen közelít a föld felé jobb esetben (rosszabban pedig a hideg tengervízzel néz farkasszemet), majd egy ponton felrántva ebből lendületet nyerhet (ilyen formán akár perceken keresztül ellehetünk földet érés nélkül).
Batman hű társa az ő fegyverarzenálja, amelyből az egyik legtöbbet használt eszköz a Batclaw nevű ügyes szerkezet. A levegőben bizonyos háztetőket, kiszögelléseket könnyen elérhet vele, repülés közben kilőve pedig extra sebességgel gazdagodik, tovább segítve a közlekedést. Sokszor fogunk találkozni azzal az esettel, hogy siklás közben lőnénk ki a kötelet, de a jelzés helyett egy kis áthúzott jelölést kapunk. Nagyon idegesítő, meg kell hagyni (néhány épületre egyszerűen nem is tudunk felkapaszkodni, ezeket sajnos meg kell kerülnünk).
Talán ezt a drága készítők is érezték, így beépítésre került a kerületek közti gyors utazás lehetősége. Egy CGI-animáció keretein belül kerülhetünk a kívánt helyszínre, bár ezeket a pontokat előbb fel kell oldanunk. És itt jön képbe a szoftver gyűjtögetős része, a már ismert Enigma fejtörőivel egyetemben…
„Olyan, hogy Denevérember nincs, nem létezik!” – Gordon

A még szárnyait próbálgató géniusz, Enigma feladványaiba lépten-nyomon belebotolhatunk. Egy zsarolókampányba kezdett a háttérből folyton-folyvást figyelő, feladványokat kiötlő jómadár 200 darab fájlt rejtett el Gotham egész területén (nyílt és zárt területeken egyaránt). A program 1-től 20-ig tartja nyilván az aktákat, egy akta megoldásához pediglen 10 fájl felszedése szükséges. Véletlenszerűen is észrevehetjük a zölden világító dobozkákat, a detektívlátást bekapcsolva a hozzájuk kapcsolódó csapdaszerkezetet is kiszúrhatjuk. A legtöbbet csak a történet egy bizonyos része után tudjuk megkaparintani, immár különleges eszközök birtokában. Felszerelésünk 12 használati tárgyra dagad, és ehhez hozzájönnek még a bizonyos jutalomfejlesztések is. Sajnálattal jelzem, hogy a feladványok zöme az óvodás szintet sem éri el, sokszor ismétlődnek, vagy pofátlanul egyenesen a Cityből nyúlták őket. Magyarázat gyanánt annyival szolgáltak a készítők, hogy ez még egy „éretlenebb” Enigma, így még nem talált ki olyan tökös rejtvényeket, mint az AA és AC game-ekben. Ócska kifogás…
A fő szál teljesítése közben Alfred gyakran bejelentkezik rádión keresztül és 1-2 szaftos bűnténnyel is szolgál olykor. Az AC detektív módját fejlesztették tovább, ahol bűneseteket rekonstruálhatunk. Egyfajta „gothami helyszínelőkké” válhatunk egy rövid időre. Ezek az események nyerték el a tetszésemet tán a legjobban. Érdekes esetek, fasza kivitelezés. Batman külön kommentálja a dolgokat, ami még élvezetesebbé teszi az egészet. Kár, hogy csak 9 ilyen eset van, ebből csak a harmada sztoriköteles. Enigma elsőként kerül be a Most Wanted részleg alá, ez a rész konkrétan a mellékküldetés szekció.
„Te nevezed magad okosabbnak nálam, aki összekeveri a karácsony ünnepét a Halloweennel?” – Enigma

Tíznél is több szuper bűnöző képviselteti magát az AO-ban, unatkozni nem fogunk. Lesz, aki csak 1-2 pillanat erejéig teszi tiszteletét és lesz olyan is, aki szinte az egész játék alatt borsot tör (vagy próbál törni) az orrunk alá. A legemlékezetesebb ilyen villain az őrült Kalapos, akinek a saját maga kreált rémálmába csöppenünk. Valóban életre kelti az Alice Csodaországban kifordult környezetét. Piros pont a megvalósításért, kár, hogy már nagyjából ellőtték a tudatmódosítós részeket a korábbi game-ekben.
A játékidő ezen feladatok teljesítésével bőven 20 órára rúg, pláne, ha útközben elcsábulunk néhány feladvány irányába. Elég fura egy karácsony, ahol az üres utcákon csak rosszfiúkkal találkozhatunk (konkrétan az egész játékban szinte csak rosszarcúak és rendőrök vannak, alig fogunk civilekkel összefutni). Néha kapunk 1-1 rendőrségi riasztást, ami itt random eventnek felel meg. A cél mindig ugyanaz: mindenkit laposra verni.
Apropó, verekedés. Már az első Arkham-epizódban szinte tökéletes volt a harcrendszer, egyfajta balettelőadásnak felelt meg, ahol akár egyetlen folyamatos kombóval végigverhettük a ránk támadó hadakat. Ezt a második játék tovább bővítette plusz kütyükkel, illetve ellenféltípusokkal. Akkor nézzük, mit adott hozzá ehhez jelen cikkem tárgya. Történetesen az Arkham-játékok történetének legerősebb, god tier fegyverét, az elektromos kesztyűt! Fasza. Milyen előzmény az, kérem szépen, ahol Batman erősebb, mint az utolsó rész tetőpontján? Kicsit le kell nyugodnom, hogy ne váltsak Puzsér-stílusba. A kesztyű egy bizonyos idő után (találatok száma) feltöltődik, ami, ha sikerül (egy harc alatt simán többször is), akkor nyugodtan hátradőlhetünk. Késes, pajzsos, elektromos ösztökés vagy akár páncélos ellenfelek állnak az utadba? Semmi gond! Ez az új fejlesztés minden anyagon átüt, ezáltal az egész kihívást megöli. A kezdeti easy/normal/hard szentháromság közül a középsőt választottam, szinte egyetlen harcot sem tudnék kiemelni, ami megizzasztott volna, a szuper kesztyűvel mindenkit ledaráltam. Ugyanaz a mindfuck állt elő, mint a God of War széria esetében. Emlékeztek a Chains of Olympusra? Teljesen ugyanaz a szitu, szintén kesztyű…
„Gyere csak ide, hadd törjem el a gerinced!” − Bane

Az egész játékkal a legnagyobb problémám az, hogy nem mertek újítani. Ugyanazokat az unalomig ismert Predator és Combat feladatokat fogjuk felváltva kivitelezni, mint 2009-ben. A biztos, kitaposott ősvényen maradtak, így az egésznek olyan AC DLC-utóíze van. A történet elviszi a hátán az egészet, és itt menekül meg az Origins. A hangzatos cím véleményem szerint egy komoly hatásvadász átverés. Batman nyers és brutális (ezt szimbolizálja az új ruhája is, ami egyébként nagyon sz@rul néz ki), borostás, kőkeményen beszólogat egyetlen barátjának (Alfredet látogatva jó tanácsokat kaphatunk, amik értékes tapasztalati pontokkal járnak, így is fejleszthetjük felszerelésünket), kegyetlenül összeveri áldozatait. Gordon meg is jegyzi neki a rengeteg törött bordát és végtagot, Batman így „segít”. Szinte mindent lekoppintottak, ami az Asylumot és a Cityt zseniálissá tette. A hackelhető zárakat, feladatmegoldásokat, a rejtvények zömét is. Sokszor kántálhatjuk a „vót' már” kezdetű troll-elszólást, mire a játék végére érünk. Az újfajta helyszínelés legalább jó lett, amit a multiplayer részről már nem mondhatok el.
Mert ilyen is van immár, de minek?

Joker és Bane frakciója küzd egymással területfoglalós játékmódban, 4 vs 4 rendszerben történik az egész, kemény 4 pályát számlál a program. Tetszés szerint konfigurálhatjuk emberünket, elég jó fizimiskák vannak. És ebben a karaktergenerálásban ki is merülnek a pozitív dolgok. A célzás és hitboxok eszméletlen bénák, a „nagy” csatározások hamar unalomba fulladnak. Egy bizonyos ponton kiválthatjuk a vezérünket, így Jokert vagy Bane-t vezérelve dajdajozhatunk. Továbbá kóbor hősök is kolbászolnak az aktuális térképen, így Batman vagy Robin keményen megszívathat bennünket a mocskos kis trükkjeikkel. Nyomtam pár kört, de nem fogott meg, ennél láttunk már sokkal jobb online béta próbálkozásokat is (például Assasin’s Creed Brotherhood). Ennyit az online szegmensről.
Summázva az eddigieket, az világosan látszik, hogy a játék készítői szerették az előző epizódokat és próbáltak kitenni magukért. Kár, hogy saját ötleteiket nem merték beletenni a masszába, így egy értékesebb egyveleget kaphattunk volna. A történet érdekes, anyag pedig van a stuffban (new game+ és egy egyéletes játékmód az előző teljesítése után). Sajnos egy úgynevezett „gamebreaker glitchbe” is sikerült belefutnom a sztori 89%-a körül (egy óra volt nagyjából vissza az egészből és 20 óra felett jártam játékidőben). Történt ugyanis, hogy egy auto save után elromlott a logikai feladvány (nem reagált a gomb), és visszafelé sem tudtam már menni. Ez kemény 5 órát jelentett nálam (ebből 3 és fél óra gyűjtögetés). Szerencsére rendelkezem PS+ előfizetéssel, így le tudtam szedni egy korábbi, 15 órás mentésemet. Szóval akadnak ilyen dolgok, sajnos nem tökéletes munka.
Mindezek ellenére nagy jóindulattal adom rá a gyenge 7-est. Akinek tetszett a City, annak ez az epizód is jó szórakozás lesz, a történet legalábbis, mert a többi az egy nagy copy paste, kérem szépen!

(A játékot partnerünk, a CNG.hu denevéremberei szállították tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolgató támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, vagy webshopjából meg is rendelhető, akár szép szobros gyűjtői változatban is.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
3 / 3 oldal
‹‹    1  2  3  ›  ››
4. Nova  vas Normandy
2013.10.25. 10:42:04
LV14
Korrekt teszt, érthető ha sokak csalódni fognak egy kicsit. Én sajna túl elfogult vagyok Batman-nel kapcsolatban, és imádtam a City-t is. Szóval én élvezni fogom a bőregér ezen kalandját is a 7végén. :]
" I'm my own worst enemy "
3. EkarttwoBaal  PlayStation.Community tag
2013.10.25. 10:41:55
LV2
Sejthető volt...
"Honaljszőrömön a mezők illata lóg..." - B. Brecht
2. Climaxpanda86  PlayStation.Community tag
2013.10.25. 10:31:35
LV1
Az imént jött meg a gyűjtői kiadása a játéknak. Az egyik legigényesebb gyűjtői amivel eddig dolgom volt. Mindjárt teszem is be a lemezt és nyomom neki.
1. Sektor  PlayStation.Community tag
2013.10.25. 10:27:30
LV3
Az szép, ezt hamar letudtad!:)
Mixing.Dj/Progressive
3 / 3 oldal
‹‹    1  2  3  ›  ››
BATMAN: ARKHAM ORIGINS
Warner Bros. Games
Látványosság:
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Kiváló történet és szinkron, remek helyszínelős feladványok; minden hibája ellenére nagyon tartalmas
Negatívum
Az innováció hiánya, nem mer túllépni az elődje árnyékán, így egy méretes kiegészítő játéknak hat; béna, felesleges multiplayer mód

MARTIN BELESZÓL
Repülök ezzel a túledzett, puffadt, kiborg ruhás, 100-as Tom Platz combú Denevérember Robotzsaruval a nagy szürke masszában, ami a tök üres Gotham City. Minden házon van 4 pont, amit meg tudok csáklyázni, nem több. Minden ház mellett beszélget 3-6 rosszfiú. Drop Kick, gyanús táncbunyó, XP, csáklya, újabb 2 utca, újabb dekódolás. Az Asylumot imádtam, a City idegesített, ez meg szerintem 6 pont. De legalább egy erős hatos.