.
 

PlayStation.Community

2012.10.11. 22:45 Játékteszt
86 hozzászólás
Szerző: martin
Értékeld a cikket!
Mézédes bosszú.

Rendszerint a saját életem próbálom megkönnyíteni azzal, hogy ha egy mód van rá, nem vitatkozom idegenekkel stílusról. Kizárólag abban az esetben megyek bele ilyesféle eszmecserébe, ha olyan ember a partnerem, akiről tudom, hogy értékrendje legalább nagy vonalakban megegyezik az enyémmel. Miért? A hideg ráz azoktól, akik egy ilyen vitában képesek elsütni például azt az elcsépelt ütőkártyát, miszerint „na jó, de hát mindennek van egy saját stílusa” – persze, hogy van, kétfejű kutya és szakállas nő is fellelhető a világban, ha elég alaposan keresi az ember. Nekem, ha stílusról van szó, nagyon fontos, hogy tudjam: akivel vitázom, az ugyanúgy képes meglátni és elismerni a különleges és egyedi stílusjegeket, amit én… még akkor is, ha azok esetleg személy szerint hozzá nem állnak közel.
Egy ilyen szélsőséges, de vitán felül különleges stílust képvisel – a maga ’30-as, ’50-es évekbeli Art Deco világával – például a videojátékok zsánerében a BioShock című, saját szemszögű megjelenítést használó kaland-akció játék, melyre a legegyszerűbb az FPS besorolást ragasztani. Aki játszotta, az viszont tudja: odáig rendben van, hogy a játék First Person, de nem kizárólag Shooter, hanem inkább Action. Ezen analógián tovább haladva sorolom a Bethesda által kiadott, Arkane Studios által fejlesztett Dishonoredet is a hibrid FPA-kaland kategóriába.
Amennyiben a BioShock körítését tekintve a második világháború utáni Art Deco a legfontosabb stílusjegy, úgy a Dishonorednél is már rögtön a legelején ki kell emelnem a történetnek keretet adó univerzum különleges, steampunk dizájnját. Erről fogok mesélni az alábbiakban. Nem titkolt szándékom, hogy ezzel a kis „történelemórával” kedvet csináljak nektek a Dishonored parádésan összerakott világához.
A „steampunk” jelző a tudományos-fantasztikus irodalomból és popkultúrából eredeztethető: általában valamilyen XIX. századi, de alternatív fejlődésen átesett érát kell elképzelni, ahol vagy gőzzel, vagy más, kitalált energiaforrással hajtott, picit talán környezetidegen, a mi történelmünkben nem létező, futurisztikus gépek szolgálják az emberiséget. A Dishonoredben egy a miénkhez nagyon hasonlatos, de alternatív világban jársz tehát, mely nagy kontinensek helyett kisebb-nagyobb szigetekből áll össze, így a mérhetetlen vízmennyiség miatt legfőképp a hajózás virágzik. A történelmi kor szintén rendkívül ismerős, ám ezt is a fantázia szülte: a mi 1900-as éveinkre, az angol ipari forradalom hajnalára hajaz, azonban itt a gőz helyett egy másfajta energia adott lehetőséget a fejlődésre: ez a hatalmas, ezerszám legyilkolt, csápos cetek zsírjából finomított, kékesen derengő színű olaj. Ez az üzemanyag hajtja a Dishonored fura hajóit, gépeit, valamint elképesztő berendezéseit.
Ami számomra minden másnál izgalmasabbá tette a Dishonored dizánját, az a teljes egészében az európai történelemre és az európai nemzetek jellegzetességeire épülő külsőségek sokasága. A történet egy Dunwall nevű iparvárosban játszódik, mely település egyértelműen brit hangulatú – olyannyira, hogy en bloc Sherlock Holmes klasszikus Londonját idézi. A füstölgő kéményű épületek olyanok, mintha London valamelyik régebbi kerületében járnál, sőt, még egyes létező objektumok dishonoredes mása is feltűnik: ott a csupafém híd, mely láthatóan a Tower Bridge-re hajaz, vagy a metál torony, ami le sem tagadhatná a Big Ben rokonságot.
Dunwall valaha virágzó fellegvára volt az egymással barátinak nem mindig mondható diplomáciai kapcsolatban levő városállamokból álló birodalomnak, mára már azonban a pusztulás halálvirágai nyílnak mindenfelé kint a romokon, de az emberek szívében is. A városban patkányok által terjesztett, gyilkos pestis tombol, amit balga módon bizonyos alsóbbrendű kerületek elárasztásával próbáltak megfékezni… sikertelenül. A kislányát egyedül nevelő uralkodónő, Jessamine Kaldwin a korrupt katonai vezetők és a közbiztonságért felelős bérgyilkos-testőr klán nyomása alatt igyekszik kormányozni. A városi elit tagjai elszeparált elefántcsonttornyaikban járják haláltáncukat, züllött dekadenciában fetrengve. A mindenhova kivezényelt katonaság feladata, hogy bármi áron fenntartsa a rendet, azt a hamis látszatot keltve, hogy a hatóság ura a helyzetnek. A lakosság szerencsésebb polgárai statáriumzónákban, totális csendőrkontroll alatt éldegélnek. A nyomorúságos körülmények között rekedt külső túlélők a csatornákban húzták meg magukat. Akik viszont megfertőződtek… nos ők a könnyezők, akik a betegség utolsó stádiumában vért zokogva, zombi módjára próbálnak legalább belemarni valakibe, mielőtt valamelyik hullaszállító bárka tömegsírjában, egymásra dobálva végeznék.
Az ipari és technikai forradalomért felelős bálnaolaj katonai célokra való használatát a birodalom fő tudósa, a teljesen Rasputin karakterű, rőt szakállú Anton Sokolov jegyzi. Az ő találmányai biztosítanak gyilkos ütőerőt az erőszakszervezeteknek, melyek egy Mindenki Vallása nevű materialista hitforma több pontos főbűn-listájának próbálnak érvényt szerezni. A hatalom tűzzel-vassal írtja ugyanakkor a világban jelen levő, természetfeletti erőhöz – a Kívülállóhoz – kapcsolódó ősi vallás gyakorlását, mely bizonyos ezer évvel ezelőtt készült, bálnacsontból faragott kegytárgyakhoz, a rúnákhoz és talizmánokhoz köthető.
Ezt a végzetes helyzetet kell megoldania a player által irányított Corvo Attano felvigyázó parancsnoknak, aki az uralkodónő legfőbb védelmezője, leányának, Emily-nek pedig pártfogója. Corvo a szigeteket körbejárva keresi a pestis ellenszerét, majd hazatérve jelent uralkodójának. A prológus nem végződik jól: misztikus bérgyilkosok egy szempillantás alatt megölik a császárnőt, a hatalmat kezébe ragadó lordrégens pedig Corvót börtönzi be koholt vádakkal, sőt halálra ítéli.
A játék Corvo Attano személyes bosszújáról szól, mely során akarva-akaratlanul befolyásolni fogja e világ sorsát. És itt jön a csavar: az, hogy mit írnak majd Dunwall történelemkönyvébe az utókornak, csak rajtad múlik majd, kedves játékos!
A Dishonored tehát FPA, mely három alapvetően teljesen más stílusban játszható. Mivel a főhős egy hagyományos fegyverekkel és mágikus képességekkel is felvértezett orgyilkos, megválasztatod, hogy milyen arányban használod eszközeidet és mire. Fontos viszont, hogy a szoftver már a legelején, többször is kihangsúlyozza: a sok hulla sok patkányt jelent, a sok patkány pedig még több hullát! Ez a sugallat pedig egy teljesen egyedi módon interaktívvá tett játékmenetre utal, melynél az abszolút ideális mennyiségű kulcsszituációra épülő morális döntéshelyzet valóban befolyásolja a képernyőre kerülő történéseket, sőt a páratlanul ötletes módon kitalált befejezést is meghatározza!
Ettől függetlenül – mesterséged címeréhez híven – elviheted a játékot vérgőzös henteldébe, egy klasszikus bosszúba, ahol tényleg változatos és látványos módon, többféle felszereléssel gyilkolhatsz le minden eléd kerülő humanoidot. A pusztító kihívást kereső playereket a program külön trófeákkal díjazza. Emellett viszont ott a másik pólus: megteheted azt is, hogy semmilyen vér ne tapadjon kezeidhez! Metal Gear Solid stílusban, a zsáner legváltozatosabb, eddig még ilyen formában soha nem tálalt hókuszpókuszait bevetve, teljes észrevétlenségben, embereket maximum elkábítva, egyetlen észlelés nélkül is magadévá teheted a történetet. Természetesen a pacifisták és a legügyesebben osonók is elnyerik serlegeiket. Végül ott az arany középút: totálisan a saját habitusodhoz igazodva, harcot és bújócskát keverve, bármiféle trófeakényszert ignorálva, ad hoc formában is kiélvezheted a Dishonored című digitális kalandregény minden ízét.
Bármelyik is legyen a te játékstílusod, egy dolgot tudnod kell: bizonyos jövőbeli események emberi sorsokhoz kötöttek, így nem mindegy, kinek szavazol életet és kinek halált.

A Dishonoredben nincs nehézséghez kötött trófea. Négyféle szinten lehet nekifutni történetnek: én hardon toltam végig, ennél alapállapotban, fejlesztés nélkül két találat (szúrás vagy lövés) volt halálos. A nehézségek a program leírása szerint azt jelentik, hogy mekkora sebzést kapsz be, illetve mennyire figyelmesek az őrök. A halál (és a nagyobb sebzés) viszont ebben a játékban szerintem nem nagy katasztrófa, hisz a program ötpercenként magától ment, de manuálisan is lehet bármikor save-elni, bármelyik ponton, azaz nem checkpointhoz kötött a visszatöltés. Ami igazán számítana – persze azoknak, akik szeretnek lopakodni –, az az őrök ébersége. Ezt kipróbáltam normálon is, nem láttam egetverő különbséget, szóval az, hogy észrevesznek-e, inkább más tényezőktől függ.
Mindegy tehát, ölni akarsz-e vagy lopakodni: hardon menj. Amennyiben hétvégi játékos vagy és csak a sztori végét akarod látni, akkor válaszd a kényelmes normált.
A magyar lokalizációnak hála a Dishonored menürendszere és információs felülete tökéletesen használható, már-már meghatóan jól üzemel. Minden felszerelésről és erőről teljes leírást találsz, de ugyanez igaz a jegyzetek és a küldetésekhez szükséges infók kezeléséről is.
A háromféle játékstílushoz különböző speciális képességek dukálnak. A Dishonoredben hat erő tanulható meg, mely kevésnek tűnhet, ám mint a döntéshelyzeteké, ezek száma is perfekt. Emellett van négy fizikális tuning-opció is. A képességeket a világban fellelhető rúnákért cserébe vásárolhatod meg és két fázisban fejlesztheted, így még újabb tudásokkal gazdagodsz. Az erők közül a lopakodásra kihegyezettek nélkülözhetetlenek azoknak, akik a békés megoldások hívei, így azokra érdemes legelőször rúnát áldozni, nagyban megkönnyítik a haladást és sikert. Ők, hacsak nem elhivatott keresgélők, a támadás alapú erőket nem is boltolják el majd. Azoknak viszont, akik DPS-sel oldanák meg a problémákat, egy minél zúzósabb karaktert kell építeni. Az erőhasználat manába kerül. Csonttalizmánokat is találhatsz, ezekkel kisebb mértékben módosíthatsz bizonyos hatásokat: példának okáért az egyik aktivizálásával gyakrabban lőnek majd mellé a téged célzó ellenfelek.
A varázslatok között első a Sötétlátás. Ezzel bizonyos távolságig átlátsz a falakon, más színnel látod az élőlényeket és a humanoidok látóterét, a felvehető tárgyakat, valamint a gépezetek és kiszolgáló egységeik helyét. A második a Villanás, mellyel egy pillanat alatt tudsz helyet változtatni adott távolságra és felületekre, horizontálisan és vertikálisan is. A harmadik erő a Megszállás, ezzel szabott ideig állatok és emberek felett veheted át az irányítást, majd a megfelelő helyre érve kiléphetsz belőlük. A negyedik az Időhajlítás, mellyel először lassíthatod, de akár egy kicsit pauzálhatod is az időt. Az ötödik a Kirajzás: ezzel gyilkos patkányfalkát szabadíthatsz ellenfeleidre. A hatodik végül a Széllöket, mellyel egyes ajtókat törhetsz be, plusz hátrataszíthatod ellenfeleidet.
A négy fizikális fejlesztés életerődre, vérszomjadra, sebességedre és árnyékölési technikádra (hamuvá porladnak megölt ellenfeleid) vonatkozhat.
Fejleszteni mindezek mellett felszerelésed és fegyvereid is lehet egy adott NPC-nél, ez pénzbe kerül. Pénzt érmék és értékes anyagok-tárgyak összeszedegetésével tudsz szerezni. Ezen felül még egy jópofa gyűjteni való vár a megszállott looterekre: különleges festményeket is eltulajdoníthatsz utad során. A kulcsok keresgélése értelemszerűen azoknak fontos, akik a szöszölős játékmenet kedvelői.
Korábban valahol azt olvastam a Dishonoredről, hogy fejlesztői nem hittek a szemüknek, a szoftvert kipróbáló emberek milyen változatos módon használták ki a játékmechanikában rejlő, ezek szerint „számtalan” helyzetmegoldási lehetőséget. Ehhez a merész kijelentéshez elég szkeptikusan, sőt cinikusan álltam, mondván „ja, mint a Just Cause 2-ben, meg társaiban, ahol a végtelen lehetőség végtelen ismétlődést” jelent. Ehhez képest csak néztem, mint Jocika a rosszlányoknál, hogy milyen hihetetlenül élvezetes, inspiráló és meglepő szabadságot adó ez a rendszer!
Maga a kezelés szuperegyszerű. Az erők egy körmenüből csíphetők ki pause alatt, de a négy leggyakrabban használt speckó a d-padra is tehető. Bevetheted bajonetted és lőfegyvereid, egy egylövetű pisztolyt vagy egy kézi nyílpuskát. Ezekbe többféle muníciót is tölthetsz. Van pár speckó kütyüd is: az egyikkel át tudsz huzalozni birodalmi gépeket, hogy másként működjenek, a másikkal csapdát állíthatsz ellenfeleidnek. Egy misztikus szívvel titkokat találhatsz meg és hallgathatsz ki, emberekről és a világ történelméről is. Ugorhatsz, lapulhatsz (de nem odalapulós fedezékrendszerrel, hanem tök egyszerű rejtőzéssel!), nagyon könnyedén kileshetsz takarásból. Hátulról elkapva legyilkolhatsz vagy elkábíthatsz gyanútlan embereket (de csak akkor ha nem vettek észre), valamint cipelhetsz is testeket. Fegyvered elrakva puszta kézzel gyorsabban haladsz. Osonás közben hátulról lopni is tudsz a gyanútlan emberektől, ez – pl. a kulcsok esetében – néha fontos lehet, máskor egyenesen kötelező. Utad során rengeteg írásos anyagot is találsz, melyekből a könyvek a világ megismerésére alkalmasak, a különféle jegyzetek és mindenféle dokumentumok viszont a feladatokhoz kellhetnek.
A test-test elleni harc vajpályán folyik. A kardok miatt – sok védekezéssel mindkét oldalról – komoly vívások alakulnak ki az agyatlan kaszabolás helyett, és az egylövetű pisztolyok is adnak egy lassabb ritmust a küzdelemnek.

A megfelelő magasságú objektumokra automatikusan fellendülsz, egyes rejtekhelyekre (kandalló, asztal alá) guggolásban gombnyomás nélkül belapulsz. Gyorsan és jól működik a rejtőzködős szisztéma, mint ahogy a haladás is olajozott.
Az igazi attrakció ott kezdődik, miután elindultál a 9 + áfa küldetésből álló sztori felgöngyölítésére. Az alapfeladat szinte mindig ugyanaz, viszont az út sosem lineáris: valamilyen formában likvidálj egy célszemélyt, vagy személyeket. A „likvidálás” használata nem véletlen: a célt meg lehet, sőt ha úgy adódik, meg is kell ölni, ám minden esetben van egy olyan furmányos, mindig több lépcsőből, azaz mellékküldetésből álló, nehezített megoldás is, melynek végén szintén teljesül a bosszú, ám a delikvens életben marad. Ezek a befejezések soha nem ismertek a küldetés megkezdése előtt: ahogy haladsz előre, úgy tudsz nyomokat és utalásokat találni a helyszíneken arra vonatkozólag, milyen lépéseket kell megtenni ahhoz, hogy sikerülhessenek. A totális gyilokmentesség egyébként nem feltétlenül jelent optimális megoldást, hisz a Dishonored lényege pont az: te magad találd meg az utat a célszemélyhez, majd döntsd el te, mi legyen a sorsa. Emellett vannak olyan mellékfeladatok is, melyekkel más emberek, sőt mint mondtam, a körülötted levő világ sorsát befolyásolhatod. A játék ugyan nem teljesen nyitott, sandbox típusú, de mégis kellő és barátságos szabadságot ad nem csak a helyzetmegoldás, de a ritmus terén is.
Amikor ki akarod használni a Dishonored világának opcióit, el kell kezdened térben gondolkodni. Sőt, tér a térben, hiszen gyakran egy magasabb helyiségen belül is lehetnek más-más megoldások. A-pontból B-pontba, starttól a célig mindig több út is vezet, és ezek az utak nem csak elvben, de a gyakorlatban is hihetetlen változatosságot visznek a játékmenetbe. Mehetsz „légvonalban”, a célt mutató nyilat követve (minden létező segítség kikapcsolható!). Kereshetsz utat a föld alatt, csatornákon és patkányjáratokon át. Kihasználhatod az épületek adottságait, nyitott ablakokat, párkányokat, csatornákat. De elmehetsz egészen extrém magasságokba is: kiszögellésekre, oszlopok csúcsaira teleportálhatsz át a Villanással, hogy aztán a házak tetejét elérve szabadabban haladhass tovább a cél irányába.
Az a hihetetlen a Dishonoredben, hogy bármennyire figyelmes és kutakodó vagy is, ha eléggé alaposan keresel, egyre-másra találsz majd útvonalakat, amikre soha nem gondoltál volna! Gyakran már bizonyos pontokon túljutva, egyes helyekre belépve látsz meg más megoldásokat, amiket ha visszafejtesz, mosolyogva summázod majd a felfedezést – és használod esetleg halál után, vagy a sokadik újrajátszás során.
A teljes feltérképezéssel és a helyszínek megismerésével járó felfedezés amellett – melyhez nem kell map, minden placc memorizálható –, hogy felfedi a teljes történet minden apró részletét, bizonyos titkok kiderítésére is alkalmat ad. Esetenként kisebb fejtőröket (igen, jól olvasod, gondolkodni is kell) is felad a játék, ahol nyomkereséssel lehet a titkok nyitjára, például széfek kombinációjára lelni. Opcionálisan behozható eseményből egyébként minden küldetés során (vagy után) lehet több is, és nagy meglepetésre ezek nem egymondatos vagy csak szövegben megemlített történések, hanem minden esetben a játék motorjával illusztrált, fontos intermezzók.
Mindehhez jön hozzá legalább ugyanekkora szeletként az olyan lehetőségek sokasága, ahol nem a teret kell legyőznöd, hanem az ellenfeleket. Itt aztán tényleg érvényesül az „ahány ház, annyi szokás” elv: miután kitaláltad, hogyan közelítsd meg a területet, ahol ellenségeid tanyáznak, még túl is kell rajtuk jutni: megpróbálsz erővel érvényesülni, vagy ellopózni mellettük-felettük-alattuk? Elkábítod őket fojtással vagy altatod nyílvesszővel? Elteleportálsz közöttük? Az időt manipulálva átvered, vagy furmányosan legyilkolod őket egy szemvillanás alatt? Esetleg megszállod őket és szétválasztod a kompániát? Patkányként iszkolsz el a lábuk alatt? Zajt csapsz és eltereled a figyelmüket? Vagy valami teljesen mást agyalsz ki, amit, ha elmesélsz a haverodnak, azt mondja rá: öreg, erre sosem gondoltam volna? Garantálom, hogy tátva marad majd a szád, miután kiderül, hogy milyen széles lehetőségeid tárháza!
A játékmechanikánál maradva és az őrök észlelésére visszautalva megemlíteném a mesterséges intelligencia működést is. Az őrök – és más személyek – alapállapotban előre letárolt, ám néha bizony kisebb mértékben változó útvonalon strázsálnak vagy tevékenykednek. Ez addig tart, amíg esemény nem történik: egy hulla vagy kába test mindig riadalmat kelt, ellenségben és ártatlan polgárban egyaránt, de a fura zajok is vonzzák a figyelmet. Az észlelők először gyanút fognak, majd meg is kereshetik a forrást, sőt szemkontaktus után kifejezetten intenzív üldözés, beérés után vad csetepaté kezdődhet, melyet a végsőkig visznek támadóid… vagy addig, amíg el nem menekülsz. Az MI egyébként néha egészen meglepően, máskor ügyesen és kiszámíthatatlanul, esetenként viszont ostobán, sőt lehetetlen módon viselkedik.
A humanoidok kb. 160 fokos szögben igen jól látnak előre. A rejtőzködéssel és elbújással kapcsolatban általános szabály, hogy ha állsz, ebből a szögből rendre észrevesznek, még szemmagasság felett is, de guggolás közben sokkal jobbak az esélyek, és a kikandikálásnál is toleráns a szoftver. Ugyanakkor az „én már látom, de ő még nem lát” felállás néha nagyon rapszodikus, azaz időnként – általában valakivel egy szemsíkban – teljesen kiszámíthatatlan, hogy mikor vesznek észre. Az mindig látható, hogy ha valaki gyanakszik vagy már észlelt, azt azonban nem tudtam egyértelműen kiokoskodni, meddig szundikál egy elkábított őr, érkezhet-e segélyhívásra utánpótlás respawnnal, plusz meddig tart riasztás esetén az „alert” állapot.
Fontos megemlítenem az osonáshoz tartozó kihallgatás szerepét is. Egyes történések attól kapcsolódnak (indulnak) be, hogy jó helyen jó időben hallgatózol-e, sőt egyes feladatok feltétele is bizonyos beszélgetések elcsípése. Ebben a játékban tehát nem csak opcionális sztoribővítés miatt érdemes időt rászánva hallgatózni, sőt, ha már itt tartunk, ez az első olyan game (ha nem is az első, de nem sok ilyen van), ahol valós szerepe lehet annak, hogy becsuktál-e magad mögött egy ajtót, vagy sem!
E bekezdést lezárva megemlíteném még a Dishonored cetolaj hajtotta steampunk gépeit is. Esetenként a továbbjutás feltétele egy-egy gép/eszköz aktiválása, deaktiválása, vagy használata, üzemanyagtartályok töltése, célba cipelése. Ha elég komisz vagy, bizonyos gyilkos találmányokat rosszakaróid ellen fordíthatsz.
Ennyi dicsérő szó és abszolút pozitív irányba mutató ismertetés után érdemes kitérni a Dishonored gyengeségeire is, mert bár az előkelő 9 pont áll az értékelőben, azért a játék produkál olyan fura anomáliákat. Ezeket a kiváló hangulat ugyan tompítja, de mégis igen idegesítők.
Nekem már az első küldetésnél előfordult, hogy a program örökfagyással kinyírta a legutolsó mentésem: egy ajtón belépve kiakadt, több újratöltés után is. (Volt helyszínváltás loading közbeni fagyás is.) Máskor a checkpointot ölte meg azzal, hogy respawnkor egyből az üvöltve rám támadó őrökkel indultam – volna – újra. Hogy a legcsúnyábbat is mondjam: egy esetben úgy megbolondult egy NPC frakció, hogy a kulcsszereplő ugyan barátságos állapotban adta nekem a küldetést, kísérői viszont barátságtalanban maradtak, így amikor be akartam fejezni a missziót nem volt rá lehetőségem, mert láttamra azonnal nekem rontottak. Az MI fekete lyukai közé tartozott az az ominózus eset is, amikor menekülés közben kiugrottam egy ablakon, majd visszafordulva egy asztal felé néztem, de ekkor az őrök nem engem támadtak, hanem az asztal alá szurkáltak és lődöztek szünet nélkül. Az asztalok alatti búvóhely egyébiránt néha megbolondítja az MI-t: volt, hogy a szemük láttára bújtam el, erre a katonák engem egyértelműen észlelve, de az asztal közepénél luftokat szurkáltak be, én meg 20 centivel arrébb araszolva röhögtem a vakegereken, majd villantam mögéjük, arrivedercit intve.
Ilyen és hasonló technikai anomáliákat tapasztaltam tesztelés közben, de szerencsére ezek inkább a játék elején jöttek elő, és a gyakori mentésnek köszönhetően mind orvosolható volt, semmi sem veszett oda. Mint mondtam az akció bárhol menthető, asszem’ 7 soltba, emellett a program több auto save checkpointot is tárol, melyek között tetszés szerint ugorhatsz vissza a játékidőben. Ez óriási pozitívum! Gyanítom egyébként, hogy a fekete lyukak előfordulása teljesen esetleges, azaz ha szerencsés vagy megúszod, ha nem többször is beszophatod. Azt mondjuk nem tudom, csak a PS3 változat produkálja ezeket, vagy a többi is…?
Kifejezett gameplay bakit tehát nem igazán találtam, ez nagyban befolyásolta a végső pontszámot. Egyedül a Villanás működése lehet néha pontatlan, annak ellenére, hogy a játékmotor nagyon odafigyel arra, hova enged eljutni és hova nem. Rengeteg váratlan teleport pont megcsíphető, de néha nagyon centizni kell a magasságot és a távolságot, és nem árt az extrém ugrásoknál felkészülni a melléérkezésre, vagy uram bocsá’ a beragadásra. Ilyenkor tovább kell villanni, végső esetben állást tölteni. A hátulról fojtásnál nagyon oda kell figyelni arra, hogy pont merőlegesen kapd el áldozatod, egyéb esetben hárítás lesz belőle és alert.
A teszt elején már kitértem a körítés magas minőségére. Ebben a külső dizájn is benne van, sőt, alappillére annak. A Dishonored látványvilága egyenesen kimagasló, még úgy is, hogy a grafika önmagában nem az. Az Unreal motor egyik legjobban sikerült megtestesüléséről beszélhetünk, mely remekül, akadásmentesen mozgatja a képen látottakat. Egy pengeéles, nyomokban a Mirror’s Edge képi világára hajazó, szemet vakítóan tiszta, torzító szűrőktől és koszolóktól mentes stílusra gondolj, persze a minimalista sci-fi jegyek nélkül, ehelyett autentikus történelmi felhangokkal. Egyszerre ismerősek és szokatlanok a környezet formái és alakzatai, elsősorban a steampunk elemek miatt. Az épületek, sziklák, fa és fém felületek, belső és külső terek eszméletlenül néznek ki, a tájkép és a látóhatár grandiózus. A mellbevágóan egyedi hatást a változó napszakok és időjárás koronázza meg. A nyúlánk, felfelé törő, gyakran vízparti épületek csodásan festenek a lenyűgöző vízfelületekkel kombinálva. A zenit legtávolabbi pontján is tisztán, életszerűen kivehetők a körvonalak, sehol nincs maszatolás vagy 2D-s csalás – minden meg van építve a térben. Az egyetlen technikailag kifogásolható elem pár otrombán elnagyolt, pixles és túlhúzott méretű textúra képében jelenik meg, de ezek száma nem feltűnő.
Egy ilyen szemet gyönyörködtető világban nem árt, ha a figurák is erősek: ebben a Dishonored tényleg nagyot alakít! Tökéletesen kidolgozott, kissé bizarr, maximálisan karakteres fő- és mellékszereplőkkel, NPC-kkel, ellenfelekkel találkozol. Olyan fizimiskák vannak, hogy az leírhatatlan! A teljes korabeli Európa képviseli magát, feltűnően karikírozott jegyekkel: sok más mellett feszes osztrák arisztokrata, beképzelt porosz katonatiszt, bunkó brit verőlegény, kokott francia márkinő, dörzsölt orosz tudós, tuskó olasz dragonyos is van a sorban, mindegyik hozzá illő szinkronnal, olyan remek színészek hangján megszólaltatva, mint Carrie Fisher, Susan Sarandon, vagy Michael Madsen. Az arcok mellett ki kell emelnem a makulátlan kosztümöket és öltözeteket is, melyekben több ország és történelmi éra is képviselteti magát. Ugyanez az igényesség igaz a fegyverekre és felszerelésekre is: a kések, szabják és rapírok például ezelőtt soha nem gyilkoltak ennyire elegánsan.
A szinkron, hanghatások és zenék együttese valami egészen varázslatos módon nyomja meg a játékélményt. A dallamok mindvégig diszkrétek, kizárólag akkor erősödnek fel, ha a dráma megkívánja. A környezeti zajok a lopakodás miatt nagyon fontosak, tájolásuk jó. Hangfelakadás csak 1-2 esetben történt, általában egymásba csúszó karakterszövegek esetén keverte el a program, ki is beszél valójában.
A Dishonored teljes feliratanyaga ékes magyarsággal vár. A fordítás pár kisebb hibát kivéve szuper, de ezek is általában olyanok, melyeknél láthatóan nem tudhatta a fordító, mi történik a képernyőn. Időnként nem passzol a magázás és tegezés formulája, láttam egy-két félrefordítást is, de ezeket állítólag a már tölthető Day 1 patch orvosolja. A szöveg stílusa rendben van, még bizonyos nyelvi játékok – pl. tájszólás vagy cifra káromkodás – is gazdagítja az élvezetet azoknak, akik nem értik az angolt. A magyar szövegnek köszönhetően a Dishonored azon kevés játékok egyike, melyben a legutolsó jegyzet legutolsó betűjét is érdemes elolvasni, hisz minden információval csak gazdagabb lesz a player, amikor egyre jobban megismeri ezt a beteg világot.
A játékidőt alaptempóval, végletességtől mentes játékstílusban kb. 7-8 órára kalibrálom. Teljes kimaxolás esetén ez az érték akár simán 20+ órára is rúghat (nyilván a baráti mentési lehetőség miatt elég jól lehet a hibákat korrigálni), de azt sem zárom ki, hogy legkönnyebb fokozaton, totálgyilokkal hamarabb is lezavarható a Dishonored. A szavatosságot azért értékelem simán jóra, mert a sok fantasztikus, eltérő megoldás és látnivaló miatt, no meg az emelkedett hangulatnak hála a game akár háromszor is boldogan végigjátszható a monotonitás szikrája nélkül.

A csőben haladó vagy minimális elágazással bíró, csak kevés változót kezelő, akciófilm-szerű FPS-ekkel szemben a már-már könyvhatású Dishonored képes arra, hogy lekezelje a playerek agyában megjelenő, közel számtalan lehetőséget, és meg is valósítsa azokat. Pár véletlenszerű technikai fekete lyukba csúszás kivételével pazarul üzemel. Világa megkapó, dizájnja egyedi és minőségi, információtartalma kimagasló, története csavaros és meglepetésekkel teli, magyarán szólva kiváló. Olyan, mint egy komoly mondanivalóval átitatott történelmi kalandregény. A sztori interaktivitása példa értékűen megvalósított.
Azt gondolom, ez egy bődületesen STÍLUSOS játék!
Képgaléria
Olvasói vélemények
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
86. Allitta  Loot-ribanc
2013.11.05. 18:32:44
LV9
Éppen ma vettem meg úgy, hogy még én kaptam 500 forintot. Nagyon nagy reményekkel állok ma este neki, remélem nem csalódom. A teszt tökéletes, mint mindig. Már korábban is elolvastam, de csak most írom le, hogy Martin még mindig ász, nem véletlenül bízom meg benne feltétel nélkül. KÖSZÖNÖM!
"A modor mutatja, mit érsz."
85. lesliebuz1977  PlayStation.Community tag
2013.03.07. 11:33:27
LV4
Tényleg stílusos és igényesen összerakott játék! Ilyen egyedi gémeket kellene gyártani sok fejlesztő stúdiónak, nem csak az évenként kiadott részeket kellene erőltetni!!
I love games!
84. kyncl  PlayStation.Community tag
2012.12.20. 13:38:41
LV3
Sziasztok, egy kis segítséget szeretnék kérni, a játékhoz ezt a Shadow Rat DLC PACK-et honnan tudom letölteni ? Előre is köszi
83. pdw  ist krieg!
2012.12.13. 19:13:30
LV11
Válasz 81. pdw üzenetére:
Azert ez nevetseges. A menu fixen magyar, kikapcsolni se lehet. Meg szerencse hogy legalabb a feliratokon nem kell sirva nevetni. Teljesen megoli a szinkront, illetve a hangulatot.

Remelem nem fog elterjedni ez a magyaritas, de ha igen, konyorgom legalabb ne eroltessek az emberekre...
82. newkratos7  PlayStation.Community tag
2012.11.22. 11:24:59
LV3
Kötelező darab? Egyet értek!! Kedvenc FPS-em!!! Nálam 10-es!
Guardians! Tonight, we dine in hell!!
81. pdw  ist krieg!
2012.11.18. 20:38:43
LV11
Bocs ha mar valaki kerdezte, de az itthoni peldanyokban a magyar nyelvu menu az fix? (Maskepp felteve: lehet rendesen mindent eredetiben tolni?)
2012.10.22. 00:31:59
LV2
Hát ezt jó volt elolvasni,így meg pláne,hogy már játszom vele...
79. Petunia  Szerkesztő
2012.10.17. 14:06:05
LV12
Huhh, érdekel, csak nem tudom, mikor tudom beszorítani... :)
Endure and Survive
78. Zhan95
2012.10.16. 11:11:42
LV1
Válasz 76. martin üzenetére:
Köszi. Az volt a gond hogy megcsináltam kivallattam a fickót a kódot meg elfelejtettem mivel átadtam a whiskynek :)
77. szasa
2012.10.15. 19:42:18
LV1
Idézni csak a legjobbaktól szabad.
"Azt gondolom, ez egy bődületesen STÍLUSOS teszt."
76. martin  Főszerkesztő
2012.10.14. 17:48:44
LV27
Válasz 75. Zhan95 üzenetére:
Menj el a bordélyházba, lent a gőzfürdő kínzótermében lesz a kereskedő, úrnőjére várva. Basztasd meg párszor az elektrosokkal, és elmondja a kódot.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
75. Zhan95
2012.10.14. 15:09:41
LV1
Dishonored széfek kodjai nem tudja valaki föleg a mükereskedöé érdekel
74. HunNicoBellic  Mérnök Úr
2012.10.14. 14:21:48
LV17
Válasz 73. Ocelot_hun üzenetére:
Meglehet érteni az álláspontod.
trance 'n' progressive
2012.10.14. 13:58:36
LV6
Válasz 63. HunNicoBellic üzenetére:
Kinek mit jelent a "kiemelkedő", ez attól is függ. Nálam ha valami kiemelkedő akkor az legyen minden tekintetben az, nem "csak" az összképet tekintve. De ez elég szubjetív.
"Slaughter is the best medicine."
72. alucccard  A retkes
2012.10.14. 11:49:49
LV22
Válasz 71. alucccard üzenetére:
Egyébként remek teszt!
71. alucccard  A retkes
2012.10.14. 11:49:21
LV22
Gondolkodom rajta, sok játék jön még ebben a hónapban és nem tudom, h lesz-e időm vele játszani, RE6 megvételre került, jön a Doom, Dark Souls és AC3.
Pedig van benne magyar felirat is, befogom szerezni az biztos, csak nem tudom, h mikor.
70. martin  Főszerkesztő
2012.10.14. 11:27:45
LV27
Válasz 66. sQr üzenetére:
Legalább 4 olyan pálya van, ahol simán el lehet szöszölni 4-5 órát.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
69. HUN_ter  Dark Soul
2012.10.14. 11:17:28
LV26
asszem a BioShock Infinite után már szerzem is be ezt a gamet!
So many games, so little time...
68. EmpiHUN  Driftrocker/BF Veterán
2012.10.14. 11:00:06
LV13
Köszönjük az írást! :)
Az AC 3 és a Borderlands 2 után rögtön ez következik, majd nálam! :)
A Birodalom örök!... khm.. Hupsz!
67. tagor  PlayStation.Community tag
2012.10.14. 10:55:02
LV3
Válasz 64. Mortanius üzenetére:
Hát úgy persze, hogy rövid.
Időnként teljesen a hatásom alá kerülök.
66. sQr
2012.10.14. 06:19:26
LV1
Válasz 61. Mortanius üzenetére:
Rövid? Az első gyilkosság nagyobb / nyitottabb területén úgy öt órát töltöttem. Mondjuk végig lopakodva / no kill / minden mellékküldetést megcsinálva (?) / mindent (?) felfedezve / mindent összeszedve.
2012.10.13. 23:04:39
LV12
Beszerzős.
"A győzelem a hit erejéből fakad."
64. Mortanius  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 21:03:15
LV4
Válasz 62. martin üzenetére:
Most vérszomj, a következő végigjátszás lesz majd a "no kill".
PSN ID: Lord_Mortanius
63. HunNicoBellic  Mérnök Úr
2012.10.13. 20:57:42
LV17
Válasz 58. Ocelot_hun üzenetére:
A videóból a textúrák elég homályosnak tűnnek, de ha az összképet nézem akkor szerintem megérdemli a "kiemelkedő" jelzőt.
trance 'n' progressive
62. martin  Főszerkesztő
2012.10.13. 20:54:41
LV27
Válasz 61. Mortanius üzenetére:
Mire gyúrsz, irgalmasságra vagy vérszomjra?
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
61. Mortanius  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 20:31:16
LV4
Remek játék! De már most látszódik(mission 5-nél járok), hogy sajnos ez elég kis rövid kaland lesz... (Hard-on nyomom, mindent átkutatva/felfedezve.)
Én ebből a játékból kétszer ennyit is eltudnék viselni!
PSN ID: Lord_Mortanius
60. sgabo09  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 19:57:56
LV2
PC-n játszom, ÉV JÁTÉKA! MEGVENNI!
PSN ID: sgabo09
59. Mofarguru  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 18:40:05
LV4
Megmondom az őszintét, eddig ez a gém (a videók alapján) nem hagyott bennem mély nyomot. Viszont! Most, hogy elolvastam ezt a kis "tesztet" róla igen csak kedvet kaptam hozzá! Az meg, hogy mindez magyarul van, már csak hab a tortán. Az hiszem beszerzős lesz!

Thx Martin, nagyon jó kis cikk volt!!
" örökké nem eshet... "
2012.10.13. 17:00:26
LV6
Kéne egy demó, mert magyar felirat ide vagy oda, ez a játék nem győzött meg sem képekről sem pedig videóról hogy márpedig ez mindenképp kell. Látványra is nekem inkább tűnik jónak mint kiemelkedőnek az eddig látottak alapján.
"Slaughter is the best medicine."
57. martin  Főszerkesztő
2012.10.13. 15:05:32
LV27
Válasz 54. HunNicoBellic üzenetére:
A kép nem töredezik.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
56. kristof  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 14:27:03
LV1
A játékot nagyon várom, a polcon is van péntek óta, de a Borderlands 2 miatt még mindig pihenőpályán van (meg talán pár napig még ott is lesz)!
A Bioshock óta várok egy hasonló stílusú világban játszódó, hasonlóan profin elkészített játékot...úgy látszik végre megérkezett!
Az meg hogy még magyar is, az egyszerűen hihetetlen!!

A tesztek minőségére nem szoktam kitérni, de Martin ez a teszt egyszerűen tökéletes. Teljes, minden részletre kiterjedő, a világot és a stílust is érthetően bemutató. Ilyenkor látszik hogy a flegma-beszólogatós stílusod ellenére (amit nem kedvelek, és néha nem is bírok megállni beszólás nélkül) mennyire értesz a cikkíráshoz!
55. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2012.10.13. 13:45:54
LV21
Válasz 54. HunNicoBellic üzenetére:
Ahogy látom töredezik a kép rendesen ! :( Remélem mire oda jutok, hogy megvehetem, valamennyire orvosolva lesz ez is.
54. HunNicoBellic  Mérnök Úr
2012.10.13. 12:43:10
LV17
A GameTeve a napokban csinált egy videótesztet erről a játékról (és pont a PS3-as verzióról). :)
http://www.youtube.com/watch?v=1Dp5QZcOARA&am[...]
trance 'n' progressive
53. HUNFRE  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 12:32:57
LV4
most volt szerencsém a magyar verzához... hát ezt nem szabad senkinek kinek kihagyni! ( a patkányok milyen gyilkos kis csoportokban támadnak már :D )
PS4 ID: HUNFre576
52. sayainbarni  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 10:23:06
LV2
karácsonyi ajándéknak tökéletes lessz,év játéka gyanus!
51. Zhan95
2012.10.13. 09:11:46
LV1
Nekem is elsőnapos ez a játék :)
50. ymmoTS  PlayStation.Community tag
2012.10.13. 08:22:33
LV4
Jo cikk nekem bejön de marad jövőre a játék . Re6ba benne vagyok plusz jön AC3 , bo2 ez ráér később is ;D
So.. this is what it feels like
49. ernest
2012.10.13. 06:18:29
LV1
Tegnap beszereztem én is, és tényleg fasza játék,ajánlom mindenkinek.
48. Reita  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 22:15:41
LV17
Még egyszer még tuti elolvasom a tesztet, hátha akkor okosabb leszek.
47. Reita  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 22:13:41
LV17
Azt szeretem mikor egy játék önti magából a hitelességet, és az atmoszférát, ez a képek alapján is abszolút alátámasztható. Nagyon kevés játék van ami ezt tudja, viszont az FPS kérdés mint olyan ( nem áll hozzám túl közel, mondjuk volt már példa, hogy oda vissza voltam Shooter-ért ) megnehezíti a dolgot, hiába martin véleménye, amire azért jócskán lehet adni. A Bioshock világa is nagyon érdekelt de ezidáig kimaradt. Ezen még erősen gondolkozok, mert a világ és a stílusa kőkeménynek tűnik, és nagyon piszkálja a fantáziámat, hogy végre egy minőségi anyagban elmerülhessek. Nemtudom' mi legyen.
46. Old_Raiden  Kitiltott felhasználó
2012.10.12. 21:34:32
LV21
Válasz 36. Bandita1001 üzenetére:
Már mindegy a Resi 6 jobban érdekelt, ezt meg, ha nem is egyből, de a őszi-téli időszakban meglesz vásárolva.
45. jocek  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 19:15:03
LV3
Köszi a leirást eddig is tervbe volt,hogy
beszerzem de szerintem elörehozom pàr nappal
Kemény vagy Csoki
44. ALF22  Son of Liberty
2012.10.12. 19:10:42
LV26
Hú, de hosszú. Muszáj elolvasnom,mert egy videó se tetszett eddig.
43. vbalazs  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 17:58:39
LV3
Király teszt mint mindig! A játék beszerzős, bár kicsit később mert én is beleugrottam egy Resi 6-ba :) Mondjuk egyáltalán nem bánom, elvagyok azzal is.
42. WoodooKilla  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 17:36:50
LV10
Válasz 39. trinity üzenetére:
Kívánom, hogy Neked is legyen benne részed! :DDD
"Alea iacta est"
41. WoodooKilla  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 17:35:36
LV10
Elolvasva a tesztet még idegesítőbb várni egy napot.
Azon gondolkodtam még, hogy a GT5 óta volt-e játék, ami ennyire lázba hozott?
"Alea iacta est"
40. Greg  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 16:02:30
LV25
Kicsit Bioschok, kicsit Half Life 2, kicsit Thief, kicsit k***a jó lehet ez a game úgy érzem.
LV426
39. trinity  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 15:45:29
LV5
Ha csak a fele igaz, amit a leírás alapján elképzelek, akkor ez egy kivételesen jó játékélmény lesz.
2012.10.12. 15:43:36
LV7
Megvan, mire cserélem majd be a Resi 6-om. :)
37. Lotar  PlayStation.Community tag
2012.10.12. 15:25:37
LV17
Kb. erre számítottam . Kiváló game / teszt . Köszi .
Sajna nem tudom meglepni vele magam szülinapomra . ( mondjuk ezt már előre tudtam ) Jól felstuffolt a cikk a gaméra . :]

Nincs vkinek egy promo-s olcsón - arra talán-talán ki tudnék találni vmit ? PÜ-ben , köszi . Bocs a "hírdetésért" .
psn/sen id: pcpmate
1 / 2 oldal
‹‹  ‹  1  2    ››
DISHONORED
Bethesda
Látványosság:
Kiemelkedő
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
Kiemelkedő
9/10
Pozitívum
Pazar prezentáció; kiváló - interaktív! - történet; eszméletlenül egyedi világkép; vajpuha kezelés; boldogan játszod újra; minden szót értesz, ezért mindent érdemes elolvasni és felkutatni, kimaxolni
Negatívum
Idegölő technikai lehetetlenségek és fekete lyukak leselkednek a playerre