PlayStation.Community

2013.09.02. 16:03 Játékteszt
24 hozzászólás
Szerző: Petunia
Értékeld a cikket!
Boss for President!

Annak ellenére, hogy a műfaj hatalmas rajongójaként mindig is a vételkörzetem perifériáján mozgott a Saints Row széria neve, az állandóan rendelkezésre álló, számtalan kiváló játék és az abszolválásukra fordítandó idő elégtelen volta okán soha nem jutottam oda, hogy közelebbi ismeretséget kössek bármelyik epizóddal. A negyedik rész kapcsán viszont – tetszik, avagy sem – beledobattam magam a mély vízbe. A cápákkal való megküzdés egyik hatásos eszközeként igyekeztem kellő információt összecsipegetni a korábbi felvonásokról és en bloc a game univerzumáról, a kritika bázisának másik részét pedig a sandbox egyéb képviselőivel kapcsolatosan szerzett tapasztalatom jelentette. Remélem, az ekként összeforrasztott végtermék el fogja nyerni tetszéseteket és nagyjából egyetértéseteket is.
Az idén hetedik születésnapját ünneplő Saints Row célja nem titkoltan a paródia, mely kifigurázás céltáblájaként több nagy cím is találva érezheti magát. A GTA és a vele szinte tökéletesen azonos tematikájú, felépítésű gengszterjátékok, a Mass Effect és az Infamous egyaránt vádolhatók inspirációs forrásként, mellettük a mostanában a szabad stílusú játékmenetet a legmagasabb szinten prezentáló alkotások első sorában helyet foglaló Assassin’s Creed ismertebb elemei is tetten érhetők – legalábbis a negyedik részben biztosan. Számomra is világos, hogy ezen többféle „ötletgazda” léte ellenére a Saints Row egy sajátos, nagyon is egyedi világgal rendelkezik, mely méltán generált a korábbi részek vonatkozásában is jelentős sikert és tekintélyes számokkal operáló eladásokat. Eme felfelé szálló ív a 2011-es Saints Row: The Thirdben végződve érte el csúcspontját, ezzel a legnagyobb példányszámban értékesített videojáték-sorozatok szentélyébe engedve bebocsátást a sorozatnak. Nem vitatom, hogy ezt és a tekintélyt parancsoló pontszámokat a Harmadik meg is érdemelte, ám megkockáztatom, hogy a Saints Row IV szereplése önmagában és relatíve egyaránt hagy kívánnivalókat maga után.
Submit, Accept, Comply

A negyedik rész eseményei a harmadikban látottak után öt évvel játszódnak, és a nyitányt egy – szerintem meglehetősen fantáziátlanul tálalt – terroristatámadás visszaverésének jelenete szolgáltatja, melyben az ekkor még azonosítatlan Saints Row fővezér, ismertebb nevén a Boss egy nukleáris rakéta becsapódásától védi meg módfelett heroikus és hihető módon szeretett hazáját. Viszonzásképp honfitársai öt évvel később az Egyesült Államok elnökévé választják, úgyhogy az egész banda beköltözik a Fehér Házba. Ám nem élvezhetik túl sokáig a hatalom csúcsának szédítő magasságait és mélységeit egy földönkívüli faj rövidesen bekövetkező, rajtaütésszerű támadása miatt, akik több millió földlakót legyilkolnak és csapdába ejtik a Bosst, valamint kompániáját egyaránt. A tulajdonképpeni játék pedig itt kezdődik. Hőseink egy illúzióra épülő univerzumban, Steelport városában találják magukat, ahol céljuk a szimuláció különböző eszközökkel történő megtörésével az idegen faj uralkodója, Zinyak legyőzése és természetesen a Föld megmentése.

Én az első érdekességet a főhős személyének kiválaszthatóságában találtam. A Boss megtestesítőjeként három női és négy férfi karakter áll rendelkezésünkre, akiket számos részlet (test, arc, frizura, smink, személyiség) alapján kedvünkre formálhatunk, így a legszebb és a legvisszataszítóbb között mozgó skála bármely pontjára beilleszthető figurát hívva életre. Még a hangját is több elérhető „minta” közül választhatjuk ki. Mivel nekem női karakterem van, nem próbáltam ki, de a férfi szinkronhangok közül Nolan North-é is rendelkezésre áll, sőt a stáblistában Yuri Lowenthall neve is ott virít; ilyen magas lasztik között egyes egyedül Roger Craig Smith-t hiányolom a szexi olaszos akcentusával… A Boss személye maga később nem változtatható meg, de minden, a korábbiakban jellemzett tulajdonsága a plasztikai sebészeknél variálható, de új ruhákat, felszereléseket is vásárolhatunk neki. (Írnom sem kell, hogy a Sims játékok elvakult követőjeként a játék ezen vonását milyen nagyra becsülöm.)

Innentől kezdve a recept nagyjából a szokásos összetevőkből épül fel. A történet fő- és mellékküldetések alakjában ölt testet, mindegyik több felvonásra tagolódik. A főmissziókkal szerintem nincs gond, viszonylag érdekesek, változatosak, humorosak, és szolgáltatnak emlékezetes pillanatokat, a mellékküldetések viszont többnyire ugyanazon feladattípusok ismétlésére épülnek. Ide tartozik a Blazin névre keresztelt, szabadfutós- és ugrálós verseny, a saját karakterünk rongybabaként való dobálását megkövetelő Fraud, a környezet rombolását célzó Mayhem és Tank Mayhem (nagyjából a GTA-féle Rampage-ekre emlékeztető módon), vagy a Professor Genki’s Mind Over Murder névre keresztelt, bizarr, ember-és tárgydobálós japán játék. A mellékküldik részét képezik az úgynevezett hűségmissziók, melyekben az imént jellemzett feladatokat kell váltakozó összeállításban végrehajtani, néhány „menj A-ból B-be” jellegű mászkálással és egyéb apró feladattal kiegészítve. Elsőre még talán érdekes, kihívásokkal teli, vicces és szórakoztató, de sokadjára már dögunalmas. Egyébként a játékban rengeteg tevékenység áll rendelkezésünkre, ezt nem vitatom. Ott vannak egyrészt a szabadon felvehető Blazin, Fraud, stb. kihívások, amelyek ismételt aktiválása esetén javíthatunk korábbi eredményeinken. Másrészt a Steelport szimulációját megtörni hivatott feladatok közé tartoznak pl. az ellenséges bázisok (Flashpointok) vagy áruházak visszafoglalása, illetve a rengeteg gyűjthető tárgy (Zinyak szobrok, szöveges dokumentumok) megsemmisítése, összeszedése. A gond mindezekkel az, hogy nem látni mögöttük az értelmet, mert – nagyjából az első Assassin’s Creed struktúrájára emlékeztető módon – nagy mennyiségben borzalmasan repetitívek és élvezhetetlenek. Úgy érzem, a mennyiség itt bőven a minőség rovására ment.

Ugyancsak a játék szavatosságát hivatottak növelni a Clusterek, melyek összeszedegetésével a híró szuper képességeit tudjuk RPG-szerűen fejleszteni. Az egyik legfontosabb közülük a Super Sprint, mely tulajdonképpen a hagyományos, autóval való közlekedés szükségszerűségét húzza át dupla vonallal, lévén ennek hála a járműveknél gyorsabban tudunk szaladni a kisebb akadályok (pl. kerítések, sőt autók) feldöntésével. A Super Jump tulajdonképpen ugyanez, csak az ugrás tekintetében, és mindkét szupererőt hatalmas sebességekig / magasságokig lehet növelni, úgyhogy rövid időn belül szerintem minden játékos csak futva és ugrálva fogja lebírni a távolságokat Steelportban. Hogy még kettőt említsek, a Freeze / Fire Blast segítségével meg tudjuk fagyasztani vagy égetni ellenfeleinket, mielőtt szétlőnénk őket, a Telekinesis pedig a nagy tárgyak, általában járművek dobálását teszi lehetővé. Összesen több, mint ezer Cluster gyűjthető be, és sok feladathoz szükségesek a minél pengébb képességek, úgyhogy ezen gyűjtögetés – ha egy idő után ugyancsak unalomba is fullad – végül hosszú távon értelmes végeredményt produkál.
Zin is Law Above All

Ami az idegen megszállók ellen folytatott harc megvalósítását illeti, attól sem vagyok a messzemenőkig elragadtatva. Egyrészt az ellenfelek elég fantáziátlanok, csupán néhány főbb típus van belőlük, és a célzás / lövés is lehetne kézreállóbb. A fentebb jellemzett Freeze / Fire Blast váltogatása elméletben a bal iránygomb egyszer, illetve kétszer történő megnyomásával valósul meg, ám ez a gyakorlatban csak minden harmadik alkalommal jön össze. Viszont tetszett, hogy egyszerre akár hét fegyver is lehet nálunk, és nagyon sokféle típus szedhető össze, pl. pisztolyok (akár duplapisztoly is), géppisztolyok, vadászpuskák, rakétavetők, stb., ezekből több altípus létezik. A vicces darabok sem hiányoznak, mint pl. a Dubstep Gun, melynek hála zenés megvalósításban apríthatjuk a földönkívülieket. A fegyvereket elhalálozott ellenfeleinktől vagy a fegyverboltokból szerezhetjük be, illetve a különlegesebb darabokat a küldetések vagy kihívások sikeres teljesítése jutalmául kapjuk meg. Minden egyes darab fejleszthető külsejét és tulajdonságait tekintve egyaránt, a határ tulajdonképpen a csillagos ég. A csaták során életerőnket az ellenfelek által eldobált életerő pontok felvételével nyerhetjük vissza, és kis mértékben magától is visszatöltődik. Fedezékbe bújás viszont egyáltalán nincs, ezt elvárnám manapság minden akció-kaland anyagtól.
Egy idő után lehetőségünk lesz arra, hogy a Saint-ek csapatának egyes tagjait magunk mellé szólítsuk a harcokban, ehhez csak egy telefonhívásra van szükség. Eddigi tapasztalataim alapján elég jól szerepelnek és nem annyira könnyű elveszíteni őket. A banda tulajdonságainak fejlesztésére is van lehetőségünk (pl. ruházat, erőnlét, fegyvertípus), és egyszerre akár az összes velünk együtt küzdhet.

Szinte hihetetlen, de még mindig vannak dolgok, amikről nem emlékeztem meg. A fejlesztés az interfész elég fontos részét képezi, ugyanis tulajdonképpen mindent upgrade-elhetünk a saját karakterünk tulajdonságaitól kezdve a járműveken át a fegyverekig, a bandatagokon keresztül a felszedhető bónuszokig. A fejlesztgetés feltétele a tapasztalati pont (XP) és a pénz (Cache), ezeket az elvégzett feladatokért cserébe kapjuk. Felsorolni is nehéz lenne, hogy ezen kategóriákon belül miket és hogyan lehet javítani, de az időt el lehet tölteni velük, az biztos. Kocsiból és motorból nagyon sokféle van, a mentett kedvenceinket bármikor magunkhoz szólíthatjuk a telefon segítségével, csak tulajdonképpen a szupergyors futás és ugrás miatt teljesen szükségtelenek. Van pár rádióadó is meglehetősen decens és változatos kínálattal, a számokból akár mixtape-eket is összerakhatunk. Akinek ez a szíve vágya, a kamera opció segítségével screenshotot készíthet az aktuális történésekről, és azt a saintsrow.com-ra feltöltve teheti mindenki közkincsévé. Bár a szingli módusz szerintem bőven elegendő, van multi kooperatív móka is, amit kód híján én sajnos nem tudtam kipróbálni, valamint a jövőben DLC-kkel is meg kívánják szórni a fejlesztő urak a nagyérdemű játékosokat.

A Saints Row IV zenei oldalát kb. jóra értékelem. A szinkron korrekt, jók a zenék, viszont a környezeti zajok gyakorlatilag ismeretlenek, és a járókelők ugyanazokat a mondatokat ismételgetik.
A grafika viszont egyenesen förtelmes. A game-mel töltött órák során végig azon elmélkedtem, hogy ennél már a PS2-es God of War 2 is jóval szebb volt: az épületek, tereptárgyak egyformák, minden sötét és szürke, jellegtelen, a téglafalak sokszor valósággal szemkifolyatóan vibrálnak, a fák pedig simán a PS1-es korszak legszebb éveit idézik. Nem értem, miként lehetséges mindez 2013-ban, a PS4 megjelenésének előestéjén, egy „A”-kategóriás cím legfrissebb epizódja esetében.
Mindent összevetve nekem eleinte nagyon tetszett a cucc, alig bírtam letenni. Aztán a monotonitás szépen, lassan rányomta a bélyegét a játékórákra, végül – karon fogva az ocsmány küllemet – maga alá gyűrte az élményt. Meguntam és kész, elfogyott a motiváció. Ez pedig nem jelenthet többet az értékelő dobozban álló számnál. A sorozat rajongói nyilván másképp látják, de a műfaj felkent hívei inkább tegyék félre a zsét szeptember 17-re!

(A játékot partnerünk, a CNG.hu biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjában, illetve webshopjából kényelmesen meg is rendelhető anélkül, hogy kimozdulnál.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
24. DrZaius  Szerkesztő
2013.09.09. 13:33:33
LV3
Válasz 4. martin üzenetére:
Tényleg?:

http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=21[...]
23. Luke  PlayStation.Community tag
2013.09.09. 09:13:04
LV2
Válasz 22. max_metis üzenetére:
Az SR3 szórakoztatóbb volt számomra mint a gtaIV.

7pont? http://9gag.com/gag/amXYrAV :D
Luke
22. max_metis  PlayStation.Community tag
2013.09.06. 15:03:25
LV4
Válasz 16. Luke üzenetére:
GTA IV-nek a sztorija volt jó, főleg úgy, hogy Niko volt a főszereplő.
Ő vitte az epizódot és a remek fizikai motorja. Utóbbi azért 2008-as és azóta se láttam jobbat.
Amúgy meg generáció elején adták ki, angol tudás hiányában lehetett unalmasabb.
No meg persze a S.A.-ban több minden volt, de a hangulata szerintem a IV-esé a jobb.
De másra összpontosít mind a kettő. S.A. a nagy tartalom, IV pedig a kidolgozottság és a valóságosabbá tétel.
Remény, ami meg nem szégyenít
21. Petunia  Szerkesztő
2013.09.05. 11:29:40
LV12
Válasz 20. Edu üzenetére:
A PS1-es fák is szebbek lesznek színesbe kapcsolás után? Meg a foszforeszkáló téglafalak? Ez utóbbi tényleg vicces... :)
Endure and Survive
20. Edu
2013.09.05. 09:17:02
LV1
Urak, azért ronda a grafika, mert szimulált világot szimulál a játékon belül.

!!!spoiler!!! a történet vége után lehetőséged van kapcsolgatni a szimuláció hangulatát, tudod olyan szinesre csinálni, mintha finomfőzeléket hánynál foszforeszkáló fasírttal.

Ettől függetlenül az SR3 nekem jobban tetszet, annak se sok köze van a valósághoz, de ez a mátrixosdi nekem már sok volt...
19. dorten  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 21:09:56
LV3
Válasz 18. Slade üzenetére:
Nem szép, de cserébe kicseszett ronda.
PSN: HunRoli
18. Slade  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 20:07:49
LV6
Válasz 7. dorten üzenetére:
PS3 verzió!
17. Luke  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 16:40:15
LV2
A gtaIV-re gondoltam...VI-helyett.

A SR3 jól nézett ki nem hiszem, hogy ez rosszabb lenne. (a borzalmas grafika azért túlzás..)
Luke
16. Luke  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 16:37:09
LV2
Válasz 2. Lotar üzenetére:
A 3. rész nagyon jó, nem bírtam lerakni a platináig. Nekem jobban tetszett a gtaVI-nél, azt pár óra alatt meguntam. A IV is tuti vétel majd zavvi-ról.
Luke
15. Mark  PlayStation.Community tag
2013.09.03. 15:41:54
LV4
Poénokért érdemes lehet végigjátszani majd IGC-ból jövőre. :D
2. és 3. részt is betették nem hiszem, hogy ez kimaradna. :)
A szuperképességek tetszenek benne.
Demon Lord / Dark King
14. Petunia  Szerkesztő
2013.09.03. 12:36:34
LV12
Válasz 9. Wilden_ üzenetére:
Hát akkor jó szórakozást Neked. :)

Annyira sztem sem rossz, és nagyon sok mindent lehet benne csinálni. Csak ennél sokkal jobb játékok vannak!!! :) Ha nem várna annyi minden, lehet, még én is elbíbelődnék vele, de inkább visszatértem a Risen 2 Platina projekthez. :)
Endure and Survive
13. Petunia  Szerkesztő
2013.09.03. 12:34:22
LV12
Válasz 7. dorten üzenetére:
Én is egyfolytában ezt kérdezgettem magamtól. Homályos és sötét, mindenhol ilyen.
Endure and Survive
12. HUN_GERGO  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 21:55:38
LV15
Komolyan mondom ez kinézetre PS2 szint.... most meg már itt a PS4. Elgondolkodhatnának a fejlesztők. :)
11. szaszali  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 20:26:14
LV1
DLCként jó lett volna, számozott részként szégyen
10. Wilden_  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 19:42:59
LV2
UI: a játék nem fogyhat rosszul, mert Platinumtól ma hívtak, hogy elfogyott náluk az összes, már az újabb szállítmányt várják :) KSZ ellenben már jelzett, a futárszolgálattól is megkaptam az e-mailt, holnap megkezdem a játékot.
omgezwilden
9. Wilden_  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 19:35:53
LV2
GTA 5 helyett inkább ezt rendeltem meg. Holnap érkezik, nagyon várom. Szeretek Istent játszani, ez a játék megadja nekem. Nekem ez lesz az első rész a sorozatból, úgyhogy hál'Isten nekem kimarad valószínűleg ez a DLC "szaga van" szintű feeling. A harmadik részről sok gameplayt láttam, de végül sosem jutottam el odáig hogy megvegyem. Viszont ennek a résznek, ahogy néztem sikerült kellően annyira elborultnak lennie, hogy felkeltse az érdeklődésem és egy GTA-t is maga mögé szorítson :) Munkatársam is megvette, várom a co-op-ot, valamint másokkal is szívesen játszanék co-op-ban.
Ennyit előzetesnek, most lássuk a tesztet:).
omgezwilden
8. max_metis  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 18:17:01
LV4
Eddig is úgy gondoltam, hogy egy kalap xar, véleményemet a cikk után is tartom. :)
Erőlködnek, mert pénzük van, de se tehetségük, se normális ötletük, megint csak propagandikus és erőltetett, erkölcsöt leromboló "humorral" teli "játék".
Ezeket nem a játékosok tetszése miatt adják már ki ilyenkor. Más van a háttérben, mint mindig. Szóval csodálkoztam volna, ha egy giga jó valamit hoztak volna ki... ^^
Remény, ami meg nem szégyenít
7. dorten  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:39:37
LV3
Miért ilyen homályos az egész játék?
PSN: HunRoli
6. Balee  Devil's Advocate
2013.09.02. 17:37:28
LV12
Szerintem állat játék, de tényleg erősen DLC szaga van, a szuper erőkön kívül nem sok újdonság van a 3. részhez képest.
5. Penge70  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:29:35
LV22
a 2. részt imádtam, a 3. csalódás, ezt meg inkább nem kellett volna:/
4. martin  Főszerkesztő
2013.09.02. 17:14:18
LV27
Szerintem nagyon rosszkor adták ki.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
3. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:13:27
LV17
Válasz 2. Lotar üzenetére:
Egyedül a zenék tetszettek benne - 2 és 3 van meg , mindkettőben jópár f*sz@ zene van .
psn/sen id: pcpmate
2. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.09.02. 17:11:14
LV17
Valahogy ez a sorozat nálam kuka ... Egy forintot nem ér az egész . ( tesztet estefelé azért mindképp elolvasom . :] )
psn/sen id: pcpmate
1. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2013.09.02. 17:10:49
LV28
Akárhány tesztet olvastam, néztem meg eddig mind kiemelte az összességében unalmas küldetéseken kívül, hogy a játék minden tekintetben maximum egy DLC-vel ér fel. Mindezt teljes áron tolja az orrunk alá a Deep Silver, elmehetnek ezért oda ahova gondolom őket!
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
SAINTS ROW IV
Deep Silver
Látványosság:
Gyenge
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Zene / Hang:
Átlagos
Hangulat:
Átlagos
7/10
Pozitívum
Bődületesen sok tennivaló, rengeteg fegyver, a főküldetések érdekesek
Negatívum
Borzalmas grafika, unalmas mellékküldetések, ismétlődő feladatok

MARTIN BELESZÓL
Egy hatost adnék rá, engem nem igazán hozott lázba, még a poénok és a vörös hölgy ellenére sem.