PlayStation.Community

2013.02.27. 22:28 Játékteszt
36 hozzászólás
Szerző: HTB
Értékeld a cikket!
Halott világ művirágokkal.

Az egész a 2004-es Far Cry-jal kezdődött. Az X-Isle: Dinosaur Island techdemoból teljes értékű játékká avanzsálódott rotálda eszméletlenül szép és hatalmas dzsungeleinek köszönhetően kellemes látványvilágával, az akkoriban FPS-ekben nem megszokott relatíve nyitott térképeivel, és igencsak impozánsnak mondható játszhatóságával új színt vitt a sok második világégéses-vietnámos tucatshooterrel terített piacra. Folytatása, a Far Cry 2 már az Ubisoft montreali stúdiójának gondozásában látta meg a napvilágot, míg a Crytek a Crysis-szal folytatta sétáját a már kitaposott ösvényen. Az idén trilógiává bővült sorozat harmadik része nagy elánnal próbálja a második részben tapasztalt színvonalesést kompenzálni, sajnos azonban csúfosan pofára esik. Félreértés ne essék, a Crysis 3 nem egy rossz játék, a Crytek viszont ahelyett, hogy ügyesen egyensúlyba hozta volna a mérleget a látványvilág és a játékélmény között, még mindig görcsösen az előbbiből próbálja kisajtolni a maximumot; ennek következtében az olykor unalomba és monotonitásba fulladó ismétlődő feladatok és túl erős képességek megölik és túl könnyűvé teszik a játékmenetet – parasztvakítás ezerrel!
Olykor azonban jó móka a parasztsors: voltak bőven pillanatok, amikor mindenről megfeledkezve, a csilivili látványvilág által magába szippantva, körömrágva ontottam a csudapáncélos Crybaby-vel Prófétával a golyót, mint a tanganyikai fosógalamb.
Értelemszerűen ismét a jó öreg nanosuitos gyilkológép bőrébe bújva kell majd a világot megmenteni (a második rész főhőse, Alcatraz teste ugyanis teljesen magába szippantja Próféta emlékeit és személyiségét), és már itt éreztem, hogy a Crytek bizony próbálkozik és igenis akar, csak valamiért nem megy neki.
A második rész egyik legfurcsább vonása a szótlan főhős volt, aki bármiféle egyéniség, szabad akarat nélkül csak ment, és csinálta, amit mondtak neki, egészen a stáblista legördüléséig. A Crysis 3 egy sokkal történet- és párbeszédközpontúbb játék akar lenni, nagyobb hangsúlyt fektet és több teret hagy a kulcsfiguráinak, valamint Nagy Kérdéseket is feszeget az önmagával küzdő, emberi mivoltának egyre halványuló foszlányaitól rendre eltávolodó Próféta belső vívódásaival. A gond az, hogy a párbeszédek, az érzelmek különféle skálái a ’80-as illetve ’90-es évek akciófilmjeit idéző, komolyan egyáltalán nem vehető szövegeket valamint szinkron alámondásokat takarnak. A szereplők pálfordulásai, elhalálozásai, motivációi az ég egy adta világon semmi nyomot nem hagytak bennem, nem tudtam senkivel sem azonosulni a középszerű megvalósítás miatt.

Pedig maga a kiindulópontja az aprításunknak egész kecsegtető: a Cell szervezet – igazi corporate bullshit mentalitással – az energiaellátást monopolizálva tartja sakkban a világot, jaj azonban annak, aki a tűzzel játszik! Olyan erőket piszkálnak meg, melyeket nem tudnak kordában tartani, így a játék felénél – tucatnyi legyilkolt humán katona után – a szokásos Crysis forgatókönyv szerint újra felbukkannak az idegenek, a cephek. Cephetül áll hát a világ sorsa, az öt-nyolc órás kaland során nekünk kell újfent pontot tenni az alien-invázióra.

Érdemes a játékidőt kitolandó egyből a legnehezebb Supersoldier fokozaton nekiindulni az eseményeknek, a játék végére agyontápolt szuperhumánizénknek köszönhetően – és itt bizony nem tanultak a második rész hibáiból a fejlesztők – még a legdurvább nehézségi szinten is vígan keresztülszaladhatunk a pályán lopakodó üzemmódban. Bevallom, én így is tettem, mert nem sokkal az idegenek felbukkanása után már untam az egészet úgy, ahogy van. A történet feléig még sikerült a Crysis 3-nak elhitetnie velem, hogy hatalmas nagy nyílt pályákon, a terepet a főhősünk Augmented Realitys szuperlátásával, a Visorral felmérve, minden egyes katonát egyesével bejelölve úgy tervezem a rajtaütést, ahogy én akarom; adaptálódok a környezethez és a történésekhez, én vagyok a vadász, ők pedig a mit sem sejtő prédám. A lufi azonban kipukkan, a hatalmas nagy nyílt pálya egy illúzió a különféle láthatatlan falaknak, meg nem mászható magasságoknak és elszigetelt részeknek köszönhetően. A mesterséges intelligencia pedig finoman szólva is vérciki. Te hogy reagálnál, ha egy gyilkolómasina a szemed előtt válna láthatatlanná, miközben sorra hullanak el bajtársaid? Pánikolva lövöldöznél a szélrózsa minden irányában, vagy sztoikusan, a bárhonnan megkerülhető fedezékedben gubbasztva várnád elkerülhetetlen végzeted, olykor-olykor a látszat kedvéért elhajítva egy gránátot oda, ahol legutóbb látni vélted emberfeletti képességekkel megáldott nemezised? Ha egy hatalmas kocsironcs araszolna feléd, amit a nagy láthatatlanság rugdos irányodba, hogy aztán gerinced roppanjon súlya alatt, egykedvűen ácsorognál egy helyben, az eseményekről tudomást sem véve, vagy pánikolva lövöldöznél a szélrózsa...?
Azt is nehezemre esik elhinni, hogy a föld leigázására készülő idegenek fejlett hiperagya kimerül annyiban, hogy ímmel-ámmal kergetnek egy darabig, aztán megállnak a puszta közepén (amíg be nem érsz primitív látószögükbe, hogy megint fel-alá rohangásszanak mérgezett egér módjára).
Persze, előfordult, hogy a pályadesignnak köszönhetően annyira nem volt feltűnő ez a mechanikus ostobaság: az égig érő fűben szaladgálva például jóféle izgalom volt a mérget nyelt egerekkel bújócskázni és vadászból prédává válni, de pont a nyitottság illúziója az, ami megöli a játékmenetet ilyen tekintetben az esetek zömében, az AI nem tud mit kezdeni a nagy tereppel.
Új fegyverünk, a játék majdnem legelejétől repertoárunk részét képező íj tovább ront a helyzeten. A második részben a lopakodással illet csínján bánni, puskánkat elsütve ugyanis láthatatlanságunknak nyista volt. Namost: az íjjal – mely a legerősebb ellenfeleken kívül szinte bármit egy lövéssel elintéz – a láthatatlanság álcája megmarad, valamint a vesszőink is gyakorlatilag végtelenek, hisz a hullák fejéből kiemelve azokat már kereshetjük is a következő áldozatot. A többi fegyver használata – egy-két extrém esetet, illetve önszórakoztatásunkat leszámítva – gyakorlatilag értelmetlen. Míg egy standard géppuskával egy mezei alienbe egy fél tárat kell belekattogtatnunk, az íjjal a mezei vesszőt használva megfingathatjuk a gaz kreatúrát, beleunva az egész heppening-sorozatba pár órányi Robin Hoodkodás után.
Hogy picit visszahozzam a kihívást és az izgalmakat, egy időre le is tettem az íj használatáról. A tradicionálisabb gyilkolóeszközök jó Crysis szokáshoz menet közben modifikálhatóak, a hangtompítós távcsöves mesterlövészpuskából például seperc alatt varázsolhatunk egy közel- és féltávra is halálos – bár picit lassú – mordályt.
A klasszikus gyilkolóeszközök használata mellett a környezetünket is segítségül hívhatjuk, miközben A-ból próbálunk B-be eljutni. A pályán található, ellenünk felállított automata gépágyúkat egy minijáték keretében meghackelve sajátjai ellen fordíthatjuk, valamint a különféle tereptárgyakat megragadva pofán dobhatjuk szupererős szuperkezünkkel a különféle csúf gonosztevőket lőszerhiány esetén.

A legnagyobb csalódásom viszont pozitív a Crysis kapcsán: a multiplayer. Míg a második részben tényleg csak annyit és azért játszottam vele, hogy sikerüljön egy átfogó képet szereznem a többszemélyes módokról, a Crysis 3-ban élveztem azokat. Ugyan az új Call of Duty elkényeztetett a végeláthatatlan grindelés mellőzésével, amiről a Crysis idén még csak nem is hallott, izgatottan számoltam vissza az adott fegyver új kiegészítőjét megnyitó hátralévő X killből minden egyes levadászott játékostársam után. Az első 10-15 szint a nagybetűs szívatás lesz, hisz a két-háromszor magasabb rangú opponenseknek köszönhetően a gyalogbéka nemes feladata lesz a mienk, de az egyre-másra megnyíló, egyre erősebb fegyverek, aktív és passzív képességek túlélőképességünket is exponenciálisan megnövelik.
Amit a multiról tudni kell, hogy mai szemmel bizony iszonyatosan gyors (nem egy Unreal gyors, de a taktikusabb pepecselősebb shooterekhez képest bizony sebességet kell váltanunk a sikerért cserébe).
Az agyonpromózott Hunter mód (amiben még véletlenül sem a bögyös Buffy vámpíros kalandjait kell újraélnünk), amikor pár láthatatlan íjász próbálja levadászni a mezei bakákat ugyan vérgagyira sikerült, köszönhetően a könnyen bevédhető zárt helyiségeknek, valamint annak, hogy a vízben úszkálva értelmetlenül lehet bújócskázni és kergetőzni a síkideg ellenfelekkel, de a Crash Site/Spears játékmód egy változatos, folyton pörgős mókára sikeredett. Dinamikus területfoglalásról van itt szó kérem: amikor hárman gubbasztanak és szerzik a pontokat a csapatnak a földből kiálló céleszköz mellett, te pedig a tetőről rájuk ugorva csapódsz be mindhármójukat oneshotolva – felbecsülhetetlen! Komolyabb klánozásdira es VS-re ugyan alkalmatlannak tartom a Crysis három multiját, de ettől függetlenül szerintem nagyon szórakoztatóra sikeredett, egy-három óráig jóízűen el lehet ökörködni vele.
Tapasztalataim alapján a látvány lesz inkább az, ami az emlékezetes momentumokat szolgáltatja. A felrobbanó gát és a kirobbanó víztömeg, a – ha nem is Battlefield módjára, de egész hihetően – pusztuló környezet, a dzsungel és az amerikai nagyváros, New York furcsa szimbiózisa volt az, aminek tényleg sikerült tizenpercekre lenyűgöznie adott esetben (akikhez BMW-vel jár a Jézuska 3D-ben is rácsodálkozhatnak a Crysis világára). Persze itt sem fenékig tejfel minden: láthatatlan akadályok által megállított töltények, a falakba beleakadó tereptárgyak, a newtoni törvényeket meghazudtoló, teniszlabdaként pattogó holttestek hánynak bele a Cryengine 3 által keltett látványvilágba – szerencsére annyira nem gyakran, hogy teljesen hazavágják a vizuális élményt. Nyilván, ha teljes pompájában akarod élvezni a Crysis 3-at egy PC-re lesz szükséged, de a Sony masináján is szépen teljesít a program, akadozással például csak kétszer találkoztam a játékidő alatt, és akkor sem volt annyira zavaró, hogy kizökkentsen az addigra már nagyon nyögvenyelős játékmenet által okozta melankóliámból.
Ami az audiót illeti, mint már utaltam rá a szinkronszínészek performansza legjobb esetben is középszerű – részben persze a szövegírásnak köszönhetően, ha nekem kellett volna azonosulnom egyik-másik mondattal, kétlem, hogy jobban teljesítettem volna. Az eseményeket végigkísérő fő zenei motívum egy egész kellemes cyberpunkos prüntyögésre sikeredett, a fegyverek teljesen rendben vannak, a nagy képet tekintve tehát részemről egy OK-ra vizsgáznak a hangok.

Lódítanék, ha azt állítanám, hogy a tesztelés előtt nem sejtettem, hogy a Crysis 3 olyan lesz, amilyen lett: látványvilág terén erős, játéknak azonban gyengécske. Sejtésem beigazolódott, de az eszeveszett multiplayer miatt, illetve egy pár izgalmasabb kampánybéli jelenetnek köszönhetően az FPS rajongók tehetnek vele egy próbát az esztendő hónaljában, februárban – mintegy ráhangolódásképp a tavasz nagyobb címei előtt. Más nem, egy hét után becseréled valami másra.

(A játékot partnerünk, az Electronic Arts biztosította tesztelése. Köszönjük! Beszerezhető támogatónk, a budapesti Console Corner boltjában, vagy rendelhető webshopjából a linkre bökve.)
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
36. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2013.03.27. 17:36:05
LV28
Válasz 23. CountofHell üzenetére:
Ideje lenne kipróbálni nekem is.
35. daddy1989  PlayStation.Community tag
2013.03.06. 13:27:40
LV10
Válasz 33. Greg-T üzenetére:
ez a video valami ultragáz... nem ennyire homályos a ps3-as port.
Winter is Coming...
34. Greg-T  Kitiltott felhasználó
2013.03.04. 13:31:16
LV2
Válasz 32. MyCreamHUN üzenetére:
de ha neked élesedik a kép, és részletgazdagabb lesz, ha távolabb mész.... :D végülis ps1-re is kiadhatnák legfeljebb az utca másik végről játszunk, és már mindjárt meg is van 4K XD
33. Greg-T  Kitiltott felhasználó
2013.03.04. 13:29:00
LV2
Válasz 32. MyCreamHUN üzenetére:
valóban semmi http://www.youtube.com/watch?v=XH19FqXK6hY
kivéve a tényleges HD felbontást, és a high textet (pc-n cry 2-höz is volt +extra a textúrák szépítéséhez)
32. MyCreamHUN  PlayStation.Community tag
2013.03.02. 21:14:28
LV1
összehasonlító videóban semmi különbség nincs (max a kontraszt, amit konzolnál a tv vagy a brithness segítségével lehet állítani), vmennyivel magasabb textúrákon kívül SEMMI! konzolnál távolabb mész a tv-től és már nem is látsz különbséget a konzolos és pc-s változat között, szóval továbbra is a konzolnál maradok, látszik, hogy csak a pc-sek maradnak ki a buliból szinte mindig :)
31. JINBOBEK  PlayStation.Community tag
2013.03.02. 17:50:04
LV11
Válasz 29. barbar üzenetére:
eddig tőled hallottam egyedül hogy nem valami szép.
Mindig legyen egy "B" terv!
30. alucccard  A retkes
2013.03.02. 12:42:10
LV22
talán 1x, de nem lehet rossz.
29. barbar
2013.03.01. 21:02:01
LV1
nah ezek a kepek biztos nem a ps3as verziobol vannak,nalam nagyon ratyi psen,fako,texturak nulla,riceg,eddig nem volt gond semelyik jatekkal,2.resz is szep volt,de ez!
final fantasy forever! id:P_PROOCK
28. zoli12i  PlayStation.Community tag
2013.03.01. 19:18:39
LV11
Elég lett volna ebből egy rész és kész nem kell ezt erőltetni.
27. SOLDIER  49%Motherfucker/51%SonOfABitch
2013.03.01. 15:42:31
LV11
Crysis-ről: még a legelső részénél eléggé elszomorodtam, amikor beülve az egyik járműbe, a társak nem hogy az eszeveszett dudálásomra, de az istenért se akartak beszállni mellém. Az hogy társakat cipeljek járművön, már a 2001-es Halo is tudta. Inkább elindultak egymagukban, vagy leálltak betérdelve a dzsungel közepén.
Please to meet you... Hope you guess my name.
26. eandre  PlayStation.Community tag
2013.03.01. 15:04:54
LV11
Jó lett a teszt! Nekem elég volt a Crysis 2 is! Nem hiszem, hogy beszerzem a hármat!
25. metadata  PlayStation.Community tag
2013.03.01. 12:04:19
LV15
Röhögtem a teszten!

Far cry és a Crysis hatalmas kedvenceim voltak, viszont a Crysis 2-nél az első pálya végig sem bírtam eljutni, annyira nem jött be. Kár érte.
FatHead
24. JINBOBEK  PlayStation.Community tag
2013.03.01. 09:25:47
LV11
Nekem tetszett a Crysis2 kampánya, nem tudom miért hordják le sokan. Végig lehet vinni lopakodva is, és úgy is hogy belevágsz a lecsóba, és mindenkit ledarálsz...
A legtöbb fps-be csak megyünk és lövünk, itt lehet váltogatni a képességek közt.
Nekem a multija nem tetszett annyira, bár kimaxoltam az 50-es szintig, de ha nincs egy jó csapatod benne, akikkel összhangban játszol, akkor értelmetlen darálás az egész. Sajnos nekem csapatom csak a 47-es ranktól volt, egész odáig arról szolt az egész multi, hogy mindenki mindenkit hátba lő...
Én hátba lövök valakit, engem rögvest hátba lőnek, majd őt is hátba lövik egyből.
A 3.részt majd beszerzem, ha olcsóbb lesz, full árat nekem, sem ér meg.
Mindig legyen egy "B" terv!
23. CountofHell  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 22:48:48
LV15
Nekem a Crysis Warhead tetszett a legjobban.
PSN - CountofHell_HUN
22. MagsziM2  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 20:19:04
LV1
HTB jó volt olvasni a teszted.
Always Konzol
21. MagsziM2  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 20:17:36
LV1
Nekem az 1 kimaradt.
2-vel játszottam haverom gépén 2 napig...de semmi érdemleges momentumra nem emlékszem belőle.(nem voltam részeg)
Elég is volt.
3-mal nem is kívánok játszani
Always Konzol
20. zs0lt1  Kitiltott felhasználó
2013.02.28. 19:47:20
LV4
Még nem próbáltam, és szerintem nem is fogom, ez most kimarad az életemből.
19. G-men  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 19:38:14
LV11
A 2. részèt toltam, de marhára uncsi volt. A Crysis kèszítői vehetnènek pèldát a Dishonor-ról.
SicKLy SaVaGe
2013.02.28. 18:59:58
LV3
A Crysis 1 fantasztikusan jó volt. Nálam örök klasszikussá nőtte ki magát, mint FPS. A 2 egy kalap szar...a 3at majd kipróbálom, de ahogy elnézem nagyon a 2 vonulatát követték, ami ugye egy kalap szar, és itt a kalap egy hatalmas cilinder :P
Ami nem pusztít el az erősebbé tesz!
17. MagsziM2  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 18:16:26
LV1
Nem is vártam többet.
Always Konzol
16. Dathen  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 17:37:41
LV1
Elképesztő számomra,hogy ez a franchise még mindig él.
15. cratoska25  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 17:28:24
LV5
Én még bétában nyomtam, és a vadász cell katonás hunter mód az eddigi legjobb multis fps érzetet adta eddig az életemben, pedig semmilyen műfajban nem szeretem a multit sőt.... max a trófeák miatt megyek, de most meg fog változni a God Of Warnak köszönhetően:)
Hjujj, de nehéz a jáátéékk..
14. mentoloshypo  Az indie fóbiás
2013.02.28. 15:23:45
LV28
Ideje lenne elgondolkodni egy teljesen új IP-n kedves Crytek.
13. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 14:36:42
LV18
A C2-t mostanába tolom , FREE-be egynek elmegy - pénzt nem ér ( nekem ) .
psn/sen id: pcpmate
12. Lotar  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 14:34:44
LV18
Válasz 3. lesliebuz1977 üzenetére:
Majd akkor , amikor PS+hoz adják FREE-be ...
psn/sen id: pcpmate
11. probi  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 13:20:43
LV8
Még az első résszel játszottam PC-n kb. 1 órát. Remélem többet nem fogok Crysis-el kontrollerközelbe kerülni.
10. Alien  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 11:06:51
LV10
érdekes ez a Crysis széria, mert bár technikailag és harcrendszerben nagyon bejön, de sosem kötött le huzamosabb ideig. Ezzel a 3. résszel is így vagyok, gyönyőrű de unalmas.
9. adamtailor  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 10:54:57
LV1
"Marina Revue - én vagyok az a srác", "88-as csoport - betondzsungel", ezeket sikerült a tesztből kisilabizálnom. De már lehet "fiatal vagyok, bár úgy érzem öreg".
8. Penge70  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 08:00:15
LV22
látom pont olyan dögunalmas mint a 2. rész:/
7. vintezis  PlayStation.Community tag
2013.02.28. 06:53:42
LV3
Láttam egy csomó képet, videót. Tényleg nagyon szép. Köszi, ennyi elég is volt belőle.
PSN ID: vintezis-hun
6. Shinobi_Tom  PlayStation.Community tag
2013.02.27. 23:49:11
LV7
Jó teszt, köszi! Csak használtban érdekel! Kár, hogy az első rész óta lefelé halad a franchise! -_-'
Civilizáció? Na ne röhögtess!
5. seeYOUsoon  PlayStation.Community tag
2013.02.27. 23:36:11
LV5
grafikailag valami elképesztő, kipréselték mindkét konzolt ahogy ígérték. viszont pár kellemes pillanaton kívül dögunalmas íztelen szagtalan, olyan tipikus Crysis-os.. viszont a vége nagyon tetszett.
..loading, please wait..
4. skate_punk  PlayStation.Community tag
2013.02.27. 23:17:27
LV14
Igen, ezt a grafika menti meg igazából, de pl a hangulatát annyira nem érzem át... de a grafika az tényleg nagyon kiemelkedő
Én nem okoskodok, hanem okosakat mondok
3. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2013.02.27. 22:55:01
LV4
Ez is meg lesz majd szerezve csak később olcsóbban!
I love games!
2. KJ_1985  PlayStation.Community tag
2013.02.27. 22:47:58
LV2
A nyílt multi béta igazából pont elég volt ebből a játékból.
"Felhívom mindenki figyelmét a gyilkolo gépek klán
1. neoptolemos  Apu ökölbe szorult keze
2013.02.27. 22:32:55
LV8
Ímádom a Muse-t.
A Crysis-t meg utálom.
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
CRYSIS 3
Electronic Arts
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Átlagos
Szavatosság:
Átlagos
Zene / Hang:
Hangulat:
7/10
Pozitívum
Látványos betondzsungeldzsungel, pörgős multiplayer
Negatívum
A javunkra billenő játékegyensúly miatt pofátlanul egyszerű majd unalomba átcsapó kampány, grafikai bugok

MARTIN BELESZÓL
Az elsőnek a második fele tetszett, az elején halálra untam magam. A második nem tetszett, a második felében már sírtam kínomban. Érdekel, ez a harmadik mit nyújt majd!